Mitenköhän vahvasti leasing-yhtiöt ottaa takkiin Suomessa? Teslan leasing diilit on työsuhdeautoilevien kavereiden mukaan olleet auton hintaan nähden edullisia, koska säännöllistä huollettavaa on teoriassa vähemmän kuin polttiksessa.Bluntly kirjoitti: ↑12.01.2024 11:42 Valtava määrä käytettyjä USA-Tesloja tuli yllättäen myyntiin
Aika vahvaa dataa paskuudesta.Hertzin mukaan sen sähköautolaivaston korjauskustannukset ovat olleet perinteisiin polttomoottorisiin vuokra-autoihin nähden noin kaksinkertaiset.
Autoilu 2
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Ranska puskee melkosta tukiporkkanaa. Sähköauto ajoon vakuutukset sisältäen 40€/kk alkaen. Toki sillä lähtee pieniakkuinen pikkurellu, mutta esim. meidän auto alle 100€/kk. Ei paljoa kannata vanhalla polttiksella ajella, jos vaan pääsee tuen piiriin.
https://www.is.fi/autot/art-2000010110357.html
https://www.is.fi/autot/art-2000010110357.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Tuota ei varmasti saa loppupeleissä rajattua ranskassa valmistettuihin autoihin, koska se olisi vapaan liikkuvuuden vastaista. Kohta alkaa puskea jossain romaniassa tehtyjä kiinalaisia pikkuautoja sisämarkkinoiden iloksi.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Eihän sitä ole rajattu ranskalaisiin merkkeihin tai ranskassa valmistettuihin autoihin: "Tarkoituksena on kannustaa pienituloisia ranskalaisia työssäkäyntiin sekä tukea Euroopassa valmistettavien sähköautojen tuotantoa."sivustahuutaja kirjoitti: ↑12.01.2024 13:05 ^ Tuota ei varmasti saa loppupeleissä rajattua ranskassa valmistettuihin autoihin, koska se olisi vapaan liikkuvuuden vastaista. Kohta alkaa puskea jossain romaniassa tehtyjä kiinalaisia pikkuautoja sisämarkkinoiden iloksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23543
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
^ No eipä fiiua tai opeliksia taideta valmistaa patonkimaassa.
Valikoimassa on kuitenkin koko joukko muitakin ranskalaiseen autoteollisuuteen vahvasti kytkeytyviä autoja kuten täyssähköiset Citroën e-C3 (54e/kk), Fiat 500e (89e/kk), Opel Corsa-e (94e/kk) ynnä Peugeot e-208 (99e/kk).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Googlen mukaan noista Citroen ja Peugeot kasataan Slovakian Trnavassa, joten ei niitäkään patonkimaassa.Bluntly kirjoitti: ↑12.01.2024 13:15 ^ No eipä fiiua tai opeliksia taideta valmistaa patonkimaassa.
Valikoimassa on kuitenkin koko joukko muitakin ranskalaiseen autoteollisuuteen vahvasti kytkeytyviä autoja kuten täyssähköiset Citroën e-C3 (54e/kk), Fiat 500e (89e/kk), Opel Corsa-e (94e/kk) ynnä Peugeot e-208 (99e/kk).
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Norskit valitsivat uuden 3:sen parhaaksi autoksi, jonka voi ostaa:
https://www.motor.no/bil/arets-beste-bi ... ter/259990
https://www.motor.no/bil/arets-beste-bi ... ter/259990
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Bilian ukko sanoi että isoakkuisella kesä-heinä, pieniakkuisella syyskuu. Nelarit kai on aina isoakkuja.James Potkukelkka kirjoitti: ↑14.01.2024 13:50Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2459
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Autoilu 2
Juttelin naapurmiehen kanssa patteriauton "autuudesta" pakkaskeleillä. Rangesta hävisi liki puolet, merkkiä en muista.
En pysty näkemään edelleenkään yhtään järkisyytä tuollaisen eAjonevon hankkimiseen:
- uuden hinta posketon ja arvonalenemassa ottaa kuokkaan huolella. Uudenkarhean 3-Teslan omistaja on mahtanut pierrä verta kun hintakilpailun takia yhdessä yössä ajokin myyntihinnasta häviää joku liki kybätonni. Meikäläisen koslasta ei ole sulanut reilun 100.000 km pieruautoilun (biokaasu-bifuel) aikana kuin about 3 tonnia jos sitäkään.
- "polttoaineen" hinnan vaihtelu jopa 200% saman vuorokauden sisällä.
- mainostetut ympäristöystävällisyydet haisevat viherpesulle. Eikä niitä harvinaisia maametalleja, joita akut tarvitsevat, riitä rajattomasti.
Muutenkin täysin älytöntä, että jengille tuputetaan näitä "nollasta sataan kahdessa sekunnissa" dildoja. Kuka jumalauta semmoisella suorituskyvyllä mitään tekee? S-sarjan Tesla lähtee liikennevaloista kuin Häkkinen Imolassa mutta hetken päästä konetiellä ovat koko ajan vastaan tulossa perse edellä, ilmeisesti niissäkin alkaa latauspalkki sulamaan kuin kaste auringossa, kun vauhti kasvaa. Eikä edes aloiteta siitä, että kahden tunnin ajon jälkeen patterisöföörin on pakko pitää pitkä tauko, tapella jäätyneiden latausliittimien, hämärien latausapplikaatioiden tai -tägien kanssa. Mikäs siinä jos tykkää viettää koko päivän matkalla, josta kolmasosa kahvilla.
Tehkää sähkövoimalinjainen, järkevän hintainen, järkevän tehoinen perhefarkku, joilla voi ajaa motarilla niin ettei hidasta muuta liikennettä, hoitakaa riittävä latausnopeus akkuihin ja latausinfra kuntoon. Katsotaan sitten asiaa uudelleen. Ja jossa on pieni polttoainekäyttöinen webasto talven varalle. Älytöntä haaskata kilowatteja muutenkin kylmässä supistuvasta tehoreservervistä kun ajokin voisi esilämmittää pienellä tilkalla naftaa. Ai niin, mutta eihän se käy, koska muuten maailma ei pelastu!
Maailma ei mene päin vittua siksi, että polttomoottoriauto. Maailma menee päin vittua kolmesta juurisyystä:
- ihmisten rajaton ahneus ja loppumaton typeryys
- kuluttajia on aivan liikaa
- kahden ensiksimainitun aiheuttamia ongelmia yritetään ratkoa lisäämällä kulutusta ("ostakee sähköauto, ostakee hypritiauto, ostakee ostakee, ootte ennenkin ostaneet!")
En pysty näkemään edelleenkään yhtään järkisyytä tuollaisen eAjonevon hankkimiseen:
- uuden hinta posketon ja arvonalenemassa ottaa kuokkaan huolella. Uudenkarhean 3-Teslan omistaja on mahtanut pierrä verta kun hintakilpailun takia yhdessä yössä ajokin myyntihinnasta häviää joku liki kybätonni. Meikäläisen koslasta ei ole sulanut reilun 100.000 km pieruautoilun (biokaasu-bifuel) aikana kuin about 3 tonnia jos sitäkään.
- "polttoaineen" hinnan vaihtelu jopa 200% saman vuorokauden sisällä.
- mainostetut ympäristöystävällisyydet haisevat viherpesulle. Eikä niitä harvinaisia maametalleja, joita akut tarvitsevat, riitä rajattomasti.
Muutenkin täysin älytöntä, että jengille tuputetaan näitä "nollasta sataan kahdessa sekunnissa" dildoja. Kuka jumalauta semmoisella suorituskyvyllä mitään tekee? S-sarjan Tesla lähtee liikennevaloista kuin Häkkinen Imolassa mutta hetken päästä konetiellä ovat koko ajan vastaan tulossa perse edellä, ilmeisesti niissäkin alkaa latauspalkki sulamaan kuin kaste auringossa, kun vauhti kasvaa. Eikä edes aloiteta siitä, että kahden tunnin ajon jälkeen patterisöföörin on pakko pitää pitkä tauko, tapella jäätyneiden latausliittimien, hämärien latausapplikaatioiden tai -tägien kanssa. Mikäs siinä jos tykkää viettää koko päivän matkalla, josta kolmasosa kahvilla.
Tehkää sähkövoimalinjainen, järkevän hintainen, järkevän tehoinen perhefarkku, joilla voi ajaa motarilla niin ettei hidasta muuta liikennettä, hoitakaa riittävä latausnopeus akkuihin ja latausinfra kuntoon. Katsotaan sitten asiaa uudelleen. Ja jossa on pieni polttoainekäyttöinen webasto talven varalle. Älytöntä haaskata kilowatteja muutenkin kylmässä supistuvasta tehoreservervistä kun ajokin voisi esilämmittää pienellä tilkalla naftaa. Ai niin, mutta eihän se käy, koska muuten maailma ei pelastu!
Maailma ei mene päin vittua siksi, että polttomoottoriauto. Maailma menee päin vittua kolmesta juurisyystä:
- ihmisten rajaton ahneus ja loppumaton typeryys
- kuluttajia on aivan liikaa
- kahden ensiksimainitun aiheuttamia ongelmia yritetään ratkoa lisäämällä kulutusta ("ostakee sähköauto, ostakee hypritiauto, ostakee ostakee, ootte ennenkin ostaneet!")
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
So Hard kirjoitti: ↑14.01.2024 18:14Bilian ukko sanoi että isoakkuisella kesä-heinä, pieniakkuisella syyskuu. Nelarit kai on aina isoakkuja.James Potkukelkka kirjoitti: ↑14.01.2024 13:50Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?
Täytyy käydä ihmettelemässä. Kaikki lehtijutut sanoo, että on pieni..
Vaimo ajaa yksin ja korkeintaan kukkia kuskaa kaupasta kotiin eli eiköhän ne mahdu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Olen ajanut sähköautolla kahdeksan talvea, eli jotain asiasta uskon tietäväni.KKK kirjoitti: ↑14.01.2024 23:38 Juttelin naapurmiehen kanssa patteriauton "autuudesta" pakkaskeleillä. Rangesta hävisi liki puolet, merkkiä en muista.
En pysty näkemään edelleenkään yhtään järkisyytä tuollaisen eAjonevon hankkimiseen:
- uuden hinta posketon ja arvonalenemassa ottaa kuokkaan huolella. Uudenkarhean 3-Teslan omistaja on mahtanut pierrä verta kun hintakilpailun takia yhdessä yössä ajokin myyntihinnasta häviää joku liki kybätonni. Meikäläisen koslasta ei ole sulanut reilun 100.000 km pieruautoilun (biokaasu-bifuel) aikana kuin about 3 tonnia jos sitäkään.
- "polttoaineen" hinnan vaihtelu jopa 200% saman vuorokauden sisällä.
- mainostetut ympäristöystävällisyydet haisevat viherpesulle. Eikä niitä harvinaisia maametalleja, joita akut tarvitsevat, riitä rajattomasti.
Muutenkin täysin älytöntä, että jengille tuputetaan näitä "nollasta sataan kahdessa sekunnissa" dildoja. Kuka jumalauta semmoisella suorituskyvyllä mitään tekee? S-sarjan Tesla lähtee liikennevaloista kuin Häkkinen Imolassa mutta hetken päästä konetiellä ovat koko ajan vastaan tulossa perse edellä, ilmeisesti niissäkin alkaa latauspalkki sulamaan kuin kaste auringossa, kun vauhti kasvaa. Eikä edes aloiteta siitä, että kahden tunnin ajon jälkeen patterisöföörin on pakko pitää pitkä tauko, tapella jäätyneiden latausliittimien, hämärien latausapplikaatioiden tai -tägien kanssa. Mikäs siinä jos tykkää viettää koko päivän matkalla, josta kolmasosa kahvilla.
Tehkää sähkövoimalinjainen, järkevän hintainen, järkevän tehoinen perhefarkku, joilla voi ajaa motarilla niin ettei hidasta muuta liikennettä, hoitakaa riittävä latausnopeus akkuihin ja latausinfra kuntoon. Katsotaan sitten asiaa uudelleen. Ja jossa on pieni polttoainekäyttöinen webasto talven varalle. Älytöntä haaskata kilowatteja muutenkin kylmässä supistuvasta tehoreservervistä kun ajokin voisi esilämmittää pienellä tilkalla naftaa. Ai niin, mutta eihän se käy, koska muuten maailma ei pelastu!
Maailma ei mene päin vittua siksi, että polttomoottoriauto. Maailma menee päin vittua kolmesta juurisyystä:
- ihmisten rajaton ahneus ja loppumaton typeryys
- kuluttajia on aivan liikaa
- kahden ensiksimainitun aiheuttamia ongelmia yritetään ratkoa lisäämällä kulutusta ("ostakee sähköauto, ostakee hypritiauto, ostakee ostakee, ootte ennenkin ostaneet!")
Rangen väheneminen talvella on tosiasia. Onko tällä merkitystä, riippuu siitä, mihin käyttöön auto hankitaan. Muut edellä kuvaamasi ovat merkityksettömiä.
Kaikkien uusien autojen hinta putoaa nopeasti. Vaikka sähkön hinta vaihteleekin rajusti, on se aina selvästi bensaa/dieseliä halvempaa.
Uuden sähköauton elinkaaripäästöt alittavat uuden polttikseen elinkaaripäästöt noin 3 -5 vuoden jälkeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23543
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Siis oikeasti noin 7-8 vuoden jälkeen. Edellyttäen ettei akkua vaihdeta koskaan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 9:18 Uuden sähköauton elinkaaripäästöt alittavat uuden polttikseen elinkaaripäästöt noin 3 -5 vuoden jälkeen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Bluntly kirjoitti: ↑15.01.2024 9:27Siis oikeasti noin 7-8 vuoden jälkeen. Edellyttäen ettei akkua vaihdeta koskaan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 9:18 Uuden sähköauton elinkaaripäästöt alittavat uuden polttikseen elinkaaripäästöt noin 3 -5 vuoden jälkeen.
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-sa ... brideihin/
Saksalaisen insinööriliitto VDI:n selvityksessä todetaan sähköauton olevan polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi 90 000 ajetun kilometrin jälkeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23543
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 9:35Saksalaisen insinööriliitto VDI:n selvityksessä todetaan sähköauton olevan polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi 90 000 ajetun kilometrin jälkeen.
https://climate.mit.edu/ask-mit/are-ele ... wered-carsVuodessa suomalainen ajaa autolla keskimäärin 14 000 kilometriä.
Suomessakin lataus tapahtuu osittain fossiilisilla ja sen nuo laskennat unohtaa onnistuneesti.But if they ran the numbers assuming the EV would charge up in hydropower-heavy Washington State, they found it would emit 61 percent less carbon than the hybrid. When they did the math for coal-heavy West Virginia, the EV actually created more carbon emissions than the hybrid, but still less than the gasoline car.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Kaikissa laskelmissa otetaan sähkön tuotannon CO2-päästöt huomioon.Bluntly kirjoitti: ↑15.01.2024 9:41James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 9:35Saksalaisen insinööriliitto VDI:n selvityksessä todetaan sähköauton olevan polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi 90 000 ajetun kilometrin jälkeen.https://climate.mit.edu/ask-mit/are-ele ... wered-carsVuodessa suomalainen ajaa autolla keskimäärin 14 000 kilometriä.
Suomessakin lataus tapahtuu osittain fossiilisilla ja sen nuo laskennat unohtaa onnistuneesti.But if they ran the numbers assuming the EV would charge up in hydropower-heavy Washington State, they found it would emit 61 percent less carbon than the hybrid. When they did the math for coal-heavy West Virginia, the EV actually created more carbon emissions than the hybrid, but still less than the gasoline car.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Laitoin koeajoa varten yhteystiedotJames Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 8:30So Hard kirjoitti: ↑14.01.2024 18:14Bilian ukko sanoi että isoakkuisella kesä-heinä, pieniakkuisella syyskuu. Nelarit kai on aina isoakkuja.James Potkukelkka kirjoitti: ↑14.01.2024 13:50Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?
Täytyy käydä ihmettelemässä. Kaikki lehtijutut sanoo, että on pieni..
Vaimo ajaa yksin ja korkeintaan kukkia kuskaa kaupasta kotiin eli eiköhän ne mahdu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Viime vuonna Suomen co2 päästöt olivat 38 kg/Mwh kun Washingonin osavaltiossa ne olivat 92 kg/MWh.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 9:53 Kaikissa laskelmissa otetaan sähkön tuotannon CO2-päästöt huomioon.
Jokainen voi tehdä täällä haluamansa laskelman käyttäen haluamiaan lukuja:
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Katsoin teknisiä tietoja. Pituus 4233 mmJames Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 10:41Laitoin koeajoa varten yhteystiedotJames Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 8:30
Täytyy käydä ihmettelemässä. Kaikki lehtijutut sanoo, että on pieni..
Vaimo ajaa yksin ja korkeintaan kukkia kuskaa kaupasta kotiin eli eiköhän ne mahdu
En tiedä, onko meillä koskaan ollut tuon kokoista autoa. Renault Megane oli kyllä ysärillä
edit: kyllä tuo Megane oli varmaan lyhyempi.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 15.01.2024 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Ei ollut pikkuauton oloinen ollenkaan, hyvä ajettavuus ja vakaa. Semmoista se on kun ei turhan takia tarvitse pitkää nokkaa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 10:54Katsoin teknisiä tietoja. Pituus 4233 mm
En tiedä, onko meillä koskaan ollut tuon kokoista autoa. Renault Megane oli kyllä ysärillä
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Joo. Sähköautoissa on enemmän tilaa.So Hard kirjoitti: ↑15.01.2024 10:56Ei ollut pikkuauton oloinen ollenkaan, hyvä ajettavuus ja vakaa. Semmoista se on kun ei turhan takia tarvitse pitkää nokkaa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.01.2024 10:54Katsoin teknisiä tietoja. Pituus 4233 mm
En tiedä, onko meillä koskaan ollut tuon kokoista autoa. Renault Megane oli kyllä ysärillä
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^
Itse asiassa EX30 näyttää olevan monin mittarein pienempi sisältä kuin ulkoa samankokoinen Golf:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/85e0661e
Itse asiassa EX30 näyttää olevan monin mittarein pienempi sisältä kuin ulkoa samankokoinen Golf:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/85e0661e
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Golf on polttiskonversio. Ei tuollaisilla hökötyksillä ole mitään tekemistä oikeiden sähköautojen kanssa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
sivustahuutaja kirjoitti: ↑15.01.2024 11:20 ^ Golf on polttiskonversio. Ei tuollaisilla hökötyksillä ole mitään tekemistä oikeiden sähköautojen kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja