Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 13:27 Japanilaisille pitäisi antaa kaikkiin määräyksiin huomautus, että jos vuoteen ei tule uusia määräyksiä, palataan tehdasasetuksiin.
Vaimo, palaamme lapsilukuun 1! Hae kirves!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Täytyy vielä täsmentää ohjeita 😁
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Huomenna sähkö yli 200s/kwh. Ruuan valmistus maksaa siis noin 2-3€. Pitää ehkä woltata.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Meillä taitaa näillä keleillä mennä +100 kwh sähköä vuorokaudessa. Huippuhinnoilla tuo olisi +200€ + siirto. Yön 20s/kwh hinnoilla sama kulutus olisi vain 20€. Kulutuksen siirrolla tienaa ihan hyvin.

Game plan: aamuyöstä lämmöt ylös. Päivällä antaa kämpän jäähtyä. Iltapäivällä salille, siitä omppuun syömään ja leffaan. Leffasta tullaan n. klo 23. Pitäisi jäädä plussalle syöminkien ja leffojen jälkeenkin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hyysärin mukaan sähkön kulutus nousisi kaikkien aikojen ennätykseen vuorokausitasolla. Jos oletamme, että eo. väite pitää paikkansa, se on yllättävä, koska metsäteollisuuden laitoksia suljettu niin paljon.

Mahdollisista selittävistä tekijöistä tulee mieleen se, että öljylämmitystä vähennetty ja lämpöpumppuja lisätty. Lisäksi väkiluku on korkeampi kuin koskaan aiemmin.

Sähköautoja on niin vähän, että en usko niillä olevan juurikaan merkitystä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.01.2024 9:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Poltettavan fossiilisen osuus kokonaisenergiankulutuksesta on edelleen suuri. Tarvitsemme rutkasti lisää hiiletöntä sähköä jatkossa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.01.2024 8:49 Hyysärin mukaan sähkön kulutus nousisi kaikkien aikojen ennätykseen vuorokausitasolla. Jos oletamme, että eo. väite pitää paikkansa, se on yllättävä, koska metsäteollisuuden laitoksia suljettu niin paljon
Metsäteollisuuden laitokset olivat sähkön tuottajia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 05.01.2024 9:56
James Potkukelkka kirjoitti: 05.01.2024 8:49 Hyysärin mukaan sähkön kulutus nousisi kaikkien aikojen ennätykseen vuorokausitasolla. Jos oletamme, että eo. väite pitää paikkansa, se on yllättävä, koska metsäteollisuuden laitoksia suljettu niin paljon
Metsäteollisuuden laitokset olivat sähkön tuottajia.
Niin. Jos metsäteollisuuden laitos tuotti 100 MWh ja kulutti 80 MWh niin laitos lisäsi sähkön _kulutusta_, vaikka sen nettovaikutus sähkön tasapainoon oli positiivinen. Jos laitos lopetti, sähkön kulutus väheni 80 MWh.

Sähkön kulutus on hyysärin mukaan nyt suurempaa kuin koskaan.

Toki myönnän, että en ole ehdottoman varma, miten 100 MWh tuottavan ja 80 MWh kuluttavan laitoksen kulutus tilastoidaan, mutta oletan, että kulutukseksi tilastoidaan 80 MWh.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Älä jaksa typeröidä. Ei verkko tiedä kulutuksestä jos tehdas syöttää siihen tasaisen 20MWh.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 05.01.2024 10:14 Älä jaksa typeröidä. Ei verkko tiedä kulutuksestä jos tehdas syöttää siihen tasaisen 20MWh.
Kts. lisäyksenä edellä. Verkko tietysti tosiaan näkee nettovaikutuksen.

Julkisuudessa puhuttiin vuosia, että Suomen sähkönkulutus on laskussa metsäteollisuuden supistumisen takia
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 05.01.2024 10:14 Älä jaksa typeröidä. Ei verkko tiedä kulutuksestä jos tehdas syöttää siihen tasaisen 20MWh.
Verkon näkemä kuorma ja markkinoiden kulutus ovat eri asioita. Metsäteollisuuden sähkö on uusiutuvilla tuotettua ja ei sitä ole tehtailla käytetty, vaan se on myyty ulos ja tehtaille on ostettu halvempaa ydinsähköä ja fossiilisesti tuotettua. Verkossa tietty ei ole kulkenut sähkö edestakaisin, vaan tehtaalla tuotettu sähkö on käytetty paikallisesti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Myös nettovaikutus on negatiivinen

https://www.metsateollisuus.fi/uutishuo ... tuottajana

Metsäteollisuus käyttää silti huomattavasti enemmän sähköä kuin mitä se tuottaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Sellu tuottaa energiaa, paperikoneet kuluttavat. Jos markkinatilanne sallii, niin paperikoneen lyhyt alasajo on huikean paljon helpompaa kuin sellutehtaan.

Teollisuudella on ymmärtääkseni pitkät toimitussopparit sähköstä, mutta kaipa tuohon liittyy optio jättää sähkö käyttämättä ja myydä se muualle. Heikon kysynnän kanssa kamppailevan paperikoneen luulisi kannattavan pysäyttää tänään aamu- ja iltavuoron ajaksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.01.2024 10:46 ^
Sellu tuottaa energiaa, paperikoneet kuluttavat. Jos markkinatilanne sallii, niin paperikoneen lyhyt alasajo on huikean paljon helpompaa kuin sellutehtaan.

Teollisuudella on ymmärtääkseni pitkät toimitussopparit sähköstä, mutta kaipa tuohon liittyy optio jättää sähkö käyttämättä ja myydä se muualle. Heikon kysynnän kanssa kamppailevan paperikoneen luulisi kannattavan pysäyttää tänään aamu- ja iltavuoron ajaksi.
Isot pojathan vääntävät kättä järjestelmäsuojasta liittyen OL3:een. Nyt teollisuus joutuu tarjoamaan järjestelmäsuojaa (allekirjoittamansa sopimuksen mukaisesti) ja eivät sen takia voi myydää joustavaa kysyntää markkinoille (samaa asiaa ei voi myydä kahteen kertaan), joissa siitä maksettaisiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Massamurhaaja Breivikillä synkkiä ajatuksia
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b5a ... 4cc3a0db34

Taas!? Eikö me puhuttu tästä just?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Norja ei ole sivistysmaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010104891.html

Tuo nyt vaan on yksi anekdootti, joka on varmaan vielä kuvattu puutteellisesti. Mutta silti olen tässä viime aikoina kerettiläisesti tuntenut pientä kiusausta muodostaa sellainen hypoteesi, että voisiko koulun ongelmissa olla osin kyse siitäkin, että uuden OPSin jotkut perusideat ovat nimenomaan opettajille liian vaikeita toteuttaa järkevästi?

Tai siis oikeaoppiseen koulupuheeseen Suomessa kuuluu vahvasti, että keskustelijoiden tulee ääneen tunnustaa uskonssa maailman parhaiden opettajien osaamiseen luottamiseen. Mutta vaikea välttyä ajatukselta, että OPSin suunnittelijat - nämä, jotka puhuvat opettajavetoisesta tuesta itseohjautuvuuden vahvemmalle kehittymiselle nykyajan vaatimuksiin vastaamiseksi - ovat kehittäneet oikeasti ihan hyvän ja kannatettavan konseptin, mutta tosiasiallinen toteututus kouluissa jättää toivomisen varaa jopa niin paljon, että alkuperäinen hyvä ajatus kääntyy vastustettavaksi irvikuvakseen. Ehkä opettajillemme pitää antaa helpompia tehtäviä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ no viimein. Minähän olen valittanut opsin vaikeutta vuosia. Tarvitaan lisää kuria ja simppelimpi systeemi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Varmaan jotain niin vanhanaikaista, että opettaja opettaa ja kertoo, mitkä tehtävät tehdään seuraavaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2024 9:59 Tarvitaan lisää kuria ja simppelimpi systeemi.
Juu, katse palloon.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2024 10:01 ^ Varmaan jotain niin vanhanaikaista, että opettaja opettaa ja kertoo, mitkä tehtävät tehdään seuraavaksi.
Menisin vielä syvemmälle historiaan ja jättäisin luokalle, jos annettuja tehtäviä ei tehdä ja omaksuta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2024 10:05 Menisin vielä syvemmälle historiaan ja jättäisin luokalle, jos annettuja tehtäviä ei tehdä ja omaksuta.
Pakko on monesti paras motivaattori. Mä en yläasteella tehnyt kuin ne tehtävät jotka rangaistuksen uhalla oli pakko tehdä, eli matematiikan tehtävät koska kolmekertaa tekemättä oli automaattinen jälki-istunto. Suurin osa toki kiireesti kopioi tehtävät, mutta minusta oli helpompi tehdä ne itse. Toinen pakollinen oli sitten ruotsi, kun vanhempien hyvä ystävä oli opettajana. Ei vaan kehdannut perseillä ettei tule kotona sanomista.

Luokalla oli vielä monia reilusti huonommin motivoituneita yksilöitä jotka todella testasivat sitä minimivaatimustasoa jolla vielä pääsee läpi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

"Oscar Bystedt ja Anna Konijn ovat juuri sellaisia maahan­muuttajia, joita päättäjät ylistävät, ja nyt he muuttavat pois"
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010009048.html

Repesin ihan täysin, kun selvisi näiden olevan jotain kielitaidottomia sosiologimielenterveyspotilaita, joiden opinnot vielä takkuavat! Just näitä maahanmuuttajia meillä tarvitaan!

Mitä jos keskityttäisiin houkuttelmaan Suomeen:
a) Työkykyisiä ja -haluisia ammattilaisia
b) Todistetusti opiskeluhalukkaita aloille, joilla ei tarvita erinomaista Suomen kieltä
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jaahas, seuraava vaihe alkaa. Nyt alkaa punkea metsän kautta porukkaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f497 ... ef40842b27

Toivottavasti lainsäädäntö jolla näiltä evätään automaattisesti turvapaikka valmistuu pian.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuli sikäli sopivaan aikaan (tämä huutaa salaliittoteorioita!), että nyt hallituksen helppo jatkaa sulkua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin