Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stubbido tänään ylen lauteilla. Täytyy yrittää katsoa. Tosin, hemmo ärsyttää mua, eli äänestyspäätös saattaa vaarantua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Kaikki ihmiset ärsyttävät isoina annoksina. Ei oikein pysty enää ketään ehdokasta väijyä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.01.2024 8:24 Stubbido tänään ylen lauteilla. Täytyy yrittää katsoa. Tosin, hemmo ärsyttää mua, eli äänestyspäätös saattaa vaarantua.
Mulla ei vielä ole äänestyspäätöstä, eli Stubbilla on vielä mahdollisuus vakuuttaa minut

Pidän kyllä aika epätodennäköisenä, että äänestäisin Stubbia. Mutta pääsyy tähän ei ole Stubb itse, josta en voi olla pitämättä, vaan se, että en haluaisi äänestää kokoomuksen ehdokasta edes tällaisessa vaalissa. En ehkä haluaisi kokoomukselle presidentti, pääministeri ja ulkoministeri -valtakeskittymää, mutta ennen kaikkea olen henkilökohtaisesti loukkaantunut siitä, että kokoomus lähti normalisoimaan persuja. Ei moraali anna periksi tukea kokoomusta. Toinen puoli on sitten se, että olemalla oikein erinomainen Stubb saattaa saada minut pitämään tätä henkilö- eikä puoluevaalina, jolloin hänen äänestämisensä olisi mahdollista. Kuten monesti sanottu, henkilönä hän vetoaa ehdokkaista selvästi eniten minuun.

Mutta mun äänestyspäätökseni saattaa olla loppujen lopuksi aika irrationaalinen. Edelleen ajattelen, että kuka tahansa nelikosta Stubb, Haavisto, Rehn ja Urpilainen olisi varmasti okein hyvä presidentti, mutta silti saatan ensimmäisellä kierroksella äänestää Anderssonia. Ja tämä siitä huolimatta, että en ehkä hänenkään puolueensa meiningistä niin innostu, erityisesti turpon alueella, mutta silti tämä ei tunnu niin isolta kynnykseltä kuin Stubbin ja kokoomuksen tapauksessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Into pinkeenä muiden eläkeläisten kanssa äänestämässä heti kun ennakkoäänestys aukesi. Nyt vaan kakkoskierrosta odottelemaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oon ennenkin sanonut, että oikeana vaalipäivänä on enemmän urheilujuhlan tuntua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.01.2024 12:55 Oon ennenkin sanonut, että oikeana vaalipäivänä on enemmän urheilujuhlan tuntua.
Mä tykkään kanssa mieluummin äänestää vaalipäivänä, mutta en ole Espoossa silloin, niin pakko sopeutua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23525
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Varsinainen äänestyspaikka on jossain hevonkuusessa. Paljon helpompaa käydä Sellossa samalla kun käy vetäisemässä lounaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 17.01.2024 12:57
James Potkukelkka kirjoitti: 17.01.2024 12:55 Oon ennenkin sanonut, että oikeana vaalipäivänä on enemmän urheilujuhlan tuntua.
Mä tykkään kanssa mieluummin äänestää vaalipäivänä, mutta en ole Espoossa silloin, niin pakko sopeutua.
Mulla se on niin päin, että taidan ennakkoäänestää, koska olen Espoossa, vaikka periaatteessa pidän vaalipäivän tunnelmasta. Helsingin kantakaupungissa asuessa oli jotenkin mukavaa kävellä äänestyspaikalle varsinaisena päivänä, mutta lähiössä ei ole samaa tunnelmaa. Ja ennakkopaikkoja on kätevästi. Niin ja tietty poliittisesti aktiiviset tuttavani aina korostavat, että on vastuullista äänestää ennakkoon, koska ainahan sitä voi kuolla ennen varsinaista päivää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.01.2024 19:55 Twitterissä on ihmetelty galluppien puuttumista.
Joo. Hauskinta on minusta se, kun persulehden päätoimittaja valittaa suureen ääneen, että muut lehdet eivät tilaa gallup-firmoilta tarpeeksi usein kannatustutkimuksia, ja vihjailee takana olevan persuvastaisen salaliiton, vaikka tilanne on riittävällä tarkkuudella sama kuin aiemmissa vaaleissa, ja toki olisi voinut itsekin tilata siinä missä naapurilehdenkin päätoimittaja. Viuhdonta kokoaa näppärästi yhteen persujen kolme loppumatonta käyttövoimaa: typeryyden, salaliittoteoretisoinnin ja uhriutumisen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21429
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Hölmö kommentti persulta. On se kuitenkin ihan uskottavaa, että vassaritoimittajat ovat säikähtäneet haaviston laskua ja panttaavat galluppia. Tällöin sekä persu, että vassaritoimittaja ovat molemmat väärässsä, koska Mestarin kannatuksen nousun paljastuminen saisi vassarit yhdistymään Haaviston taakse ja Mestarilla ei olisi asiaa tokalle kiekalle. Nyt Mestarin toka kiekka on täysin mahdollinen. Tosin kuvittelisin, että liikkuvista äänestäjistä suurempi osa äänestää vaalipäivänä. Silloin viime hetken gallup-kauhu voi saada riittävästi liikkuvia Haavistolle. Toisaalta, liikkuvat oikean laidankin äänestäjät voivat taktikoida Mestaria, jos Stubb näyttää menevän tokalle joka tapauksessa.

Haaviston etu olisi ollut tällä viikolla julkistettu gallup.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gallupeista kuuluu ilmeisesti valittaa jos niitä tehdään tai jos niitä ei tehdä. Niin tai näin, niin aina väärin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.01.2024 15:01 On se kuitenkin ihan uskottavaa, että vassaritoimittajat ovat säikähtäneet haaviston laskua ja panttaavat galluppia.
:paavi:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4298
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

/huumoritopikki

Adding screws in before the climb is hilarious. it’s like the moral equivalent of telling someone the directions to McDonalds when they didn’t ask.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Stubbin puhe ikään kuin teknisenä suorituksena oli tietysti kaikista ehdokkaista omaa luokkaansa, ei välttämättä Stubbin osaamisen ansiosta vaan kuten asiantuntijana ollut proffa arveli jo etukäteen, koska kokoomuksessa osataan kyllä palkata parhaat viestintätoimistot sparraamaan puhe kuntoon. Tyylissä vähän vierastin kuitenkin sitä Stubbille tyypillistä retorisia keinoa esittää väite, kysyä itseltään "miksi" ja vastata perään "siksi, että...". Välillä se puhuu vähän liian rautalangasta vääntäen ihan kuin ajattelisi, että kuulijat ovat idiootteja. Silloin pelkään, että se ei ajattelekaan niin, vaan on ihan vilpittömästi noin simppeli.

Vähän vieroksuin sitä Suomen edun korostamista kaikessa. Ehkä se sillä koettaa houkutella persuääniä joko suoraan ekalla kierroksella tai ainakin saamaan ne liikkeelle sohvalta äänestämään toisella Haavistoa vastaan, jos Haavisto sinne pääsee. Vähän urpolta Stubb myös kuulosti kieltäytyessään vastaamaan työmarkkinakysymyksiin, muut ovat hoitaneet aiheen paremmin. Kaiken kaikkiaan oli niin varovainen, että ei ehkä saanut minun ääntäni ekalle kierrokselle.

Mutta hyvä pressa siitä tulee.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuuntelin samalla Alan Wakea pelaten (taas usercase Playstation Portalille!). Oliko eka ehdokas, joka piti osan puheesta ruotsiksi? Fiksu veto.

Teki kyllä vaikutuksen siinä, että oli kysymys mikä tahansa, välittömästi tuli 3-5 pointtia aiheesta.

Omasta mielestäni kieltäytyminen työmarkkinakommentoinnista oli fiksua. Kun ei sano mitään, ei tee virhettä. Ja kuten Stubb sanoo, asia ei kuulu presidentille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 8:29 Omasta mielestäni kieltäytyminen työmarkkinakommentoinnista oli fiksua. Kun ei sano mitään, ei tee virhettä. Ja kuten Stubb sanoo, asia ei kuulu presidentille.
Kyllä mun mielestä Rehn vastasi paremmin. Tuossa Stubb kuulosti siltä, että aiempien kommenttiensa jälkeen Eteläranta on pitänyt pojalle puhuttelun. Ei kovin presidentillistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 8:29 Oliko eka ehdokas, joka piti osan puheesta ruotsiksi? Fiksu veto.
Li puhui pidempään ruotsiksi. Hjallis taisi heittää vain proosallisen kansalaiset, medborgare.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2024 8:46
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 8:29 Oliko eka ehdokas, joka piti osan puheesta ruotsiksi? Fiksu veto.
Li puhui pidempään ruotsiksi. Hjallis taisi heittää vain proosallisen kansalaiset, medborgare.
Lin äidinkieli on ruotsi, eli ei lasketa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 8:29 Teki kyllä vaikutuksen siinä, että oli kysymys mikä tahansa, välittömästi tuli 3-5 pointtia aiheesta.
Mä joskus pari kuukautta sitten katsoin jonkun kansainvälisen toimijan pitkän Stubb-haastattelun, jossa Stubb kykeni samaan kaikissa kv-politiikan kysymyksissä. Veikkaan, että hengailu EUI:n kv-politiikan tutkimuskeskuksen avainpositiossa on melkeinpä paras mahdollinen sparraus tällaiseen osaamiseen. Hyvin vaikuttavaa. Vaikka samalla osin vähän pelottaa, että toivottavasti ei Stubbmaiseen tapaan tiedä kaikesta pinnallisesti vähän ja luule tietävänsä syvällisesti. Jack of all trades, master of none, sanoisi englantilainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 8:50
urpiainen kirjoitti: 18.01.2024 8:46
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 8:29 Oliko eka ehdokas, joka piti osan puheesta ruotsiksi? Fiksu veto.
Li puhui pidempään ruotsiksi. Hjallis taisi heittää vain proosallisen kansalaiset, medborgare.
Lin äidinkieli on ruotsi, eli ei lasketa.
Stubbilla se on isänkieli, mutta kyllähän se on suomeruotsalainen ja käynyt koulutkin ruotsiksi, että sit ei lasketa sitäkään. :leuhka:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mestari jätti käyttämättä tilaisuuden pitää puhe kirkkoslaaviksi!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Maaseudun tulevaisuuden gallup julkaistu. Aiemmin tämä on kai ollut vähän eri linjoilla YLEn ja HS:n teettämien kyselyiden kanssa: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... cc5ee616aa
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mestari on vain kuuden prosenttiyksikön päässä toisesta kierroksesta! Kuullaanko kohta Haavisto vaatimassa maahantunkeutujia kuriin?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21429
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Hyvät prossat mestarille. Ei liian lähellä haavistoa.

Stubb johto aika maltillinen. Ei innosta vittuillessaan äänestämään mestaria.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haavisto on kyllä niin alhaalla, että kokoomuksen ja persujen normaali puoluekannatus alkaa riittä Stubb v. Halla-aho kakkoskierrokseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."