Suuri rehukysely

Yleinen lätinä jä kitinä

Syön päivittäin kasviksia

en syö
1
14%
noin 100g
0
Ei ääniä
noin 200g
1
14%
noin 300g
2
29%
noin 400g
0
Ei ääniä
noin 500g
0
Ei ääniä
yli 500 g
3
43%
 
Ääniä yhteensä: 7

Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Pidätkö kasviksista ja paljon (noin suunnilleen) syöt niitä päivittäin, jos syöt? Syötkö aina samoja rehuja vai vaihteletko mielen/hinnan/tuoreuden mukaan?

Perunaa eikä esim. einespinaattilettuja (joiden pinaattimäärä on muuten usein alle 20%) lasketa kasviksiksi. Sen sijaan hedelmät ja marjat lasketaan.

Vastaan itse kommenteissa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Haluaisin sanoa että 500 g mutta todellisuus lienee noin 300 g. Pyrin siihen että joko lounas tai päivällinen olisi salaatti. Työpaikalla otan aina puolet lautaselle tuoreita, mutta kotona laiskemmin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Keskiarvollisesti yli 500g.

Äss kaupan BI kertoo kasvisten/hedelmien olevan viimeisen 12 kuukauden aikana suurin menoerä.

Aika pitkälle samoja tuotteita menee.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Syön reilusti yli 500 grammaa rehuja päivittäin, määrä lähentelee kiloa ja siitä ylikin. Selittynee osittain sillä, että olen vege ja kaikissa syömissäni ruuissa on myös kasviksia. Lisäksi napostelen kasviksia tuoreeltaan/sellaisenaan.

Lemppareita ovat parsa, parsakaali, kukkakaali, paprika (menee vähintää puolikas paprika päivässä), tomaatti, pinaatti, lehtikaali, punakaali, keräkaali, suippokaali, ruusukaali, erilaiset salaatinlehdet miinus jäävuorisalaatti jota en syö, porkkana, varsiselleri, kesäkurpitsa, munakoiso, punajuuri jne.

Kesällä syön hedelmiä viikoittain (yleensä klementiinejä tai satsumia) ja marjoista joskus mansikoita plus mustikoita ja syksyllä jos olen Suomessa marja-aronioita. Talvella en syö juuri lainkaan hedelmiä ja marjoja.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

En ole koskaan laskenut rehujen määrää. Veikkaan, että aika lähelle menee puolta kiloa. Pitäs katsoa, löytyykö S-ryhmän yhteenvedoista mitään.

Hedelmissä hieman kapea valikoima, mutta muuten tulee syötyä kaikkea mitä kaupasta löytyy.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Syön hyvin vaihtelevasti, niin en osaa sanoa keskimääräistä päiväannosta. Varmasti on päiviä, että en syö yhtään ja toisinaan menee varmasti yli kilo.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kreitsu kirjoitti: 28.12.2023 17:34 Kesällä syön hedelmiä viikoittain (yleensä klementiinejä tai satsumia) ja marjoista joskus mansikoita plus mustikoita ja syksyllä jos olen Suomessa marja-aronioita. Talvella en syö juuri lainkaan hedelmiä ja marjoja.
Mä syön varmaan liian vähän vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä ja sen sellaista. En osaa arvioida määrää, mutta kyllä niiden pitäisi isompi osa syömisistäni kattaa.

En ehkä usein ravintolassa valitse salaattia, mutta jos syön lounaan jostain linjastolta, lataan kyllä puolet lautasesta tuorekasviksia (jos ei joku houkutteleva pastasalaatti sotke lautaseni balanssia). Itse olen valitettavan laiska salaattien tekijä, vaikka muuten laitan kyllä kasviksista ruokaa jonkun verran. Juureksia, kaaleja ja sen sellaisia menee uuniin ja pannuun usein, mutta kyllä ne yleensä ovat eläinproteiinin lisukkeena eivätkä pääroolissa. Pitäisi oppia, ettei niiden lisäksi tarvitse aina lihaa.

Mulle sitrushedelmät ovat nimenomaan talviruokaa. Nythän ne ovat parhaimmillaan kaupoissa! Kesällä sitten enemmän kotimaisia vihanneksia ja marjoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Paras tapa lisätä kasviksia on lisukkeiden vähentäminen. Pakko puputtaa iso satsi kasviksia, jos meinaa elää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En laske, kuten en laske muutakaan suuhuni laittamaa (paitsi alkoholiannoksia).

Töissä lautasella on noin puolet kasvikunnan edustajia. Kotona huomattavan paljon vähemmän.

Paljonko puolikas täydestä ruokalautasesta on?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Googlettelun mukaan
500 grammaa eli puoli kiloa.

Määrää on yritetty havainnollistaa myös ottamalla käyttöön kouran mitta eli kasviksia pitäisi syödä viisi tai kuusi kourallista päivässä.
Eli yksi kourallinen kasviksia olisi sata grammaa. Eli ehkä kaksi kourallista eli 200g menee arkisin. Viikonloppuisin vähemmän.
Pallotin 200g.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Aivan liian vähän syön, en uskalla edes arvioida kuinka vähän. Arkisin syön omenan päivässä, se pysyy, ja siihen sitten vaihtelevasti muuta päälle. Olen vähentänyt lihan syöntiä paljon, mutta se ei ole korvautunut kasviksilla suoraan, vaan lähinnä lihankorvikkeilla ja soijarouheella ja -paloilla.

Kasvissyöntiä rajoittaa kykenemättömyyteni lämpimiin kasvislisäkkeisiin oksennuksen uhalla.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pyrin syömään mahdollisimman paljon ja usein.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.12.2023 9:01 Googlettelun mukaan
500 grammaa eli puoli kiloa.

Määrää on yritetty havainnollistaa myös ottamalla käyttöön kouran mitta eli kasviksia pitäisi syödä viisi tai kuusi kourallista päivässä.
Eli yksi kourallinen kasviksia olisi sata grammaa. Eli ehkä kaksi kourallista eli 200g menee arkisin. Viikonloppuisin vähemmän.
Pallotin 200g.
Ymmärrän idean taustalla, mutta sinänsä aika harhaanjohtavaa, koska onhan se nyt eri asia vetää vaikkapa kourallinen paprikaa kuin jotain salaatinlehtiä tai kurkkua.

En itsekään rehujani punnitse, mutta osaan kyllä suunnilleen laskea paljon ne painavat ja paljon niitä tulee päivittäin vedettyä. Tiedostan toki, että taidan olla keskimääräistä tietoisempi ravintoaineista ja myös hysteerisempi sen suhteen, mitä suuhuni survon. Mielenterveys on mennyt, mutta jos edes fyysinen säilyisi :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja annepa »

Opettelin muutama vuosi sitten syömään kunnon aamupalan. Siihen kuuluu
*200g marjoja tai harvemmin hedelmää, vaikkapa mangoa
*1 banaani
*maitorahkaa
*leseitä
*öljyä
Eli jo aamulla tulee yli puolet "kiintiöstä". Muutenkin syön rehuja aika paljon, sillä en syö lihaa. Arkilounaat syön työpaikan ruokalassa ja otan aina yli puolet annoksesta ns. raastepöydästä ja sitten vielä lämpimän kasvisruuan. Joskus annos on ruokaisa salaatti.
Helposti tulee yli puoli kiloa päivässä rehuja. Iltapalan voisin kyllä vaihtaa vaikkapa dippikasviksiin tai muuhun rehuun.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Liioista rehuista saa syövän. Parempi pitää balanssi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja annepa »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.12.2023 0:33 ^ Liioista rehuista saa syövän. Parempi pitää balanssi.
Pakko syyä, että jaksaa elää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Suuri rehukysely

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Työsuhde-etuna saa hampurilaisaterian -50%. Kun ottaa isoimman, ei tarvitse aina syödä mikroateriaa illalla.

Siinä tulee varmaan 10g rehua. Välillä käyn vietnamilalaisessa, ehkä 25g rehuja. Korona tappoi tavalliset lounaspaikat.

Useimmat työkvaverit kuitenkin vetävät jonkin mikroaterian, ja jotkut eivät tajua, että siinä jonkun safkatessa ei saisi häiritiä työasioilla.
Vastaa Viestiin