Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.03.2024 10:25 Ei tämä ole salaista
– Mitä tulee suunnitelmiin laajentaa listaa maista, joiden kanssa meillä on yhteinen viisumivapaa matkustus, niin niitä meillä tosiaan on. Tällä hetkellä neuvottelut ovat käynnissä useiden Aasian, Afrikan ja Lähi-idän valtioiden kanssa, Zaharova sanoi.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010309251.html
Joo, en mä ajattele, etteikö olisi aika ilmeistä, että rajakäytännöissä on suuria riskejä, joita Venäjä just nyt kuumentaa. Tietysti niitä riskejä olisi pitänyt hoitaa yhteiseurooppalaisella tasolla ajat sitten, kun viimeistään jostain 2015 alkaen on ollut selvää, että jossain vaiheessa Venäjä alkaa tätä korttia käyttää. Ja kun ei ole hoidettu, nyt sitten ollaan tässä, ja jotain tarttis tehdä. Kunpa meillä olisi järkevämpi, länsimaiseen liberaalidemokratiaan ja eurooppalaiseen yhteistyöhön sitoutunut hallitus.

Sinänsä mä kyllä arvelisin, että Euroopassa riittää aika lailla ymmärrystä Suomen erityistilanteelle Venäjän itselleen haikailemassa "etupiirissä" ja 1340 km maarajalla. Vakka Suomi päätyisi rikkoman kv-velvoitteitaan räikeästikin, en usko, että siitä on erityistä mainehaittaa käytännössä Suomelle EU:ssa tai suhteessa muihin länsiliittolaisiin. Muualla ehkä kyllä, toivottavasti ei kuitenkaan mahdollisesti taas nousevan ei-eurooppalaisen terrorin agendalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 26.03.2024 10:45 [


Sinänsä mä kyllä arvelisin, että Euroopassa riittää aika lailla ymmärrystä Suomen erityistilanteelle Venäjän itselleen haikailemassa "etupiirissä" ja 1340 km maarajalla. Vakka Suomi päätyisi rikkoman kv-velvoitteitaan räikeästikin, en usko, että siitä on erityistä mainehaittaa käytännössä Suomelle EU:ssa tai suhteessa muihin länsiliittolaisiin.
Näin
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Supo nostaa myös välineellistetyn maahanmuuton aika korkealle uhka-arvioissaan. Muuten kai mennään normaalisti: äärioikeisto on uhka, ja Lähi-idän tilanne saattaa nostaa taas islamilaisen terrorin riskiä, vaikka onkin aika ennallaan.

https://supo.fi/-/venajan-suomeen-kohdi ... yy-koholla
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Suora lainaus kyllä sanoo ihan muuta:
"Terrorismin uhka on edelleen neliportaisen asteikon tasolla kaksi eli kohonnut. Todennäköisimmän terrori-iskun uhkan Suomessa aiheuttavat äärioikeistolaista tai radikaali-islamistista ideologiaa kannattavat yksittäiset henkilöt tai pienryhmät."

Supon mukaan islamistit ja äärioikeisto yhdessä ovat ne kaksi uhkaa. Ei siis niin, että islamistit "saattavat" olla uhka ja Paha PaskaNatsipaska Varmasti On!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomen fyysisen turvallisuuden uhat ovat aika simppeleitä:

1. Neuvostoliiton aikoja haikaileva murhanhimoinen Venäjän diktatuuri.
2. Uskonnollista diktatuuria ihannoivat muslimit
3. Diktatuuria ihannoiva äärioikeisto, toiselta nimeltään kansallissosialistit

Ratkaisu on liittoutua muiden vapaiden maiden kanssa vastustamaan diktatuureja ja pyrkiä lisäämään vapautta maailmassa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.03.2024 11:00 ^
Suora lainaus kyllä sanoo ihan muuta:
"Terrorismin uhka on edelleen neliportaisen asteikon tasolla kaksi eli kohonnut. Todennäköisimmän terrori-iskun uhkan Suomessa aiheuttavat äärioikeistolaista tai radikaali-islamistista ideologiaa kannattavat yksittäiset henkilöt tai pienryhmät."

