Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kuten joku jo kirjoittikin (varmaan erityisen terävä Kaarina Hazard), niin jos Purra kerran on kovasti pahoillaan ja katuu syvästi aiempaa rasismiaan ja törkeilyjään, niin varmaan hän nyt sitten aloittaa aktiivisen tekojensa sovittamisen ja korjaamisen. Hän kun on ollut toiminnallaan yksi keskeisiä rasismin ja törkypuheen normalisoijia Suomessa.

Ensimmäinen askel on varmaan se, että persuissa puututaan nyt välittömästi ja vakavasti kaikkeen sellaiseen puheeseen, jonka voisi tulkita olevan vastoin puolueen puheenjohtajan katuvaista kantaa.

Esim Jussi Halla-aho täytyy varmaan ottaa heti tiukkaan ja julkiseen puhutteluun kun arvioi IS:n haastattelussa, että Purran aiemmista törkyjutuista pahastuneet ovat psykoosissa, mitään kaduttavaa ja anteeksipyydettävää ei ole. Tämän mukaisesti pressissä pj Purra vastasikin ryhdikkäästi, että Halliksen jutuista pitää kysyä Hallikselta, hän ei ota mitään kantaa puhemiehen ja pressaehdokkaan juttuihin. Ja Orpo ei tietystikään yhtään tiennyt, mitä Hallis on sanonut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vaikuttaa nyt siltä, että tässä vaaditaan isompaa anteeksipyyntöä kuin Nurnbergin natseilta. Jokos Haavisto on aloittanut sovitustoimet Al-Holista?
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2823
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.07.2023 0:11 Liberalismi Suomessa on kuollut, koska suomalainen äänestäjä ei halua liberalismia, vaan etupolitiikkaa.
Uskoisin että suomalainen äänestäjä haluaa jatkuvuutta. Siis se suuri osa, jonka mielestä nykyisen hallituksenkin pitäisi saada jatkaa normaali kausi.

Osa haluaa toki etupolitiikkaa, mutta hyvin suurelle osalle äänestäjistä riittää se, että tuntuu, että asiat ovat ovat kunnossa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »



Ihme, ettei Orpo näytä tajuavan tätä, vaikka paasasin siitä jo aikoja sitten.
urpiainen kirjoitti: 30.03.2023 9:08vaalien iso kysymys on nimenomaan 1930-luvun kysymys, lähteekö maltillinen oikeisto arvaamattoman ja irrationaalisen äärioikeiston kelkkaan. Persut ei ole IKL, eikä 2020-luvun kokoomus ole 1930-luvun kokoomus, mutta asetelma on silti sama.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hanna Wass mielestäni unohtaa, että jos hallituksella on eduskunnassa 100 paikkaa ja rivit pitävät, kriisi ON selätetty. Eli enemmistöhallitusta ei voi ulkopuolelta kaataa.

Sillä, mitä hallituksen ulkopuolella ajatellaan, ei ole merkitystä (no toki on, mutta ymmärrätte pointin).
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.07.2023 9:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.07.2023 9:21 Hanna Wass mielestäni unohtaa, että jos hallituksella on eduskunnassa 100 paikkaa ja rivit pitävät, kriisi ON selätetty. Eli enemmistöhallitusta ei voi ulkopuolelta kaataa.
Wass (tai Grönlund) tarkoittanee sitä, että normaalisti kriisi liittyy johonkin asiaan, joka ratkeaa tavalla tai toisella. Tässä kriisi liittyy hallituksen rakenteeseen ja perusasetelmaan: länsimaisesta linjasta poiketen hallitukseen on otettu liberaalin demokratian vastaisia ääriurpoja. Eduskunnan enemmistö tarkoittaa sitä, että hallitus voi torjua kaatoyritykset, mutta kriisi pysyy, koska tilanne ei ratkea niin kauan kuin tällä kokoonpanolla jatketaan. Kyllä tästä riittää ammennettavaa oppositiolle, lehdistölle, kv-kumppaneille ja rkp:lle niin kauan kuin hallitus on pystyssä, äänestettiin eduskunnassa miten vain.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Olemme varmastikin samaa mieltä.
Itse uskon (toki voi olla kyse myös muodikkaasta manifestoinnista), että kohu laantuu, ellei jotain uutta tule.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kumma, jos ei kohta tule virallista pyyntöä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 16306.html

Hesari alkaa jotenkin löytää vanhaa identiteettiään liberaalin demokratian puolustajana pitkän persujen normalisointiputken jälkeen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Toivottavasti eduskuntaryhmät ovat jo saaneet selvitettyä puhemiehen meiliosoitteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.07.2023 8:59 Toivottavasti eduskuntaryhmät ovat jo saaneet selvitettyä puhemiehen meiliosoitteen.
[email protected]?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Liberaalin demokratian itsepuolustus on nyt postin luotettavuuden varassa: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009719047.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kirjeposti kulkee sen verran hitaasti, että normaali syksyn täysi-istunto suunnilleen samaan aikaan siinä vaiheessa, kun puhemies saa kirjeen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Adlercreutzkin nauttii niin ilmiselvästi hillotolpastaan, että eiköhän Henriksson kokouksen jälkeen ilmoita, että raskasta ja vaikeaa on, mutta jatkavat.

https://svenska.yle.fi/a/7-10038023
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »



Eo taitaa tiivistää olennaisen
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Rkp ei sano eikä kiellä, vaan pikemminkin päinvastoin. Ja Orpon hallitus jatkaa rasistisen äärioikeiston leimaamista yhteiskuntakelpoiseksi.

https://sfp.fi/fi/artikkelit/ruotsalais ... lanteesta/

Edit. Pidin vähän ihmeellisenä, kun perinteisesti, ainakin aiemmissa inkarnaatioissaan, aika tasapuolisena esiintyvä eduskunnan puhemies puhui joidenkin tahojen menneen psykoosiin nykyisten tapahtumien takia. Mut Orpoon luonnehdinta melkein sopii:

Hallitus | Pää­ministeri Orpo Saksassa: Suomen hallituksessa ei ole ääri­oikeistolaista puoluetta: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009721323.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Pursiainen kuuluu kovin pienilukuiseen joukkoon kokoomuslaisia, jotka ovat älyllisesti rehellisiä ja moraalisesti suoraselkäisiä. Ehkä puolue voisi vielä olla mahdollinen äänestettävä, jos koko muu jengi siirtyy persuihin ja puolue uudelleenrakennetaan Kirsi Pihan, Matti Parpalan, Sini Korpisen, Ted Apterin, Sirpa Pietikäisen ja Heikki Pursiaisen ympärille.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nyt alkaa sekä eduskunnan puhemiehen että parlamentarismin perusideat mennä vessasta alas. Avoin, julkinen keskustelu on puhemies-instituution haastamista ja oppositio ei voi ilman hallitusta todeta, että hallituksen touhut saattavat kaivata parlamentaarista keskustelua eduskunnan luottamuksesta myös istuntotauon aikana.

Eduskunta | Oikeustieteilijät arvostelevat puhemies Halla-ahoa parlamentarismin polkemisesta: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009722321.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 16.07.2023 8:39 Nyt alkaa sekä eduskunnan puhemiehen että parlamentarismin perusideat mennä vessasta alas. Avoin, julkinen keskustelu on puhemies-instituution haastamista ja oppositio ei voi ilman hallitusta todeta, että hallituksen touhut saattavat kaivata parlamentaarista keskustelua eduskunnan luottamuksesta myös istuntotauon aikana.

Eduskunta | Oikeustieteilijät arvostelevat puhemies Halla-ahoa parlamentarismin polkemisesta: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009722321.html
Mä en ymmärrä millä logiikalla 8 miljardin lahjoittaminen EU-maille ei vaatinut eduskuntakeskustelua mutta jotkut vanhat blogikirjoitukset joista on ollut tieto jo ennen vaaleja vaatisi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kyllä vasurit ehtii itkemään istuntokaudella ihan tarpeeksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Minunkin mielestä voitaisiin jo kääntää huomio seuraaviin töppäyksiin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 16.07.2023 9:35
urpiainen kirjoitti: 16.07.2023 8:39 Nyt alkaa sekä eduskunnan puhemiehen että parlamentarismin perusideat mennä vessasta alas. Avoin, julkinen keskustelu on puhemies-instituution haastamista ja oppositio ei voi ilman hallitusta todeta, että hallituksen touhut saattavat kaivata parlamentaarista keskustelua eduskunnan luottamuksesta myös istuntotauon aikana.

Eduskunta | Oikeustieteilijät arvostelevat puhemies Halla-ahoa parlamentarismin polkemisesta: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009722321.html
Mä en ymmärrä millä logiikalla 8 miljardin lahjoittaminen EU-maille ei vaatinut eduskuntakeskustelua mutta jotkut vanhat blogikirjoitukset joista on ollut tieto jo ennen vaaleja vaatisi.
Mä luin jutun pikemminkin siten, että ei otettu kantaa vaatiko vai ei, vaan että Halla-ahon perusteet ainakin olivat aika kyseenalaiset.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sanoi, että kutsutaan koolle jos on enemmistö vaatimassa.

Hurrit ei halunneet -> ei ollut enemmistöä -> ei kutsuta

Mikä tässä on vaikeaa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin