Eurovaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^No sahurilla on sellaisia latinokiireitä, ettei ehdi edes työtään hoitaa sikäli kun sitä kielitaidottomana kykenisi hoitamaankaan. Vaikea käsittää, miksi sellainen pelle on edes sinne äänestetty. Hävetkää suomalaiset. :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2839
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^no en persuja äänestäis missään vaaleissa. Kun em. työkaveri pääsi eduskuntaan, täytyy sanoa, että ruma mieskin voi päästä. En ole itsekään mikään komistus, mutta ne vaalikuvat olivat kauheita.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Huhutaan, että Mika Aaltolalle olisi käynyt selväksi, että Ulkopoliittisen instituutin hallitus ei aio antaa hänelle jatkokautta instituutin johtajana, kun hän on siirtynyt tutkimuksesta politiikan puolelle. Siksi siis uusi suunnitelma meppinä. Samojen huhujen mukaan Ulkopoliittisen instituutin uusi pomo olisi Washingtonin suurlähettiläs Mikko Hautala. Sopisi varmaan uuteen geopoliittiseen tilanteeseen, mutta ei sillä taida olla edes tutkijan koulutusta. Toivottavasti ottavat pätevän tutkijan, vaikka toki johtaa voi tutkijoita ilman omaa tutkimustakin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23523
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 23.04.2024 8:22 Huhutaan, että Mika Aaltolalle olisi käynyt selväksi, että Ulkopoliittisen instituutin hallitus ei aio antaa hänelle jatkokautta instituutin johtajana, kun hän on siirtynyt tutkimuksesta politiikan puolelle. Siksi siis uusi suunnitelma meppinä.
Ja samat 'huhut' oli uutisissakin jo viikko sitten.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ joo joo, siihen uutisointiin tämän rakensin. Mutta viesti jäi tosiaan kesken kun tuli töitä väliin. Tarkoitus ei ollut koettaa esittää sisäpiiritietoa, vaan keskustella, tai ainakin pitää monologia, kahdesta minua jostain syystä kiinnostavasta teemasta.

1. Ulkopoliittisen instituutin luonne. Onko se tutkimuslaitos vai mikä. Olen aiemmin ihmetellyt Charly S-P:n roolia erittäin näkyvänä vanhempana tutkijana, kun kaverilla ei ole tutkijankoulutusta. Kiinnostaa, vahvistuuko tämä trendi.

2. Aaltolan tulevaisuus. Pressanvaaleissa kaverista tuli vähän naurunaihe, mutta mä luulen, että kyllä se nyt siirtyy ihan vahvalle poliittiselle uralle. Onhan se nyt vakuuttavampi politiikan tuntija kuin joku Pekka Toveri, joka kalastaa vähän samoilla vesillä ja on ollut aika tunari. Povaan tässä ihan kohtalaista menestystä ja onnistunutta siirtymää politiikkaan Aaltolalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25722
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.04.2024 9:29 ^ joo joo, siihen uutisointiin tämän rakensin. Mutta viesti jäi tosiaan kesken kun tuli töitä väliin. Tarkoitus ei ollut koettaa esittää sisäpiiritietoa, vaan keskustella, tai ainakin pitää monologia, kahdesta minua jostain syystä kiinnostavasta teemasta.

1. Ulkopoliittisen instituutin luonne. Onko se tutkimuslaitos vai mikä. Olen aiemmin ihmetellyt Charly S-P:n roolia erittäin näkyvänä vanhempana tutkijana, kun kaverilla ei ole tutkijankoulutusta. Kiinnostaa, vahvistuuko tämä trendi.

2. Aaltolan tulevaisuus. Pressanvaaleissa kaverista tuli vähän naurunaihe, mutta mä luulen, että kyllä se nyt siirtyy ihan vahvalle poliittiselle uralle. Onhan se nyt vakuuttavampi politiikan tuntija kuin joku Pekka Toveri, joka kalastaa vähän samoilla vesillä ja on ollut aika tunari. Povaan tässä ihan kohtalaista menestystä ja onnistunutta siirtymää politiikkaan Aaltolalle.
Pitkä komea kristitty. Jos oltaisin amerikassa, olisi senaattoriainesta. Varmasti Suomessakin ura urkeaa.

Kaipaisin kuitenkin hiukan enemmän kannustusta synnintuntoon. Toki hillitysti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2024 9:45 Pitkä komea kristitty. Jos oltaisin amerikassa, olisi senaattoriainesta. Varmasti Suomessakin ura urkeaa.

Kaipaisin kuitenkin hiukan enemmän kannustusta synnintuntoon. Toki hillitysti.
Joo. Mulla tietysti ei ole tuollaista pohjalaista rypemishakuisuutta, eli mä en ole siltä kaivannut tuota synnintunnon nostatusta. Pikemminkin mä olen kokenut hirveän vapauttavana, kun tämä pitkä tumma komea konservatiivi yhtäkkiä sitten väläyttää edes hyppysellisen sellaista armorikasta vapaamielisyyttä ja antaa ikään kuin synninpäästön meille moralismissamme häilyväisemmille. En haluaisi tarvita konservatiivien hyväksyntää, mutta Aaltolan absoluutio koskettaa kuitenkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.04.2024 10:20Pikemminkin mä olen kokenut hirveän vapauttavana, kun tämä pitkä tumma komea konservatiivi yhtäkkiä sitten väläyttää edes hyppysellisen sellaista armorikasta vapaamielisyyttä ja antaa ikään kuin synninpäästön meille moralismissamme häilyväisemmille. En haluaisi tarvita konservatiivien hyväksyntää, mutta Aaltolan absoluutio koskettaa kuitenkin.
Vaikka tää oli pressanvaaleissa, niin mulla ei ole mitään oikeaa käsitystä tästä tyypistä. Ihan evvk tyyppi enkä ole jaksanyt yhtään lukea sen poliittisia kannanottoja.

Mutta noin yleisesti mä olen päässyt sen verran kypsään ja itseriittoiseen ikään etten oikein kaipaa kenenkään hyväksyntää elämänvalintoihini.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Sun pitää antaa Mikan koskettaa sua!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25722
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.04.2024 11:22 ^ Sun pitää antaa Mikan koskettaa sua!
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Siis tämän avoimen rasisminsa ja fasistiyhdistysmenneisyytensä (https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0 ... e16618fdb0) lisäksi näyttää nyt kai siltä, että tämä uusi valtiosihteeri on kunnostautunut myös täysiverisen ilmastodenialismin saralla. Oi aikoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 23.04.2024 11:43 Siis tämän avoimen rasisminsa ja fasistiyhdistysmenneisyytensä (https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0 ... e16618fdb0) lisäksi näyttää nyt kai siltä, että tämä uusi valtiosihteeri on kunnostautunut myös täysiverisen ilmastodenialismin saralla. Oi aikoja.
Nää kyllä valitsee parhaitaan. :doh:
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 23.04.2024 11:44 Nää kyllä valitsee parhaitaan.
Pelkään, että klovnikavalkadin tapauksessa tämä on kirjaimellisesti totta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Iltalehden vaalikone laittaa ykköskandidaatikseni Atte Harjanteen. Ehkä se on mainettaan osuvampi kone.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21425
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Aika odotettu tulos:

Aura Salla KOK 86 %
Maria Rautanen KOK 85%
Satu Taavitsainen LIIK 84%
Kati Häkkinen KESK 84%
Juha-Matti Peltola LIB 84%
Jocka Träskbäck KOK 84%
Joonas Kiviranta PS 83%
Nina Sneitz LIB 83%
Pekka Toveri KOK 83 %
Susanna Kisner KOK 83%

Muutama kysymys oli aika huonosti pohjustettu. Esim. mitä tarkoittaa "17. Uskonnon vaikutus on häivytettävä lopullisesti suomalaisesta päätöksenteosta."? Jos äänestäjät äänestävät uskonnon mukaan toimivia ehdokkaita, niin demokratiassa mennään äänestäjien kannan mukaisesti. Jos tuo ei kelpaa, niin kannattaa pienentää valtiota, eikä luopua demokratiasta.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23523
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jocka Träskbäck KOK 82%
Joel Taskila KESK
Piia Koriseva KESK
Satu Taavitsainen LIIK
Veikko Vallin PS
Jaakko Haapalehto LIB

Keskusta 76 %
Liike Nyt 76 %
Perussuomalaiset 76 %
Suomen Kristillisdemokraatit 74 %
Kansallinen Kokoomus 71 %
Liberaalipuolue 70 %
Vapauden liitto 66 %
Suomen ruotsalainen kansanpuolue 63 %
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 61 %
Avoin Puolue 58 %
Vasemmistoliitto 52 %
Vihreät 52 %
Suomen Kommunistinen Puolue 45 %
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Eurovaalikyselyssä Kokoomus painaa gallup-ykkösenä. Orpon vaalivoittojen putki saanee jatkoa.

https://yle.fi/a/74-20086411
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25722
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kait sitä täytyy jotain kokkaria käydä äänestämässä, niin voi pullakahvit juoda koululla. Ei kyllä kinosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21425
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kiinnostus tosiaan on nolla. Mikään vanha puolue ei aja EU:n palauttamista takaisin vapaakauppa-alueeksi. Kaikki haluavat edistää vain saman sisäsiittoisen hillotolppa-automaatin jatkoa, vain hieman eri tavoin maustettuna.

Taidankin äänestää Liberaalipuoluetta:
https://liberaalipuolue.fi/europarlamen ... aliohjelma
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23523
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tällä kertaa skippaan kuppikokovaatimuksen. Haluan olla kerrankin voittajan puolella ja äänestän Toveria.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25722
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 02.05.2024 8:42 Tällä kertaa skippaan kuppikokovaatimuksen.
Mun mielestäni tuo kuppikokovaatimus on ollut parhaiten perusteltuja poliittisia linjauksia, joita olen tavannut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.05.2024 8:35 Taidankin äänestää Liberaalipuoluetta:
https://liberaalipuolue.fi/europarlamen ... aliohjelma
Mun mielestä tuo ohjelma on oikeastaan oikein hyvä niissä asioissa, joista sanoo jotain. Hankalammaksi menisi ehkä sitä kautta, että ei sano juuri mitään sellaisista isoista kysymyksistä kuin luonnon monimuotoisuuden katoaminen, vesistöjen tilat, mutta myös EU:n tiede- ja TKI-politiikka. Lisäksi, ja ehkä painavammin, tämä on vähän tällainen EU:n todellisuudesta irrallaan oleva julistus siinä mielessä, että ei oikein kiinnity mitenkään pöydällä oleviin - tai sinne pian tuleviin - EU:n kysymyksiin koulutuspolitiikan suunnasta unionin laajentumiseen, koheesiopolitiikan kohtalosta suhteeseen nousevaan äärioikeistoon, ja mitä näitä on. Tuntuu, että tämä on nettiharrastelijoiden ohjelmajulistus, joka ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa kirjoittajien yhteydestä oikeaan poliittiseen työhön tai politiikan tekemisen taidosta. Toki sillä ei ehkä ole väliä, koska ääni liberaalipuolueelle menee tavallaan väistämättä hukkaan sitä kautta, että puolueella ei ole mitään mahdollisuuksia saada ketään läpi, joten äänen arvo ei olekaan oikeassa politiikassa vaan yleisen tason signaloinnissa. Lisäksi on tietty se ongelma, että kun ei voi äänestää ohjelmaa, vaan henkilöä, niin ketä noista muka voisi äänestää, kun Kurronen ei taida nyt olla ehdolla.

Kuvaavaa, että Bluntly haluaa äänestää Toveria. Mun jäsennyksessä Toveri on lyhyessä ajassa osoittanut aika melkoisen osaamattomuutensa politiikan kentällä. Vaikka olisi asioista jotenkin samaakin mieltä, on mun mielestä selvää, että Toveri ei saa mitään ajettua. Ei politiikka ole hänen toimintakenttäänsä. Mut mulla onkin tämä Elcon perinteisen käänteisen Tuomioja -säännön Kitinäversio, että poliittisissa asioissa on aika turvallista olla jyrkästi eri mieltä Bluntlyn kanssa.

Mun oma ongelmani on siinä, että en oikein keksi itselleni äänestyslinjaa. EPP on vähän poissa laskuista, on aivan liian kristilliskonservatiivinen mun makuuni. Lisäksi nimenomaan just suomalaisia EPP-kandidaatteja en missään nimessä haluaisi Europarlamenttiin, koska EPP:n kaikkein kansalliskonservatiivisin siipi odottaa heitä kieli pitkällä todistamaan äärioikeisto-yhteistyön suotavuudesta.

Demariryhmää en oikein missään vaaleissa ole äänestänyt, eikä Scholzin meiningit ehkä innosta nytkään loikkaamaan sinne. Vasemmistoryhmä taas on niin sekalainen seurakunta, että en sinnekään oikein vetoa tunne. Vihreitä olen monissa vaaleissa äänestänyt, mutta Eurovihreät, Saksan johdolla, on vähän erilainen porukka kuin Suomen vihreät, ja niidenkään monista jutuista en pidä. Ei olisi helppo valinta tämäkään, vaikka Kousa ja Harjanne, ehkä jopa Ohisalo ja Niinistö, henkilöinä mulle kävisivätkin.

Ehkä vähän yllättäen Renew-ryhmä voisikin sopia mun pirtaani, mutta sen äänestäminen Suomessa on niin hankalaa. Kyllä mä voisin Henrik Meinanderia äänestää ja sen takana seistä missä tahansa, mutta eihän se läpi mene. Tässä käy kuitenkin tällainen Suomen EU-vaalien absurditeetti, ja Suomesta Renew-ryhmään menee Katri Kulmuni, joka edustaa about melkein kaikkea, mitä en haluaisi EU:ssa edistää. Vaikeaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21425
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 02.05.2024 9:12 Mun mielestä tuo ohjelma on oikeastaan oikein hyvä niissä asioissa, joista sanoo jotain. Hankalammaksi menisi ehkä sitä kautta, että ei sano juuri mitään sellaisista isoista kysymyksistä kuin luonnon monimuotoisuuden katoaminen, vesistöjen tilat, mutta myös EU:n tiede- ja TKI-politiikka.
Luontohommelit hoidetaan verottamalla päästöjä ja haittoja. Muuten luonto ja markkinat saavat elää oma elämäänsä. Jos on tarvetta nostaa haittojen verotusta, niin sitten tehdään niin.

En oikeastaan tiedä, kuinka suuri osa suomen tiederahoituksesta tulee nettona tällä hetkellä EU:sta. Onko kyse niin isosta siivusta tai ylipäätään nettona positiivisesta summasta, että se nousee isoksi kysymykseksi?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25722
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Muistaakseni EU:n kansalaisista on maanviljelöitä 1%. EU_n budjetista yli puolet menee maataloustukiin. Tarttis tehdä jotain.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.05.2024 9:42 En oikeastaan tiedä, kuinka suuri osa suomen tiederahoituksesta tulee nettona tällä hetkellä EU:sta. Onko kyse niin isosta siivusta tai ylipäätään nettona positiivisesta summasta, että se nousee isoksi kysymykseksi?
Noin niinku ulkomuistista heittäisin, että Suomen maksuosuus EU:n budjetista on joku vajaa 2 prosenttia, ja EU:n tutkimusrahoituksesta Suomeen päätyy joku vajaa 3 prosenttia (tai joku 250 M€ vuodessa), eli tällä puolella Suomi on rahoitusosuuteen nähden ihan hyvässä asemassa, vaikka parantaakin voisi ja pitäisi (suomalaisten hakemusten läpimenoprosentti on edelleen käsittääkseni aika matala). TKI-rahoitus on kuitenkin ihan iso osa EU:n budjettia (vaikka ei toki maajussien tuelle pärjääkään). Ja iso osa nimenomaan siksi, että tällähän sitä strategista autonomiaa ja kasvua rakennetaan, vaikka koko ajan on painetta kääntää tätä rahoitusta (kuten Suomen kansallista rahoitusta myös) säilyttäväksi yritystueksi tai aluekoheesiotueksi. Ajattelisin kuitenkin, että pelkkää rahamäärää isompi vaikutus EU:lla on ollut suomalaisten TKI-toimijoiden kytkemisessä isoihin, eurooppalaisiin yritysten, tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden konsortioihin ja hankkeisiin, kun Suomella on aiemmin ollut taipumus jäädä vähän sivuun. EU-instrumentit ovat verkottaneet jopa verkottumisvastaiset ugrit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin