Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ teit viisaasti!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.03.2024 12:31 ^ teit viisaasti!
Nyt en enää tiedä, olinko tyhmä vai viisas!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tessien ihanuutta julistavat unohtavat, ettei markkina välitä tesseistä. Jos tes vaatii liian suurta palkkaa, niin työt vähenevät. Jos tes on liian matala, niin ei löydy työntekijöitä. Tes on kallista teatteria.

Järjestäytymätön työnantaja toimii samalla markkinalla. On hölmö ajatus, että järjestäytymätön voisi polkea palkkoja. Sen sijaan firma voi järjestää työt uudella tavalla, esim jossa tessiä paremmin palkattuja osaajia tukee pienipalkkaisempi joukko. Tuossa on potentiaalia tuottavuuden nousuun.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Työnantajien kuittaus tuli aika kalliiksi paperiliitolle.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010309394.html

3000 työntekijää, lakot jatkuvat 3 viikkoa ja suman purku sen jälkeen. Oletetaan että keskimäärin jalkautus kestää 3 viikkoa niin hintalappu on 4,5 miljoonaa pelkästään paperiliiton osalta. Kyllä se jo taseessa tuntuu.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 21.03.2024 13:29 Työnantajien kuittaus tuli aika kalliiksi paperiliitolle.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010309394.html

3000 työntekijää, lakot jatkuvat 3 viikkoa ja suman purku sen jälkeen. Oletetaan että keskimäärin jalkautus kestää 3 viikkoa niin hintalappu on 4,5 miljoonaa pelkästään paperiliiton osalta. Kyllä se jo taseessa tuntuu.
Mielestäni tekstissä sanottiin 5 päivää a 100€ ja sen jälkeen yleisen ansiosidonnaisen piiriin eli 1,5miljoonaa tuolla 3000 työntekijällä vai ymmärsinkö jotain väärin?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.03.2024 12:05 Näen nykytilanteen täysin toisin. Nyt ollaan lisäämässä sopimusvapautta ja edistämässä liberalismia. Toivottavasti tulevaisuudessa kenenkään ei ole pakko noudattaa sellaisia muiden toimijoiden keskenään tekemiä sopimuksia, joissa ei itse ole ollut osallisena.
No en mä tästä ole ihan eri mieltä. Kuten yleensä, olen hyvin kriittinen yhteiskunnallisen kiistan kaikkia osapuolia kohtaan.

Mun mielestä on skandaali, ja jonkinlainen yhteiskunnallisen sivistyksen vararikko, että valtakunnan poliittiselta huipulta sönkötetään tekstiä, joka osoittaa vakavaa ymmärryksen puutetta pohjoimaisen yhteiskunnan perusasioista, liberaalin demokratian luonteesta ja sortuu melkeinpä fasistisiin muotoiluihin. Ihan peruskoulun yhteiskuntaopin ja historian pohjalta pitäisi pystyä parempaan.

Mutta ei tästä seuraa, että jotenkin katsoisin rintamalinjan vastakkaisella puolella olevan ay-liikkeen ja demarien ay-siiven edustavan hirveän sofistikoitunutta demokratia- ja yhteiskuntakäsitystä. Pikemminkin heidän ulostulonsa uhkaavat sortua aika voimakkaaseen korporatismiin, joka ei nyt varsinaisesti ole liberaalin demokratian lippulaiva sekään. Mutta nyt just voimasuhteet (Kitinässä ja/eli yhteiskunnassa) ovat sellaiset, että olen enemmän huolissani radikaalioikeistolaisesta haasteesta liberaalille demokratialle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ pohjoismainen perinne vs vapaus sopia omista asioista. Valitsen vapauden väinämöisen sijaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.03.2024 14:57 ^ pohjoismainen perinne vs vapaus sopia omista asioista. Valitsen vapauden väinämöisen sijaan.
Eiks me just katsottu se lista vapaimmista valtioista?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 21.03.2024 14:16
So Hard kirjoitti: 21.03.2024 13:29 Työnantajien kuittaus tuli aika kalliiksi paperiliitolle.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010309394.html

3000 työntekijää, lakot jatkuvat 3 viikkoa ja suman purku sen jälkeen. Oletetaan että keskimäärin jalkautus kestää 3 viikkoa niin hintalappu on 4,5 miljoonaa pelkästään paperiliiton osalta. Kyllä se jo taseessa tuntuu.
Mielestäni tekstissä sanottiin 5 päivää a 100€ ja sen jälkeen yleisen ansiosidonnaisen piiriin eli 1,5miljoonaa tuolla 3000 työntekijällä vai ymmärsinkö jotain väärin?
3 viikkoa jalkautusta = 15 työpäivää x 100 x 3000 työntekijää.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 21.03.2024 15:01
sivustahuutaja kirjoitti: 21.03.2024 14:57 ^ pohjoismainen perinne vs vapaus sopia omista asioista. Valitsen vapauden väinämöisen sijaan.
Eiks me just katsottu se lista vapaimmista valtioista?
Juu. Suomi ottaa vapaudessa turpaan just työmarkkinoiden osalta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 21.03.2024 17:08
3 viikkoa jalkautusta = 15 työpäivää x 100 x 3000 työntekijää.
Joo, mä ymmärrän ton kaavan, mutta se on ristiriidassa artikkelin tekstin kanssa. Mä en tiedä missä heittää, mutta näen että ei täsmää. Boldaus on mun käsialaa:

"Korvaus on 100 euroa päivältä, ja sitä maksetaan viideltä päivältä, kertoi Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala. Korvausta saavat siirtyvät tuon jälkeen ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen piiriin."
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 21.03.2024 17:45
So Hard kirjoitti: 21.03.2024 17:08
3 viikkoa jalkautusta = 15 työpäivää x 100 x 3000 työntekijää.
Joo, mä ymmärrän ton kaavan, mutta se on ristiriidassa artikkelin tekstin kanssa. Mä en tiedä missä heittää, mutta näen että ei täsmää. Boldaus on mun käsialaa:

"Korvaus on 100 euroa päivältä, ja sitä maksetaan viideltä päivältä, kertoi Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala. Korvausta saavat siirtyvät tuon jälkeen ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen piiriin."
Joo tuo meni multa ohi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

:sir:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010309251.html

Venäjän suunnitelma on ilmeinen. Toivottavasti poikkeuslaki menee läpi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010311725.html

Heh. Tämähän on vain ilmiselvää teatteria ja tarkoituksena tietysti myös yrittää hajottaa AY-liikkeen sisäisiä välejä sekä saattaa SAK epäedulliseen valoon "muut kyllä neuvottelisivat".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.03.2024 16:30 Tyttärellä oli tarhassa tuollainen kaveri. Pidin tuota ihan sekopäisenä touhuna. Lapsen kanssa kannattaa käyttää parhaan kommunikaation mahdollistavaa kieltä. Kaiken huippu tässä keississä oli, että se käytetty kieli oli englanti. Kieli, jonka kaikki oppivat varsin hyvin siihen mennessä kun sen osaamisella oikeasti on jotain merkitystä.
Olen varmaan liian monta kertaa maininnut, mutta kaikki eivät opi englantiakaan; IT-alalla olen nähnyt useampia, ääriesimerkkinä tyyppi, joka on koko aikuisikänsä vetänyt kaiken konekäännöksen kautta, ettei vahingossakaan oppisi.

Veljeni ja vaimonsa valitsivat lasten ekaksi vieraaksi kieleksi ranskan englannin sijaan (poika ei ehkä aina tykännyt.) Pointti varmaan juuri, että englantia oppivat joka tapauksessa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En usko, että lakot ainakaan tässä muodossa jatkuvat pääsiäisen jälkeen. Sen verran moni yritys joutunut ajamaan tuotannon alas ja lopettamaan palkanmaksun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.03.2024 15:58 En usko, että lakot ainakaan tässä muodossa jatkuvat pääsiäisen jälkeen. Sen verran moni yritys joutunut ajamaan tuotannon alas ja lopettamaan palkanmaksun.
Niinhän sitä toivoisi, mutta AY-liike on kyllä osoittanut että se tappelee vallastaan viimeiseen työpaikkaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 9:32 Toivottavasti poikkeuslaki menee läpi.
Mä luulen, että mun suurin vaikeus tämän asiakokonaisuuden kanssa on se, että tunnen poikkeuksellisen syvää epäluottamusta hallitusta kohtaan. En yhtään luota hallituksen arvostelu- ja ajattelukykyyn, puhumattakaan arvoista ja tavoitteista, vähänkään isommissa ja periaatteellisemmissa asioissa. Näissä rajasähläyksissä tämä ehkä kiteytyy erityisesti seuraavaan kolmeen näkökulmaan, jotka ovat käsittääkseni totta:

1. Esitetyt keinot ovat periaatteellisesti syvässä ristiriidassa kansainvälisten sitoumustemme, oman perustuslakimme, sekä II maailmansodan jälkeisen, kansainvälisen sääntöpohjaisen maailmanjärjestyksen kanssa. Ymmärrän, että säännöt ja sitoumukset on tehty aivan toisenlainen tilanne mielessä. Ymmärrän myös, että koko suhtautumisemme esimerkiksi kansainväliseen turvapaikkajärjestelmään on tekopyhä: maksamme diktaattoreille siitä, että pitävät hädänalaiset poissa rajoiltamme, mutta jos joku tästä huolimatta pääsee rajalle asti, patsastelemme omassa hyväntahtoisessa vastuullisuudessamme. Tämä ei ole älyllisesti kovin kunniakasta - eikä luultavasti kestävää. Tästä huolimatta, päätös lähteä rikkomaan tätä kansainvälistä sopimusjärjestelmää yksipuolisesti on valtava askel pienelle maalle, jota ei pidä tehdä kevein perustein.

2. Perusteet sääntöjärjestelmää ja kv-sopimuksia rikkovalle rajalainsäädännölle ovat pitkälti käytännöllisiä ja perustuvat salaiseen - jonkun radioheebon mukaan osin jopa kansanedustajilta salattuun - tiedustelutietoon siitä, mitä rajan takana tapahtuu ja mitä Venäjä suunnittelee. Tällaiseen salattuun tietoon vedottiin kai jo nykyisessä rajansulkuratkaisussa. Kun käytännöllisen ratkaisun perustelut ovat salaisia, kansalla - ja ilmeisesti siis jopa eduskunnalla - ei ole mahdollisuutta perusteita arvioida, vaan on voitava luottaa hallituksen arviointikykyyn, integriteettiin ja vastuullisuuteen. Tavallaan tällainen tilanne rikkoo ihan vallan kolmijaon perusperiaatteet, eikä tähän pidä lähteä kevyin perustein ja ilman aivan poikkeuksellisen luotettavaa hallitusta.

3. Suomea hallitsee laitaoikeistolainen klovnikavalkadi. Esimerkiksi aivan keskeisessä aemassa tässä kentässä oleva sisäministeri on julkisesti todistanut, että hänelle keskeinen käsitteellinen konteksti, jonka puitteissa hän maahantulo- ja raja-asioita jäsentää, rakentuu pitkälti huuruisesta äärioikeiston salaliittoteoriasta koskien väestönvaihtoa sekä halusta varjella suomalaisten etnis-geneettistä yhtenäisyyttä. Puolueen puheenjohtaja sitoutui television vaalitentissä puhtaan 30-lukulaisiin rotuteorioihin (ja tämä oli ok samassa tentissä olleelle nykyiselle pääministerille, jonka mukaan persut eivät ole enää rasistipuolue niin kuin 2017). Juuri tässä aihepiirissä tämän hallituksen motiivit ja arvostelukyky ovat vahvasti kyseenalaistettavissa.

Mun olisi paljon helpompi suhtautua luottamuksellisesti näihin valmisteltuihin toimiin, jos persut olisi länsimaisen käytännön mukaisesti pidetty poissa hallituksesta. Se, ettei pidetty, tekee myös kokoomuksen epäluotettavaksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ymmärsinkö nyt oikein, että päätettävä asia on mielestäsi ihan jepa ja linjassa esim. natsipaska-Tanskan kanssa, mutta et tykkää tekijöistä ja prosessista?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.03.2024 10:09 ^ Ymmärsinkö nyt oikein, että päätettävä asia on mielestäsi ihan jepa ja linjassa esim. natsipaska-Tanskan kanssa, mutta et tykkää tekijöistä ja prosessista?
Et ymmärtänyt. Kirjoitin, että minulla ei ole mahdollisuutta arvioida itse asiaa, vaan arvion on kuljettava hallituksen luotettavuuden arvioinnin kautta (ja se luotettavuus on nolla):
urpiainen kirjoitti: 26.03.2024 10:02 Kun käytännöllisen ratkaisun perustelut ovat salaisia, kansalla - ja ilmeisesti siis jopa eduskunnalla - ei ole mahdollisuutta perusteita arvioida, vaan on voitava luottaa hallituksen arviointikykyyn, integriteettiin ja vastuullisuuteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sinullako ei ole kykyä arvioida, pitäisikö poliittisia lakkoja rajoittaa?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.03.2024 10:16 ^ Sinullako ei ole kykyä arvioida, pitäisikö poliittisia lakkoja rajoittaa?
Urpiainen puhuu rajalainsäädännön muuttamisesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 26.03.2024 10:02 salaiseen
Ei tämä ole salaista
– Mitä tulee suunnitelmiin laajentaa listaa maista, joiden kanssa meillä on yhteinen viisumivapaa matkustus, niin niitä meillä tosiaan on. Tällä hetkellä neuvottelut ovat käynnissä useiden Aasian, Afrikan ja Lähi-idän valtioiden kanssa, Zaharova sanoi.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010309251.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.03.2024 10:24
Urpiainen puhuu rajalainsäädännön muuttamisesta.
Okei. No sitten se kysymys uprsulle on "Koetko, että sinulla ei ole kykyä arvioida, voiko Suomi päättää itse, kuka Suomen rajan saa ylittää? Jos suomi ei tuota päätä, niin kuka päätöksen tekee? Keneltä me kysytään jokaisen tulijan kohdalla?"
Vastaa Viestiin