Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miksi ykkönen olisi se juttu, jos suoraan valtaan yli 50% osuudella ei ole saumoja?

Ymmärtääkseni rehnin kannattajat ovat kepulaisia ja monet ovat vuotaneet persuihin. Just oon pohjanmaalla, jossa moni liputtaa persuje puolesta esim kepun turvekannan takia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 26.12.2023 22:00
urpiainen kirjoitti: 26.12.2023 17:39 Ei näytä Urpilainen pääsevän vauhtiin.
Se taitaa olla eka kierros sitten taputeltu. Stubb ja Haavisto jatkoon.
Tänään alkavat YLE:n ehdokaskohtaiset TV-pressatentit, ja heti ensimmäisenä vuorossa Urpilainen. Jos ei illalla onnistu erinomaisesti, ja siitä lähde ilmiö käyntiin, niin heikolta näyttää. Vaikea ajatella, että Haavisto erityisesti kompuroisi omassa yksilötentissään.

Toki on vielä se, että Halla-aho saattaa nousta kakkoselle Stubbin kanssa. Kuten Sivustahuutaja on täällä korostanut, ihan normaali persujen kannatus saattaa hyvinkin riittää Halla-aholle pääsyyn toiselle kierrokselle, jos Haavisto-Urpilainen-Andersson jakavat punavihreät äänet riittävän tasaisesti.

Tähän liittyen olen vähän ihmeissäni siitä, että somessa näytetään puhuvan siihen malliin, että tämä ihme urpoilu, jossa Halla-aho tehtailee tutkintapyyntöjä joistain nobodyistä jotka ovat kuvanneet häntä fasistiksi, olisi persujen normaalia identiteettipoliittista vaalitaktiikkaa, jossa kaikki saadaan puhumaan persuista ilman mitään sisällöllistä poliittista avausta, ja näin tähän ei pitäisi lähteä mukaan. Itse ehkä ajattelen, että on ihan hyvä, että persujen ja Halla-ahon politiikan fasistisista piirteistä puhutaan vihdoin avoimesti ja oikeilla sanoilla, ja jos tämä sataa persujen laariin ja saa peräkammarinpojat heräämään äänestämään Halla-ahoa, niin ehkä olemme sitten juuri sen ansainneet.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Mestarista puhuminen ei pelaa Mestarin pussiin. Vasemmisto taktikoi itsensä yhden ehdokkaan taakse, jos Mestari uhkaa tiputtaa Haaviston. Mestarin ainoa toivo on vaalipäivän jytky.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 03.01.2024 14:33 sisällöllistä poliittista avausta
Jussi Halla-ahon uudenvuodenpuhe 2024
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bhven kirjoitti: 03.01.2024 15:47
urpiainen kirjoitti: 03.01.2024 14:33 sisällöllistä poliittista avausta
Jussi Halla-ahon uudenvuodenpuhe 2024
Ei helkkari, et voi olla tosissasi! Oletko edes itse katsonut tuota töräystä? Ja vielä laitoit eteen lainauksen siitä, missä haikailin jotain sisällöllistä poliittista avausta. Hukkasin hupenevaa elinaikaani kuuntelemalla tämän roskan (tosin ei mennyt ihan niin kauaa kuin aluksi pelästyin - nopeuttamalla 25 % Halla-aho alkoi kuulostaa lähes normaalilta). Eihän siinä ollut yhtään avausta yhtään mistään!

Ensin jotain kolmen pennin semanttista analyysia "turvallisuuden" ja "turvallisuuden tunteen" eroista, sitten kertaus Natsi-Saksan laajentumishalukkuudesta tiellä toiseen maailmansotaan, siitä paralleelit Putinin Venäjään, ja lopuksi tuhannesti kuultu (mutta ilmeisesti yhä kannattajiin samalla tenholla vetoava) narina siitä, että maahanmuuton ongelmilta on ummistettu silmät ja korvat eikä niistä ole haluttu puhua, vaikka paljon muusta ei ole vuosikymmeneen puhuttukaan, kiitos näiden monomaanikoiden jytkyinensä. Koko puhe sisällöllisesti täydellisen mielenkiinnotonta signalointia omille.

Mä tiedän, että sun tapoihisi ei kuulu minkään ajatuksen omalähtöinen muotoilu, vaan lähinnä äärioikeiston propagandavideoiden saatteeton postailu, mutta koetas nyt ihan omin sanoin kertoa, mikä tässä sun mielestäsi oli sellainen sisällöllisesti kiinnostava poliittinen avaus. Itse en sellaista löytänyt (tai kai siellä oli se normaali ajatus turvapaikanhakujärjestelmän purkamisesta, mutta tämä nyt on toistunut persuilla samanlaisena vuosikymmeniä).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tänään Mestari Ylen lauteilla!

Urpilaisen alkupuhe eilen ei käsitellyt lainkaan presidentille kuuluvia asioita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Puhuiko se Islamin suvaitsevaisuudesta?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 10:02 Urpilaisen alkupuhe eilen ei käsitellyt lainkaan presidentille kuuluvia asioita.
Joo, jäin myös miettimään tätä. Tavallaan ymmärrettävää, tarkkaan ottaen presidentille kuuluvista asioista puhuessa ei hirveästi onnistu erottautumaan, jolloin ehkä kannattaakin maalailla yleisempää visiota siitä, minkälaista Suomea haluaa ja jonka puolesta presidenttinä työskentelisi. Jotain tällaista Urpilainen ehkä haki. Ei kyllä onnistunut hirveän hyvin, kuten ei muussakaan debatissa. Tai siis onnistui toki siinä mielessä, että edelleen ajattelen, että kuka tahansa nelikosta Urpilainen, Rehn, Haavisto & Stubb olisi oikeinkin hyvä presidentti Suomelle. Mutta epäonnistui siinä mielessä, että vaikea ajatella jonkin Jutta-ilmiön tuosta käynnistyneen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2024 10:12 ^ Puhuiko se Islamin suvaitsevaisuudesta?
Sivukorvalla kuuntelin. Oli sellainen ”pidetään kaikki mukana ja sovitaan asioista” -tyylinen. Eli sisäpolitiikka.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eli Suomi etenee 2 lautasen taktiikalla. Liittyihän tuo pressan hommiin?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Halla-ahon tentti jäi minusta vähän tyhjäksi lässähdykseksi. Ja vieläpä aika samalla tavalla kuin Urpilaisenkin. Ilmeisesti näistä pressalle tarkkaan ottaen kuuluvista asioista ei hirveästi löydy erimielisyyttä eikä erottautumisen mahdollisuutta.

Itse ehkä vähän kummeksun sitä, että kun Halla-aho nostaa sekä kampanjansa että puheensa keskeiseksi teemaksi sen, että muut ehdokkaat ovat olleet takavuosina Venäjän suhteen sinisilmäisiä, ja tämä arvostelukyvyttömyys tekee heistä kelpaamattomia presidentiksi, niin tätä kelaa ei juuri haasteta. Pitäisi nostaa esiin ainakin se, että 2022 asti nimenomaan Persut olivat kaikkein Venäjä- ja Putin-myönteisin puolue, ja edelleen heidän liberaalidemokratian vastainen ohjelmansa on sisällöllisesti yhtenevä Putinin ideologian kanssa. Ja se, että Halla-aho on itse osoittanut paljon suurempaa sinisilmäisyyttä tukiessaan avoimesti Trumpia, Orbania ja muita räyhäoikeiston kammotuksia.

Vaikka totuttuun tapaan Halla-ahon aatteellisista juurista ei kysytty oikeastaan mitään, niin urponationalistisen populistin touhu pääsi kuitenkin vähän läikkymään esiin kun kysyttiin eu-erosta (semanttisesti kiinnostava oli Halliksen venkoilu ei-toivottavasta tavoitteesta) ja Karjalan palauttamisesta.

Ihan hyvin oli Halla-aho valmistautunut vastaamaan kysymyksiin rikosilmoituksistaan ja tällaisista asioista, mutta kysymys koskien ulkoasiainvaliokunnan PJ:nä muotoilemaansa arviota, että länsivallat joutuvat vielä sekaantumaan sotilaallisesti Ukrainaan taisi vähän yllättää hänet.

Onhan se nyt tietysti täydellisen sopimaton ja mahdoton presidentiksi, mutta omalla tavallaan karismaattinen, kiinnostava ja viihdyttävä tyyppi se kyllä on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2024 23:40
Ihan hyvin oli Halla-aho valmistautunut vastaamaan kysymyksiin rikosilmoituksistaan ja tällaisista asioista, mutta kysymys koskien ulkoasiainvaliokunnan PJ:nä muotoilemaansa arviota, että länsivallat joutuvat vielä sekaantumaan sotilaallisesti Ukrainaan taisi vähän yllättää hänet.

Onhan se nyt tietysti täydellisen sopimaton ja mahdoton presidentiksi, mutta omalla tavallaan karismaattinen, kiinnostava ja viihdyttävä tyyppi se kyllä on.
Joo. Mielestäni Mestari hyvin vastasi siihen, miksi aiemmin on sanonut, että ei tee rikosilmoitusta ja nyt tekee.

Olen samaa mieltä myös jälkimmäisestä kappaleesta.

Paras hetki oli, kun yleisökysymys "mitä voisit opettaa lapsille" tuli. Aito inhimillinen hämmennys.

Ei Halla-aho tietenkään presidentiksi sovi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2024 23:40 ...omalla tavallaan karismaattinen, kiinnostava ja viihdyttävä tyyppi se kyllä on.
Juu. Kyllä minua usein tentissä kiinnostaa kuulla, mitä sanottavaa hänellä on. Hän kuitenkin usein kykenee perustelemaan asiansa analyyttisesti ja on tietyssä mielessä rehellisempi oma itsensä kuin moni muu poliitikko. Samansuuntaista vibaa syntyyi aiemmin myös Paavo Väyrysen kohdalla. Olkoon toinen ääripää tässä suhteessa vaikkapa Olli Rehn.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2829
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

En kuunnellut ajatuksella koko Aaltolan tenttiä, mutta tuli vaikutelma puhuvasta päästä. Ei Paavokaan ikuisesti elä, joten olisi paikka auringossa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 03.01.2024 16:25 koetas nyt ihan omin sanoin kertoa, mikä tässä sun mielestäsi oli sellainen sisällöllisesti kiinnostava poliittinen avaus.
Vasemmistolle on parempi vastata twitter-viestillä:



Halla-ahon kommentti saastamedian tunneuutisoinnista oli varsin arvostettava. Nykyäänhän tunnesanoja tungetaan jopa uutisten otsikoihin. On hyvä, että presidentit jyrähtelevät tällaisista asioista. Siinä sitä poliittista avausta. Tunteet vittuun politiikasta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bhven kirjoitti: 07.01.2024 10:07
urpiainen kirjoitti: 03.01.2024 16:25koetas nyt ihan omin sanoin kertoa, mikä tässä sun mielestäsi oli sellainen sisällöllisesti kiinnostava poliittinen avaus.
Halla-ahon kommentti saastamedian tunneuutisoinnista oli varsin arvostettava. Nykyäänhän tunnesanoja tungetaan jopa uutisten otsikoihin. On hyvä, että presidentit jyrähtelevät tällaisista asioista. Siinä sitä poliittista avausta.
Siis se sun mielestä mahtava poliittinen avaus tosiaan oli, että presidentti keskittyisi enemmän vahtimaan sanomalehtikielen tunneskaalaa? No, mitä nyt kukin presidentiltä odottaa. Sopii kyllä totalitarismiin taipuvaisten preferensseihin tällainen lehdistön valvonta, ei siinä mitään. :nuts:

Tietty tässä on vielä se lisäironia, että nimenomaan Halla-aho on tuonut Suomeen politiikan, joka perustuu pelkästään tyhmälistön alhaisimpien tunteiden lietsontaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

En jaksanut lukea koko ketjua enkä varmaan edes suurinta osaa ole lukenut, mutta eiköhän se Stubu ole seuraava pressa, ellei nyt jotain ihan jäätävää ryvettymistä paljastu.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Edelleenkään näissä tenteissä ei saada mitään kovin kummoista irti ehdokkaista, kun varovaisuus yhdistyy konsensukseen. Mutta aiempaan kampanjavaisuuteen suhteutettuna oikein hyvin veti minusta Haavisto, ei antanut paljon tilaa Urpilaiselle napata ääniä häneltä.

Täytyy koettaa katsoa Stubbin tentti jos tämä nyt Stubb v. Haavisto -kisana pysyy. Ja tietty Andersson, jos se vaikka vähän erottuisi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Presidenttiehdokas, joka antaa rahansa Jethron käsiin, ei voi olla paha.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Perinteet velvoittavat!

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010107903.html

Kitinässä on selvästi parempaa presidenttiainesta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2024 14:21 Presidenttiehdokas, joka antaa rahansa Jethron käsiin, ei voi olla paha.
HS vaalitentissä kysyttiin jokaiselta ehdokkaalta, mikä oli pahin taloudellinen virhe.

Hallis: "Jetron tapaaminen" :mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.01.2024 9:02 HS vaalitentissä kysyttiin jokaiselta ehdokkaalta, mikä oli pahin taloudellinen virhe.

Hallis: "Jetron tapaaminen" :mrgreen:
Mä oon tavannut Jetron. Ei aiheuttanut taloudellisia menetyksiä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 10.01.2024 9:06
James Potkukelkka kirjoitti: 10.01.2024 9:02 HS vaalitentissä kysyttiin jokaiselta ehdokkaalta, mikä oli pahin taloudellinen virhe.

Hallis: "Jetron tapaaminen" :mrgreen:
Mä oon tavannut Jetron. Ei aiheuttanut taloudellisia menetyksiä.
Kuulostaa kyllä hukkaan heitetyltä ajalta ja aika on rahaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tämä Li:n vaalilause 'Koko kansan presidentti' ei kai voisi olla pahemmin päin helvettiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 10.01.2024 9:12 Tämä Li:n vaalilause 'Koko kansan presidentti' ei kai voisi olla pahemmin päin helvettiä.
Se on vain lyhennelmä, oikeasti se on "Koko Kansan uutisten lukijakunnan presidentti."
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin