Miten auttaa masentunutta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Hämillään

Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja Hämillään »

Ystävä on masentunut ja sitä on jatkunut ainakin vuoden ajan. Päässä pyörii itsetuhoisia ajatuksia. Olen huolissani. Hän on sanonut minulle, ettei minun kannattaisi olla tekemisissä hänen kanssaan, mutta enhän minä nyt voi ystävää hylätä.

Välitän liikaa häipyäkseni. Mitä pitäisi tehdä?
ninnithequeen

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

No älä ainakaan häivy, tietenkään.

Yritä olla tukena, ja koita saada hänet ymmärtämään, että apua löytyy. Kova tehtävä kyllä, sanoisin.
Vieras

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Itselläni oli aika samanlainen tilanne jokin aika sitten. Kuitenkin erona se, etten todellakaan halunnut olla sen tyypin kanssa missään tekemisissä. Siinä vaiheessa, kun hän väläytti aikeensa (kuulosti todelliselta, yleensä kykenen erottamaan näyttelemisen), rupesin olemaan hänen tukenaan. Tämä jatkui siihen saakka, kunnes hän pääsi asianmukaiseen hoitoon / sai lääkityksen.

Tapauksen jälkeen jatkoin samaa linjaa, en ole halunnut olla missään tekemisessä hänen kanssaan.
segma

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja segma »

Itsekin välillä sängystänousemistuskaa potevana voin sanoa, että sinnikkyys, keskustelu ja ennen kaikkea sen tyypin mukaanvetäminen toimintaan ovat varmaan niitä harvoja keinoja, joita voi ilman ammattiapua ja lääkitystä hyödyntää. Ennen kaikkea tuo toimintaan mukaanvetäminen on minun mielestäni tärkeää. Mitä enemmän on yksin (pitkiä aikoja), sitä enemmän on aikaa vajota synkkyyteen. Ei niin, etteikö pitäisi välillä ollakin yksikseen ja opetella kestämään ja jopa pitämään siitä, mutta mukaan sitä kaveria pitää vetää, muuten tulee hylätyksi tulemisen tunne, mikä on aika kestämätöntä. Mikäli tällaista "hoitokeinoa" aikoo käyttää, niin pitänee ottaa myös huomioon se, että sen on oltava elämänmuutos itsellekin. Sillä jos käy niin, että alkaa hillitön kaverin tsemppaaminen ja mukaan vetäminen, minkä seurauksena mieliala alkaa jonkin ajan kuluttua koheta ja asiat luistaa, niin "takaisin entiseen" ei voi tehdä paluuta. Ainakaan täysin. Eikä varsinkaan lopettaa tukea kuin seinään, kun näyttää siltä että "päivän hyvä työ" on tehty. Ja mitä useampi ihminen on mukana kaveria tukemassa, sitä parempi, ettei kaikki ole kiinni yhdestä tukihenkilöstä, jonka poissaollessa on täyshelvetti irti. Tällä en kuitenkaan kehota kertomaan kaverin mielenterveydellisistä asioista ulkopuolisille.

Sekametelisopan jälkeen toivotan onnea matkaan ja sinnikkyyttä. :)
hanneriina

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja hanneriina »

Hyviä ajatuksia slerghmalla, komppaan! :)
Itse masennusta poteneena voin sanoa, että harva asia on ollut niin tervehdyttävä kuin ystävien tuki. Väkinäisyys kuitenkin paistaa läpi, joten jos et aidosti halua viettää aikaa masentuneen ystäväsi seurassa, ei kannata näytellä. (En saanut viestistäsi sellaista kuvaa, mutta itse olen kokenut myös tällaista.)
Kun eräs ystäväni hyväntahtoisesti kutsui minut mukaan kestovaippatapahtumaan vaikkei lasten hankinta ole kohdallani millään tavalla ajankohtaista, alkoi vähän mietityttämään... :think: Kukaan ei halua tuntea, että häntä pidetään säälittävänä tapauksena, jolle keksimällä pitää keksiä tekemistä.

Minusta voisit ihan hyvin sanoa ystävällesi sen, minkä kirjoitit tännekin, että välität liikaa häipyäksesi. Neuvottomuudestakin voi mielestäni puhua mikäli ystävyyssuhteenne sen sallii. Avoimuus ja rehellisyys ovat aina hyvästä ja sinullakin on oikeus olla haavoittuvainen. Masentuneelle voi tehdä ihan hyvää nähdä, että muutkin ovat vain ihmisiä. Kuilun pohjalta katsottuna, kun muut tuppaavat näyttäytymään täysin ylivoimaisilta... :roll:
slam

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja slam »

Hankalasta ihmisestä on vaikea välittää, mutta sellaistakin joutuu tekemään "hoitopuolella" asioidessaan. Kannattaa yrittää herätellä mielenkiintoa erinäisiin terveisiin harrastuksiin... eli koittaa pompsauttaa ihmistä ylös masennuksen kuilusta ja kait sinne ohjanneet asiatkin olisi syytä käydä läpitte...
Sannu

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Omasta kokemuksesta sanoisin, että jos masentuneisuus on jatkunut jo pitkään on ammattiautajan apu todella tarpeen. Jostain syystä me suomalaiset arkailemme hakea apua niiltä ammattilaisilta. Liekö syynä se aivan käsittämätön tosiasia, että yhä edelleen hävetään näitä "mielen sairauksia"

Olen itse aina ollut hyvin ratkaisukeskeinen ongelmissani ja sairastuttuani masennukseen ja paniikkihäiriöön alle kaksikymmpisenä hain nopeasti apua ja sain sitä terapian muodossa. Monet tosin antavat tilanteensa mennä niin pahaan jamaan, että sitä apuakaan ei jaksa enää yksin hakea.

Just yhtä ystävääni kuuntelin ja tuin pitkään kunnes totesin, että nyt mun keinot on loppu ja varattiin yhdessä aika YTHS:n psyk. puolelle. Sovittiin, että mennään yhdessä sinne ja katsotaan sitten miten eteenpäin.

Mun mielestä ammattiauttajia tulee käyttää hyväksi eikä odotella kuukausia ja vuosia. Useimmiten tilanne alkaa pikkuhiljaa purkautua kun joku ammattilainen valoittaa tilannetta.

Hirmusti tsemppiä ja vaatikaa sitä hoitoa, yhteiskunnan tulee auttaa eikä vähätellä asioita. Olkaa tiukkoina terveysasemilla!
Hämillään

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja Hämillään »

Tämä ihmissuhde saa minut väsyneeksi, tunnen oloni riittämättömäksi. Haluan tälle ihmiselle kaikkea hyvää, sillä välitän hänestä todella paljon ja meillä on paljon hauskoja hetkiä takanamme. Mutta kaikki se ahdistus, kaikki vanha puristautuu pintaan ja nivoutuu uusiin ongelmiin. Eikä ihminen saa haluamaansa apua riittävän nopeasti.

Minä en tiedä jaksanko, en tiedä osaanko, en tiedä tarvitaanko minua. Hän haluaa eristäytyä, sanoi puhelimessa ettei halua enää olla missään tekemisissä kanssani. Se sattui ja tuntui pahalta. Laitoin tekstarin ja kerroin, että olen täällä jos tarvitaan. Jos hän ei vastaa mitään, pitäisikö luovuttaa? Olenko tehnyt tarpeeksi? Olenko tehnyt oikein? Miksi elämä on niin vaikeaa ja julmaa herkille ihmisille?

Paljon kysymyksiä, joihin ei taida olla yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta. Mutta minun on ajateltava itseänikin, edes joskus. Huokaus. :(
Sannu

Re: Miten auttaa masentunutta

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Hämillään kirjoitti: Miksi elämä on niin vaikeaa ja julmaa herkille ihmisille?

:(
Vielä viitisen vuotta sitten surin samaa asiaa. Elämä on kuitenkin opettanut, että herkkyydestä on paljon hyötyäkin ja se on suri rikkaus. On totta että me kannamme hartioillamme toisinaan koko maailman surut ja se pistää mielen apeaksi. Kaikkea voi kuitenkin opetella ja tätä "weltschmertziä" kestämään.

Itse taoin päähäni sitä, että kaikkia en voi auttaa ja oikeastaan tärkeintä on että pitää itsestään huolta. Kun pitää itsestään huolta voi olla myös parhaaksi avuksi muille. Voimia! :boohoo:
Vastaa Viestiin