Homien ihmettely ketju

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Yhdessäkään minun tuntemassani ei ole. Toki myös perheet joissa on paljon lapsia isoilla ikäeroilla ovat harvassa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eipä niitä lapsia tarvita kuin 2, mutta ikäeroa pitää olla.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12398
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 14.09.2023 12:43 Luulen, että lastenhoitokokemus on silloin aika vähäistä. Rasvakeitintä ei tarvitse pitää hengissä.
Tuskin tuollaiseen kokemusta tarvitsee, eiköhän riittävä ohjeistus riitä täysijärkiselle aikuiselle.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.09.2023 12:32 ^ Hesellä joutuu painamaan duunia. Joku saattaa nähdä lastenhoidon helpompana.
Tämä kokemus työmäärästä on varmasti yksilöllinen. Itse ajattelen, että uuden lapsen hoitaminen on aluksi stressaavaa. Sama juttu se toisaalta Hesessäkin alussa on.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ puhutkohan tilanteesta, jossa samalla pitää tehdä esim kotitöitä? Yleensä jos palkataan lapsenvahti, niin ei se mitään pyykkejä pese samaan rahaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ En nyt lähde tästä vääntämään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Sori, tulee vaan gattis vibat siitä, että pitää olla joku yli-ihminen hoitaakseen lasta. Päiväkodissa lapsia on 7 per aikuinen ja siellä on oikeasti aika vaativia kasvatuksellisia tehtäviä, joita lastenhoitajat eivät yleensä tee.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Hesessä sekä lastenhoidossa yhden hoitolapsen osalta voi alun jälkeen hoitaa hommia halutessaan pintakaasulla. Lapsi pysyy aika helposti oikean värisenä ja asiakkaille ei tarvitse hymyillä tai katsoa silmiin. Näin ollen oleellista on työntekijän kunnianhimo, motivaatio ja soveltuvuus tehdä kyseistä tointa. En näe järkeväksi vertailla kummassa on enemmän hommia tai kumpi on vaativampaa. Tätä siis jo aiemmin hain, jos ymmärrät.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2839
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2023 12:29 Opiskelija saa hesellä yli 10€/h.
Konsernissa töissä olleena tiedän että muitakin työsuhde-etuja on. (50e/kk tulisi epassiin, miten ne käyttää loppuvuonna.)

Mutta tosiaan alan käytännön mukaisesti harjoittelijan palkka on vain 80%, siitäkin pienestä. TES:in päälle maksetaan "heselisääkin", mutta en ihan ymmärtänyt, mitä googlasin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen kyllä sivustahuutajan kanssa samaa mieltä
siitä, ettei terveen lapsen hoitaminen vaadi ammattitutkintoa. Onnistuu jokaiselta, jonka kognitiivinen kapasiteetti on normaalialueella ja ei suuria mielenterveyden ongelmia.

edit: niin tässä ketjussa taisi oli oleellista se, pitääkö hoitajan olla aikuinen. Sanoisin että ainakin jostain 12- vuotiaasta ylöspäin voi pienempää sisarta lyhyitä aikoja hoitaa ongelmitta.

Mun äiti 14 vuotiaana hoiti karjaa ja pikkuveljeä, kun vanhemmat olivat muutaman päivän sukuloimassa (ainoan kerran elämässään). Yhden hankalan lehmän kävi naapurin emäntä lypsämässä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 15.09.2023 8:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.09.2023 18:23
sivustahuutaja kirjoitti: 14.09.2023 12:32 ^ Hesellä joutuu painamaan duunia. Joku saattaa nähdä lastenhoidon helpompana.
Tämä kokemus työmäärästä on varmasti yksilöllinen. Itse ajattelen, että uuden lapsen hoitaminen on aluksi stressaavaa. Sama juttu se toisaalta Hesessäkin alussa on.
Itse mielummin tekisin hesellä hamppareita kuin hoitaisin lasta. Jos pitäisi olla hesellä kassalla niin sitten fifty-sixty.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Samalla palkallakin?

Itse ryhtyisin heti naapuruston lastenkaitsijaksi, jos siitä maksettaisiin sama raha kuin mitä saan nyt. Legoja, makaronilaatikkoa ja ulkoilua. Tykkään kaikista.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2023 8:56 ^ Samalla palkallakin?

Itse ryhtyisin heti naapuruston lastenkaitsijaksi, jos siitä maksettaisiin sama raha kuin mitä saan nyt. Legoja, makaronilaatikkoa ja ulkoilua. Tykkään kaikista.
Siis jos hesen hamppareiden tekemisestä ja lapsen hoitamisesta maksettaisiin samaa, luullakseni mielummin tekisin hamppareita.

Omaa työtäni en vaihtaisi kumpaankaan, vaikka palkka olisi samakin. Mun työ on kohtalaisen mielenkiintoista ja voi välillä kitinöidä ja muutenkin surffata netissä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä taas tykkään legoista...
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2023 9:26 ^ Minä taas tykkään legoista...
Jos lapsi ei tykkää? Kysehän on lapsesta/lapsista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olen joustava leikkien suhteen,
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2023 9:35 ^ Olen joustava leikkien suhteen,
:sir:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni leikkiminen lapsen kanssa on varsin intensiivistä läsnäoloa ja ei mitään erityisen kevyttä hommaa.

Mä en varmaankaan ole mitenkään erityisen sosiaalinen ihminen. Mulle on tärkeää, että voin annostella sosiaalista tilannetta määrämittaisena ja kontrolloiden. Sen takia oma työni sopii mulle hyvin. Mulle on tärkeää, että voi tarvittaessa kytkeä sosiaalisen tilanteen pois.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2023 10:00 Mun mielestäni leikkiminen lapsen kanssa on varsin intensiivistä läsnäoloa ja ei mitään erityisen kevyttä hommaa.
Tuon huomaa kyllä viimeistään sitten, kun leikki loppuu. Parikin tuntia jos putkeen leikkii pienen lapsen kanssa, on jo ihan puhki.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Minusta kukaan ei ole väittänyt että lastenhoito olisi erikoistaitoja vaativaa tai onnistuu vain yli-ihmiseltä. Väite oli, että se ei ole helpompaa/ kevyempää kuin työ Hesellä.

Varmasti se 12- vuotias osaisi kypsentää ranuja rasvakeittimessäkin, mutta työmielessä sitä on kuitenkin lainsäädännöllä rajoitettu.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 15.09.2023 10:11 Väite oli, että se ei ole helpompaa/ kevyempää kuin työ Hesellä.

No sittenhän me ollaan samaa mieltä! Mutta tämä varmastikin riippuu tekijästä. Jollekin sosiaaliselle ihmiselle lapsen hoitaminen voi sopia hyvin. Mulle taas ei :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti: 15.09.2023 10:11 Minusta kukaan ei ole väittänyt että lastenhoito olisi erikoistaitoja vaativaa tai onnistuu vain yli-ihmiseltä. Väite oli, että se ei ole helpompaa/ kevyempää kuin työ Hesellä.

Varmasti se 12- vuotias osaisi kypsentää ranuja rasvakeittimessäkin, mutta työmielessä sitä on kuitenkin lainsäädännöllä rajoitettu.
Ollaan sitten vaan eri mieltä. Minusta päiväkodissa duuni on rankempaa/vaikeampaa kuin hesellä, mutta jonkun lapsen kaitseminen taas on kaikinpuolin helpompaa kuin hesen hommat. Lastenkaitsijoista ei ymmärtääkseni ole kovin kova pula, joten kaipa näitä rankan ja vaikean homman tekijöitä pienellä palkalla sitten vaan löytyy.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12398
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Minua ihmetyttää miksi myyjältä vaaditaan jotain koulutusta. Tai jotkut työnantajat vaativat ja jotkut ei.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12398
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Tarjoilijoiltakin vaaditaan koulutusta. Ninni pärjäsi tarjoilijana ilman koulutusta. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Voihan joku rakentaa talonkin ilman koulutusta, mutta parempi on, jos on koulutus alalle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin