Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9464
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.11.2023 8:26Ei kai jengi vain ole niin sekaisin, että ne oikeasti arvostavat sirkustirehtöörin toimintaa?
Yhtään ei ole tullut Marinin hallitusta ikävä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16721
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 30.11.2023 8:30
urpiainen kirjoitti: 30.11.2023 8:26Ei kai jengi vain ole niin sekaisin, että ne oikeasti arvostavat sirkustirehtöörin toimintaa?
Yhtään ei ole tullut Marinin hallitusta ikävä.
Ai juu, tuota kulmaa en tullut ajatelleeksi. Mullakaan ei ole Marinin hallitusta yhtään ikävä, lähinnä kolmesta syystä.

Ensinnäkin Rinne tunnetusti hyväksyi hallitusneuvotteluissa kepun kymmenestä kohtuuttomasta kepuehdosta yksitoista, ja lopputulos kyllä näkyy. Hirvittävien kepulointien seurauksista sotessa, koulutuspolitiikassa ja ties missä saadaan maksaa pitkään niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Ikäväkseni vain näyttää, että toistaiseksi pääkallokoppalakki ei ole osannut tai halunnut tätä harvinaista keputtomuuden tuomaa mahdollisuutta ollenkaan käyttää isänmaan eduksi, eli tämä syy olla ikävöimättä Marinin hallitusta ei oikein käänny minun päässäni nykyisen pääministeripuolueen kannatukseksi.

Toiseksi, Marinin hallitus oli ensisijassa poikkeusaikojen kriisihallitus, jonka homma oli toimia pandemian, Venäjän eurooppalaisen hyökkäyssodan sekä energiakriisin kanssa. Tällaisia aikoja on vaikea olla ikävä, ja nämä kriisit määrittivät kaikkea talouspolitiikasta natojäsenyyteen, että vaikea normaalimpina aikoina on osata tätä kaivata. Toisaalta, kun sitten muutama turvapaikanhakija ajaa nykyiset hallituspuolueet avoimesti haastamaan oikeusvaltiota, maalittamaan toimittajia, kyseenalaistamaan virkamiesten integriteettiä ja jopa vallan kolmijako-oppia, tosi hankala tätäkään asiaa on kääntää nykyhallituksen tueksi. Tosin tämä nykyinen sekoilu menee ensisijassa persujen piikkiin, mutta Orpo mahdollistaa.

Kolmanneksi sitten, Marinin vaalitaktiikka heittää julkisen talouden tasapainotuksen hakeminen roskiin, vaikka olisi aivan hyvin voinut sanoa, että kriisitalous on nyt pitkälti ohi ja palataan normaaliin ilman kepua, oli kyllä tosi ärsyttävää. Mutta vaikea tästäkään on ihan hirveästi ammentaa sympatiaa nykyhallitukselle, joka velkavaalivoiton jälkeen on aika tehokkaasti osoittanut, että valtiontalouden tasapainotus on aika toissijainen juttu eturyhmäpolitiikan rinnalla. Mut ehkä tämä just on niitä juttuja, jotka ovat saaneet kokkariäänestäjät pois katsomosta takaisin remmiin.

Mun mielestä tietysti ensisjassa on niin, että elämme aika merkittäviä aikoja, jolloin keskeisintä olisi saada klovnikavalkadi pois pelleilemästä valtioneuvostosta.
Viimeksi muokannut urpiainen, 30.11.2023 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9464
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.11.2023 10:53 Mun mielestä tietysti elämme aika merkittäviä aikoja, jolloin klovnikavalkadi pitäisi saada pois pelleilemästä valtioneuvostosta.
Eikö niiden kannatus ole laskenut jokaisessa gallupissa? Tippunevat oppositioon seuraavalla kierroksella. Valitettava totuus tosin taitaa olla, että meillä on joko isohko persut tai keskusta, joten saattavat olla hallituksessa myös joskus tulevaisuudessa. Toivottavasti ei sentään koskaan molemmat samanaikaisesti.

Lähtökohtaisesti meillä taitaa olla odotusarvoinen ero. Sä odotat, että hallituksen pitäisi olla jollain tavalla hyvä. Mulle riittää kohtuullisen siedettävä kompromissi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21434
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Ei hätää, kolmen vuoden päästä on taas vaalit.
Vagabondo kirjoitti: 30.11.2023 11:04 Lähtökohtaisesti meillä taitaa olla odotusarvoinen ero. Sä odotat, että hallituksen pitäisi olla jollain tavalla hyvä. Mulle riittää kohtuullisen siedettävä kompromissi.
Nykyhallitus on paska ja edellinen oli paskempi. Tässä tilanteessa kaivattaisiin edes jotain toimintakykyä, joten mitään kuviteltavaa hallitusta ei voi pitää siedettävänä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16721
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 30.11.2023 11:04 Lähtökohtaisesti meillä taitaa olla odotusarvoinen ero. Sä odotat, että hallituksen pitäisi olla jollain tavalla hyvä. Mulle riittää kohtuullisen siedettävä kompromissi.
Hmm. Olen ehkä samaa mieltä tavallaan, mutta en sanallistaisi sitä noin. Mä ehkä ajattelen, että sä olet korostetun pragmaattinen ja katsot aika konkreettisia tekoja, kun taas mä olen enemmän näitä "väärin sammutettu" -tyyppejä.

Esimerkiksi mä ajattelen, että oli mahdollisesti ihan hyvä, että Suomi vastasi Venäjän rajaoperaatioon aika määrätietoisesti, vahvasti ja ripeästi, mutta se, miten persut ja kokoomuksen persut tämän tekivät, ja Orpo taustalla salli ja mahdollisti, on aivan riittävä syy sille, että toivoisin kovasti hallituksen mahdollisimman nopeaa kaatumista. Vaikka siis loppujen lopuksi teko oli sellainen, jota saatan hyvinkin kannattaa.

Mun mielestä tietysti katsantokulmani tähänkin asiaan on tavattoman oivaltava aatehistoriallinen, poliittisen filosofian kulma, joka näkee, mitä noin niinku todella tapahtuu isossa kuvassa arkipäiväisen kohinan takana, ja ymmärtää klovnikavalkadin normalisoinnin tuomat todella suuret riskit tarkkanäköisesti. Mutta ymmärrän toki erilaisenkin arvion preferensseistäni.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun verot eivät nouse ja yksityisten lääkärikäynti Kela-korvaus paranee, eli hallitus on loistava.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 30.11.2023 11:20 Hmm. Olen ehkä samaa mieltä tavallaan, mutta en sanallistaisi sitä noin. Mä ehkä ajattelen, että sä olet korostetun pragmaattinen ja katsot aika konkreettisia tekoja, kun taas mä olen enemmän näitä "väärin sammutettu" -tyyppejä.

Esimerkiksi mä ajattelen, että oli mahdollisesti ihan hyvä, että Suomi vastasi Venäjän rajaoperaatioon aika määrätietoisesti, vahvasti ja ripeästi, mutta se, miten persut ja kokoomuksen persut tämän tekivät, ja Orpo taustalla salli ja mahdollisti, on aivan riittävä syy sille, että toivoisin kovasti hallituksen mahdollisimman nopeaa kaatumista. Vaikka siis loppujen lopuksi teko oli sellainen, jota saatan hyvinkin kannattaa.

Mun mielestä tietysti katsantokulmani tähänkin asiaan on tavattoman oivaltava aatehistoriallinen, poliittisen filosofian kulma, joka näkee, mitä noin niinku todella tapahtuu isossa kuvassa arkipäiväisen kohinan takana, ja ymmärtää klovnikavalkadin normalisoinnin tuomat todella suuret riskit tarkkanäköisesti. Mutta ymmärrän toki erilaisenkin arvion preferensseistäni.
Ihme selittelyä tämä. Asia asiana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21434
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pitää kato lukea rivien välistä ja pesukarhukravateista. Siellä on totuus.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16721
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 30.11.2023 11:51 Ihme selittelyä tämä. Asia asiana.
Erimielisyys koskeekin sitä, mikä asia on. Pari hassua turvapaikanhakijaa ja Venäjän kiukuttelu natomaan rajan taka ei ole mulle kummoinen asia. Liberaalidemokraattisen oikeusvaltion ja pohjoismaisen kansalaisyhteiskunnan peruspilareiden ymmärtämätön karnevalisointi valtakunnan oikeistopopulistisen, kevyesti fasistiselta haiskahtavan korkeimman johdon taholta sen sijaan on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 30.11.2023 11:55 Erimielisyys koskeekin sitä, mikä asia on. Pari hassua turvapaikanhakijaa ja Venäjän kiukuttelu natomaan rajan taka ei ole mulle kummoinen asia. Liberaalidemokraattisen oikeusvaltion ja pohjoismaisen kansalaisyhteiskunnan peruspilareiden ymmärtämätön karnevalisointi valtakunnan oikeistopopulistisen, kevyesti fasistiselta haiskahtavan korkeimman johdon taholta sen sijaan on.
Sä demonisoit tässä persuja ja kokkareitakin. Ei pari ennalta-arvattavaa ja sinänsä melko merkityksetöntä ylilyöntiä asiaa muuksi muuta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16721
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 30.11.2023 12:01
urpiainen kirjoitti: 30.11.2023 11:55 Erimielisyys koskeekin sitä, mikä asia on. Pari hassua turvapaikanhakijaa ja Venäjän kiukuttelu natomaan rajan taka ei ole mulle kummoinen asia. Liberaalidemokraattisen oikeusvaltion ja pohjoismaisen kansalaisyhteiskunnan peruspilareiden ymmärtämätön karnevalisointi valtakunnan oikeistopopulistisen, kevyesti fasistiselta haiskahtavan korkeimman johdon taholta sen sijaan on.
Sä demonisoit tässä persuja ja kokkareitakin. Ei pari ennalta-arvattavaa ja sinänsä melko merkityksetöntä ylilyöntiä asiaa muuksi muuta.
Toivon tietysti, että olet oikeassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9464
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.11.2023 11:20 Hmm. Olen ehkä samaa mieltä tavallaan, mutta en sanallistaisi sitä noin. Mä ehkä ajattelen, että sä olet korostetun pragmaattinen ja katsot aika konkreettisia tekoja, kun taas mä olen enemmän näitä "väärin sammutettu" -tyyppejä.

Esimerkiksi mä ajattelen, että oli mahdollisesti ihan hyvä, että Suomi vastasi Venäjän rajaoperaatioon aika määrätietoisesti, vahvasti ja ripeästi, mutta se, miten persut ja kokoomuksen persut tämän tekivät, ja Orpo taustalla salli ja mahdollisti, on aivan riittävä syy sille, että toivoisin kovasti hallituksen mahdollisimman nopeaa kaatumista. Vaikka siis loppujen lopuksi teko oli sellainen, jota saatan hyvinkin kannattaa.
En ollut oikein itsekään tyytyväinen muotoiluuni, mutta ei ollut aikaa muotoilla paremmin enkä halunnut tyypilliseen tapaani painaa deleteä. Voin ostaa ton sun muotoilun.

Mun mielestä toi rajan sulku meni hitaasti vatuloiden, kun ei ollut boltseja laittaa heti kerrasta kaikkia asemia kiinni. Itseasiassa hyvin varautuneella valtiolla, joka on puolittaisessa sotatilassa naapurivaltion kanssa, olisi ollut rajojensulkusuunnitelma valmiina odottamassa toteuttamista turvallisuustilanteen muuttuessa, eli jo edellisen hallituksen olisi tälläinen pitänyt valmistella. Ei me olla enää mitään YYA orjia, vaan ylväs NATO maa, jonka ei tarvi itään kumarrella. Jos eivät käyttäydy kunnolla, niin niiden kanssa ei tarvi leikkiä. Pysyköön siellä rajan takana.

Kansallinen turvallisuus menee selkeästi ulkomaalaisten ihmisoikeuksien edelle mun maailman kuvassa. Minkä takia noin yleisestikin kannatan hyvin tiukkaa linjaa kahlitsemaan Islamilaisista maista ja afrikasta tulevaa siirtolaisuutta. Länsimaista liberaalia demokratiaa pitää puolustaa konservatiivisilta arvoilta ja vallankin radikaaleilta uskonnollisilta vaikutteilta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni rajan sulku meni Suomessa erinomaisesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2023 13:00 Mun mielestäni rajan sulku meni Suomessa erinomaisesti.
Vain 1000 elintasopakolaista á 600-900K per kappale elinkaarikustannuksilla pääsi läpi tuottamaan meille lisää tätä iloa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poi ... an/8828724
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21434
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vastaa samaa kuin Venäjä olisi ampunut 150 suomalaista.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16721
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2023 11:34 Mun verot eivät nouse ja yksityisten lääkärikäynti Kela-korvaus paranee, eli hallitus on loistava.
Vaikea löytää sopivaa termiä, mutta tämä jotenkin saa minussa aikaiseksi sellaisen vähän surullisen tai pettyneen reaktion pienellä ärsytyksen lisämausteella. Tämä siitä huolimatta, että sellainen koulukirjakuvaus demokratiasta yhteisten asioiden hoitamisena on minusta vähän naiivi, ja näen demokratian keskenään ristiriitaisten intressien rauhanomaisena yhteensovittamishankkeena. Eli tavallaan ihan katsantosi mukaisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21434
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ hate the game, not the player.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12408
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Miten vaikeaa on oikeistopoliitikkojen tajuta että kun työttömiä työnhakijoita on niin ja niin paljon ja avoimia työpaikkoja on reippaasti vähemmän niin töitä ei ole silloin kaikille? Alle 10-vuotias alakoululainenkin tajuaa em. faktan.
Turhaa länkyttää että pitää vaan "työllistyä omille rahoille". :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.12.2023 16:12
James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2023 11:34 Mun verot eivät nouse ja yksityisten lääkärikäynti Kela-korvaus paranee, eli hallitus on loistava.
Vaikea löytää sopivaa termiä, mutta tämä jotenkin saa minussa aikaiseksi sellaisen vähän surullisen tai pettyneen reaktion pienellä ärsytyksen lisämausteella. Tämä siitä huolimatta, että sellainen koulukirjakuvaus demokratiasta yhteisten asioiden hoitamisena on minusta vähän naiivi, ja näen demokratian keskenään ristiriitaisten intressien rauhanomaisena yhteensovittamishankkeena. Eli tavallaan ihan katsantosi mukaisesti.
Mä olen siitä tyytyväinen itsessäni, että mulla ei arvioni mukaan ole minkäänlaista jumaluuskompleksia. En ajattele, että mun pitäisi pelastaa maailman.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16721
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.12.2023 14:15 Mä olen siitä tyytyväinen itsessäni, että mulla ei arvioni mukaan ole minkäänlaista jumaluuskompleksia. En ajattele, että mun pitäisi pelastaa maailman.
Mun taas on vaikea ajatella, että jonkinlainen edes vähän omaa napaa pidemmälle katsova eettisyys olisi vielä lähelläkään mitään jumaluuskompleksia tai pakko-oireista maailmanpelastusmaniaa. Pikemminkin jonkinlainen ajattelevan ihmisen lähtötaso.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 03.12.2023 19:04
James Potkukelkka kirjoitti: 03.12.2023 14:15 Mä olen siitä tyytyväinen itsessäni, että mulla ei arvioni mukaan ole minkäänlaista jumaluuskompleksia. En ajattele, että mun pitäisi pelastaa maailman.
Mun taas on vaikea ajatella, että jonkinlainen edes vähän omaa napaa pidemmälle katsova eettisyys olisi vielä lähelläkään mitään jumaluuskompleksia tai pakko-oireista maailmanpelastusmaniaa. Pikemminkin jonkinlainen ajattelevan ihmisen lähtötaso.
Juu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12408
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Hallitus haluaa säästää. Pakkoruotsi olisi kohde. Suomea puhuu äidinkielenään melkein 90 % populasta, ruotsia taas 5,4 %. Lisäksi useimmat hurrit ovat (suunnilleen jotain Pohjanmaan syrjäseutujen heinähattuja lukuunottamatta) vähintään aika hyvin kaksikielisiä.

Missään muussa maassa koko maailmassa ei suurta enemmistöä pakoteta opiskelemaan pienen kielivähemmistön kieltä. Ainoa poikkeus oli Etelä-Afrikka jossa suuri musta enemmistö pakotettiin lukemaan afrikaansia. Etelä-Afrikan tasavallassakin tilanne on muuttunut.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21434
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Uusi testi lähestyy hallitusta. Newnew Star ja sabotöörialus Sevmorput matkalla kohti putkia ja kaapeleita.

Mitä tekee Orpo:
a) Vatuloi ja puntaroi
b) Päättää ja toimii

Aikaa muutama tunti.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miksi juuri nämä alukset ovat merkittäviä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 04.12.2023 9:45 Hallitus haluaa säästää. Pakkoruotsi olisi kohde. Suomea puhuu äidinkielenään melkein 90 % populasta, ruotsia taas 5,4 %. Lisäksi useimmat hurrit ovat (suunnilleen jotain Pohjanmaan syrjäseutujen heinähattuja lukuunottamatta) vähintään aika hyvin kaksikielisiä.

Missään muussa maassa koko maailmassa ei suurta enemmistöä pakoteta opiskelemaan pienen kielivähemmistön kieltä. Ainoa poikkeus oli Etelä-Afrikka jossa suuri musta enemmistö pakotettiin lukemaan afrikaansia. Etelä-Afrikan tasavallassakin tilanne on muuttunut.
Mahdoton ajatus niin kauan kuin RKP on hallituksessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja