Homien ihmettely ketju

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 28.07.2023 7:55
Homeboy65 kirjoitti: 27.07.2023 16:33 Ihmetyttää myös keskustelu koulutuksesta. Ihmeen harvoin tuodaan esiin lukiolaisten ja yliopisto/korkeakouluopiskelijoiden yletön työtaakka ja mielenterveydelliset ongelmat.
Mikä yletön työtaakka? Lukio meni ihan muniin puhallellessa. Matikka oli ainoa minkä eteen tein läksyt, fysiikan kokeisiin luin ja kaikki muut meni ihan itsestään. Kirjoituksiinkaan en viitsinyt kerrata, kun ajattelin että jos en ole 3 vuodessa oppinut, niin en opi kuukaudessa.

Yliopisto oli sitten jo vähän eri tasolla ja siellä joutui opiskelemaan melkein joka kurssilla. Pari syventävää oli liian vaikeita mun matemaattiselle hahmotyskyvylle. Kuitenkin jos olisi edennyt normaalitahdilla, niin ei se taakka mikään yletön olisi ollut. Mä suoritin noin puolet opinnoista puolessatoista vuodessa ja sekin oli ihan ok tuollaisena loppukirinä.

Ei lukio ja yliopisto ole mitenkään liian rasittavia, jos vaan on riittävän älykäs eikä tapa itseään tekemällä turhaa työtä silkkaa perfektionismiään pelkkiä kymppejä tavoitellessa.

EDIT: Ja mä en siis ole mikään yleisnero. Ehkä keskivertoa pätevämpi, mutta aina on opinnoissa samassa ryhmässä ollut selvästi älykkäämpiä.
Minun mielipiteeni on että lukio on työläs. Ja yliopistossa on lukemista vieläkin enemmän. Uskon että tämä on hyvin yleinen mielipide...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Täytyy ihmetellä kuinka kauan kestää ennen kuin herra P maksaa (25 euroa) velkansa... :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9455
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 28.07.2023 12:16 Minun mielipiteeni on että lukio on työläs. Ja yliopistossa on lukemista vieläkin enemmän. Uskon että tämä on hyvin yleinen mielipide...
Ja mun mielipide on, että lukio on työläs vain tyhmille ja/tai yli-innokkaille perfektionisteille. Se on vielä aika helppo koulu IMHO. Yliopistossa vaaditaan sitten jo paljon parempaa kykyä omaksua tietoa.

En siis kiistä sun mielipidettä...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 28.07.2023 12:56
Homeboy65 kirjoitti: 28.07.2023 12:16 Minun mielipiteeni on että lukio on työläs. Ja yliopistossa on lukemista vieläkin enemmän. Uskon että tämä on hyvin yleinen mielipide...
Ja mun mielipide on, että lukio on työläs vain tyhmille ja/tai yli-innokkaille perfektionisteille. Se on vielä aika helppo koulu IMHO. Yliopistossa vaaditaan sitten jo paljon parempaa kykyä omaksua tietoa.

En siis kiistä sun mielipidettä...
Minä ihmettelen miksi humanistis/yhteiskunnallisesti suuntautuvien lukiolaisten pitää lukea niinkin paljon matikkaa ja kemiaa. He eivät tarvitse noita aineita jatko-opinnoissaan eivätkä tulevassa ammatissaan eivätkä muutenkaan elämässään. Toisaalta jatko-opintosuunnitelmat voivat muuttua. En haluakaan historian opettajaksi vaan pyrin kauppakorkeakouluun. Saan enemmän paalua...
Matematiikkaa kehittää tietysti myös logiikkaa ja ajattelukykyä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9455
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 28.07.2023 13:08 Minä ihmettelen miksi humanistis/yhteiskunnallisesti suuntautuvien lukiolaisten pitää lukea niinkin paljon matikkaa ja kemiaa.
...
Matematiikkaa kehittää tietysti myös logiikkaa ja ajattelukykyä.
:jee:

Mitäpä tuota ihmettelemään, kun löysit vastauksen ihan itse.

