Hiilarit hittoon!

Yleinen lätinä jä kitinä
SikaMika

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

UnelmaSäleikkö kirjoitti:
Etsikääs siis mulle jostain mies jonka painostuksen alla joudun itsekkin tiputtamaan 10kg, oma motivaatio on tällä hetkellä tasan nolla. :p:
Hihih, naiset on hyviä laihduttamaan miehen "painostuksen" alla! Pienikin vihjaus ylikiloista sille sohvalla sipsejä mussuttavalle mussukalle saa välittömästi aikaan ylös,ulos ja lenkille -reaktion. Aina rationaalisesti raksuttavalle naisotukselle ei tulisi mieleenkään seota totaalisesti ja reagoida jos-mun-30-kiloa-turvonnut-olemukseni-pienimmässäkin-määrin-häiritsee-
sua-sä-et-enää-rakasta-mua - tyyppisesti. Eihän?
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Clay »

HoundDog kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:Tavallisella dietillä on koko ajan nälkä, kun taas A:ssa ei nälkää tarvitse tuntea.
Tämä on muuten asia joka on allekirjoittanutta aina ihmetyttänyt. Näläntunne. Sehän on elimistön tapa ilmoittaa että nyt olis aika syödä.
Näläntunne on lähinnä tottumusta - ainakin itsellä.
Esimerkki 1: Intin jälkeen oli melkein kuukauden ajan armoton nälkä aina iltapäivisin, kun siihen mennessä oli yleensä syönyt vain kevyehkön aamupalan, vaikka intissä oli tottunut syömään aamupalan, lounaan ja ehkä (=yleensä) vähän sotkuherkkuja.
Esimerkki 2: Olin toissakeväänä viikon lähes kokonaan syömättä. Ensimmäisenä päivänä alkaessani syömään normaalisti vatsa ei edes kestänyt -> ripulia. Vajaan viikon verran jouduin muistuttamaan itseäni syömään, kun mitään nälkää en tuntenut. Kyllähän se näläntunne palasi normaaliksi, kun minulla on tapana syödä ihan huvikseni.

Hyvä Atkins-välipala (en mä mitään Atkinseja harrasta):
400 g naudan jauhelihaa tai sikanautaa
mausteita

jauheliha paistetaan ja maustetaan, ja syödään.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
RAM13
Kitinän uhri
Viestit: 984
Liittynyt: 14.08.2005 19:33
Paikkakunta: PinkiBoxerit

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja RAM13 »

Muuttakaa elintapojanne niin ei täydy pitää mitään vitun diettejä!! Läski on yleensä vai merkki omastan luonteen heikkoudesta ja se on fatka!
Runkkaaminen on tuottamista, ei saamista.
Geetzu

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Clay kirjoitti:Hyvä Atkins-välipala (en mä mitään Atkinseja harrasta):
400 g naudan jauhelihaa tai sikanautaa
mausteita

jauheliha paistetaan ja maustetaan, ja syödään.
Aziaaaaah. Paksuna mulla meni noi 400 geetä tosta vaan, mausteena ketsuppi. Nykyään joutuu tyytyy puolikkaaseen annokseen. Vähän sipuliakin voi heittää sekaan, ah, siinä se. Ja nyt oon totutellu paistijauhelihaankin pikkuhiljaa, mut on se possu vaan hyvää.

RAM, dieetti = ruokavalio. Mussunmussun.
Avatar
RAM13
Kitinän uhri
Viestit: 984
Liittynyt: 14.08.2005 19:33
Paikkakunta: PinkiBoxerit

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja RAM13 »

Geetzu kirjoitti:
Clay kirjoitti:Hyvä Atkins-välipala (en mä mitään Atkinseja harrasta):
400 g naudan jauhelihaa tai sikanautaa
mausteita

jauheliha paistetaan ja maustetaan, ja syödään.
Aziaaaaah. Paksuna mulla meni noi 400 geetä tosta vaan, mausteena ketsuppi. Nykyään joutuu tyytyy puolikkaaseen annokseen. Vähän sipuliakin voi heittää sekaan, ah, siinä se. Ja nyt oon totutellu paistijauhelihaankin pikkuhiljaa, mut on se possu vaan hyvää.

RAM, dieetti = ruokavalio. Mussunmussun.
dieetti on yleensä lyhyt aikaista ei elintapojen muuttamista, koska muuten sitä kutsuittaisi siksi. Lässynlässyn :lol:
Runkkaaminen on tuottamista, ei saamista.
Avatar
RAM13
Kitinän uhri
Viestit: 984
Liittynyt: 14.08.2005 19:33
Paikkakunta: PinkiBoxerit

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja RAM13 »

Clay kirjoitti:
HoundDog kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:Tavallisella dietillä on koko ajan nälkä, kun taas A:ssa ei nälkää tarvitse tuntea.
Tämä on muuten asia joka on allekirjoittanutta aina ihmetyttänyt. Näläntunne. Sehän on elimistön tapa ilmoittaa että nyt olis aika syödä.
Näläntunne on lähinnä tottumusta - ainakin itsellä.
Esimerkki 1: Intin jälkeen oli melkein kuukauden ajan armoton nälkä aina iltapäivisin, kun siihen mennessä oli yleensä syönyt vain kevyehkön aamupalan, vaikka intissä oli tottunut syömään aamupalan, lounaan ja ehkä (=yleensä) vähän sotkuherkkuja.
Esimerkki 2: Olin toissakeväänä viikon lähes kokonaan syömättä. Ensimmäisenä päivänä alkaessani syömään normaalisti vatsa ei edes kestänyt -> ripulia. Vajaan viikon verran jouduin muistuttamaan itseäni syömään, kun mitään nälkää en tuntenut. Kyllähän se näläntunne palasi normaaliksi, kun minulla on tapana syödä ihan huvikseni.

Hyvä Atkins-välipala (en mä mitään Atkinseja harrasta):
400 g naudan jauhelihaa tai sikanautaa
mausteita

jauheliha paistetaan ja maustetaan, ja syödään.
kannattaa syödä jauhelihaa jos tykkää jänteistä tai muusta paskasta mitä siinäon! jos haluu oikeesti hyvää jauhelihaa niin kannattaa hankkia oma lihamylly.
Runkkaaminen on tuottamista, ei saamista.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Clay »

RAM13 kirjoitti:kannattaa syödä jauhelihaa jos tykkää jänteistä tai muusta paskasta mitä siinäon! jos haluu oikeesti hyvää jauhelihaa niin kannattaa hankkia oma lihamylly.
Lässyn lässyn.. se maistuu hyvältä. Ilmeisesti jänteet on jauhettuna hyviä. Sä olet varmaan niitä, jotka pihvistäkin erottelee väh. 30% luiden lisäksi "syömäkelvottomana".
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
RAM13
Kitinän uhri
Viestit: 984
Liittynyt: 14.08.2005 19:33
Paikkakunta: PinkiBoxerit

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja RAM13 »

Clay kirjoitti:
RAM13 kirjoitti:kannattaa syödä jauhelihaa jos tykkää jänteistä tai muusta paskasta mitä siinäon! jos haluu oikeesti hyvää jauhelihaa niin kannattaa hankkia oma lihamylly.
Lässyn lässyn.. se maistuu hyvältä. Ilmeisesti jänteet on jauhettuna hyviä. Sä olet varmaan niitä, jotka pihvistäkin erottelee väh. 30% luiden lisäksi "syömäkelvottomana".
Kyllä mä sitä joskus syön, mutta ei se todellakaan ole mitään hyvää!
Runkkaaminen on tuottamista, ei saamista.
killkill

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja killkill »

RAM13 kirjoitti:Läski on yleensä vai merkki omastan luonteen heikkoudesta ja se on fatka!
Siinä puhuu kotkemus ja nätkemys. Ruotskin itseäni ja metnen nurkkaan hätpeämään.
PerttiMakimaa

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Clay kirjoitti:Hyvä Atkins-välipala (en mä mitään Atkinseja harrasta):
400 g naudan jauhelihaa tai sikanautaa
mausteita

jauheliha paistetaan ja maustetaan, ja syödään.
Oma muunnelmani tästä oli se, että 400g (mieluiten linnusta tehtyä) jauhelihaa, iso purkki herkkusieniä ja chilillä maustettua tomaattimurskaa. Paistetaan jauheliha sekä sienet ja lopuksi lisätään tomaattimurska. Annetaan hautua hetki.

Tulee todella energinen olo pitkiksi ajoiksi ja pienet hiilarimäärät auttavat toimintakyvyn säilyttämisessä. (muistaakseni <20g hiilareita).
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Impi »

Atkins kuoli omaan diettiinsä.

Ihminen on biologian perusteella sekaravinnon syöjä, joten voiko joku todella väittää, ettei hiilarit yhtäkkiä sopisikaan ihmiselle? (btw, kasvikset on mainly hiilareita)

Hyvien hiilareiden kasaaminen on tottakai suotavaa. Ei sokeri, tai sokeriksi muuttuva peruna tai vehnäjauho, ole kellekään välttämättömiä elintarvikkeita. Niitä kuitenkin tarvitsee välillä oman mielihyvän ylläpitämiseksi. (En syönyt 5 vuoteen vaaleaa sämpylää, mutta sitten kun aloin taas syömään niitä, niin jessus ne maistuivat hyviltä.)
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
SingleMalt

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Tämän ketjun nimeksi voisi oikeasta laittaa: "Kehu tai hauku Atkinsia."
Geetzu

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

*kirjottaa tähän "Tule jo WILLIE!" kun ei viitsi kopioida hänen kirjoituksiaan muualta* ... ;)
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mites olisi RAXn miitti viikonloppuna? Vaaka näytti 3kg vähemmän kuin viimeviikolla, tekemättä yhtään mitään. Alkaa olemaan se Etiopialaislookki lähellä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
definitely
Kitinäaddikti
Viestit: 91
Liittynyt: 15.08.2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja definitely »

HoundDog kirjoitti:
definitely kirjoitti:Leipä ruislaaduksi
Tuohon yksi harvemmin huomattu pointti. Fazerin ruispuikulat 'ruisleipä' täysjyväruisjauhoja 34% (loput sitä sun tätä) ja Pirkka täysjyvärukiinen näkkäri täysjyväruisjauhoja 84% (loput sitä sun tätä). Kaikki 'ruisleipä' ei olekkaan ruisleipää.

Tässäkin tullaan tietysti siihen, että kuka tykkää mistäkin. Mieluummin tietysti ruispuikulaa kuin vaaleeta paahtoleipää. Mutta silti.
Juu, tämä on totta. Tarkkana saapi olla. Onneksi on muutama "tärppi"leipä, joista tiedän että maistuvat hyvältä, vaikka aidosti rukiisia ovatkin. Tosin minun omatuntoani ei kirpaise liikaa, kunhan sitä ruista ja kuitua kuitenkin on tunnistettavissa oleva määrä.
definitely
Kitinäaddikti
Viestit: 91
Liittynyt: 15.08.2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja definitely »

SikaMika kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:
definitely kirjoitti:Minusta atkins nimenomaan on sellainen liikaa aikaa, energiaa ja kekseliäisyyttä
Ehei vaaan päinvastoin. Rintafiletta, palvikinkkua, naudan jauhelihaa, kanamunia, juustoa, kyljyksiä jne. Uuni ja paistinpannu. Nopeaa ja vaivatonta, mutta kallista.
Kallista?
On se kallista ja ärsyttävää, jos on ihan ketokuurilla, ja niillä rrrrrrroteiiniruuilla pitäisi oikeasti täyttää vatsa (eli noita sekavihanneksia (niissä on maissia) ja pastoja ja pastakastikkeita (sisältävät tomaattia ja sokeria) ei voi käyttää). Minä saan sitä paitsi kauheat inhoreaktiot jos pitää silkkaa lihaa eri muodoissaan vetää päivän jokaisella aterialla. Jos päivän JOKAINEN ateria maksaa sen pari euroa, niin se on minusta aika paljon. Verrattuna siihen että vetää aamulla puuron (joitakin senttejä/annos) päivällä sen muutaman euron edestä normaalia opiskelijaruokalaruokaa ja illalla/välipaloina leipää pari siivua, jugurtin, vihersalaattia, raejuustoa... On niitä halpojakin proteiinilähteitä, mutta yksitoikkoiseksi ja liikaa luovuutta vaativaksi se minun makuuni käy. Minulla on ainakin kauppalaskut nousseet sen jälkeen kun rupesin oikein panostamaan tähän proteiininsaantiin ja karsin hiilareita. Noudatan siis itsekin melko vähähiilarista dieettiä (josta toki repsahdan aina erikoistilanteissa kuten ravintolassa) mutta en todellakaan atkinsia.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mä en kyllä tota Atkinsia ymmärrä.. kyllä liha on yleensä päivällisen sielu, mutten minä kyllä pelkkää lihaa ja juustoa kovin kauaa jaksais nassuttaa. Eikö samantein voisi paastota painon alas? Paljon yksinkertaisempaa.
Ja mitä tulee hiilareihin - voisin melkeinpä itse testata kuinka monta kiloa pitää syödä perunoita päivässä, että paino nousee. Nopeat hiilarit kuulostaa minun korvaani lähinnä hyvältä asialta - nälkä kun johtuu lähinnä verensokerin heilahtelusta, niin nopeat hiilarit poistaa nälän vikkelään.
Nyt menen tekemään ruokaa: possulihasuikalekastiketta kera perunoiden.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

killkill kirjoitti:Kesäkiloihini suivaantuneena päätin - vastoin tapojani - kokeilla dieetintapaista. Kovasti kehuvat, että tällä ns. Atkinsin Dieetillä pitäisi kilojen karista. Olen heivannut leivät, pastat ja perunat hittoon ruokavaliostani, popsin juureksia ja lihaa/kalaa. Viinaakaan en ole pariin päivään juonut.

Nyt alkaa ihmetyttää. Olo on koko ajan helvetin levoton ja takakireä. Paino kyllä tippuu, ei siinä mitään, mutta päässä on koko ajan (tavallista) omituisempi olo.

Onkos kellään tämmöisesti ruokavaliosta kokemuksia?
Itse syön tuon mukaan tällä hetkellä. Jo aiemmin ruokavalioni oli suhteellisen lähellä atkinsiä luonnostaan ja painoni pysyi hyvin normaalina. Jotenkin ihmiset vain paheksuivat kun en syönyt perunaa, en leipää enkä riisiä, vaan keräsin "rusinat" pullasta, ja aloin syödä "normaalimmin" -> painoa alkoi vähitellen kertyä (tietenkin vuodetkin ja hidastunut aineenvaihdunta teki osansa).
...
Joka tapauksessa huomasin että sain 2 kg syksyn aikana kun lisäsin leipäpalan lounaaseeni.'


http://www.loseweighthelper.com/atkins-diet.html

Tässä oli aika hyviä pointteja Atkinsin aloituksesta, ja tuolla sain oman voimattomuuteni ja takakireyden pois.. Yksi hapankorppu voilla aamulla ja olo oli mitä parhain.


Siellä oli myös hyvä kommentti rasvasta, ihmisillä kun on tapana tiputtaa se liian vähäiseen.. Ja sen välttämisestähän ei ole kyse.

pertzi kirjoitti:Atkinsin dieetti perustuu siihen, että hiilihydraatitonta ruokaa ei yksinkertaisesti pysty syömään kovin paljon. Kroppa sanoo stop. Samalla olo menee usein surkeaan suuntaan. Vitamiinien, hivenaineiden ja kuitujen saannin varmistamiseen dieetti ei myöskään oikein sovi. Yksipuolista on.

p.
Ja miten niin? Lienekö olet tutustunut Atkinsiin? Etpä taida olla...
Nykyään itse syön monipuolisemmin ja tasaisemmin, ja vielä enemmän eri vihanneksia (7,5 desiä) päivässä kuin aiemmin.

Impi kirjoitti:Atkins kuoli omaan diettiinsä.

Suosittelen faktojen tarkistamista ennen kuin paljastat oman tietämättömyytesi vielä laajemmin.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2957343.stm

Kaatumisonnettomuus on selkeästi hänen dieettinsä syytä??
Runkkis

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Impi kirjoitti:Atkins kuoli omaan diettiinsä.

Ihminen on biologian perusteella sekaravinnon syöjä, joten voiko joku todella väittää, ettei hiilarit yhtäkkiä sopisikaan ihmiselle? (btw, kasvikset on mainly hiilareita)
Aivan. Luonnollistahan ei ole syödä viljakasveja, koska maanviljelyhän ihminen ei ole syönyt kuin muutama tuhat vuotta.

Luonnollista on syödä kasviksia (kasvavat melko vapaasti), tapettuja eläimiä, ja niiden rasvaa. Kasvisrasvaahan ei saada ilman jalostusta.

Eikös se Atkinssinkin pöpöröt juuri näistä aineksista?
SingleMalt

Kiitti mulle riitti.

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Ei toimi tämä taika meikäläisellä. 5 viikkoa menty ja painoa tippunut hikiset 2 kiloa. Sokerit, leivät, perunat, pastat ym hiilarilähteet ovat olleet poissa. Alkohoalikaan ei ole mennyt 5 viikossa 3 olutpulloa enempää.

Jos kokeiltais ihan perinteisin keinoin..
Herra Manala

Re: Kiitti mulle riitti.

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SingleMalt kirjoitti:Ei toimi tämä taika meikäläisellä. 5 viikkoa menty ja painoa tippunut hikiset 2 kiloa. Sokerit, leivät, perunat, pastat ym hiilarilähteet ovat olleet poissa. Alkohoalikaan ei ole mennyt 5 viikossa 3 olutpulloa enempää.

Jos kokeiltais ihan perinteisin keinoin..
Kaloreita ei voi kiertää. Jos syöt esimerkiksi reippaasti rasvaista lihaa, saat siitä niin paljon kilokaloreita, ettet laihdu. Korkeaproteiiniset ravinnonlähteet pitävät kyllä näläntunteen pois pidempään kuin hiilaripommit, ja se dietissä onkin ideana. Suht rasvaton liha sisältää ainoastaan 100-150kcal/100g, ja parin viikon jälkeen tuntuu pahalta vetää yli puolikin kiloa lihaa päivässä, joka tekee vasta 500-750kcal. Ei yksinkertaisesti ole nälkä eikä tee mieli. Tähän kun lisäät vaikka kilon vihanneksia, puhutaan noin 300:sta kilokalorista. Eli yhteensä vasta noin 1000 kilokalorista. Ollaan vielä alle puolessa normaalista päivittäisestä ravinnontarpeesta.

Edellytys laihtumiselle on, että aineenvaihdunta pysyy liikkeessä. Sohvalla maaten ei ikävä kyllä synny radikaaleja tuloksia kovin äkkiä, vaikka elimistö olisi kuinka ketoosissa samalla kuitenkin pantaten ravintojaan.
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Impi »

Runkkis kirjoitti:
Impi kirjoitti:Atkins kuoli omaan diettiinsä.

Ihminen on biologian perusteella sekaravinnon syöjä, joten voiko joku todella väittää, ettei hiilarit yhtäkkiä sopisikaan ihmiselle? (btw, kasvikset on mainly hiilareita)
Aivan. Luonnollistahan ei ole syödä viljakasveja, koska maanviljelyhän ihminen ei ole syönyt kuin muutama tuhat vuotta.

Luonnollista on syödä kasviksia (kasvavat melko vapaasti), tapettuja eläimiä, ja niiden rasvaa. Kasvisrasvaahan ei saada ilman jalostusta.

Eikös se Atkinssinkin pöpöröt juuri näistä aineksista?
En ihan usko, että ihmiselle paras ruokavalio olisi se, mitä pakon edessä noudatettiin luolamiesaikoina. Ihmiset kasvavat nykyään pidemmiksi ja elävät pidempään, eikös se kerro jo jotain?
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja Impi »

NomenNescio kirjoitti:
Kaatumisonnettomuus on selkeästi hänen dieettinsä syytä??
Kuulin telkkarista, että asia on juuri noin. Kaatumisonnettomuus on vain cover-story. Kuka sitten uskoo mitäkin..
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Hiilarit hittoon!

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

Impi kirjoitti:
NomenNescio kirjoitti:
Kaatumisonnettomuus on selkeästi hänen dieettinsä syytä??
Kuulin telkkarista, että asia on juuri noin. Kaatumisonnettomuus on vain cover-story. Kuka sitten uskoo mitäkin..
Katso sitä linkkiä mitä laitoin, ITSE uskon ennemmin BBC:tä kuin huhuja..
Että sinä ennemmin vieläkin uskot niitä kun "kuulit ne telkkarista", kertoo jo sinusta sen olennaisimman. :shock:

En minäkään Atkinsiä aio noudattaa loppuelämääni orjallisesti, vaan aivan kuten sanoit, ihminen on sekasyöjä. Itse atkinsiin kuuluu hiilarien lisäys vähitellen, mutta niin että sitä syö kuten diabeetikotkin tekevät, alhaisen glykeemisen arvon omaavia tuotteita - kuten täysjyväviljat jne.

Joka tapauksessa oma ruokavalion muutokseni on aikaansaanut sen että veren sokerin pysyessä tasaisena olen selkeästi pirteämpi kautta linjan (tiskaan astiat syötyäni, ja yleensä jatkan jollain siivoilulla päälle - aivan uusi piirre minussa). Enää ei "ramase" sapuskan jälkeen, vaan sitä miettii että "mitäs sit seuraavaksi", ja sama jatkuu muutenkin pitkin päivää.. :D
killkill

Re: Kiitti mulle riitti.

Viesti Kirjoittaja killkill »

SingleMalt kirjoitti:Jos kokeiltais ihan perinteisin keinoin..
Siinä vaiheessa kun siirryt vetämään märkkärillä kylmään avoveteen vajaan tunnin dyykkejä, palaa lämmöntuotannossa kaloreita jonkin verran.
Vastaa Viestiin