Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2024 13:32 Kyllä tällä yhtä kieltä ja sairaalaa ylläpitää!

Kuva
Säätiöiden verovapauden turvaaminen ei ole ilmaista!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2024 13:23
So Hard kirjoitti: 19.03.2024 13:16
sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2024 12:48 ^ Ei minua tämä näpertely kiinnosta. Jos hallitus nyt lähtee ulinan jälkeen kompromisseihin, niin loppu hallituskausi meneekin sitten poseeratessa uudistusten sijaan.
Ei se noin simppeliä ole. AY-liikkelle tarvitaan kasvojenpesuvesi niin loppuu taloutta vahingoittavat lakot. Isot linjat kuitenkin toteutuu.
+1

SAK:lle kannattaa tarjota kunniallinen ulospääsy minimihinnalla.
En ole ihan varma, että SAK tyytyy mihinkään pienee myönnytykseen.

Jos olisin Orpo, menisin päätyyn (l. wappuun) asti ja laittaisin kaiken ay-liikkeen piikkiin. Pitäisi saada aikaan niin iso soppa, että se muistetaan vielä seuraavissa eduskuntavaaleissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä luulen, että Orpo voisi hyvinkin haluta jonkinlaista sopua ay-liikkeen kanssa siksikin, että sopuun sisältyy jonkinlainen sopiminen ja sitoutuminen lopputulokseen. Tämä voisi auttaa tekemään vaalikausien yli kantavia ratkaisuja ja muutoksia. Jos muutokset vain sanellaan eduskunnan enemmistön tyrannialla, on aika iso riski, että 2027 uusi hallitus määrää taas toisin. Konsensus ja kompromissi voisivat tuoda kaivattua vakautta pelätyn poukkoilun sijaan.

Voi kyllä olla, että Orpon hallitus on selkävoittojen hakemisessaan ja etujärjestöjen ohjelmia copy-pastetessaan mennyt jo liian kauaksi perinteisestä pohjoismaisesta sopimus- ja luottamusyhteiskunnasta. Tämähän on yksi pääpelkoja siinä, kun valtaan päästetään jyrkille vastakkainasetteluille ja viholliskuville rakentavat populistit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

HS kehuu Elinaa Kitinän suosikkityttöä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010303719.html

Vaikea arpoa ketjua, kun juttu sopisi useammankin aktiivisen otsikon alle.

EDIT: Kunhan testailen uutta ominaisuutta :vihelt:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.03.2024 8:57 HS kehuu Elinaa Kitinän suosikkityttöä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010303719.html
Luin tätä aamulla ja oli vähän kaksijakoiset vibat. Toisaalta mua vähän melkein nyppii, että politiikan taidolle on nykyisin niin vähän ymmärrystä, että kielitaidon rooli poliitikon kyvykkyyden mittarina ylikorostuu. Tulkit on erikseen. Mutta samaan aikaan, ja vähän melkein ristiriidassa tuon toisen reaktioni kanssa, tuntuu siltä, että jotenkin Suomessa ei osata ymmärtää, miten huikea juttu on se, että Suomen ulkoministeri on yhtäkkiä keskeinen poliittinen keskustelija Saksassa. Ylipäänsä saksalaista keskustelua seurataan täällä valitettavan huonosti, kun ei osata kieltä (koskee siis myös minua, ja suomalaiset toimittajat ei paljoa tässä auta).
Viimeksi muokannut urpiainen, 20.03.2024 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olisikohan pieni pohjustus tulevaisuuden tavoitteille EU kaliffina. Toki harmi, että Suomi menettäisi silloin tälläisen kyvyn varsin mittavalla taustalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, vaikka sillä ei selkeää suunnitelmaa tai yhtä tavoitetta olisikaan, niin ei tunnetumpi asema Euroopan ytimessä haittaa moneenkaan asemaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 9:15Mutta samaan aikaan, ja vähän melkein ristiriidassa tuon toisen reaktioni kanssa, tuntuu siltä, että jotenkin Suomessa ei osata ymmärtää, miten huikea juttu on se, että Suomen ulkoministeri on yhtäkkiä keskeinen poliittinen keskustelija Saksassa. Ylipäänsä saksalaista keskustelua seurataan täällä valitettavan huonosti, kun ei osata kieltä (koskaa siis myös minua, ja suomalaiset toimittajat ei paljoa tässä auta).
Käsittääkseni saksankielen osaaminen on aika relevanttia saksalaiseen keskusteluun osallistuakseen. Tulkkien kanssa tai englanniksi voi pelata virallisilla areenoilla, mutta mediassa pitäisi pystyä puhumaan saksaa. Se kuinka relevanttia suomen ulkoministerin on olla aktiivinen toimija saksalaisessa mediassa on toki hieman arvokysymys, mutta kyllähän toi noin kokonaisuutena oli mun mielestä selvästi positiivinen uutinen.

Mun saksa rajoittuu siihen, että pysyn hengissä. Saan järjestettyä ruokaa ja majoituksen saksaksi ja jos vastapuoli tsemppaa, niin ehkä myös jotain pientä small talkkia voi syntyä. Mun perusongelma on, että olen äärimmäisen surkea oppimaan sanastoa, niin englannin ulkopuolella kielitaito on jäänyt valitettavan heikoksi. Toivoisin, että mun italia ja saksa olisi parempia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 9:15 Toisaalta mua vähän melkein nyppii, että politiikan taidolle on nykyisin niin vähän ymmärrystä, että kielitaidon rooli poliitikon kyvykkyyden mittarina ylikorostuu
Tuo on varmaan seurausta sound bitejen tärkeydestä. On helpompi saada saksalaisiin uutisiin saksaksi puhuttu pätkä kuin tekstitetty.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.03.2024 10:16
urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 9:15 Toisaalta mua vähän melkein nyppii, että politiikan taidolle on nykyisin niin vähän ymmärrystä, että kielitaidon rooli poliitikon kyvykkyyden mittarina ylikorostuu
Tuo on varmaan seurausta sound bitejen tärkeydestä. On helpompi saada saksalaisiin uutisiin saksaksi puhuttu pätkä kuin tekstitetty.
Eikö dubbaa kaiken tarvittavan? Eivät hirveästi käytä tekstitystä sielläpäin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eiköhän ne erota dubbauksen. Luulisin aidon saksan menevän helpommin läpi.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.03.2024 12:26 ^ Eiköhän ne erota dubbauksen. Luulisin aidon saksan menevän helpommin läpi.
Erottaa erottaa. Ei sitä edes yritetä peittää. Yleensä puhe lähtee taustalle oikealla kielellä ja dubbaaja puhuu saksaa päälle pienellä viiveellä. Tarkoitin vaan että tekstitys ei kuulu sikäläiseen mediakulttuuriin vaan telkkarista aivan kaikki tulee dubattuna. Tarkoitus ei ollut mitenkään vähätellä saksankielentaidon merkitystä.

Tämä siis dokkareissa ja uutislähetyksissä. Sarjoista alkuperäinen ääniraita on tietenkin poistettu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä ymmärsin, että Valtosen kielitaidon erinomaisuus (se kai puhuu käytännössä natiivitasolla oltuaan siellä koulussa vuosikausia lapsena) on nimenomaan sitä, että ei oteta vain uutisiin pätkiä (joita eivät juuri ottaisi Suomen ulkoministeriltä riippumatta tämän kielitaidosta), vaan että Valtosen voi ottaa live-keskusteluohjelmaan toimittajan ytai jopa saksalaisten poliitikkojen ja tutkijoiden kanssa ilman, että Valtonen hidastaa keskustelun flowta yhtään. Tällaisia ulkomaisia poliitikkoja ei paljoa ole. Edes englanniksi tällä tasolla ei suomalaisista pärjää juuri kuin Stubb.

Edit. Siis komppaan tässä Vagista:
Vagabondo kirjoitti: 20.03.2024 9:46 Käsittääkseni saksankielen osaaminen on aika relevanttia saksalaiseen keskusteluun osallistuakseen. Tulkkien kanssa tai englanniksi voi pelata virallisilla areenoilla, mutta mediassa pitäisi pystyä puhumaan saksaa. Se kuinka relevanttia suomen ulkoministerin on olla aktiivinen toimija saksalaisessa mediassa on toki hieman arvokysymys, mutta kyllähän toi noin kokonaisuutena oli mun mielestä selvästi positiivinen uutinen.
Viimeksi muokannut urpiainen, 20.03.2024 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 13:00(se kai puhuu käytännössä natiivitasolla oltuaan siellä koulussa vuosikausia lapsena)
Samansuuntaista muistelen lukeneeni.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.03.2024 13:42
urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 13:00(se kai puhuu käytännössä natiivitasolla oltuaan siellä koulussa vuosikausia lapsena)
Samansuuntaista muistelen lukeneeni.
Se taas sitten kuulostaa vähän friikiltä, että jonkun lehtijutun mukaan Valtonen puhuu nimenomaan saksaa myös omille lapsilleen. Sen sijaan ymmärrän hyvin, että käyttää saksaa myös komentokielenä koiralleen.

Edit. Tätä muistelin https://alasin-delivery.datadesk.hs.fi/ ... index.html
Viimeksi muokannut urpiainen, 20.03.2024 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 14:42 käyttää saksaa myös komentokielenä koiralleen.
:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 14:42 Sen sijaan ymmärrän hyvin, että käyttää saksaa myös komentokielenä koiralleen.
Entäs... miehelleen?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.03.2024 14:42 Se taas sitten kuulostaa vähän friikiltä, että jonkun lehtijutun mukaan Valtonen puhuu nimenomaan saksaa myös omille lapsilleen. Sen sijaan ymmärrän hyvin, että käyttää saksaa myös komentokielenä koiralleen.

Edit. Tätä muistelin https://alasin-delivery.datadesk.hs.fi/ ... index.html
Tuohon artikkeliin oletettavasti minunkin mielikuvani perustuu. Valtonen sanoo saksan olevan hänelle "tunnekieli". Jos suhde on tuolla tasolla, niin sen käyttäminen puhekielenä lasten kanssa lienee ihan luontevaa niin kuin muillakin kaksikielisillä, eikä millään tavalla friikkiä.

Olen kyllä kuullut, että jotkut yli-innokkaat käyttää lapsen kanssa jotain vierasta kieltä, kun haluaa opettaa ne kaksikielisiksi, vaikka oma kielitaito ei ole natiivilla tasolla, mutta mulla ei ole lähteitä joiden perusteella uskaltaisin Elinan sijoittaa tähän ryhmään oman todistuksensa vastaisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lakot jatkuvat. Hyvä juttu. Orpo ei siis lähtenyt vesittämään näitä mitättömiä uudistuksia.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010305439.html
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 20.03.2024 15:24 Olen kyllä kuullut, että jotkut yli-innokkaat käyttää lapsen kanssa jotain vierasta kieltä, kun haluaa opettaa ne kaksikielisiksi, vaikka oma kielitaito ei ole natiivilla tasolla
Tyttärellä oli tarhassa tuollainen kaveri. Pidin tuota ihan sekopäisenä touhuna. Lapsen kanssa kannattaa käyttää parhaan kommunikaation mahdollistavaa kieltä. Kaiken huippu tässä keississä oli, että se käytetty kieli oli englanti. Kieli, jonka kaikki oppivat varsin hyvin siihen mennessä kun sen osaamisella oikeasti on jotain merkitystä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.03.2024 16:25 Lakot jatkuvat. Hyvä juttu. Orpo ei siis lähtenyt vesittämään näitä mitättömiä uudistuksia.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010305439.html
En ymmärrä SAK:ta aivan ajatellen SAK:n itsekästä etua. Miksi ajaa täysillä päin seinää? Eikö olisi ollut parempi ottaa joku pieni myönnytys ja sanoa, että "me voitettiin tämä".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mikä olisi tuollainen kasvot pelastava voitto? Tämä on niin mitätön uudistus, ettei tässä oikein ole tilaa vesitykselle.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.03.2024 8:30 ^ mikä olisi tuollainen kasvot pelastava voitto? Tämä on niin mitätön uudistus, ettei tässä oikein ole tilaa vesitykselle.
No olisihan sitä SAK voinut spinnata, että saavutettiin tyydyttävä tulos ja vastuullisesti lopetetaan. Joku paikallinen sopiminen on niin monimutkainen asia, että harva sitä kunnolla ymmärtää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mutta mikä olisi ollut se voitto? Jotainhan olisi pitänyt saavuttaa.
Vastaa Viestiin