Ja en mä nyt tiedä onko lyhyt matikka ja kemia kovin paljon. Osa alueesta on kuitenkin peruskoulun kertausta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 28.07.2023 13:13
Homeboy65 kirjoitti: 28.07.2023 13:08 Minä ihmettelen miksi humanistis/yhteiskunnallisesti suuntautuvien lukiolaisten pitää lukea niinkin paljon matikkaa ja kemiaa.
...
Matematiikkaa kehittää tietysti myös logiikkaa ja ajattelukykyä.
:jee:

Mitäpä tuota ihmettelemään, kun löysit vastauksen ihan itse.

Ja en mä nyt tiedä onko lyhyt matikka ja kemia kovin paljon. Osa alueesta on kuitenkin peruskoulun kertausta.
Kyllä se taitaa olla kovin paljon niille joilla ei ole oikein lahjoja. Esimerkiksi Homeboylle... :oops:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9455
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^Mä en ihan tarkasti muista noin vanhoja asioita, mutta jälkimmäisestä kemian kurssista pääsin läpi ihan kaavakirjasta vastaukset etsimällä. Olisko sillä irronnut 7 kurssista. Mulla ei muistaakseni ollut oikein motivaatiota opiskella itse asiasisältöä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ihmettelen pitäisikö lopettaa levyjen ostaminen koska en niin hirveästi musiikkia kuuntele. Minulla on kuitenkin sama asenne kuin (Tankki täyteen) Sulo Vilenillä. Niitä saa niin halvalla. Ainakin joistakin paikoista...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Homeboy65 kirjoitti: 29.07.2023 14:33 Ihmettelen pitäisikö lopettaa levyjen ostaminen koska en niin hirveästi musiikkia kuuntele. Minulla on kuitenkin sama asenne kuin (Tankki täyteen) Sulo Vilenillä. Niitä saa niin halvalla. Ainakin joistakin paikoista...
- Montako Ramones-punkkaria vaaditaan vaihtamaan keittiön lamppu?
- 1-2-3-4.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23522
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^^ Ei pysty arvostelemaan, teen itse ihan samaa.

Tosin hankin melkein pelkästään arvopainoksia, joista voi myydessä saada voittoakin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2839
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vagabondo kirjoitti: 28.07.2023 7:55
Homeboy65 kirjoitti: 27.07.2023 16:33 Ihmetyttää myös keskustelu koulutuksesta. Ihmeen harvoin tuodaan esiin lukiolaisten ja yliopisto/korkeakouluopiskelijoiden yletön työtaakka ja mielenterveydelliset ongelmat.
Mikä yletön työtaakka? Lukio meni ihan muniin puhallellessa. Matikka oli ainoa minkä eteen tein läksyt, fysiikan kokeisiin luin ja kaikki muut meni ihan itsestään. Kirjoituksiinkaan en viitsinyt kerrata, kun ajattelin että jos en ole 3 vuodessa oppinut, niin en opi kuukaudessa.

Yliopisto oli sitten jo vähän eri tasolla ja siellä joutui opiskelemaan melkein joka kurssilla. Pari syventävää oli liian vaikeita mun matemaattiselle hahmotyskyvylle. Kuitenkin jos olisi edennyt normaalitahdilla, niin ei se taakka mikään yletön olisi ollut. Mä suoritin noin puolet opinnoista puolessatoista vuodessa ja sekin oli ihan ok tuollaisena loppukirinä.

Ei lukio ja yliopisto ole mitenkään liian rasittavia, jos vaan on riittävän älykäs eikä tapa itseään tekemällä turhaa työtä silkkaa perfektionismiään pelkkiä kymppejä tavoitellessa.

EDIT: Ja mä en siis ole mikään yleisnero. Ehkä keskivertoa pätevämpi, mutta aina on opinnoissa samassa ryhmässä ollut selvästi älykkäämpiä.
Meinasin samaa kirjoittaa. Useimmat eivät ottaneet isommin stressiä lukiossa. Itse ehkä suoritin tavallani, mutta se oli elämän parasta aikaa: oli myös aikaa touhuta kaverien kanssa juttuja joista tuli työ myöhemmin.

Yliopistossa vedettiin aika kovalla tempolla eka vuosi. Tein kanssa ennen armeijaa vajaa puolet tutkinnisto. Kun fysiikan peruskurssin luennoijalle selvisi ettei lukiossa enää opetettu fysiikkaa vektoreja käyttäen, selvisi miksi 1/3 pääsi läpi. Fysiikassa olisi ollut tarjolla haastetta, mutta päädyin "sovelletun fysiikan " tietoliikennetekniikkaan töihin, (Noksun luultavasti maksamana.) Itse asiassa "syventävät" olivat pilipalikamaa verrattuna siihen mitä ekan vuoden opiskelijalta vaaditaan.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Jos joku menee lukioon vain yleissivistyksen takia niin yleissivistystä voi hankkia muutenkin. Voi lukea kaikenlaista ihan omin päin... :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ihmettelen miksi joku tavis Hirvensalmelta pyrkii presidentiksi. Ei taida olla oikein chansseja... :roll: :napu:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ihmettelen että kun Suomi on nyt monta vuotta peräkkäin todettu maailman onnellisimmaksi maaksi niin joka kerta valtava vasta-aalto ja paljon sarkastisia kommennteja. Ranskalaisin viivoin:
- Korkea ja tasaisesti jakautunut elintaso
- Maailman kattavin sos.turva
- Erittäin vähän korruptiota
- Erittäin hyvä koulutustaso ja-systeemi
- Maailman tasa-arvoisimpiin kuuluva maa
- Yhteiskunta ja sen jutut toimii
- Maailman alhaisin lapsiköyhyys
Faktoja voisi varmaan jatkaa...

Siis Suomi on hanurista? :perse:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9455
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 02.08.2023 11:23...paljon sarkastisia kommennteja. Ranskalaisin viivoin:
- Korkea ja tasaisesti jakautunut elintaso
- Maailman kattavin sos.turva
- Erittäin vähän korruptiota
- Erittäin hyvä koulutustaso ja-systeemi
- Maailman tasa-arvoisimpiin kuuluva maa
- Yhteiskunta ja sen jutut toimii
- Maailman alhaisin lapsiköyhyys
Mä en oikein hahmota mikä näissä on sarkasmia? :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25706
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No kyllähän lähes jokainen noista voisi olla sarkastinen..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9455
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.08.2023 12:28 No kyllähän lähes jokainen noista voisi olla sarkastinen..
Se ei ole sarkasmia jos se on totta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 02.08.2023 12:10
Homeboy65 kirjoitti: 02.08.2023 11:23...paljon sarkastisia kommennteja. Ranskalaisin viivoin:
- Korkea ja tasaisesti jakautunut elintaso
- Maailman kattavin sos.turva
- Erittäin vähän korruptiota
- Erittäin hyvä koulutustaso ja-systeemi
- Maailman tasa-arvoisimpiin kuuluva maa
- Yhteiskunta ja sen jutut toimii
- Maailman alhaisin lapsiköyhyys
Mä en oikein hahmota mikä näissä on sarkasmia? :think:
Sarkasmia on että Suomessa on asiat erittäin hyvin niin ihmetellään että kuinka Suomi voi muka olla maailman onnellisin maa...
Siis pointtini: Suomessa on faktisesti asiat erittäin hyvin ja popula vaan ihmettelee että kuinka niin, muka??
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25706
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mulla ei ole miespalvelijaa, jahtia, business jettiä eikä
kattohuoneistoa New Yorkissa, Lontoossa ja Nizzassa. Tämä on punavihreän hallituksen ja kokoomuksen syytä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16704
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Daven mainitsemien vakavien epäkohtien lisäksi jotkut saattavat viitata vaikka huumekuolemiin, alkoholismiin, itsemurhiin, nuorisosyrjäytyneisyyteen tai vaikkapa lähisuhdeväkivaltaan, joiden esiitymisluvut ovat kai kv-vertailussa edelleen vähän yllättäviä maailman onnellisimmalle maalle. Vai onko tämä mutuni valistumattomampi kuin kuvittelen?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23522
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En ole yhtään onnellinen kun en saa valtiolta vastikkeetonta rahaa kuten selkärangattomat.

Olen maksanut syntymän, koulutuksen ja työttömyyden jo veroina, luultavasti moninkertaisesti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 28.07.2023 13:08
Minä ihmettelen miksi humanistis/yhteiskunnallisesti suuntautuvien lukiolaisten pitää lukea niinkin paljon matikkaa ja kemiaa.
Oon ihan yrittänyt pohtia sellasta työtä noilla koulutuksella jossa lyhyen matikan hallitsemisesta ei ole hyötyä. En keksi. Itse oon siis ko. tutkinnolla, ja oon työllistänyt kymmeniä ihmisiä kahdella eri alalla näillä tutkinnoilla. Luulen, että työelämä on erilainen kuin Homie mieltää.

Lukio oli itsellekin kouluna helppo, vaikka ajanjaksona raskas. Yksi helpottava asia oli varmaan se, ettei ollut selkeitä jatkosuunnitelmia, niin ei tarvinnut tähdätä johonkin tietynlaiseen todistukseen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25706
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 03.08.2023 9:25 [
Lukio oli itsellekin kouluna helppo, vaikka ajanjaksona raskas. Yksi helpottava asia oli varmaan se, ettei ollut selkeitä jatkosuunnitelmia, niin ei tarvinnut tähdätä johonkin tietynlaiseen todistukseen.
Lukion voi tehdä hyvin monella tavalla. Jos haluaa huipputodistuksen joutuu tekemään töitä. Läpi pääsee normaaliälyinen tyhjäkäynnilläkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21414
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.08.2023 9:05 Daven mainitsemien vakavien epäkohtien lisäksi jotkut saattavat viitata vaikka huumekuolemiin, alkoholismiin, itsemurhiin, nuorisosyrjäytyneisyyteen tai vaikkapa lähisuhdeväkivaltaan, joiden esiitymisluvut ovat kai kv-vertailussa edelleen vähän yllättäviä maailman onnellisimmalle maalle. Vai onko tämä mutuni valistumattomampi kuin kuvittelen?
Osoittavat nuo selvästi systeemin toimivan odotuksia huonommin. Lisää rahaa ei löydy, joten pitää toimia samalla rahalla hitosti fiksummin. Nyt vaan sosiaalisoturit hommiin tulospalkkauksella.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12396
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 03.08.2023 9:25
Homeboy65 kirjoitti: 28.07.2023 13:08
Minä ihmettelen miksi humanistis/yhteiskunnallisesti suuntautuvien lukiolaisten pitää lukea niinkin paljon matikkaa ja kemiaa.
Oon ihan yrittänyt pohtia sellasta työtä noilla koulutuksella jossa lyhyen matikan hallitsemisesta ei ole hyötyä. En keksi. Itse oon siis ko. tutkinnolla, ja oon työllistänyt kymmeniä ihmisiä kahdella eri alalla näillä tutkinnoilla. Luulen, että työelämä on erilainen kuin Homie mieltää.

Lukio oli itsellekin kouluna helppo, vaikka ajanjaksona raskas. Yksi helpottava asia oli varmaan se, ettei ollut selkeitä jatkosuunnitelmia, niin ei tarvinnut tähdätä johonkin tietynlaiseen todistukseen.
No esim. juristit eivät tarvitse enempää matikkaa kuin mitä opetetaan peruskoulun 1-7:llä luokilla. Tämä kai indikoi jotain?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin