Eurovaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Presidentinvaalit on taputeltu, mutta ei vaaliviihde siihen lopu! Kohti kansaa perinteisesti vähän vähemmän innostavaa poliittista spektaakkelia, europarlamenttivaaleja. Äänestyspäivä taitaa Suomessa olla 9.6.

Ensi vaiheessa kiinnostavaa taitaa olla lähinnä ehdokasasettelu. Kuinka moni pettynyt pressanvaalikandidaatti, esimerkiksi, haluaa Brysseliin?

Mutta on siellä ihan kiinnostavia, ja esimerkiksi nykyhallitukselle potentiaalisesti hankalia, teemoja tulossa esiin. Epäilemättä EU:ssa on painetta alkaa rakentaa yhtenäisempää ja laajempaa EU:ta vastustamaan Venäjän vyöryä Itä-Eurooppaan. Tämä saattaa tarkoittaa sekä vakavampia jäsenyysneuvotteluja mahdollisten uusien jäsenten kanssa (Ukraina, Moldova, Georgia, Turkki, loput ex-Jugoslavian maat?) että koheesiopolitiikan (siis eurooppalaisen, tasaavan aluepolitiikan) vahvistamista. Molemmat hyvin vaikeita teemoja EU-kriittisille tahoille, ja aiheuttanevat vastareaktiota. Ja tietysti vielä uusi teollisuustukipolitiikkakin saattaa nostaa päätään, kun halutaan lisätä Euroopan strategista autonomiaa.

Toivon kovasti, että vaalikeskusteluissa puhutaan oikeasta EU-tason politiikasta, ja nostetaan voimakkaasti esiin suomalaisten puolueiden rinnalla niitä europuolueita ohjelmineen ja kantoineen, joihin kotimaiset poppoot parlamentissa kuuluvat.

Lopputulos tulee tietenkin olemaan koko lailla masentava, eli kansalliskonservatiivisen aallon pyyhkäisy yli eurooppalaisen valistuksen. Putinin ei tarvitse edes säästää fyrkkaa uusiin aseisiin, kun nämä urpot rikkovat Euroopan yhtenäisyyden tehokkaammin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 13:10 Lopputulos tulee tietenkin olemaan koko lailla masentava, eli kansalliskonservatiivisen aallon pyyhkäisy yli eurooppalaisen valistuksen. Putinin ei tarvitse edes säästää fyrkkaa uusiin aseisiin, kun nämä urpot rikkovat Euroopan yhtenäisyyden tehokkaammin.
Toivottavasti olet yltiöpessimistinen.

Täältä ääni yhtenäiselle euroopalle. Ei kyl mitään käsitystä ketä mä äänestän, mutta se ei ole ps, vas, sdp, kesk, kd, vihr tai mikään pikkupuolue millä ei ole mitään merkitystä :?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oiva keino puoluille ajaa maanpakoon Brysseliin epämieluisat yksilköt, pois päivänpolitiikan valokeilasta.


Moninkertainen häviäjä Haavisto taitaa lähteä hakemaan viimeiset suola...sinappirahat.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 12.02.2024 14:11 Täältä ääni yhtenäiselle euroopalle. Ei kyl mitään käsitystä ketä mä äänestän, mutta se ei ole ps, vas, sdp, kesk, kd, vihr tai mikään pikkupuolue millä ei ole mitään merkitystä :?
Mä voisin kuvitella, että sun preferensseillä ei ole mitenkään selvää, että eurovaaleissa sun kannattaa äänestää mieluummin kokoomusta kuin esim. jopa keskustaa, koska sitten ääni menee kristilliskonservatiiveille eikä liberaaleille. Just nää asiat pitäisi eurovaalien alla tehdä selväksi kansalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 13:10 Epäilemättä EU:ssa on painetta alkaa rakentaa yhtenäisempää ja laajempaa EU:ta vastustamaan Venäjän vyöryä Itä-Eurooppaan. Tämä saattaa tarkoittaa sekä vakavampia jäsenyysneuvotteluja mahdollisten uusien jäsenten kanssa (Ukraina, Moldova, Georgia, Turkki, loput ex-Jugoslavian maat?) että koheesiopolitiikan (siis eurooppalaisen, tasaavan aluepolitiikan) vahvistamista.
Ihan mielenkiinnosta: Miten EU muka toimisi Venäjän hyökätessä Georgiaan, jos Georgia olisi EU:n jäsen, mutta ei Naton? Heristäisi sormea? Ostaisi lisää verikaasua, Gasum etunenässä?

Minusta se olisi Venäjän lottovoitto, jos he saisivat tilaisuuden hyökätä EU-maahan, joka ei kuulu Natoon. Tuossa tilanteessa EU:n jäsenyys pikemminkin vetäisi sotaa puoleensa kuin ehkäisi sitä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Enemmän kuin suoraa sotilaallista hyökkäystä ajattelin sitä, että Georgia on sen 080808-sodan jälkeen, sikäli kuin tiedän - ja mä tiedän Georgiasta todella vähän, vähän heilunut epämääräisesti läntiseen demokratiaan taipuvan eurooppalaisen hallinnon ja korruptioon sekä etnonationalismiin tukeutuvan autoritäärisen hallinnon välillä. Kuten uusi pressamme on monesti korostanut, jommalle kummalle puolelle tätä uutta rautaesirippua - liberaalidemokratia v. konservatiivinen autoritarismi - nämä tällaiset poliittiselta kulttuuriltaan vähän vakiintumattomat valtiot meinaavat lähivuosina asettua. Luulen, että EU haluaisi nämä pois sieltä Putinin valtapiiristä kohti Eurooppaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Saahan sitä haluta, mutta mitä ollaan valmiita maksamaan? EU ei halua maksaa edes Ukrainan tarvitsemia aseita.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2024 14:51 ^ Saahan sitä haluta, mutta mitä ollaan valmiita maksamaan?
Juuri tämä oli se viestini pointti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:29
Vagabondo kirjoitti: 12.02.2024 14:11 Täältä ääni yhtenäiselle euroopalle. Ei kyl mitään käsitystä ketä mä äänestän, mutta se ei ole ps, vas, sdp, kesk, kd, vihr tai mikään pikkupuolue millä ei ole mitään merkitystä :?
Mä voisin kuvitella, että sun preferensseillä ei ole mitenkään selvää, että eurovaaleissa sun kannattaa äänestää mieluummin kokoomusta kuin esim. jopa keskustaa, koska sitten ääni menee kristilliskonservatiiveille eikä liberaaleille. Just nää asiat pitäisi eurovaalien alla tehdä selväksi kansalle.
Totta että kokoomuksen EU tason sidosryhmä on hitusen harmillinen. Keskustalla on vaan sen verran nuiva suhtautuminen esim. vesistönsuojelullisiin hankkeisiin, koska maa- ja metsätalous, että pieni uskonnollinen konservatiivisuus taitaa kuitenkin olla pienempi paha niissä asioissa joista EU päättää.

Mä jätin RKPn tarkoituksella ulos listasta, että mulla on mahdollisuus valita jotain muutakin kuin kokoomus. Eiköhän ne saa jälleen sen yhden paikan seuraavissakin vaaleissa läpi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:55
sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2024 14:51 ^ Saahan sitä haluta, mutta mitä ollaan valmiita maksamaan?
Juuri tämä oli se viestini pointti.
En nyt edelleen tajua? Eihän kukaan näytä olevan valmis maksamaan mitään, joten kyse on vain siitä, halutaanko moraaliposeerata vai öyhöttää?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 12.02.2024 15:12
urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:29
Vagabondo kirjoitti: 12.02.2024 14:11 Täältä ääni yhtenäiselle euroopalle. Ei kyl mitään käsitystä ketä mä äänestän, mutta se ei ole ps, vas, sdp, kesk, kd, vihr tai mikään pikkupuolue millä ei ole mitään merkitystä :?
Mä voisin kuvitella, että sun preferensseillä ei ole mitenkään selvää, että eurovaaleissa sun kannattaa äänestää mieluummin kokoomusta kuin esim. jopa keskustaa, koska sitten ääni menee kristilliskonservatiiveille eikä liberaaleille. Just nää asiat pitäisi eurovaalien alla tehdä selväksi kansalle.
Totta että kokoomuksen EU tason sidosryhmä on hitusen harmillinen. Keskustalla on vaan sen verran nuiva suhtautuminen esim. vesistönsuojelullisiin hankkeisiin, koska maa- ja metsätalous, että pieni uskonnollinen konservatiivisuus taitaa kuitenkin olla pienempi paha niissä asioissa joista EU päättää.

Mä jätin RKPn tarkoituksella ulos listasta, että mulla on mahdollisuus valita jotain muutakin kuin kokoomus. Eiköhän ne saa jälleen sen yhden paikan seuraavissakin vaaleissa läpi.
Mähän useimmissa vaaleissa viime vuosina olen päätynyt äänestämään vihreitä vähän itkin hampain, koska se on mun näkökulmastani kuitenkin ollut vähiten huono vaihtoehto. Eurooppa-tason vihreillä ei ole mun kirjoissa hirveän vahva imago edistyksellisinä uudistajina, vaan mukana on Suomeakin enemmän edistysvastaisen jarruttajan makua. Vahvimmillaan ehkä jossain Saksan energiapolitiikassa, joka nyt toki ei ole mitenkään yksinomaan tai edes ensisijaisesti vihreä aikaansaannos, vaan kaikki Saksan isot puolueet ovat olleet sitä sekoilua rakentamassa. Yhtä kaikki, mun pitää entistä tarkemmin tutkia eurotason puolueiden ja parlamettiryhmien edesottamuksia ennen kuin päätän, tuenko vaikka ALDEa mieluummin kuin eurovihreitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2024 16:06
urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:55
sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2024 14:51 ^ Saahan sitä haluta, mutta mitä ollaan valmiita maksamaan?
Juuri tämä oli se viestini pointti.
En nyt edelleen tajua? Eihän kukaan näytä olevan valmis maksamaan mitään, joten kyse on vain siitä, halutaanko moraaliposeerata vai öyhöttää?
Vaadin maailmanrauhaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minusta kaikkien pitää tehdä yhteistyötä yhteisen hyvän eteen. Itsekkyys johtaa vain osa-optimointiin. Lautaselle laitamme kaikki puolet kasviksia, jo huomisesta alkaen.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^pitäisikö luopua jostain raajasta, jotta yhteisen hyvän nimissä lautaselle riittäisi muutakin kuin papuja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.02.2024 14:29 Mä voisin kuvitella, että sun preferensseillä ei ole mitenkään selvää, että eurovaaleissa sun kannattaa äänestää mieluummin kokoomusta kuin esim. jopa keskustaa, koska sitten ääni menee kristilliskonservatiiveille eikä liberaaleille. Just nää asiat pitäisi eurovaalien alla tehdä selväksi kansalle.
Keskustasta puheenollen; Kulmuni lähdössä ehdolle. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010226407.html

Noin periaatteessa mä symppaan Kulmunia ja olisin katsellut sitä Keskustan puheenjohtajana paljon mieluummin kuin nykyistä, koska se on aika söpö ja taannoisten haastattelujen perusteella puhuu englantia aivan mahtavalla britti aksentilla. Joo, en ole pahemmin viitsinyt käyttää aikaa tutustuakseni keskustalaisten poliittiseen sisältöön, niin aika pinnallisilla meriiteillä mennään :oops:

Mutta...

"Kulmuni sanoo, että hän keskittyisi EU-parlamentaarikkona erityisesti Suomelle tärkeisiin luonnonvara-, teollisuus- ja talouskysymyksiin. Hän suhtautuu nihkeästi siihen, että EU tiivistää jatkuvasti sääntelyä luonnonvara- ja energiakysymysten ympärillä. Hänestä se heikentää Euroopan kilpailukykyä etenkin Yhdysvaltoihin nähden.

Kulmuni sanoo myös olevansa huolestunut EU-komission halukkuudesta edistää uusia yhteisvastuullisia velkamekanismeja."

Vaikka kuinka liberaaliryhmässä EU salissa istuisivatkin, niin en mä näitä tavoitteita halua tukea. Kotimaan poliitikot ei todistetusti pysty vesistöjämme suojelemaan, niin mun toivo lepää nimenomaan EU sääntelyssä. En mä tätä vastaan aio äänestään.

Suomihan tällä hetkellä varsin tehokkaasti paikka velkavajettaan yleiseurooppalaisessa viitekehyksessä. Me tarvitaan kohta maksajia meidän veloille, joten mä oon ihan fine yhteisvastuullisten velkaelementtien kanssa. Mähän noin muutenkin kannatan EUn liittovaltio kehitystä ideologisista syistä. En mä tätä vastaan aio äänestää.

Mä uskon Kulmunilla olevan ihan hyvät mahdollisuudet päästä läpi. Onhan hän ennenkin ollut EU edustajana ja kansallisesti näkyvimpiä Keskustalaisia. Näin ollen Keskusta pysyy poissa mun äänestysvaihtoehdoista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 14.02.2024 12:52 Vaikka kuinka liberaaliryhmässä EU salissa istuisivatkin, niin en mä näitä tavoitteita halua tukea. Kotimaan poliitikot ei todistetusti pysty vesistöjämme suojelemaan, niin mun toivo lepää nimenomaan EU sääntelyssä. En mä tätä vastaan aio äänestään.
Ihan samaan kiinnitin huomiota. Aika erikoisella agendalla - tai ei ehkä kepulle mitenkään odottamattomalla - on lähdössä Eurooppaan suojelemaan Suomen erityistä luontosuhdetta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Yksi testikohta sille, onko persuista hallitusvastuun myötä ehkä jopa tulossa vakavasti otettava puolue, vai mennäänkö yhä aivottoman klovnerian kautta, on ehkä myös siinä, että kuinka paljon Viitasaaren Sahuri kerää ääniä. Jotenkin sitä toivoisi, että hakkaraisten ja huhtasaarien aika olisi ohi.

Eurovaalit | Teuvo Hakkarainen hakee jatko­kautta Euroopan parlamentissa: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010255182.html

Edit. Erittäin lupaava reaktio persuista:

Eurovaalit | Perussuomalaisten puolue­sihteeri tyrmää Teuvo Hakkaraisen ilmoituksen eurovaali­ehdokkuudesta: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010255182.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

No niin kauan kun ryydkääpiö on ministeri, ei voi oikein kehua. Huhtasaarta tuskin hylkäävät sentään, mutta sahurin suojatyön poistotto on sentään jo edistystä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No siis mun mielestä kenenkään persujen ministeriryhmästä ei pitäisi olla ministeri, ja eduskuntaryhmän pj vasta pelle onkin. Mutta kaikki signaalit mahdollisesta muutoksesta edes vähän parempaan otetaan ilolla vastaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 11.03.2024 7:32
So Hard kirjoitti: 10.03.2024 23:24
urpiainen kirjoitti: 10.03.2024 19:14 Mikä on raadin tulkinta Kitinän suosikkitytön peliliikkeestä?
Tulkitsen niin, että hän ei tavoittele enää Kokoomuksen puheenjohtajuutta vaan komissaarin paikkaa.
Joo, tältähän se kieltämättä vaikuttaa.
Puhuin tästä joidenkin kokoomuslaisten tuttujen kanssa, ja vähän kyseenalaistivat tätä tulkintaamme.

Ilmeisesti Valtonen on aika vakuuttavasti sanonut, että ei lähde ehdolle eurovaaleihin kesällä, vaan jatkaa ulkoministerinä. Samaan aikaan Orpo on aika monesti linjannut, että tie komissaariksi kulkee nimenomaan eurovaalien kautta (nopealla googlauksella esim. täällä: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c ... f199493040). Voi olla, että Orpo pyörtää tämän linjauksen, mutta aika vahvasti se on annettu.

Antaa tietysti lisämielenkiintoa siihen, keitä Kokoomus nimeää eurovaaliehdokkaiksi. Lisäksi Orpo on nyt julkisesti spekuloinut sillä, että tavoitteena voisi olla joko kilpailukomissaarin tai puolustuskomissaarin salkku. Jos jälkimmäistä, lähteekö Häkkänen ehdolle?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Yllättävänkin vahvaksi saattaa eurovaalien ehdokasasettelu innostua: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010292303.html

Edit. Tai siis vahvaa on muissa puolueissa, paitsi toistaiseksi kokoomuksessa ja demareissa, vaikka kokoomuksella tosiaan olisi Orpon linjauksen mukaan pelissä myös reitti komissaariksi. Ehkä tässä pantataan vähän pidemmälle, jos ei sitä ole jo sovittu Virkkuselle. Ja ykkösketju on toki ministereinä. Demareissa taitaa taas johtua siitä, että puolueelta ei kovin vahvoja kandidaatteja edes löydy. Ymmärrettävästi pienet puolueet laittavat isot nimet kehiin, että saisivat pidettyä paikkansa, ja persuilla taas riittää näitä hallituskelvottomia, jotka varmaan olisivat mielellään osa kesällä Euroopassa puhaltavaa laitaoikeistotuulta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 26.03.2024 8:40 Yllättävänkin vahvaksi saattaa eurovaalien ehdokasasettelu innostua: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010292303.html

Edit. Tai siis vahvaa on muissa puolueissa, paitsi toistaiseksi kokoomuksessa ja demareissa, vaikka kokoomuksella tosiaan olisi Orpon linjauksen mukaan pelissä myös reitti komissaariksi.
Tässä tulee Mika Aaltolaa!

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

MTV on jo avannut vaalikoneen, vaikka ehdokasasettelukin on aivan kesken. Tässä perinteen mukaan oikeat vastaukset. Vihreitähän sieltä näillä pukkaa, mutta minäs teet.

Europarlamentaarikon tulee ensisijaisesti edustaa omaa puolueryhmäänsä, ei omaa maataan.
- Tyhmä kysymys. Siellä mitään edusteta, vaan tehdään politiikkaa Euroopan ja Suomen parhaaksi. Mutta varovainen myönteisyys tälle kuitenkin, kai se ajatus nyt kuitenkin on, että kuuluu puolueryhmään, jolla uskoo olevan kokonaisuuden kannalta paras kokonaisjäsennys. Ei ole mitään tästä erillistä Suomen edustamista.

Suomessa pitää järjestää uusi kansanäänestys EU-jäsenyydestä.
- En näe mitään tarvetta.

Yhteisvaluutta euro on ollut Suomelle hyvä asia.
- No kyllä se kuitenkin tähän suuntaan painuu.

On hyväksyttävää, että Suomi on EU:ssa nettomaksaja eli maksaa unionille enemmän jäsenmaksua kuin saa sieltä takaisin.
- No kyllähän se sieppaa, mutta Suomi on pieni maa, joka maksaa pientä jäsenmaksua isojen kerhoon ja markkinaan pääsemisestä.

Jos taloustilanne niin vaatii, Suomen tulee voida rikkoa EU:n kasvu- ja vakaussopimuksessa määriteltyjä rajoja velan määrästä ja budjetin alijäämästä suhteessa bkt:hen.
- No sopimusten rikkominen noin niinku toimintamuotona ei ole koskaan pienen maan etu, mutta pitäisi tulkita/uudistaa sopimuksia niin, että jotkut poikkeusinvestoinnit tai reaktiot shokkeihin ovat mahdollisia.

EU:n on pikaisesti palattava soveltamaan valtiontukisääntöjään, joissa valtiontuet yrityksille ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä.
- Joo, kyllä.

Liian suuri osuus EU:n budjetista kuluu maataloustukiin.
- Kyllä se näin on.

EU:n itälaajeneminen on kannatettava asia.
- No kyllä se on tärkeää saada näitä läntisen intergaation piiriin tiukemmin. Mutta ei se helppoa ole - Romania ja Bulgariakin otettiin varmaan vähän liian huolettomasti, eikä muidenkaan itäblokin maiden touhu ihan huippua ole ollut.

EU:n tulee lykätä tavoitettaan olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.
- Ei mun mielestä.

EU on ominut metsiä koskevan päätösvallan liiaksi itselleen.
- Ei ole. EU:n tulo tälle kentälle on tuonut tervetulluitta ravistelua esimerkiksi just Suomen omahyväiseen hymistelyyn.

Suomen pitää vähentää metsien hakkuita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
- No tästäkin syystä, mutta myös luontokadon ehkäisemiseksi. Kaiken kaikkiaan biotuoteteollisuus pitäisi saada käännettyä omistajavetoisesta mahdollisemman suuren volyymin bisneksestä jalostajavetoisemmaksi pienemmän volyymin korkean arvonlisän bisnekseksi.

Oli oikein, että Suomi asettui vastustamaan luonnon ennallistamisasetusta.
- Ei missään nimessä. Pääpaino oli itseaiheutettujen vesistötuhojen korjaamisessa, toimenpiteet tehtäisiin ja raha käytettäisiin Suomessa, ja ylipäänsä kyse oli lähinnä pidettyjen juhlapuheiden mukaisesta toiminnasta. Häpeällinen keissi Suomelle.

EU:n ilmastopolitiikassa painopisteen on siirryttävä sääntelyn lisäämisestä innovaatioiden tukemiseen.
- On jotenkin niin urpo dikotomia, että vaikea vastata. Pitää ehkä lukea poliitikkojen perusteluja. Mut joo, jos sääntelyllä tarkoitetaan erilaisten juttujen kieltoja, en ole innoissani. Jos taas päästöjen ja vaikutusten hinnoittelua, miksei. Mutta tosiaan TKI-pohjan tukeminen on julkisen vallan hommaa, ja EU-tasolla sen pitäisi avata mahtavia mahdollisuuksia suomalaiselle puhtaan teknologian osaamiselle.

Ukraina tulee hyväksyä EU:n jäseneksi tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.
- Tää nyt riippuu oikeasti aika monesta asianhaarasta, mutta voi tälle myönteisen pallotuksen painaa.

Suomen tulee antaa nykyistä enemmän aseapua Ukrainalle sen taistelussa Venäjää vastaan, vaikka muut EU-maat eivät näin tekisi.
- No kyllähän tässä jossain vaiheessa raja tulee vastaan, mutta mennään silti myönteisellä suhtautumisella.

Unionin yhteistä puolustusta tulee kehittää siitä huolimatta, että useimmat EU-maat ovat Natossa.
- No joo, kyllä mun mielestä tulee kehittää tätäkin aspektia. Eri asia sitten mihin suuntaan ja kuinka paljon.

EU:n tulee aktiivisesti puuttua demokratia- ja ihmisoikeusloukkauksiin unionin ulkopuolisissa valtioissa, vaikka se vaikeuttaisikin kauppasuhteita niiden kanssa.
- Joo. EU:n tulee olla globaali suunnannäyttäjä näissä, ja EU-tasolla hartiat ovat riittävän isot (ja antavat selkänojan jäsenmaiden omalle toiminnalle).

EU:n tulee hankkiutua eroon kaikista riippuvuuksistaan Kiinasta.
- Mitä tää nyt sitten tarkoittaa. Ei ainakaan kaikista taloussuhteista, ehkä ei edes kaikista riippuvaisuuksista. Mutta strategisista riippuvaisuuksista tulee olla entistä tarkempana.

