Koulu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Koulu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Olivatko asiat paremmmin ennen?

Espoon Latokaskessa oli oppilaiden määrä yhtäkkiä kasvanut paljon. 3C-luokalla meitä oli aluksi 34. Esikoulun fyysisen väkivallan jälkeen pari ekaa luokkaa menivät varmaankin suhteellisen hyvin. 3. luokan erinomainen opettaja ilmeisesti riitautui Espooon kaupungin kanssa jostain, ja itselläni alkoi mennä koulu päin persettä. No se ei ole oleellista juuri tässä. Vuotta nuorempi veljeni kävi vielä väliaikaisessa parakissa kakkosluokkaa. Hänenkin luokallaan oli pari "kovaa jätkää". Veljeni laitettiin "Matin" kanssa pianon taakse erilleen muista, mutta siitä ei lopulta tullut mitään kun tämä syljeskeli pulpetille. Matti myös kertoi tuovansa puukon kouluun ja tappavansa kaikki. Luokan ovea vahvistettiin teräksellä, koska oppilaat olivat rikkoneet sen välitunnilla. Ruokakärryillä 8v-natiaiset pääsivät siitä läpi, ja pahoinpitelivät sijaisena olleen opettajan sairauslomalle.

Eivät nuo kaikki asiat tapahtuneet kerralla, mutta 38 vuoden takaa on vaikea muistaa tarkkaa aikajanaa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koulu

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Meidän yläasteella oli ampumavälikohtaus, kun olin seiskalla tai kasilla eli vuoden -90 paikkeilla. Olin just sinä päivänä itse kipeänä kotona ja se harmitti jälkikäteen. Yksi vanhempi poika oli tuonut aseen kouluun kertomuksen mukaan ihan vaan esitelläkseen sitä. Hän oli kai vähän kiusattu, mutta mistään tahallisuudesta tai kostosta ei koskaan puhuttu. Ase kuitenkin laukesi vahingossa välitunnilla ja osui toista poikaa kasvoihin. Hätänumerossa ei meinattu uskoa asiaa ja lähettää ambulanssia paikalle. Ammuttu poika oli pitkään poissa ja palasi aikanaan kouluun. Kerrottiin, että luoti jäi hänen päähänsä koteloitumaan. Ampujakin jatkoi koulussa kuin ei mitään.
Mä olen varmaan kertonut tän aiemminkin, mutta mua kiehtoo se miten tapahtuma on häipynyt historiasta. Googlettamalla ei löydy mitään ja lehtiinkään tätä ei ole kaivettu kouluampumisten yhteydessä. Ehkä usko vahinkoon oli niin vahva, ja aseiden säilyttäminen ei ollut siihen aikaan niin tarkkaa, joten kaikenlaista tapahtui.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koulu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Raumanmeren tapahtumista kirjoitin aiemmin toisessa ketjussa, serkkku kävi silloin koulua siellä (rip, kuoli yllätten pari viikkoa sitten.) Tuolla minfossa tunnutaan nykyisessä keskustelussa tietävän, että ainakin toinen uhri oli ns. pahis pahimmasta päästä. Toisaalta Raumalta kotoisin oleva entinen baarituttu kertoi aikoinaan ihan eri tarinaa - en tosin tainnut tavata häntä koskaan niin, että hän olisi ollut edes likimain selvin päin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21401
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koulu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ainakaan väkivalta ei näytä merkittävästi lisääntyneen nuorten keskuudessa
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikk ... isuudesta/
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tut ... #gs.7kkz3i

Mielenterveysongelmat ja oppimistulosten lasku ovat paljon merkittävämpi asia koululaisten kohdalla kuin väkivalta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koulu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Nykypäivän valveutuneisuus, valistuneisuus, moraalikompassin muutos ja sosiaalinen paine vaikuttavat ilmoituskynnyksen laskuun ja asioiden ilmituloon somesta puhumattakaan ja näin ollen lapsi/nuoriso/kouluväkivallan lasku tai nousu on mahdoton mitata.

Uskon, että kännykkäsomeilu aiheuttaa ahdistusta etenkin kehittyvissä ihmisissä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koulu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Suomessahan on ollut hyvää kehitystä väkivaltatilastoissa. Varmasti suhtautuminen alkoholiin on vaikuttanut. Jostain syystä silti osa haaveilee entistä onnelaa. "Kuulemma" (ainakin lukemieni juttujen mukaan, milloin?) ennen koulukiusaus oli sitä, että vedettiin vähän turpaan ja sitten hävetti.

Väkisinkin maahanmuutto on aiheuttanut uusia ongelmia, tulee nuoria miehiä kulttuureista, joissa lähinnä perhettä (isää) kunnioitetaan.

Ex-työkaveria voisi luulla trolliksi NRA-fanituksen perusteella (Hän on toisaalta erittäin huumorintajuinen.) Aseet on se jokin juttu. Kuulemma 70-luvulla oli vähän kaikilla käsiase baarissa, eikä tullut ongelmia.

Itse on oikeastaan vain kerran tarvinnut pelätä aseita. Lukion luokkabilemökin pihaan ajoi kaksi deekua ympärikännissä. Tuli riitaa kännisten luokkakaverien kanssa, ja nuo sanoivat lähtevänsä hakemaan haulikkoa (mutta jättivät auton.) Luokkakaveri havaitsi autossa kossupullon ja rikkoi auton ikkunan. Ei kyllä näkynyt deekuja koko yönä enää. Vähän kyllä kuumotti mitä tapahtuisi.
Vastaa Viestiin