Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei tässä enää ole muuta jännitettää kuin toisen kiekan äänestysprossa ja Stubelon voittomarginaali. Veikkaisin että Stubelo saa 53-54% äänistä.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2832
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Meinasin kirjoittaa, että menee 55 vs 45, mutta voi varmaan noinkin mennä. B:n arvio on alakanttiin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2024 21:44 Olin jo alussa sitä mieltä, että taktikoinnin takia kärki on stubb-haavisto ja mestari sitten kiilaa kolmanneksi ollessaan se kolmas vaihtoehto.
Sähän nyt taisit olla pitkään sitä mieltä, että Stubb ei pääse edes kakkoskierrokselle, ja siksi kokoomuksen olisi pitänyt valita Häkkänen ehdokkaaksi.

Mä olen yllättynyt erityisesti Rehnin korkeasta prosentista ja siitä, että persujen hehkutus Halla-ahon noususta kiritti Haaviston niin lähelle Stubbia.

Kakkonen mennee Stubbille joku 56 - 44 eli varsin selvästi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vain omille poseeraminen ei riitä Suomessa presidentiksi. Emme ole onneksi USA. Hallis oli yksi märkä pieru, hyvä niin. Kaksi parasta pääsi finaaliin. Ei mua edes jännitä, kumpi valitaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 28.01.2024 22:20
sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2024 21:44 Olin jo alussa sitä mieltä, että taktikoinnin takia kärki on stubb-haavisto ja mestari sitten kiilaa kolmanneksi ollessaan se kolmas vaihtoehto.
Sähän nyt taisit olla pitkään sitä mieltä, että Stubb ei pääse edes kakkoskierrokselle, ja siksi kokoomuksen olisi pitänyt valita Häkkänen ehdokkaaksi.

Mä olen yllättynyt erityisesti Rehnin korkeasta prosentista ja siitä, että persujen hehkutus Halla-ahon noususta kiritti Haaviston niin lähelle Stubbia.

Kakkonen mennee Stubbille joku 56 - 44 eli varsin selvästi.
Onpahan kyllä historiallisen alhainen vasemmistopuolueiden kannatus. Demarit ovat menettämässä duunarikentän pitkälti persuille, ei jää kuin ay-aktiivit ja eläkeläiset.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.01.2024 22:36 Onpahan kyllä historiallisen alhainen vasemmistopuolueiden kannatus. Demarit ovat menettämässä duunarikentän pitkälti persuille, ei jää kuin ay-aktiivit ja eläkeläiset.
No ei kyllä ole historiallisen alhainen. Esimerkiksi edellisissä pressanvaaleissa oli alhaisempi. Eikä sitäkään edeltäneissä pressanvaaleissa ollut merkittävästi korkeampi.

Vastaavasti, vaikka ennusteesi demarien kohtalosta voi olla totta, niin nämä vaalit eivät sitä kuitenkaan perustele. Taktikointi pois demarien takaa pressanvaaleissa ei ole johtanut demarien kannatusromahdukseen muissa vaaleissa. Ei ole erityistä syytä ajatella, että niin käy nytkään.

Pitkäänhän näytti, että demarien kannatus tosiaan siirtyy persuille, ja toki niin voi yhä käydä, mutta viime aikoina on enemmän näyttänyt, että Persut ovat valtaamassa Kepun kentän, siis kaikenlaiset maaseudun pienyrittäjät ja sellaiset, ei kaupunkien duunareita. Tältä kannalta onkin kiinnostava seurata, miten tämä nykytilanne, jossa oikeistopopulistihallitus on ottanut Etelärannan asian ajaakseen, vaikuttaa persujen asemaan duunaripuolueena. Ay-persuthan ovat jo vähän kipuilleet julkisestikin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.01.2024 22:32 Vain omille poseeraminen ei riitä Suomessa presidentiksi. Emme ole onneksi USA. Hallis oli yksi märkä pieru, hyvä niin. Kaksi parasta pääsi finaaliin. Ei mua edes jännitä, kumpi valitaan.
Jep. Olen hyvin tyytyväinen, että toisella kierroksella valitaan kahden liberaalin, kansainväliseen yhteistyöhön suuntautuneen ehdokkaan välillä. Molemmat käyvät mulle erinomaisesti.

Stubbin kannattajat ovat koko ajan pelänneet, että se menee möläyttämään jotain. Luulen, että tää riski on aika suuri myös Haaviston puolella. Ihan hirveän tyylikästä esimerkiksi ei ollut, että käytti kiitospuheensa pyytääkseen, että kannatajat junailisivat suhteillaan kampanjalle lisää rahaa. Toki kertoo siitä tuskasta, että kilpakumppanin resurssit ovat moninkertaiset. Mutta silti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Minusta pressanvaalien taktikoinnista ei voi päätellä yhtään mitään puolueiden kannatuksesta. Tämä vaalitapa nyt vaan johtaa tähän. Jos otettaisiin siirtovaalitapa käyttöön, niin silloin voitaisiin päätellä edes jotain puoluekannatuksesta.

Vassareiden kannalta homma meni kuten pitikin. Heidän kärkinimensä on toisella kierroksella. Oikealla kävi samoin. Sama oikea+vasen on toistunut jokaisella toisella kierroksella.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 28.01.2024 22:20 Mä olen yllättynyt erityisesti Rehnin korkeasta prosentista ja siitä, että persujen hehkutus Halla-ahon noususta kiritti Haaviston niin lähelle Stubbia.
Lisäksi mä olen varsin yllättynyt Helsingin tuloksesta (Haavisto noin paljon ohi Stubbin, Andersson melkein Halla-ahon kannassa).

Pääkaupunkiseutu | Haavisto vei kärkipaikan Helsingissä, Stubb voitti Espoossa ja Vantaalla: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010147610.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.01.2024 22:32 Vain omille poseeraminen ei riitä Suomessa presidentiksi. Emme ole onneksi USA.
Eivät omien äänet riitä yhdysvalloissakaan. Sen takiahan niitä va'ankieliosavaltioita kytätään silmä kovana. Liikkuvia on riittävästi kääntämään kelkan kumpaan suuntaan tahansa. Bideniä pidetään omien keskuudessa heikkona ehdokkaana. Trumppia taas moni maltillinen republikaani pitää vaarallisena sekopäänä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 28.01.2024 22:20
sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2024 21:44 Olin jo alussa sitä mieltä, että taktikoinnin takia kärki on stubb-haavisto ja mestari sitten kiilaa kolmanneksi ollessaan se kolmas vaihtoehto.
Sähän nyt taisit olla pitkään sitä mieltä, että Stubb ei pääse edes kakkoskierrokselle, ja siksi kokoomuksen olisi pitänyt valita Häkkänen ehdokkaaksi.
Juu, pidin sitä mahdollisena kun Aaltola vielä huiteli korkeuksissa. Uosukainen osoittaa, että ei kokoomuksella ole mitään kiveen hakattua pohjakannatusta pressanvaaleissa. Taktikoinnissa ei ihan voi ennustaa mikä juna lähtee vetämään. Edes oikea-vasen kärkeen ei voi täysin luottaa, koska 2012 oli lähellä Niinistö-Väyrynen tokalle kiekalle.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2024 23:51 ^^
Minusta pressanvaalien taktikoinnista ei voi päätellä yhtään mitään puolueiden kannatuksesta. Tämä vaalitapa nyt vaan johtaa tähän. Jos otettaisiin siirtovaalitapa käyttöön, niin silloin voitaisiin päätellä edes jotain puoluekannatuksesta.

Vassareiden kannalta homma meni kuten pitikin. Heidän kärkinimensä on toisella kierroksella. Oikealla kävi samoin. Sama oikea+vasen on toistunut jokaisella toisella kierroksella.
Just näin. Erityistä iloa tässä kuitenkin tuottaa se, että samalla kun äärioikeiston noususta on tullut isänmaan onnea eniten uhkaava tekijä, ja konservatiivi-liberaali-erottelusta näin erityisen tärkeä, oikeiston ehdokkaaksi nousee kokoomuksen viimeinen sivistysporvari, eu-yhdentymisen ruumiillistuma ja kansainvälinen arvoliberaali. Aiemmin kokoomuksella on ehkä ollut taipumusta nostaa ehdokkaiksi erilaisen viestin lähettäviä tyyppejä.

Tää on muuten yksi syy, miksi tunnen halua äänestää Stubbia. Kun kokoomus muuten persuuntuu voimalla, olisi oivaa, jos kokoomuksen ja oikeiston nokkamies olisi Stubb.
Viimeksi muokannut urpiainen, 29.01.2024 0:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Joku twitterissä oli tehnyt tämmöisen laskelman siitä, miten äänet voisivat tokalla kiekalla jakautua. Näyttää ihan legit. Aika vaikea on Pekan voittaa.

Kuva

Jos hesarin arvokartta korreloi mitenkään populaation kanssa, niin Stubb edustaa isompaa osaa suomalaisista kuin Haavisto ja voittaa silläkin perusteella.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ en mitenkään näe, että Haavisto saisi lähellekään noin paljoa Rehnin ja Aaltolan äänistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En minäkään, mutta tarkoitus ei ollutkaan veikata prosentteja, vaan voittajaa. Jos kuvan oletuksilla tulos on tuo, niin Stubbin pitää paljastua pedoksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.01.2024 23:35
So Hard kirjoitti: 28.01.2024 22:36 Onpahan kyllä historiallisen alhainen vasemmistopuolueiden kannatus. Demarit ovat menettämässä duunarikentän pitkälti persuille, ei jää kuin ay-aktiivit ja eläkeläiset.
No ei kyllä ole historiallisen alhainen. Esimerkiksi edellisissä pressanvaaleissa oli alhaisempi. Eikä sitäkään edeltäneissä pressanvaaleissa ollut merkittävästi korkeampi.

Edellisissä vaaleissa Sale oli vastassa istuvana presidenttinä. Ei voi verrata.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Jos pitäydytään oikeisto-vasemmisto-tarkastelussa, niin Halonen selvästi kelpasi ensimmäisenä naispressana myös oikeiston naisille. Tuon jälkeen Niinistö sotkee peliä pahasti. Hän selvästi kelpaa kaikille puoluekantaan katsomatta ja kisa oli tiukka Halosen toisesta kaudesta. Näissä vaaleissa voi sitten miettiä, että ketä vassarit sitten äänestivät. Mestari ei selvästi saanut konsuduunarimiesten ääniä puolueen ulkopuolelta. Stubb, mestari ja rehn vetivät aika ison potin. Olisikohan se ollut hajuton ja mauton rehn, joka vei homppelia karsastavien duunarimiesten äänet? Kannatus oli selvästi yli kepun kannatuksen. EDIT: ja tietty stubb on huomattavasti yli kokoomuksen kannatuksen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kuin kaksi marjaa:

Kuva

Kuva
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Toisaalta on vähän yllättävää, että Haavisto vei aika pitkälle suuret kaupungit, varsinaisista yliopistokaupungeistakin kai muut kuin Lappeenrannan ja Espoon. Ja mikä juttu se on, että Haavisto voitti Ahvenanmaan? Ajatteliko ne, että Stubb kuitenkin on purkamassa demilitarisointia ja sitä myöten erityisasemaa?

Edit. Vaasa, unohdin Vaasan! Totta kai Stubbille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

/huumoritopikki

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, ei voi mitään, vasta vuorokausi vedetty 2. kierroksen kampanjaa, ja meno on jo nyt niin sakeaa, että identiteettipolitiikaksi menee minunkin kohdallani.

Tai siis asiapohjalta mun on vaikea valita Stubbin ja Haaviston välillä, ja esiintymisissä Stubb vetoaa minun enemmän. Mutta sitten avaan X:n (tai Kitinän :roll: ), ja vastaan tulee niin paljon niin totaalisen epä-älyllistä ja suoranaisen vastenmielistä anti-Haavisto-tuubaa, että ei kestä hermo sellaista typeryyttä. Mitään vastaavaa Stubbiin kohdistuvaa en näe, vain muutaman idioottimaisen eu-liittovaltioläpän, mutta ei mitään verrattuna siihen kuonaan, jota Haaviston päälle kaadetaan.

Eihän tyhmälistön viuhtomisen varmaan pitäisi antaa vaikuttaa, kun Stubb epäilemättä oikein hyvä ehdokas on, mutta jotenkin tätä ilmapiiriä on vastustettava. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin tukea Haavistoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 29.01.2024 22:42 Eihän tyhmälistön viuhtomisen varmaan pitäisi antaa vaikuttaa, kun Stubb epäilemättä oikein hyvä ehdokas on, mutta jotenkin tätä ilmapiiriä on vastustettava. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin tukea Haavistoa.
+1
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 28.01.2024 23:46 Stubbin kannattajat ovat koko ajan pelänneet, että se menee möläyttämään jotain. Luulen, että tää riski on aika suuri myös Haaviston puolella. Ihan hirveän tyylikästä esimerkiksi ei ollut, että käytti kiitospuheensa pyytääkseen, että kannatajat junailisivat suhteillaan kampanjalle lisää rahaa. Toki kertoo siitä tuskasta, että kilpakumppanin resurssit ovat moninkertaiset. Mutta silti.
Ja jatkui siis eilen A-Studiossa tämä sammakointi. Siivooja-heitto oli hyvin typerä ja luulen, että Putinin onnittelupuhelu -keissi meni muutenkin kansan silmissä Stubbille. Ei näilläkään pitäisi hirveästi väliä olla, mutta altavastaaja-Pekan pitäisi nimenomaan kaikessa osoittaa, että on lähempänä "tavallista" kansaa kuin Euro-Alex. Ei hyvin lähde käyntiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ menette mukaan identiteettiperformanssiin, koska pieni vähemmistö käyttää tilaisuutta hyväkseen polarisoidakseen valintaa? No, eihän sillä ole merkitystä, kuten yllä oleva laskelma osoittaa. Vain jos olisitte äänestäneet Mestaria ja sitten kääntyneet Haaviston taakse, teillä voisi olla merkitystä. Muu on odotettua. Natsinahkahomot voivat yllättää.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 30.01.2024 8:29
urpiainen kirjoitti: 28.01.2024 23:46 Stubbin kannattajat ovat koko ajan pelänneet, että se menee möläyttämään jotain. Luulen, että tää riski on aika suuri myös Haaviston puolella. Ihan hirveän tyylikästä esimerkiksi ei ollut, että käytti kiitospuheensa pyytääkseen, että kannatajat junailisivat suhteillaan kampanjalle lisää rahaa. Toki kertoo siitä tuskasta, että kilpakumppanin resurssit ovat moninkertaiset. Mutta silti.
Ja jatkui siis eilen A-Studiossa tämä sammakointi. Siivooja-heitto oli hyvin typerä ja luulen, että Putinin onnittelupuhelu -keissi meni muutenkin kansan silmissä Stubbille. Ei näilläkään pitäisi hirveästi väliä olla, mutta altavastaaja-Pekan pitäisi nimenomaan kaikessa osoittaa, että on lähempänä "tavallista" kansaa kuin Euro-Alex. Ei hyvin lähde käyntiin.
Stubbin sammakot ovat toistaiseksi olleet enemmän tällä linjalla. Ei missään nimessä lähde kosiskelemaan ketään, keskittyy omaan viestiinsä niin kuin aiemminkin, mutta haluaa nyt kuitenkin sanoa, että on pohjimmiltaam perussuomalaisiin hyvin myönteisesti suhtautuva sosiaalidemokraatti: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6 ... 38acceabd7
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin