Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Se, ettei yritystukia, maataloustukia tai järjestörälssin rahaa saada leikattua, on häpeällistä. Melko lailla yhtä surkea hallitus kuin edellinen.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.04.2024 9:38 ^^
Ilmeisesti dave laskee käyttävänsä osan tienaamastaan rahasta maassa, jossa ei kanneta alvia tai se on pienempi kuin Suomessa. Suomeen jäädessä alvin nosto itsessään ei ole regressiivinen, eikä progressiivinen, vaan täysin tuloneutraali, jos oletetaan henkilön tai hänen perillistensä aikanaan käyttävän kaiken tienaamansa.
Osa mun tienaamista rahoista menee sijoituksiin, eli itse en niistä alvia maksa tod näk koskaan.

Eli ehto "aikanaan käyttävän kaiken tienaamansa" ei täyty.

Mutta yritän kyllä myös käyttää mahdollisimman suuren osan tuloistani Suomen ulkopuolella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21402
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ jätät siis sijoitettua rahaa perinnöksi ja perinnön saajat eivät kuluta rahaa koskaan. Asia selvä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.04.2024 9:43 Eläkkeiden leikkaukseen on monta tulokulmaa puolesta ja vastaan. Itse näen, että jo tehtyjen diilien vesittäminen heikentää kannustimia tehdä töitä ja maksaa eläkemaksuja. Toisaalta tämän eläkkeiden leikkauksen voi perustella sillä, että oletukset puoliksi rahastoivan systeemin tuottavuuesta ovat muuttuneet ja eläkkeita sopeutetaan sen mukaan.

Itse kannatan eläkkeiden leikkaamista, mutta nyt se tehdään huonolla tavalla ilman selvää kriisitietoisuutta. Seurauksena leikataan liian vähän ja töissä olevat alkavat kyseenalaistaa sen, mitä tulevat itse saamaan yhä nousevilla eläkemaksuilla.
Kyllä mä olen kyseenalaistanut koko eläkejärjestelmän jo aikoja sitten, kun suuret ikäluokat koplasivat itsensä eläkiän noston ulkopuolelle ja mielestäni eläkekertymän leikkauksetkin taisivat jättää nuoremmille. Unohtamatta sitä että maksoivat kovin vähän eläkemaksuja ruuhkavuosinaan.

Eläkkeiden verotusta ehditään moneen kertaan keventää ennen mun eläkeikää sen jälkeen kun suuret ikäluokat on saatu kuopattua systeemiä kuormittamasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21402
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 17.04.2024 9:49 Se, ettei yritystukia, maataloustukia tai järjestörälssin rahaa saada leikattua, on häpeällistä. Melko lailla yhtä surkea hallitus kuin edellinen.
Täydellinen epäonnistuminen. Jos leikattaisiin kaikki, panostettaisiin työperäiseen maahanmuuttoon ja lisättäisiin kannusteita, niin olisi joku toivo välttää hallitsematon seinään ajaminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.04.2024 9:53 ^ jätät siis sijoitettua rahaa perinnöksi ja perinnön saajat eivät kuluta rahaa koskaan. Asia selvä.
En tiedä, mitä perilliset tekevät. Olen kuitenkin aika varma, että silloin ALV ei ole 25,5% vaan jotain muuta.

Ylipäätään koen aika turhaksi nykyhallituksen muutoksien projisoinnin johonkin (toivottavasti) yli 30:n vuoden päähän. Verot muuttuvat vähintään kerran hallituskaudessa.

Pitkällä tähtäimellä olemme menossa kohti maailmankaikkeuden lämpökuolemaa. Ellei sitten protoni oli epästabiili hiukkanen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21402
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Samanaikaiset samantasoiset opiskelupaikat rajoitetaan yhteen
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010365569.html

Hyvä päätös. Perusteluna vaan taas kauheaa tuubaa, kuten "”Yhden opiskelupaikan sääntö vähentää tutkinto-oikeuksien kertymistä samoille henkilöille. Se on merkittävä muutos, jolla nostamme suomalaisten koulutustasoa”. On ihan hölmö ajatus, että useamman paikan haalineen paikat olisivat muilta pois. Aloituspaikkojen määräähän on sopeutettu sen mukaan, miten jengiä valmistuu. Jos joku pitää paikkaa, mutta ei kuluta resursseja, niin aloituspaikkoja on voitu lisätä samalla budjetilla. Nyt jos käyttämättömiä paikkoja "vapautuu", mutta rahaa ei tule lisää, niin miten ihmeessä tuo nostaa koulutustasoa? Jos koulutustaso ei synny ilmaiseksi, niin tarvitaan rahaa sen verran enemmän kuin halutaan valmistuvia enemmän.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eilisestä tiedotustilaisuudesta

https://valtioneuvosto.fi/documents/106 ... 3270487227

Toivottavasti dia 3 pitää paikkansa. Toisaalta noinhan meille on luvattu jo monta kertaa aiemminkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 11:03 Eilisestä tiedotustilaisuudesta

https://valtioneuvosto.fi/documents/106 ... 3270487227

Toivottavasti dia 3 pitää paikkansa. Toisaalta noinhan meille on luvattu jo monta kertaa aiemminkin.
No siinähän ei edes luvata että lisävelkaantuminen loppuisi vaan että velkasuhde tasaantuisi suhtessa BKT:hen.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 17.04.2024 0:25 Eikö tämä typerä välttämättömyyspuhe ala jo ärsyttää äänestäjiä, koska tietenkään nämä valinnat eivät olleet välttämättömiä, vaan nimenomaan poliittisia valintoja. Toisinkin olisi voinut homman hoitaa. Ainakin minut tällainen äänestäjien avoin halveksunta ajaa unohtamaan suhteellisen tyytyväisyyden ja oikein miettimään, mitä olisi voinut ja pitänyt tehdä toisin.
Sulle on useammankan kerran useamman henkilön toimesta todettu, että pidät keskivertoäänestäjää huomattavasti todellisuutta valveutuneempana.
Muistaakseni olet lukenut (ellet ole, niin pitäisi lukea!) Suuren kaalihuijauksen. Suuri osa äänestäjistä ei tiedä, mitkä puolueet ovat hallituksessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 17.04.2024 9:26 Mutta kyllä mä olin keputtomalta hallitukselta toivonut jonkinlaista siivousta edes tuonne maataloustukien maailmaan, vaan ei.
Tämä on kyllä erikoinen juttu. Ilmeisesti RKP:lle (joka on erikoinen yhdistelmä Hankkenin ekonomeja ja pohjalaisia turkistarhaajia) tämä ei käynyt?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 11:34
urpiainen kirjoitti: 17.04.2024 9:26 Mutta kyllä mä olin keputtomalta hallitukselta toivonut jonkinlaista siivousta edes tuonne maataloustukien maailmaan, vaan ei.
Tämä on kyllä erikoinen juttu. Ilmeisesti RKP:lle (joka on erikoinen yhdistelmä Hankkenin ekonomeja ja pohjalaisia turkistarhaajia) tämä ei käynyt?
Persut on uusi kepu. Ei maakunnat pysy hallussa jos tukiaisia leikataan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21402
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 17.04.2024 11:07 No siinähän ei edes luvata että lisävelkaantuminen loppuisi vaan että velkasuhde tasaantuisi suhtessa BKT:hen.
Hallitus kuitenkin ottaa lisää velkaa. Talouskasvua ei näy, eikä oikein edellytyksiäkään. Voi olla haastavaa pitää edes velkasuhde ennallaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23516
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Alle kolmeen prosenttiin velkaantuminen ettei jouduta tarkkikselle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 17.04.2024 11:37
James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 11:34
urpiainen kirjoitti: 17.04.2024 9:26 Mutta kyllä mä olin keputtomalta hallitukselta toivonut jonkinlaista siivousta edes tuonne maataloustukien maailmaan, vaan ei.
Tämä on kyllä erikoinen juttu. Ilmeisesti RKP:lle (joka on erikoinen yhdistelmä Hankkenin ekonomeja ja pohjalaisia turkistarhaajia) tämä ei käynyt?
Persut on uusi kepu. Ei maakunnat pysy hallussa jos tukiaisia leikataan.
Noin se varmaankin on. Ja pohjalaiset ruotsinkieliset turkistarhaajat antavat vetoapua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 17.04.2024 9:37
James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 9:17 Eläkkeiden verotuksen kiristäminen on myös ikävä juttu
Mun mielestä taas erinomainen päätös. Hyvä että suuriltakin ikäluokilta hieman leikataan. Niin monesti ovat onnistuneet oman perseensä suojaamaan 90-luvun lamasta lähtien.
Njoo. Tämä on varmaan mun knee jerk -reaktio kaikkiin prorgressiivisiin jutskiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.04.2024 11:40
So Hard kirjoitti: 17.04.2024 11:07 No siinähän ei edes luvata että lisävelkaantuminen loppuisi vaan että velkasuhde tasaantuisi suhtessa BKT:hen.
Hallitus kuitenkin ottaa lisää velkaa. Talouskasvua ei näy, eikä oikein edellytyksiäkään. Voi olla haastavaa pitää edes velkasuhde ennallaan.
Jos tilanne saataisiin stabiloitua, se olisi loistava saavutus. Mutta tosiaan optimismia hillitsee se, että näin on luvattu moneen kertaan aiemminkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 11:54
sivustahuutaja kirjoitti: 17.04.2024 11:40
So Hard kirjoitti: 17.04.2024 11:07 No siinähän ei edes luvata että lisävelkaantuminen loppuisi vaan että velkasuhde tasaantuisi suhtessa BKT:hen.
Hallitus kuitenkin ottaa lisää velkaa. Talouskasvua ei näy, eikä oikein edellytyksiäkään. Voi olla haastavaa pitää edes velkasuhde ennallaan.
Jos tilanne saataisiin stabiloitua, se olisi loistava saavutus. Mutta tosiaan optimismia hillitsee se, että näin on luvattu moneen kertaan aiemminkin.
Edellinen hallitus oli sitä mieltä, että valtiontalous on tasapainossa 2023 kun aloitti. Saivat aikaiseksi 8 miljardia syvemmän epätasapainon.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21402
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 11:54 Jos tilanne saataisiin stabiloitua, se olisi loistava saavutus. Mutta tosiaan optimismia hillitsee se, että näin on luvattu moneen kertaan aiemminkin.
Kasvu kato ratkasee tämän. Demarit jo nokitti tuohon, että kasvulla hoituu kaikki. Demareilla kato on nyt sellainen pelikirja, mistä ei kukaan tiennyt mitään viimeisen 20v aikana. Valmistui tässä alkuvuodesta. Ihan timanttia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.04.2024 12:10
James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 11:54
sivustahuutaja kirjoitti: 17.04.2024 11:40

Hallitus kuitenkin ottaa lisää velkaa. Talouskasvua ei näy, eikä oikein edellytyksiäkään. Voi olla haastavaa pitää edes velkasuhde ennallaan.
Jos tilanne saataisiin stabiloitua, se olisi loistava saavutus. Mutta tosiaan optimismia hillitsee se, että näin on luvattu moneen kertaan aiemminkin.
Edellinen hallitus oli sitä mieltä, että valtiontalous on tasapainossa 2023 kun aloitti. Saivat aikaiseksi 8 miljardia syvemmän epätasapainon.
Naisvihaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoinen fakta

Valtion ansiotulovero palkkatuloista on hämmästyttävän pieni, 6,3 miljardia vuonna -22.
Alv:n korotus tuo lisää verotuloja 1,2 miljardia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hesarin kommentti

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010364846.html

Meinasikin unohtua, että hallituksen paras päätös oli siirtää opiskelijat takaisin pois yleisestä asumistuesta.

Omat lapseni asuivat yksiöissä kalliossa yleisen asumistuen turvin. Ei noin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16698
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.04.2024 10:46 Samanaikaiset samantasoiset opiskelupaikat rajoitetaan yhteen
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010365569.html

Hyvä päätös. Perusteluna vaan taas kauheaa tuubaa, kuten "”Yhden opiskelupaikan sääntö vähentää tutkinto-oikeuksien kertymistä samoille henkilöille. Se on merkittävä muutos, jolla nostamme suomalaisten koulutustasoa”. On ihan hölmö ajatus, että useamman paikan haalineen paikat olisivat muilta pois. Aloituspaikkojen määräähän on sopeutettu sen mukaan, miten jengiä valmistuu. Jos joku pitää paikkaa, mutta ei kuluta resursseja, niin aloituspaikkoja on voitu lisätä samalla budjetilla. Nyt jos käyttämättömiä paikkoja "vapautuu", mutta rahaa ei tule lisää, niin miten ihmeessä tuo nostaa koulutustasoa? Jos koulutustaso ei synny ilmaiseksi, niin tarvitaan rahaa sen verran enemmän kuin halutaan valmistuvia enemmän.
Tosiaan. Kyllä lähtökohta on se, että jos halutaan enemmän koulutettuja, koulutuskapasiteettia pitää lisätä. Ehkä tässä on kuitenkin jotain sellaista, että karkeasti joka vuosi valmistuu 30 000 uutta ylioppilasta, jaossa on 50 000 korkeakoulupaikkaa, ja hakuprosessirumbaan osallistuu 150 000 tyyppiä. Luulen, että tätä ylläpitää osin se, että alanvaihdot ja siirtymät ovat niin hankalia muuten kuin yleisen hakuprosessin kautta, koulutuspaikkoja on aluepoliittisista syistä hajautettu niin tavattomasti, ja mitä lie. Kun parin vuoden korkeakoulukokemuksella on vähän osaamisetua vaikka pääsykokeissa, ei-haluttuihin paikkoihin alunperin päässeet vievät haluttuja paikkoja, uudet ylioppilaat joutuvat taas kakkosvaihtoehtoihinsa, josta siirtyvät myöhemmin muualle, ja tässä rumbassa kukaan ei koskaan luovu yhdestäkään saadusta opinto-oikeudesta. Opinto-oiekuksia kasautuu aika paljon pienelle joukolle, joka keräilee niitä varmuuden vuoksi mahdollista ilmaista täydennyskoulutusta varten ja silleen. Ja korkeakoulut joutuvat mitoittamaan opetuksensa valtavalle läsnäolevien opiskelijoiden joukolle, joista iso osa ei ole tosissaan. Suoraviivaistamiselle olisi tarvetta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16698
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2024 12:45 Hesarin kommentti

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010364846.html

Meinasikin unohtua, että hallituksen paras päätös oli siirtää opiskelijat takaisin pois yleisestä asumistuesta.

Omat lapseni asuivat yksiöissä kalliossa yleisen asumistuen turvin. Ei noin.
Joo. Tosin pelkään, että tämäkin osuu eniten pks:ään, jossa ennen nykytukimuotoa oli eniten pulaa edullisista opiskelija-asunnoista (ja joiden rakentamisen tuesta myös leikataan). Varmaan myös lisää työntekoa opintojen ohessa, mikä ei ehkä tue tavoitetta jouduttaa opintoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25685
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 17.04.2024 13:29 . Varmaan myös lisää työntekoa opintojen ohessa, mikä ei ehkä tue tavoitetta jouduttaa opintoja.
Yhdysvaltalaiset opiskelijat varmaan kaikki työskentelevät opintojen ohessa ja valmistuvat neljässä vuodessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin