illistää, illistys

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

illistää = näyttää kieltä

Kuinkahan laajalla alueella tämä hieno sana on käytössä? Itse olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, jossa kyseisen sanan merkitys yleensä ottaen tunnetaan. Vaikuttaa siltä, että ainakin Etelä- ja Keski-Suomessa sana on useille vieras.

Suorastaan ihmetyttää, että sana ei ole levinnyt etelään asti, sillä onhan se paljon kätevämpi käyttää kuin pitkä ilmaus "näyttää kieltä" tai "kielen näyttö".

Sanan alkuperä on oman villin arvaukseni mukaan sanassa iltti (= kengän "kieli").
"I want you to get excited about your life."
Exsat

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Mies käyttää kyllä tuota sanaa, mutta jossain toisessa merkityksessä.. En muista missä, kertokoon itse. Johonkin ilmeilyyn sekin liittyi, olikohan jotain irvistelyä tai vastaavaa?

Itse en ole aikaisemmin (Jyväskylä-Tampere-Lahti-akselilla) kuullut.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Clay »

Jossain päin pohojanmaata myös näälätään eli meikataan
Nyt penikseni on fantastinen!
killkill

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja killkill »

Outo ilmaisu. Kuopio-Jyväskylä-Tampere-Pori -akselilla kuikuiltu.

Vastapalloon: jos joku sanoo, että ruoka on "tuimaa" mitä se mielestäsi tarkoittaa?
Dumari

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Dumari »

killkill kirjoitti: Vastapalloon: jos joku sanoo, että ruoka on "tuimaa" mitä se mielestäsi tarkoittaa?
En tiedä, mutta veikkaisin että se on sama asia kuin "stydii", am i right?
Illistää, mit vittua se oli, unohdin jo...
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

killkill kirjoitti:Vastapalloon: jos joku sanoo, että ruoka on "tuimaa" mitä se mielestäsi tarkoittaa?
Illistämisestä tuli mieleen perseen näyttäminen, mutta tuima ruoka kaipaa suolaa eli ei ole stydiä. Toisaalta tuima taisto oli huima taisto, joten ristiriitainen sana tuo tuima.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Impi »

Olen aiheuttanut hämmennystä täällä helsingissä käyttämällä sanoja kuten "tilsiä", "leso" ja "vilakka". On niitä kai ollut muitakin..

Mummolla ja ukilla oli tapana sanoa "lainoo", kun piti kurlata, ja "anna teitut", kun piti halia.

Ai niin, illistämisestä= not a clue.
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
Feiz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Oulussa ainakin käytettiin tuota "leso" sanaa. "älä lesota!"
Sitten maalivahti termi Dyykata oli Oulun aikoihin "Retkua"
Pulla on tietty Nisu.
Ryyppääminen on Pämistelyä.
Onhan noita vaikka mitä.
Dumari

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Nyt alkoi kuulostamaan nuo murresanat aika... erikoisilta.
http://kity.kicks-ass.net/album_page.php?pic_id=138
JEH, sellasta Oulussa.
killkill

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja killkill »

Riemumieli kirjoitti:tuima ruoka kaipaa suolaa eli ei ole stydiä.
Samaa mieltä. Toisaalta länsirannikolla väittävät, että tuimassa sapuskassa on liikaa salttia.
bedlam

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Exsat kirjoitti:Mies käyttää kyllä tuota sanaa, mutta jossain toisessa merkityksessä.. En muista missä, kertokoon itse.
Minulle illistys on juuri tuollainen hyväntahtoinen/hymyilevä kielennäyttö tai irvistys. Ison miehen ruma ja pelottavaksi tarkoitettu irvistys ei voi olla illistys, mutta esim. naisen tai lapsen pieni irvistys naljailun vastaukseksi on tällainen. "Älä illistele!".
Exsat

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Exsat »

killkill kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:tuima ruoka kaipaa suolaa eli ei ole stydiä.
Samaa mieltä. Toisaalta länsirannikolla väittävät, että tuimassa sapuskassa on liikaa salttia.
Mun tädillä ja hänen miehellään on tänä vuonna 50-vuotishääpäivä. Toisen "tuima" on vielä tänäkin päivänä suolaton ruoka, toisen ylisuolattu.
Kid

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Kid »

Tilsiä sana on tuttu. Perunat tilsitään :)
Ja kuka käyttää sanaa rantu. Tietääkö joku muukin...
Muitakin löytyy, ei vaan jaksa miettiä näin puoliunessa.
Storytuuli

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Storytuuli »

Kaustislainen, jo edesmennyt mummoni "illisteli" loppuun saakka. Samoin serkut, jotka siellä main edelleen asuvat käyttävät sanaa ihan yleisesti.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja aasi »

kid kirjoitti:Ja kuka käyttää sanaa rantu. Tietääkö joku muukin...
Ainakin siinä mielessä kuinka pyörällä saattoi jättää rantua maahan oikein kovasti jarruttamalla. Isoot poijjaat kai autoilla tekee vieläkin samaa reippaasti kaasuttamalla...

Märiseminen oli yksi paljon kummastusta herättänyt sana kun Ouluun aikoinaan muutettiin.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mun isäpuoli, joka on kotoisin Kaakkois-Suomesta taas käyttää sanaa illistellä kun tarkoittaa naaman vääntelyä ja irvistelyä ja sensellaista. Niin se sanoma vääristyy maan poikki mennessään.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Keikaus kirjoitti:Mun isäpuoli, joka on kotoisin Kaakkois-Suomesta taas käyttää sanaa illistellä kun tarkoittaa naaman vääntelyä ja irvistelyä ja sensellaista. Niin se sanoma vääristyy maan poikki mennessään.
Sittenhän minun assosiaationi perseen näyttämisestä ei ollut täysin väärä. Persehän on tunnetusti naaman symboli (esim. sanonta: "Naama on kuin petolinnun perse.")
Paras päivä ikinä.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Riemumieli kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Mun isäpuoli, joka on kotoisin Kaakkois-Suomesta taas käyttää sanaa illistellä kun tarkoittaa naaman vääntelyä ja irvistelyä ja sensellaista. Niin se sanoma vääristyy maan poikki mennessään.
Sittenhän minun assosiaationi perseen näyttämisestä ei ollut täysin väärä. Persehän on tunnetusti naaman symboli (esim. sanonta: "Naama on kuin petolinnun perse.")
Ja perse on pop.
Kikkelis kokkelis.
Runkkis

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Murresanoista vielä. Missäspäin Suomea keekoillaan (Keegoillaan)?
Kid

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Kid »

aasi kirjoitti:
kid kirjoitti:Ja kuka käyttää sanaa rantu. Tietääkö joku muukin...
Ainakin siinä mielessä kuinka pyörällä saattoi jättää rantua maahan oikein kovasti jarruttamalla. Isoot poijjaat kai autoilla tekee vieläkin samaa reippaasti kaasuttamalla...

Märiseminen oli yksi paljon kummastusta herättänyt sana kun Ouluun aikoinaan muutettiin.
Rantu tarkottaa myös pientä polkua mettän keskellä..
Ja märiseminen = itkemistä?!?!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja aasi »

kid kirjoitti: Ja märiseminen = itkemistä?!?!
Joo.
bedlam

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Keikaus kirjoitti:Mun isäpuoli, joka on kotoisin Kaakkois-Suomesta taas käyttää sanaa illistellä kun tarkoittaa naaman vääntelyä ja irvistelyä ja sensellaista. Niin se sanoma vääristyy maan poikki mennessään.
Mutta mä taas toisaalta asun Pohjois-Pohjanmaalla, josta aloittaja on kotoisin ja silti minulle merkitys on sama kuin isäpuolellesi. Toisaalta, kielen näyttäminen ja naaman vääntely ei nyt niin kovin kaukana toisistaan ole. Tavallisestihan siinä juuri irvistellään kun kieltä näytetään.
Patz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Patz »

Runkkis kirjoitti:Murresanoista vielä. Missäspäin Suomea keekoillaan (Keegoillaan)?
Ainakin minä Lahdessa syntyneenä tiedän mistä on kyse.
Muita mainittuja:
Rantu = esim. paskarantu pöntössä/kalsareissa
Tilsiä = muussata (marjat, perunat ym.)
killkill

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja killkill »

Runkkis kirjoitti:Murresanoista vielä. Missäspäin Suomea keekoillaan (Keegoillaan)?
Vahva ehkä, että Savossa olisin tuohon törmännyt.
Gina

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Gina »

killkill kirjoitti:
Runkkis kirjoitti:Murresanoista vielä. Missäspäin Suomea keekoillaan (Keegoillaan)?
Vahva ehkä, että Savossa olisin tuohon törmännyt.
höpöhöpö. Keekoilu on niinkuin sellaista esiintymistä, koikkelehtimista. En minä sitä tiedä että missä. Nyt mun pitää mennä jantukseen keittiöön että saan jätskiä.
Vastaa Viestiin