Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Mitäs vangin dilemman kaltaisia diilejä keksit muita kuin päästörajoitukset ja puolustusbudjetit Natossa?

Minusta suurin osa järkevistä diplomaattisista diileistä on ihan puhtaita vanhanaikaisia win-win-diilejä. Esim. vapaakaupan edistäminen on tuollainen toimi. Sitten tietty tulee ongelmia, jos molemmilla osapuolilla on jotain protektionistisia taka-ajatuksia, mutta miksi ylipäätään pitäisi osallistua sellaiseen diplomatiaan, jossa tuhotaan talouskasvua erilaisilla veivauksilla?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No mä niin ku ajattelin, että ulkopolitiikan ison kuvan kannalta - kun siis puhutaan pressanvaalien isosta linjasta eikä valtioneuvoston arkisäätämisestä - jo mainitsemasi ilmastonmuutos, luontokato, kollektiivinen puolustus (ml. Ukrainan tuki), protektionistiset yritystuet eivät ole mikään kuriositeetti vaan aivan valtava juttu. Varmaan suuri osa YKn kestävän kehityksen tavoitteista on osin tällaisia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tarvitsemme presidentin jolla on munaa muuallakin kuin perseessä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 25.11.2023 13:56 No mä niin ku ajattelin, että ulkopolitiikan ison kuvan kannalta - kun siis puhutaan pressanvaalien isosta linjasta eikä valtioneuvoston arkisäätämisestä - jo mainitsemasi ilmastonmuutos, luontokato, kollektiivinen puolustus (ml. Ukrainan tuki), protektionistiset yritystuet eivät ole mikään kuriositeetti vaan aivan valtava juttu.
Noista ympäristö ja puolustus kelpaavat, mutta protektionismi on tappiollista touhua. Ei protektionismissa voiteta siten, että suojataan omia bisneksiä ja odotetaan toisen madaltavan oman maansa bisnesten suojaa. Jos tuollainen toimisi, niin merkantilismi ja keski-aika palaisivat rytinällä. Tosin nyt ollaan menty jo tovi huonoon suuntaan.

Ympäristö on klassinen yhteismaan ongelma. Puolustuksessa taas kaikki voittaisivat, jos vaan päätettäisiin tulla toimeen alkuun 10% siitä mitä aiemmin tuhlattiin. Valitettavasti valvonta ei kuitenkaan pelaisi, joten pikkuhiljaa valuttaisiin siihen, että puolustusbudjetteja rajoittaa lähinnä maksukyky. Nykyään onneksi vauraimmat maat ovat hylänneet ajatuksen valloitussodilla vaurastumisesta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 25.11.2023 14:03 Tarvitsemme presidentin jolla on munaa muuallakin kuin perseessä.
:mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun tutut ulkoministeriössä puhuvat epävirallisesti Haavistosta melkein täsmälleen niin kuin tässä jutussa kuvataan: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009785741.html

Sanovat, että Haavisto on pätevä, osaava, verkottunut ja ahkera, lähes työhullu, mutta esimiehenä niin kohtuuton ja ikävä, etteivät halua äänestää. Eli sikäli Hesarin henkilökuva taitaa osua aika nappiin.

Ainoa ero on oikeastaan siinä, että mun UM-kuiskaajat eivät juuri tunne sympatiaa sitä konsulipäällikköä kohtaan, jonka pykälien vastaista siirtoa toisiin tehtäviin Haavisto suunnitteli, vaan pitävät tyypin julkista performanssia totaalisena riman alituksena, mutta ehkä mun tutut ei ole edustava porukka.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tällä vaalikoneella tulee eroja ehdokkaisiin!
https://www.iltalehti.fi/presidentinvaa ... aalikone#/

Seassa on vähän arvokysymyksiäkin, mutta useimmat kyssärit on saatu edes jotenkin nivottua pressan rooliin.

Oma kärki: Mestari, Stubb ja Aaltola.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^
Mestari 77%
Harkimo 71%
Aaltola 65%
Rehn 64%
Stubb 62%

Taidan siltikin äänestää Stubbelia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Andersson 78 %
Haavisto 77 %
Urpilainen 74 %
Stubb 72 %
Rehn 70 %
Aaltola 62 %
Halla-aho 52 %
Harkimo 51 %
Essayah 47 %

Selittynee sillä, että vaalikoneen arvokartassa olen ääriliberaalissa laidassa, mutta oikeisto-vasemmisto-janalla hyvin keskellä, aavistuksen verran vasemmalla. Andersson on yhtä liberaali kuin minä, mutta hän n myös vasemmassa äärilaidassa. Haavisto ja Urpilainen lähempänä vas-oik.jaolla, mutta lähes yhtä konservatiivisia kuin Rehn ja Stubb, jotka hekään eivät ole minusta vas-oik-jaolla kaukana, koska olen tässä oikeammalla kuin Haavisto ja Urpilainen.

Kaikki Rehnistä ylöspäin listallani kävisivät minulle ihan hyvin presidentiksi. En ole vielä päättänyt, ketä äänestän. Olen liikkuva äänestäjä, punainen viivani on myynnissä!

Edit. Klikkailin uudestaan vähän erilaisilla painotuksilla. Niillä muuten sama, mutt Urpilainen ykkösenä ja Hallis/Hjallis vaihtoivat paikkoja. Ehkä Urpilainen nousee sittenkin!

Edit. 2: Jos ei ota mihinkään kantaa, vaan vastaa kaikkiin neutraalin, niin muusta ryhmästä erottautuvat Halla-aho ja Andersson vähiten sopivina (toki erottautuvat eri suuntiin). Muut ovat, Stubb etunenässä, kovin pitkälle samaa mieltä mielipiteettömyyden kanssa. Kertonee jotain vaalikoneista ja taktikoinnista niissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kolmen kärki on Andersson, Urpilainen, Aaltola. Kuvaa kai sitten hyvin minua, kun olen tämmönen vassari-suvakki, mutta kyllä pressanvaalit on mulle enemmän henkilö- kuin puoluevaali. Presidentti on enemmän edustustehtävä ja sen mukaan olen kai aina äänestänyt. Jopa Tarjaa äänestin enemmän ensimmäiseksi naispresidentiksi kuin demarina. Olishan se tietty jännä ja mielenkiintoista, jos jompikumpi rouvista nousisi presidentiksi, Aaltolaa en pidä juuri minään eikä tule ääntäni saamaan missään olosuhteissa. Tai ehkä jos valinta olisi Essayah/Aaltola. Haavisto kärsii minun kirjoissani Antonion turhasta värikkyydestä ja turhana julkkiksena esiintymisestä. Homous sinänsä ei haittaa, Antonio kyllä. Vanhoja äijiä en tykkää äänestää, joten Rehn ja Harkimo ovat poissa laskusta. Hallis taas, ei ei ei, ei sovi pressaksi, vaikka varmaan monelle olisikin kotoisa valinta pökkelyydessään ja perheensä kera.

Ekalla kierroksella äänestän varmaan villisti, ehkä sitten Litä tai Juttaa, mutta tokalla kierroksella panokset suunnataan realistisemmin.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Lolita kirjoitti: 04.12.2023 12:46 Ekalla kierroksella äänestän varmaan villisti, ehkä sitten Litä tai Juttaa, mutta tokalla kierroksella panokset suunnataan realistisemmin.
Oikeastaan osin havahdui_n_ siihen, ettei ole vaihtoehtoja. Heräsi jopa pieni halu äänestää Juttaa, mutta pitäisi tutustua paremmin.

edit: korjatttu oleellinen konsonantti
Viimeksi muokannut nokkaelain, 10.12.2023 6:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vuoden 2000 presidentinvaaleissa Esko Aho linnoittautui oikeistokonservatiivien leiriin. Ja alkoi ampua alas liberaaleja arvoja. Se sai liberaaliporvareita siirtymään Halosen puolelle.

Uskon että Haavisto on fiksumpi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hitusen parempi vaalikone, jossa enemmän pressa-kyssäreitä:
https://vaalikone.ulkopolitist.fi/

1. Mika Aaltola - 78 %
2. Olli Rehn - 75 %
3. Jussi Halla-aho - 72 %
4. Sari Essayah - 69 %
5. Pekka Haavisto - 66 %
5. Alexander Stubb - 66 %
5. Jutta Urpilainen - 66 %
6. Li Andersson - 59 %

Tässäkin oli muutamia omituisia kyssäreitä, varsinkin huomioiden koneen julkaisijan. Esim. "12. Suomen tulee osallistua merkittävällä panostuksella Naton operaatioihin myös sen rajojen ulkopuolella." => Eihän Nato voi toimia rajojensa ulkopuolella. Nato-maat voivat, mutta Nato ei. Oliskohan tässä huono kysymyksen muotoilu ja tarkoitettaisiin Suomen rajoja?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kiinnostava. Täytyisi lukea ehdokkaiden vastauksia. Mutta läpiklikkailemalla tulokset:

Urpilainen 80 %
Haavisto 79 %
Andersson 75 %
Aaltola 74 %
Rehn 74 %
Stubb 71 %
Essayah 67 %
Halla-aho 56 %
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 10.12.2023 18:43 Urpilainen 80 %
Eikö tuon pitäisi olla 90% ihan äidinkieleen perustuen?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hihhulit kun tiputtaa niin stubbei putkahtaa.

1. Mika Aaltola - 73 %
2. Sari Essayah - 70 %
2. Alexander Stubb - 70 %
3. Jussi Halla-aho - 67 %
3. Jutta Urpilainen - 67 %
4. Olli Rehn - 66 %
5. Pekka Haavisto - 64 %
6. Li Andersson - 56 %
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olen kuunnellut osan Politiikkaradion yksilöllisistä presidenttitenteistä ja vielä pienemmän osan HS:n pressapodin yksilöllisistä arvokeskusteluista. Tässä vaiheessa, kun suurin osa vielä kuulematta, päällimmäiset huomiot ovat ehkä seuraavat:

Aaltola oli hyvä HS:n keskustelussa. Tenteissä ja haastatteluissa se on viime aikona näyttänyt aika friikiltä, kun esittää niin pönöttävästi presidentillistä kandidaattia. Mutta tuossa keskustelussa oli parhaimmillaan. Lukenut, itserefletkioon kykenevä, ihan mielenkiintoisia ajatuksia esittävä tyyppi. Harmi, ettei se ainakaan toistaiseksi ole pystynyt tuomaan tuota puolta esiin koko köörin esiintymisissä, parantaisi keskustelun laatua. En mä sitä äänestäisi kuin korkeintaan Halla-ahoa tai Essayahia vastaan (ja Väyrystä, jos se näihin kekkereihin vielä jotenkin mukaan pönkää)), mutta kiva kuulla, että pystyy vaikuttamaan ihan fiksulta eikä vaan oudolta.

Toinen huomio on, että Halla-ahossa ja Stubbissa on siinä mielessä samaa, että molemmat osoittavat aika suoraan, miten urpoina pitävät Politiikkaradion mustavalkoisia, yliyksinkertaistettuja skenaarioita ja hypoteettisia tilanteita, joihin pyydetään ottamaan kantaa. Mutta siinä missä Halla-aholla ei oikein ole mitään konstruktiivista sanottavaa näistä, Stubb on aika hyvä sanoittaessaan ongelman skenaarion muotoilussa ja analysoidessaan esiin oleellisen, ja ottaessaan kantaa siihen. Vähän mua ärsyttää sen tapa puhua niin tavattoman selkeästi, että kuulostaa vähän joltain selkokieliseltä erikoislähetykseltä kognitiivisesti rajoittuneille, mutta ehkä se on ihan ok radiossa. Ja sisältö on aika kunnossa. Siitä tulee oikein hyvä presidentti. Hallis taas on marginaalihahmo, joka on ihan väärissä bileissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Jos poliitikko X ei osaa vastata monimutkaiseen kysymykseen sekunnissa kansa ajattelee että epärehellinen jätkä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 13.12.2023 9:19Vähän mua ärsyttää sen tapa puhua niin tavattoman selkeästi, että kuulostaa vähän joltain selkokieliseltä erikoislähetykseltä kognitiivisesti rajoittuneille
Homie jo selittikin miksi tämä on nimenomaan hyvä asia...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Stubb - Haavisto kakkoskierrokselta yhä näyttää, mutta kovassa laskussa on Pekka.

https://yle.fi/a/74-20064581
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Merkittävin muutos on Väyrynen kannatuksen tuplaantuminen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 13.12.2023 11:44 Stubb - Haavisto kakkoskierrokselta yhä näyttää, mutta kovassa laskussa on Pekka.
Joo, laskussa on, mutta pitkä on matka Urpilaisella siihen, että pystyy haastamaan Pekan toisen kierroksen paikasta. Ripeästi pitäisi pystyä nousemaan kolmanneksi, jotta pystyisi rakentamaan uskottavaa hyökkäystä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Saas nähdä, saadaanko vielä Stubb + Mestari. Vähän rajahommaa, pari ampumista ja raiskausta kouluihin, Italian tukipaketti, jne.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.12.2023 12:23 ^ Saas nähdä, saadaanko vielä Stubb + Mestari. Vähän rajahommaa, pari ampumista ja raiskausta kouluihin, Italian tukipaketti, jne.
Ei saada. "Mestari" ei millään nouse toiselle kierrokselle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 13.12.2023 11:44 Stubb - Haavisto kakkoskierrokselta yhä näyttää, mutta kovassa laskussa on Pekka.

https://yle.fi/a/74-20064581
Pääseköhän Jutta yli 10%?
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin