Eurovaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
urpiainen
Kitisijä

Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Presidentinvaalit on taputeltu, mutta ei vaaliviihde siihen lopu! Kohti kansaa perinteisesti vähän vähemmän innostavaa poliittista spektaakkelia, europarlamenttivaaleja. Äänestyspäivä taitaa Suomessa olla 9.6.

Ensi vaiheessa kiinnostavaa taitaa olla lähinnä ehdokasasettelu. Kuinka moni pettynyt pressanvaalikandidaatti, esimerkiksi, haluaa Brysseliin?

Mutta on siellä ihan kiinnostavia, ja esimerkiksi nykyhallitukselle potentiaalisesti hankalia, teemoja tulossa esiin. Epäilemättä EU:ssa on painetta alkaa rakentaa yhtenäisempää ja laajempaa EU:ta vastustamaan Venäjän vyöryä Itä-Eurooppaan. Tämä saattaa tarkoittaa sekä vakavampia jäsenyysneuvotteluja mahdollisten uusien jäsenten kanssa (Ukraina, Moldova, Georgia, Turkki, loput ex-Jugoslavian maat?) että koheesiopolitiikan (siis eurooppalaisen, tasaavan aluepolitiikan) vahvistamista. Molemmat hyvin vaikeita teemoja EU-kriittisille tahoille, ja aiheuttanevat vastareaktiota. Ja tietysti vielä uusi teollisuustukipolitiikkakin saattaa nostaa päätään, kun halutaan lisätä Euroopan strategista autonomiaa.

Toivon kovasti, että vaalikeskusteluissa puhutaan oikeasta EU-tason politiikasta, ja nostetaan voimakkaasti esiin suomalaisten puolueiden rinnalla niitä europuolueita ohjelmineen ja kantoineen, joihin kotimaiset poppoot parlamentissa kuuluvat.

Lopputulos tulee tietenkin olemaan koko lailla masentava, eli kansalliskonservatiivisen aallon pyyhkäisy yli eurooppalaisen valistuksen. Putinin ei tarvitse edes säästää fyrkkaa uusiin aseisiin, kun nämä urpot rikkovat Euroopan yhtenäisyyden tehokkaammin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 13:10 Lopputulos tulee tietenkin olemaan koko lailla masentava, eli kansalliskonservatiivisen aallon pyyhkäisy yli eurooppalaisen valistuksen. Putinin ei tarvitse edes säästää fyrkkaa uusiin aseisiin, kun nämä urpot rikkovat Euroopan yhtenäisyyden tehokkaammin.
Toivottavasti olet yltiöpessimistinen.

Täältä ääni yhtenäiselle euroopalle. Ei kyl mitään käsitystä ketä mä äänestän, mutta se ei ole ps, vas, sdp, kesk, kd, vihr tai mikään pikkupuolue millä ei ole mitään merkitystä :?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oiva keino puoluille ajaa maanpakoon Brysseliin epämieluisat yksilköt, pois päivänpolitiikan valokeilasta.

Moninkertainen häviäjä Haavisto taitaa lähteä hakemaan viimeiset suola...sinappirahat.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 12.02.2024 14:11 Täältä ääni yhtenäiselle euroopalle. Ei kyl mitään käsitystä ketä mä äänestän, mutta se ei ole ps, vas, sdp, kesk, kd, vihr tai mikään pikkupuolue millä ei ole mitään merkitystä :?
Mä voisin kuvitella, että sun preferensseillä ei ole mitenkään selvää, että eurovaaleissa sun kannattaa äänestää mieluummin kokoomusta kuin esim. jopa keskustaa, koska sitten ääni menee kristilliskonservatiiveille eikä liberaaleille. Just nää asiat pitäisi eurovaalien alla tehdä selväksi kansalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 13:10 Epäilemättä EU:ssa on painetta alkaa rakentaa yhtenäisempää ja laajempaa EU:ta vastustamaan Venäjän vyöryä Itä-Eurooppaan. Tämä saattaa tarkoittaa sekä vakavampia jäsenyysneuvotteluja mahdollisten uusien jäsenten kanssa (Ukraina, Moldova, Georgia, Turkki, loput ex-Jugoslavian maat?) että koheesiopolitiikan (siis eurooppalaisen, tasaavan aluepolitiikan) vahvistamista.
Ihan mielenkiinnosta: Miten EU muka toimisi Venäjän hyökätessä Georgiaan, jos Georgia olisi EU:n jäsen, mutta ei Naton? Heristäisi sormea? Ostaisi lisää verikaasua, Gasum etunenässä?

Minusta se olisi Venäjän lottovoitto, jos he saisivat tilaisuuden hyökätä EU-maahan, joka ei kuulu Natoon. Tuossa tilanteessa EU:n jäsenyys pikemminkin vetäisi sotaa puoleensa kuin ehkäisi sitä.
urpiainen
Kitisijä

Enemmän kuin suoraa sotilaallista hyökkäystä ajattelin sitä, että Georgia on sen 080808-sodan jälkeen, sikäli kuin tiedän - ja mä tiedän Georgiasta todella vähän, vähän heilunut epämääräisesti läntiseen demokratiaan taipuvan eurooppalaisen hallinnon ja korruptioon sekä etnonationalismiin tukeutuvan autoritäärisen hallinnon välillä. Kuten uusi pressamme on monesti korostanut, jommalle kummalle puolelle tätä uutta rautaesirippua - liberaalidemokratia v. konservatiivinen autoritarismi - nämä tällaiset poliittiselta kulttuuriltaan vähän vakiintumattomat valtiot meinaavat lähivuosina asettua. Luulen, että EU haluaisi nämä pois sieltä Putinin valtapiiristä kohti Eurooppaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Saahan sitä haluta, mutta mitä ollaan valmiita maksamaan? EU ei halua maksaa edes Ukrainan tarvitsemia aseita.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2024 14:51 ^ Saahan sitä haluta, mutta mitä ollaan valmiita maksamaan?
Juuri tämä oli se viestini pointti.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:29
Vagabondo kirjoitti: 12.02.2024 14:11 Täältä ääni yhtenäiselle euroopalle. Ei kyl mitään käsitystä ketä mä äänestän, mutta se ei ole ps, vas, sdp, kesk, kd, vihr tai mikään pikkupuolue millä ei ole mitään merkitystä :?
Mä voisin kuvitella, että sun preferensseillä ei ole mitenkään selvää, että eurovaaleissa sun kannattaa äänestää mieluummin kokoomusta kuin esim. jopa keskustaa, koska sitten ääni menee kristilliskonservatiiveille eikä liberaaleille. Just nää asiat pitäisi eurovaalien alla tehdä selväksi kansalle.
Totta että kokoomuksen EU tason sidosryhmä on hitusen harmillinen. Keskustalla on vaan sen verran nuiva suhtautuminen esim. vesistönsuojelullisiin hankkeisiin, koska maa- ja metsätalous, että pieni uskonnollinen konservatiivisuus taitaa kuitenkin olla pienempi paha niissä asioissa joista EU päättää.

Mä jätin RKPn tarkoituksella ulos listasta, että mulla on mahdollisuus valita jotain muutakin kuin kokoomus. Eiköhän ne saa jälleen sen yhden paikan seuraavissakin vaaleissa läpi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:55
sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2024 14:51 ^ Saahan sitä haluta, mutta mitä ollaan valmiita maksamaan?
En nyt edelleen tajua? Eihän kukaan näytä olevan valmis maksamaan mitään, joten kyse on vain siitä, halutaanko moraaliposeerata vai öyhöttää?
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 12.02.2024 15:12
urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:29
Totta että kokoomuksen EU tason sidosryhmä on hitusen harmillinen. Keskustalla on vaan sen verran nuiva suhtautuminen esim. vesistönsuojelullisiin hankkeisiin, koska maa- ja metsätalous, että pieni uskonnollinen konservatiivisuus taitaa kuitenkin olla pienempi paha niissä asioissa joista EU päättää.

Mä jätin RKPn tarkoituksella ulos listasta, että mulla on mahdollisuus valita jotain muutakin kuin kokoomus. Eiköhän ne saa jälleen sen yhden paikan seuraavissakin vaaleissa läpi.
Mähän useimmissa vaaleissa viime vuosina olen päätynyt äänestämään vihreitä vähän itkin hampain, koska se on mun näkökulmastani kuitenkin ollut vähiten huono vaihtoehto. Eurooppa-tason vihreillä ei ole mun kirjoissa hirveän vahva imago edistyksellisinä uudistajina, vaan mukana on Suomeakin enemmän edistysvastaisen jarruttajan makua. Vahvimmillaan ehkä jossain Saksan energiapolitiikassa, joka nyt toki ei ole mitenkään yksinomaan tai edes ensisijaisesti vihreä aikaansaannos, vaan kaikki Saksan isot puolueet ovat olleet sitä sekoilua rakentamassa. Yhtä kaikki, mun pitää entistä tarkemmin tutkia eurotason puolueiden ja parlamettiryhmien edesottamuksia ennen kuin päätän, tuenko vaikka ALDEa mieluummin kuin eurovihreitä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2024 16:06
urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:55
En nyt edelleen tajua? Eihän kukaan näytä olevan valmis maksamaan mitään, joten kyse on vain siitä, halutaanko moraaliposeerata vai öyhöttää?
Vaadin maailmanrauhaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Minusta kaikkien pitää tehdä yhteistyötä yhteisen hyvän eteen. Itsekkyys johtaa vain osa-optimointiin. Lautaselle laitamme kaikki puolet kasviksia, jo huomisesta alkaen.
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^pitäisikö luopua jostain raajasta, jotta yhteisen hyvän nimissä lautaselle riittäisi muutakin kuin papuja
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:29 Mä voisin kuvitella, että sun preferensseillä ei ole mitenkään selvää, että eurovaaleissa sun kannattaa äänestää mieluummin kokoomusta kuin esim. jopa keskustaa, koska sitten ääni menee kristilliskonservatiiveille eikä liberaaleille. Just nää asiat pitäisi eurovaalien alla tehdä selväksi kansalle.
Keskustasta puheenollen; Kulmuni lähdössä ehdolle. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010226407.html

Noin periaatteessa mä symppaan Kulmunia ja olisin katsellut sitä Keskustan puheenjohtajana paljon mieluummin kuin nykyistä, koska se on aika söpö ja taannoisten haastattelujen perusteella puhuu englantia aivan mahtavalla britti aksentilla. Joo, en ole pahemmin viitsinyt käyttää aikaa tutustuakseni keskustalaisten poliittiseen sisältöön, niin aika pinnallisilla meriiteillä mennään :oops:

Mutta...

"Kulmuni sanoo, että hän keskittyisi EU-parlamentaarikkona erityisesti Suomelle tärkeisiin luonnonvara-, teollisuus- ja talouskysymyksiin. Hän suhtautuu nihkeästi siihen, että EU tiivistää jatkuvasti sääntelyä luonnonvara- ja energiakysymysten ympärillä. Hänestä se heikentää Euroopan kilpailukykyä etenkin Yhdysvaltoihin nähden.

Kulmuni sanoo myös olevansa huolestunut EU-komission halukkuudesta edistää uusia yhteisvastuullisia velkamekanismeja."

Vaikka kuinka liberaaliryhmässä EU salissa istuisivatkin, niin en mä näitä tavoitteita halua tukea. Kotimaan poliitikot ei todistetusti pysty vesistöjämme suojelemaan, niin mun toivo lepää nimenomaan EU sääntelyssä. En mä tätä vastaan aio äänestään.

Suomihan tällä hetkellä varsin tehokkaasti paikka velkavajettaan yleiseurooppalaisessa viitekehyksessä. Me tarvitaan kohta maksajia meidän veloille, joten mä oon ihan fine yhteisvastuullisten velkaelementtien kanssa. Mähän noin muutenkin kannatan EUn liittovaltio kehitystä ideologisista syistä. En mä tätä vastaan aio äänestää.

Mä uskon Kulmunilla olevan ihan hyvät mahdollisuudet päästä läpi. Onhan hän ennenkin ollut EU edustajana ja kansallisesti näkyvimpiä Keskustalaisia. Näin ollen Keskusta pysyy poissa mun äänestysvaihtoehdoista.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 14.02.2024 12:52 Vaikka kuinka liberaaliryhmässä EU salissa istuisivatkin, niin en mä näitä tavoitteita halua tukea. Kotimaan poliitikot ei todistetusti pysty vesistöjämme suojelemaan, niin mun toivo lepää nimenomaan EU sääntelyssä. En mä tätä vastaan aio äänestään.
Ihan samaan kiinnitin huomiota. Aika erikoisella agendalla - tai ei ehkä kepulle mitenkään odottamattomalla - on lähdössä Eurooppaan suojelemaan Suomen erityistä luontosuhdetta.
Vastaa Viestiin