EU ei ole tehnyt riittävästi palestiinalaisten auttamiseksi Gazan konfliktissa.
- Näinhän se kyllä on. Kahden valtion mallia pitäisi nyt painaa täydellä diplomaattisella painoarvolla.

Siirtolaisuus Lähi-idästä ja Afrikasta on uhka Euroopan unionille.
- No mitä nyt tarkoittaa. Hallitsematon maahanmuutto on uhka, mutta hyvin jäsennetty siirtolaisuus saattaisi uhan lisäksi olla myös pelastava mahdollisuus.

Turvapaikkahakemusten käsittely pitäisi siirtää turvalliseen kolmanteen maahan EU:n ulkopuolelle.
- Kuulostaa kyllä käytännössä aika monimtukaiselta, mutta olisi siinä puolensa. Piru asuu yksityiskohdissa, kuten yleensä. EU:n mittakaavassa kuulostaa vähän utopistiselta lisämaksamiselta joillekin epäilyttäville regiimeille, eli ehkä ajattelisin EU:n kehittävän omaa systeemiään täällä itse.

EU:n hyväksymä maahanmuuttopaketti sisältää riittävästi toimia hillitsemään muuttopainetta unionin ulkopuolisista maista.
- En usko, että muuttopaine pidemmällä aikavälillä on laskemassa. Mut en saa oikein kiinni tästä kysymyksestä. Pitäisi ehkä katsoa video, jos se ei olisi periaatteideni vastaista.

EU:n väestö ikääntyy, minkä vuoksi tarvitaan lisää työperäistä maahanmuuttoa.
- Juu.

Jos EU laajentuu yli 30 maan unioniksi, on päätöksenteossa luovuttava yksimielisyysvaatimuksesta ja siirryttävä määräenemmistöpäätöksiin kaikilla politiikan aloilla.
- No voi olla, että joitain asioita tulee säilyttää yksimielisyysvaatimuksen piirissä, mutta kyllä määräenemmistöpäätösten roolia voitaisiin lisätä. Voisi tarvittaessa olla aika paljonkin yli yksinkertaisen enemmistön.

Jokaiselle jäsenmaalle kuuluu tulevaisuudessakin oma komissaari.
- Pidän kyllä tätä keittiöpsykologisesti tärkeänä. Tai ehkä joidenkin kääpiövaltioiden kohdalla voisi olla poikkeuksia.

Unkari pitäisi erottaa EU:sta.
- Ehkä ei vielä olla ihan siinä pisteessä, mutta näkymä tähänkin ratkaisuun tulisi olla olemassa.

Populististen puolueiden suosion kasvu on uhka Euroopan unionille.
- Ilman muuta. Ehkä suurin uhka tällä hetkellä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

So Hard kirjoitti: 26.02.2024 21:11 sahurin suojatyön poistotto on sentään jo edistystä.
En ole ollut aktiivinen eurovaaleissa aiemmin, mutta tällä kertaa tilasin äänestysmateriaalin koska äänestää voi kirjeitse. Ja nimenomaan sen takia aattelin äänestää, että saadaan kielitaidottomat sahurit vittuun sieltä.

En tosin tiedä ketä äänestän, mutta sen näkee sitten.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Ex-työkaveri kuoli juuri yllättäen työmatkalla Strasbourgissa. Hän oli 1995 perustamassa perussuomalaista puoluetta. Hän oli tohtoritutkija TY:llä (ja hänellä oli btw aikoinaan 50 peräkkäistä määräaikaista työsopimusta kun itse pääsin vain reiluun 20:een. Piistä koittivat saada valoa, en usko että hän politiikalta ehti viime vuosina ehti tutkijan töitä tehdä.) Oli hän kerran eurovaaliehdokkaanakin, mutta en usko että olisi nyt ollut. Ei ehkä sahuri vaan maanviljelijä, SMP:n perintöä.
Vastaa Viestiin