Supon mukaan islamistit ja äärioikeisto yhdessä ovat ne kaksi uhkaa. Ei siis niin, että islamistit "saattavat" olla uhka ja Paha PaskaNatsipaska Varmasti On!
Sulla on tämä vuosikausia kukkinut ihmeellinen tarve vähätellä äärioikeiston törkeilyjä, mutta kyllä mulle tuokin luenta käy. Itse raportti kyllä puhuu äärioikeiston kohonneesta uhkasta, ja analysoi aktivoituneen toiminnan muotoja, ja toteaa islamilaisen terrorin uhkatason pysyneen ennallaan. Mut joo, nuo ovat ne kaksi uhkaa, ja nekin onneksi varsin matalia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Jos äärioikeiston uhka on nyt kohonnut ja islamistien uhka ennallaan, niin tarkoittaako tuo sitä, että aiemmin islamistien uhka oli suhteellisesti korkeampi?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Yleistuki etenee
https://stm.fi/-/yleistuen-valmistelu-etenee

Luultavasti tämä eri tulonsiirrot yhdistävä yleistuki jää torsoksi ja vain teippaa vanhat tuet uuden sateenvarjon alle. Tuota kötöstelyä sitten hehkutetaan voittona, kuten edellinen hallitus tuuletti käyttökelvotonta sotea. Mutta aina saa toivoa, että esim asumiseen korvamerkatusta rahasta päästäisiin eroon.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lakot jatkuvat :dumb: :facepalm:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 12:04 Lakot jatkuvat :dumb: :facepalm:
Kuten jo aiemmin sanoin, hallitus on tyhmä kun ei anna ulospääsyyn mitään kasvojenpesuvettä.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kaikki vaan SAK:n piikkiin. Talouteen syvä kyykky. Sitten kipakka nousu ennen vaaleja ja (kainalo)tuuletus.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.03.2024 12:49 Kaikki vaan SAK:n piikkiin. Talouteen syvä kyykky. Sitten kipakka nousu ennen vaaleja ja (kainalo)tuuletus.
Ei ne menetetyt asiakkuudet ja tilauskanta sieltä tule takaisin sillä, että sanotaan että "SAK:n syytä."
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Asiaan kuuluvat valiokunnat kokoustavat myös pääsiäisenä ja ulkomaanmatka siirretty. Kyllä siellä tod näk (toivottavasti) on yritys saada poliittiset lakot rajoittava laki voimaan nopeammin kuin heinäkuun alussa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Heh. Tämä ei tullut edes mieleen

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010322441.html

Hs vihjaa, että SAK toivoo, että poliittiset lakot rajoittava laki tulisi voimaan mahdollisimman pian, jotta SAK pääsee pois lakosta :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Toi on SAK:n second best hallituksen taipumisen jälkeen. Pääsevät ulisemaan, kuinka lahtarinatsipaskat taas kansanmurhaavat duunarin luokkasodassa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 13:36 Hs vihjaa, että SAK toivoo, että poliittiset lakot rajoittava laki tulisi voimaan mahdollisimman pian, jotta SAK pääsee pois lakosta :D
Mun mielestä tämä ajatus oli esillä, vähintään implisiittisesti, jo viiko sitten keskustelemassamme Muhosen analyysissä, jossa esitettiin, että SAK on asettumassa uuteen asentoon ja haluaa ajaa seinään, ei jotain ylpeyttään tai kunniansa säilyttämistään, vaan että uudessa neuvottelun lainsäädännöllä korvaavassa demokratiamallissa tämä on se toimintatapa.

viewtopic.php?p=820823#p820823
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.03.2024 14:23
James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 13:36 Hs vihjaa, että SAK toivoo, että poliittiset lakot rajoittava laki tulisi voimaan mahdollisimman pian, jotta SAK pääsee pois lakosta :D
Mun mielestä tämä ajatus oli esillä, vähintään implisiittisesti, jo viiko sitten keskustelemassamme Muhosen analyysissä, jossa esitettiin, että SAK on asettumassa uuteen asentoon ja haluaa ajaa seinään, ei jotain ylpeyttään tai kunniansa säilyttämistään, vaan että uudessa neuvottelun lainsäädännöllä korvaavassa demokratiamallissa tämä on se toimintatapa.

viewtopic.php?p=820823#p820823
Njoo. Mutta ei kait pään hakkaamista seinään voi oikein perustella pelkästään sillä, että "tämä on toimintatapa". Tai toki voi, mutta se ei ole viisasta.
En oikein vieläkään sinun ja Muhosen ansiokkaasta yrittämisestä huolimatta ymmärrä, mitä SAK hyötyy pään seinään hakkaamisesta. Ellei sitten sitä kunniaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 27.03.2024 14:23 Mun mielestä tämä ajatus oli esillä, vähintään implisiittisesti, jo viiko sitten keskustelemassamme Muhosen analyysissä, jossa esitettiin, että SAK on asettumassa uuteen asentoon ja haluaa ajaa seinään, ei jotain ylpeyttään tai kunniansa säilyttämistään, vaan että uudessa neuvottelun lainsäädännöllä korvaavassa demokratiamallissa tämä on se toimintatapa.
Minä luulin, että tässä ollaan nimenomaan lisäämässä neuvottelua ja sopimusvapautta sanelun ja pakottamisen sijaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.03.2024 14:36
urpiainen kirjoitti: 27.03.2024 14:23 Mun mielestä tämä ajatus oli esillä, vähintään implisiittisesti, jo viiko sitten keskustelemassamme Muhosen analyysissä, jossa esitettiin, että SAK on asettumassa uuteen asentoon ja haluaa ajaa seinään, ei jotain ylpeyttään tai kunniansa säilyttämistään, vaan että uudessa neuvottelun lainsäädännöllä korvaavassa demokratiamallissa tämä on se toimintatapa.
Minä luulin, että tässä ollaan nimenomaan lisäämässä neuvottelua ja sopimusvapautta sanelun ja pakottamisen sijaan.
Outoa. Mähän selitin tän jo sulle: viewtopic.php?p=820826#p820826
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Minä veikkaan, että SAK haluaisi lopettaa lakot, mutta ei pysty, koska se olisi täydellinen nöyryytys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 14:50 Minä veikkaan, että SAK haluaisi lopettaa lakot, mutta ei pysty, koska se olisi täydellinen nöyryytys.
Sinulla on taas sellainen kummallinen oletus, että liittopomot olisi joku kauhean irrationaalinen taho. Kyllä heidän päätöksentekoaan vaaleilla valittavana ensisijaisesti ohjaa mitä valitsijat (aktiivijäsenet) haluavat.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 27.03.2024 15:04
James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 14:50 Minä veikkaan, että SAK haluaisi lopettaa lakot, mutta ei pysty, koska se olisi täydellinen nöyryytys.
Sinulla on taas sellainen kummallinen oletus, että liittopomot olisi joku kauhean irrationaalinen taho. Kyllä heidän päätöksentekoaan vaaleilla valittavana ensisijaisesti ohjaa mitä valitsijat (aktiivijäsenet) haluavat.
Ok. Mitä aktiivijäsenet tavoittelevat lakkoilun jatkamisella?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 27.03.2024 14:47 Outoa. Mähän selitin tän jo sulle: viewtopic.php?p=820826#p820826
En ymmärtänyt silloinkaan. Miten perustuslain mukainen sopimusvapaus muka nykyisin toteutuu työehdoissa? Mikään määrä neuvottelua ei auta, vaan TES sitoo pakottavana niitäkin, jotka eivät sitä haluaisi noudattaa. Nyt avataan tie neuvottelulle ja sopimiselle. Ei vääryyttä voi perustella menneiden aikojen poliittisella kulttuurilla. Tai sitten voidaan tuoda Kekkonen takaisin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 15:06
So Hard kirjoitti: 27.03.2024 15:04
James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 14:50 Minä veikkaan, että SAK haluaisi lopettaa lakot, mutta ei pysty, koska se olisi täydellinen nöyryytys.
Sinulla on taas sellainen kummallinen oletus, että liittopomot olisi joku kauhean irrationaalinen taho. Kyllä heidän päätöksentekoaan vaaleilla valittavana ensisijaisesti ohjaa mitä valitsijat (aktiivijäsenet) haluavat.
Ok. Mitä aktiivijäsenet tavoittelevat lakkoilun jatkamisella?
Aktiivijäsenistä varmaan löytyy paljon niitä, jotka hyötyvät yleissitovasta TES:istä. Kai tämä jollain lailla on heistä rationaalista lakkoilua.

Veikkaan kuitenkin, että rivijäsenet ovat osin ulkoistaneet edunvalvonnan pomoilleen. Perinteisesti liittopomojen on haluttu olevan vittumaisia rähisijöitä, jotka sitten tekevät sen hankalan homman jäsenten puolesta. Kentällä ei ole ehkä ihan hahmotettu, että nyt ei ole kyse oman alan työehdoista, ainakaan vielä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2024 15:06Ok. Mitä aktiivijäsenet tavoittelevat lakkoilun jatkamisella?
Siinä aktiiviporukassa on hyvin paljon ihmisiä joille tämä on ihan ideologinen asia.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin