Hiilarit hittoon!

Yleinen lätinä jä kitinä
killkill

Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja killkill »

Kesäkiloihini suivaantuneena päätin - vastoin tapojani - kokeilla dieetintapaista. Kovasti kehuvat, että tällä ns. Atkinsin Dieetillä pitäisi kilojen karista. Olen heivannut leivät, pastat ja perunat hittoon ruokavaliostani, popsin juureksia ja lihaa/kalaa. Viinaakaan en ole pariin päivään juonut.

Nyt alkaa ihmetyttää. Olo on koko ajan helvetin levoton ja takakireä. Paino kyllä tippuu, ei siinä mitään, mutta päässä on koko ajan (tavallista) omituisempi olo.

Onkos kellään tämmöisesti ruokavaliosta kokemuksia?
Feiz

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Aaah ei ole kokemusta eikä tarvi. 183/95 ja ei tarvi miettiä diettailuja vielä seuraavaan 20 kiloon. Ajattelin vain tulla härnäämään diettiläistä. Tänään vois syödä vaikka tacoja :lol:

Muista että tommosella 0 hiilari dieetillä kroppa menee jossain vaiheessa lukkoon ja paino ei tipu. Siihen auttaa kun edes kerran viikossa pidät mässyttelypäivän eli syöt kaikkee hyvää ja epäterveellistä. Se aina herättelee kroppaa.
Exsat

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Joskus itsekin ihmediettailua kokeillut. Ei toiminut minulla. Normaali liikuntatahdilla hiilarittomuus aiheuttaa juuri mainitsemaasi kireyttä ja lyhytpinnaisuutta. Lisäoireina itsellä vainoharhaisuus, pahoinvointi, palelu, tärinä, päänsärky jne. Ei voi olla hyvästä tuollainen.

Oma ongelma oli tosin se, että myös rasva jäi varmasti liian vähille. Proteiini-vesi-dietti siis oli kyseessä.
killkill

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja killkill »

Feiz kirjoitti:Se aina herättelee kroppaa.
183-95? Tähän voisi vinoilla jotain paino-indexXxistä...
EDIT: otetaanpa takaisin. Mikäli galleriakuvasi mitään kertoo, niin meidän painoindeksit eivät ole vertailukelposia :oops:


Juu, tuo "välillä karboja" on tuttu sabluuna. Luin sen muistaakseni jostain kehonrakennuskirjasta joskus kauan sitten, kun raudan liikuttaminen paikasta A paikkaan B ja takaisin tuntui mielekkäältä ajankululta..
Viimeksi muokannut killkill, 31.08.2005 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hyvän mielen avainsanat ovat aivojen välittäjäaineet serotoniini ja endorfiini.Molempien aineiden esiaste on tryptofaani, jota elimistö saa ravinnon proteiinista. Hyviä tryptofaanin lähteitä ovat kala, vähärasvaiset lihatuotteet, juusto, kananmunat sekä kasvikunnan tuotteista palkokasvit, herkkusienet, banaani ja siemenet.

Proteiinin seuraksi elimistö tarvitsee hiilihydraatteja, jotta se kykenee hyödyntämään saamansa tryptofaanin.

Eli eli,elimistössä menee oikeat määrät rakennusaineita serotoniiniin ja endorfiiniin mutta elimistösi ei saa niitä otettua käyttöön.

Serotoniini on myös mielialahormoni, jonka vajaus ilmenee alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa impulsiivista ja väkivaltaista käytöstä

Että siinä syytä miksi voi olla vähän takakireä olo atkinsonin aikana.En suosittele.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
pertzi

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Atkinsin dieetti perustuu siihen, että hiilihydraatitonta ruokaa ei yksinkertaisesti pysty syömään kovin paljon. Kroppa sanoo stop. Samalla olo menee usein surkeaan suuntaan. Vitamiinien, hivenaineiden ja kuitujen saannin varmistamiseen dieetti ei myöskään oikein sovi. Yksipuolista on.

Ainoa keino laihtua on syödä vähemmän kuin kuluttaa. Atkins on yksi keino tähän, mutta jos haluaa vähän turvallisemman ja myös mukavamman keinon, niin ihan tavallinen vähäkalorinen ruokavalio toimii kyllä. Se vaan vaatii sitä itsekuria, sillä sellaista ruokaahan nyt voi syödä melkein miten paljon tahansa.

p.
Yönmustaritari

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

killkill kirjoitti:Kesäkiloihini suivaantuneena päätin - vastoin tapojani - kokeilla dieetintapaista. Kovasti kehuvat, että tällä ns. Atkinsin Dieetillä pitäisi kilojen karista. Olen heivannut leivät, pastat ja perunat hittoon ruokavaliostani, popsin juureksia ja lihaa/kalaa. Viinaakaan en ole pariin päivään juonut.

Nyt alkaa ihmetyttää. Olo on koko ajan helvetin levoton ja takakireä. Paino kyllä tippuu, ei siinä mitään, mutta päässä on koko ajan (tavallista) omituisempi olo.

Onkos kellään tämmöisesti ruokavaliosta kokemuksia?
Allekirjoittanut vastustaa hiilihydraattomia ruokavalioita. Okei. Tohtorithan miettii, että onko tämä proteiinidietti munuaisille haitallista. Tätähän puoltaa se, että diettiä jonkin aikaa vedettäessä alkaa elimistöstä irtautua ketoaineita. Ketoaineet erittyy ainakin virtsaan ja ihon läpi ja nämä sitten haisee tommoselle imelälle.

Muuten en tiedä siis koko hiton dietistä juuri mitään mutta keinomunuaishoidon lähestyessä, kun siis munuaiset ei toimi niin edelleen ketoaineita erittyy.

Summasummaarum. Allekirjoittanut on siis huomannut yhtenäisyyttä yleisen levottomuuden ja munuaisen vajaatoiminnan kanssa.

Edit. Tuli yksi asia kahteen kertaan.
Viimeksi muokannut Yönmustaritari, 31.08.2005 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Feiz

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Feiz »

killkill kirjoitti:
Feiz kirjoitti:Se aina herättelee kroppaa.
183-95? Tähän voisi vinoilla jotain paino-indexXxistä, mutta enpä viitsi.. nimimerkillä 188-kohta 95 :D

Juu, tuo "välillä karboja" on tuttu sabluuna. Luin sen muistaakseni jostain kehonrakennuskirjasta joskus kauan sitten, kun raudan liikuttaminen paikasta A paikkaan B ja takaisin tuntui mielekkäältä ajankululta..
Hehe toivottavasti Esko Ahon ehdotuksesta ei terveyskeskuksissa tarkkailla pelkkää painoindeksiä vaan vaikkapa rasvaprosenttia :D
Itsekkin "ylipainoisena" hengailen vaikka läskinä en itteeni pidä :shock:


*Köhh* tuon dieetin voi tosin tehdä itselleen paljon mielekkäämmäksikin kuin tuo 0 toleranssimeininki. Sitä oikeasti saa jopa syödä 5-7kertaa päivässä namiruokaa kunhan syö oikein, oikean määrän ja muistaa hoitaa sen kulutuspuolen kuntoilemalla mikä nyt teikäläiselle ei näytä olevan onkelma kun siellä vedenalla tykkäät polskutella.
Na

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Na »

Tuosta atkinsista kuin joku aika sitten puhuttiin niin huomasin kyllä noudattavani vähän samansuuntaista ruokavaliota ihan luonnostaan. Pari kertaa viikossa vaan tulee syötyä leipää/pastaa/perunaa tms. Normaali ruoka mulle on kanaa ja vihersalaattia. No öh...karkkia syön paljon kyllä.
Mutta normaalipäiväjärjestyksessä käytän hiilareita varmaan useimpia ihmisiä vähemmän. Oon 45-kiloinen ja tuollainen ruokavalio kyllä pitää mulla hyvän olon. Punaista lihaa mä harvemmin syön, mutta kalaa tai kanaa päivittäin. En sitten onko tuo vähäisten hiilareiden käyttö tottumuskysymys.
Dumari

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Miäkin voisin liittyä hiilarit veks kerhoon, taidan olla kuitenkin joukon "läskein" kun katsellaan painoindeksejä nimim. 184cm n.100kg

Ei muutakuin reeniä ja terveellisempää ruokailua. Milläs mä sit korvaan aamupala-ruisleipäni? ja iltapala kans? auttakee!
killkill

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja killkill »

Dumari kirjoitti:Ei muutakuin reeniä ja terveellisempää ruokailua. Milläs mä sit korvaan aamupala-ruisleipäni? ja iltapala kans? auttakee!
Tuo leivättömän pöydän ääressä istuminen on tässä kaikista vaikeinta. Mä rakastan voileipiä, mitä isompia, sen parempia!

No, kiitos kokemuksista, etenkin Hämärän syväkemiallinen analyyzi oli valaiseva. Kattellaan nyt tovi miltä tässä olo rupeaa tuntumaan, voihan olla että avaintekijä oli vaan "voileivät ja viina veks". Liikuntaa on jo kohtuullisesti, toki enemmänkin voisi olla.. etenkin kun rullaluistelukausi kohta loppuu eikä lumen tulosta tietoakaan, notta hiihtämään pääsisi.
Mulli75

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Olen sen verran "läpipaska" tyyppi ettei kilot syömällä lisäänny tai jää.

Jotain hienosäätöä tosin tulee tehtyä silloin kun ei harrasta mitään liikuntaa.

Kaikki ruoka on petollista ja hyvää, mutten tingi syömisestä.

En harrasta itseni kiusaamista kikkailemalla ruokavaliolla ja tavoitelemalla ihannepainoa sekä mittailemalla vyön käyttöastetta.

Itsekuria ja liikuntaa sopivasti sallittujen lipsumisien kanssa on omat lääkeeni.
SingleMalt

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

killkill kirjoitti: Atkinsin Dieetillä pitäisi kilojen karista.
Kas vain ;)

Sama yritys on täälläkin päällä. Kolme viikkoa meni hiilareiden vähentämisellä, eikä painossa tapahtunut mitään. Nyt neljännen viikon olen olllut niin vähillä hiilareilla kuin mahdollista. Katsotaan kahden viikon täytyttyä, mikä on tulos.

Olotilassa on selkeä muutos väsyneisyydessä, muuten ei mitään ongelmaa.

Minulle tämä sopii siksi, että yksinkertaisesti ruokahalu ja makeanhimo on tiessään. Alkoholiakaan en ole juonut pian kuukauteen, eikä tee edes mieli.
Kaikki normikevytdiettaamiset 5 krt syöden terveellisesti päivässä, ovat minulle mahdottomia. Ne ovat liian tarkkaa näpertelyä verrattuna tähän. Kanaa, kalaa, juustoja ja kasviksia. Ruisleipää ainostaan tekee välillä mieli hirvittävästi..

Kai otat edes multitabsin aamuisin?

Nelikymppinen serkkupoikani on pudottanut kesän aikana yli 20 kiloa, rullaluistelemalla ja jaättämällä sokerin pois kahvistaan :shock: Mahtoi ennen laittaa kilon sokeria yhteen kupilliseen..
Viimeksi muokannut SingleMalt, 31.08.2005 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dumari

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

killkill kirjoitti:Tuo leivättömän pöydän ääressä istuminen on tässä kaikista vaikeinta. Mä rakastan voileipiä, mitä isompia, sen parempia!

..eikä lumen tulosta tietoakaan, notta hiihtämään pääsisi.
Leivät on kivoja, mutta siihen päälle rakennetut herkut(meetwusrti+maustekurkku jne.) vielä parempia. Jos nyt alkuun karsisi sen iltapalaleivän veks ja pitäs aamupalan.

HIIHTÄMINEN, kuinka olen voinut unohtaa tuon, kohtahan saa taas hakea sukset keltsusta. *odottaa lumentuloa*

Viime vuonna n. "tähän aikaan/+1kk", olin melkein yhtä timmissä kuosissa kuin Feizzikin ja paino oli n.95kg... vois taas ottaa hiukkasen tavoitteita, mutta en jaksa laittaa mitään aika/paino-rajaa.
killkill

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja killkill »

Tätä ketjua läpikäydessä nousee puna poskille. Muistaakseni pari viikkoa sitten jeesustelin jossain, miten paheeni pysyvät kurissa kun niitä viljelee ns. sopivasti. No, kesältä kaikki pahat tavat kuten sikarit, dokaaminen ja iltasyöpöttely jäivät päälle. Hyi hyi minä.

Juu, multitabulaattoreita syödään, paljon raakakasviksia vähärasvaisen kanan-kalan-lihan ohella. Mysliä, kevytnuudeleita, hedelmiä. Saap nähdä kauanko pälli kestää. Viikonloppuna joutuu ehkä pitsan syömään.

Tässä ketjussa kiteytyy suurin syy, miksi ikääntyminen vituttaa. Safka alkaa jäädä vyötärölle.
AarneAnkka

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Sen sijaan että jättäisi hiilarit kokonaan pois, voisi kultaisena keskitienä olla se että korvaa nopeita hiilihydraatteja hitaammilla. Peruna, makaroni, limut ja karkit ovat nopeita sokereita jotka elimistö ottaa nopeasti käyttöön, toteaa ettei niitä just nyt tarvita, ja arkistoi ne suoraan jenkkakahvoihin.

Ruisleipä taas on hidasta hiilaria joka vapautuu pikkuhiljaa ja pitää verensokerin tasaisena. Eli koita syödä enemmän tummaa rukiista ja vähemmän vaaleaa leipää.

Voit myös huijata ja käyttää Guaremia, joka muuttaa nopeat hiilihydraatit hitaiksi sitomalla ne itseensä. Saatavana apteekista ilman reseptiä. Varoitus: se vie ruuasta kaiken maun ja pierettää.
Viimeksi muokannut AarneAnkka, 31.08.2005 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Oliskos kuitenkin lempeämpi vaihtoehto aloittaa VÄHÄhiilihydraattisella dieetillä? Ei tulis niin sokkina, mutta kuitenkin tulisi karsittua ens alkuun ainakin ne 'pahat' hiilarit... kaikki valkoinen vilja, riisi, pasta, peruna, sokeri ynnä muut tyhjät hötöt. Kohtuudella kuitenkin saisi kunnon suomalaisena syödä ruisleipää ja puuroa, ei tarvisi kaikesta luopua tyystin.

Edit: hidas hämäläinen kun olen...
SingleMalt

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

killkill kirjoitti:--
Niin totta..

Tosin kakarana sitä parjäsi koko vuorokauden maidolla ja parilla leivällä, samalla kun juoksi ympäriin pää kolmantena jalkana. Sisällä ei oltu kuin korvista kannettuna ja pakotettuna. Nykyään sinne sohvan pohjalle on niin helppoa hakea vaikka mitä herkkuja..

Olet varman jo tsekannut tämän?

http://tinyurl.com/dapwa
pertzi

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja pertzi »

killkill kirjoitti: Tässä ketjussa kiteytyy suurin syy, miksi ikääntyminen vituttaa. Safka alkaa jäädä vyötärölle.
Odotas kun selkäsi alkaa reistailla eikä enää ota kunnolla eteen.

p.
Patz

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Patz »

killkill kirjoitti:Mysliä, kevytnuudeleita, hedelmiä
= hiilaria, hiilaria, hiilaria
Geetzu

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Eilen näitä äijän kanssa selailtiin, sori pitkä kopipaste (linkitys ei pelaa), lukee ken tahtoo:

Eri dieettien välillä lähes tasapeli

Yhdysvalloissa käydään vilkasta keskustelua eri laihdutusdieettien keskinäisestä paremmuudesta. Uusimman tutkimuksen mukaan Atkinsin tyyppisellä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ei saavuteta merkitsevästi isompaa painonlaskua kuin perinteisellä vähärasvaisella, vähäkalorisella dieetillä.

Tutkimukseen osallistui 132 vaikeasti lihavaa henkilöä, joiden painoindeksi oli yli 35. Heistä 85 %:lla oli diabetes tai metabolinen oireyhtymä. Tutkimushenkilöt arvottiin noudattamaan joko vähähiilihydraattista (alle 30 grammaa hiilihydraatteja päivässä) tai vähäkalorista dieettiä (500 kilokaloria alle kulutuksen päivässä ja alle 30 % energiasta rasvoista) vuoden ajan. Painon-, veren rasvojen, glukoosinsiedon ja insuliiniherkkyyden muutoksia seurattiin.

Vähän hiilihydraatteja syöneet laihtuivat keskimäärin vuoden aikana 5,1 kiloa ja vähäkalorisella dieetillä olleet 3,1 kiloa. Ero ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Vähän hiilihydraatteja syöneiden veren rasvat alenivat enemmän kuin toisella dieetillä, mutta HDL-kolesteroli (ns. hyvä kolesteroli) aleni vähemmän. Muilta osin rasva-aineenvaihdunnassa ei todettu eroja, eikä myöskään insuliiniherkkyydessä. Vähähiilihydraattinen dieetti paransi diabeetikkojen sokerihemoglobiinitasoa enemmän kuin toinen dieetti. Tutkimuksen rajoituksina mainittiin mm. se, että suuri osa tutkimukseen osallistuneista keskeytti tutkimuksen ennen aikojaan. Lisäksi on epävarmaa, noudattivatko kaikki koko ajan tunnollisesti sovittua ruokavaliota.

Tohtori.fi Uutistoimitus - Petri Kaipainen
(Annals of Internal Medicine 2004;140:778-785)



--------------------------------------------------------------------------------

Alkuperäisen Atkinsin dieetin mukaan hiilihydraattien syöntiä rajoitetaan minimiin. Tällöin elimistöön alkaa pian kertyä haitallisia ketoaineita, mikä voi johtaa happomyrkytykseen. Lisäksi Atkinsin dieettiä noudattavan proteiininsaanti voi nousta liian korkeaksi. Atkins korjasi myöhemmin dieettiohjeistustaan ja uusi versio ei ole yhtä vahingollinen kuin alkuperäinen. Monet asiantuntijat vannovat tämän uuden Atkinsilaisen dieetin nimeen. Toisaalta myös vastakkainen koulukunta on saanut paljon kannatusta ja kiistely jatkuu. Tämä toinen koulukunta kannattaa puolestaan rasvansaannin rajoittamista, jolloin ravinnon energiamäärä pienenee automaattisesti. Rasvan saanti saisi olla korkeintaan 30 - 35 % energiasta. Proteiinista saa tulla noin 15 % energiasta ja loput hiilihydraateista.
killkill

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja killkill »

UnelmaSäleikkö kirjoitti:= hiilaria, hiilaria, hiilaria
Tiedän, tiedän, tiedän.
Ilmaisin itseni ehkä epäselvästi. Ymmärtääkseni A suosii kasviksia, mutta ei voimakkaasti tärkkelyspitoisia elintarvikkeita (pottu, pasta, riisi)?

SM: tänks, tämähän on kätevä linkki.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Hah.
Viimeksi muokannut Keikaus, 17.10.2006 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kikkelis kokkelis.
Yönmustaritari

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Keikaus kirjoitti:Olen kokeillut kaikennäköisiä ruokavalioita (Montignac, Zone, hiivaton) erilaisia vaikutuksia etsien ja muistan kyllä tuosta hiivattomasta sen, että siinä alussa syötiin tosi vähän tietynlaisia hiilihydraatteja. Olo oli tietyllä tavalla euforinen ja muistan miettineeni, lisätäänkö kaupungin juomaveteen jotain lisäaineita, kun olo oli niin onnellinen. Luulen, että johtui varmaan enimmäkseen siitä, ettei syönyt sokeria ja muutenkin ruoka oli puhdasta eikä mitään valmismössöä. Olo oli mielettömän pirteä.

Nykyään syön mitä haluan ja usein se tarkoittaa sitä, että proteiinia täytyy saada hyvä määrä ja vähemmän hiilareita. Mulla saattaa mennä varmaan puolikin vuotta, etten osta tuoretta leipää kotiini, kun ei vaan tee mieli. Riisikakkuja kyllä vetelen Hovi-juustolla ja leikkeleellä esmes. Muroja kyllä syön myös. Olen välillä miettinyt, että voisiko mulla olla keliakia, kun leipä etoo. Vai onko se se hiiva siinä vai onko vaan tottumuskysymys.
Mutta etkös sinä ollut mielialalääkityksellä oleva, lähes itsensä murhannut kermitsammakko. Ettei kuule nyt olisi niillä pesuhuoneen lääkepurkkien sisällöillä enemmän vaikutusta euforiaan kuin laihiksella.
Runkkis

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

killkill kirjoitti:

Tässä ketjussa kiteytyy suurin syy, miksi ikääntyminen vituttaa. Safka alkaa jäädä vyötärölle.
Joku on muistaakseni sanonut, että 25 v on sellainen ikä, että siitä alkaa alamäki. Miehillä alkaa elintaso näkymään vyötäröllä helpommin, vaikka ennen "pystyi syömään mitä tahansa" ja naisten perseetkin alkavat leviämään...

Tämä on ainakin kohdallani totutunut, sillä jos nykyään pari viikkoa (kuukautta) lörpöttelee, niin siitä turvoituksesta ei pääsekkään yhtä helposti kuin ennen...

Ja siitä hiilarittomasta ruoasta tai vähähiilarisesta: Kesän reissun jälkeen olin ns. kakku ja kalja lakossa. Ts. ilman alkoholia ja jätin herkut pois. Kuukaudessa katosi 5-6 kg...

Jatkossakin aion jättää perunat (niitä en syö muutenkaan), pastat, leivät (syön muutenkin hyvin vähän) ja sokerit (vaikeaa sillä olen tälläinen herkkuperse, mikä lien femiinipuoleni) minimiin ja päivittäinen tissuttelu (1-3 olutta) vaikka puoleen.

Ja kun muutkin ovat esitelleet niin minäkin teen: Ikää 29 ja 180/90
Vastaa Viestiin