Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
urpiainen
Kitisijä

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:^ Ehkä tähän voisi jonkinlaisena konsensuskompromissina ehdottaa, että vedetään Vagabondo molemmat vaan foliohattujamme syvemmälle päihimme. Sun intosi arvella, että yksittäisen uskovaisen aivopieru on kaiken takana...
:stop: Ei käy.

Sä tulkitset nyt mua väärin ja vedät liian innokkaita johtopäätöksiä. Urpiaismaiseen tyyliin en ole esittänyt tämän hetkistä kantaani, vaan esittänyt ettei tarjoamasi todistusaineisto välttämättä kerro koko totuutta, kuten on hyvin tyypillistä poliittisessa keskustelussa eikä se näin ollen täysin sulje pois loukkaantumispotentiaaliargumenttia, mutta tarjoamasi aineiston valossa sen pitämistä koko tai pääasiallisena päätöksen syynä on syytä pitää epätodennäköisenä.

Sua ehkä hämää vuosikymmenen takaisesta keskustelusta minulle jäänyt kuva, jonka olen tuonut esille osoittaakseni ymmärrystä niille taustoille joista masan ja riemumielen käsitys asiaan kumpuaa. Olin silloin niin vähän Suomessakin, etten olisi millään voinut koko keskustelua seurata, vaikka asia olisi kiinnostanutkin, joten uskoisin mielikuvani vastaavan kohtuullisesti poliittista keskustelua huonosti seuraavalle asiasta jäänyttä mielikuvaa.

Helpottaakseni sisälukuasi painotan tämänhetkisenä kantanani olevani päätöksen suhteen tietämättömässä tilassa ja mulle käy oikein hyvin, etten tiedä totuutta asiasta. Ei se mua oikeastaan kiinnostakaan, koska sillä ei ole mitään merkitystä. Ei sillä ollut mulle mitään väliä silloin taannoinkaan kun se oli ajankohtainen.

Sinun kannassasi lähinnä ihmetyttää, että olet niin valmis julistamaan, että tämä on koko totuus ja sitä pitää uskoa, kun se on virallisen lähteen ilmoittama, vaikka kyse on politiikasta, jossa harvoin kerrotaan koko totuutta tai ainakin se kerrotaan yleensä valitusta katselukulmasta tarkasteltuna. Tuota yli-innokkuutta mä tässä vaan toppuuttelen.
Mitäs sä nyt yhtäkkiä sekoilet? En ole esittänyt, että minulla on ehdottoman varmasti hallussani "koko" totuus asiasta. Itse asiassa, minulle sopii hyvin tuo oma luonnehdintasi: olen esittänyt, että tilanteesta tiedettyjen faktojen pohjalta on rationaalista kallistua sille kannalle, että "loukkaantumispotentiaaliargumentin pitämistä koko tai pääasiallisena päätöksen syynä on syytä pitää epätodennäköisenä". Siis rationaalisesti ajatellen tosiasiat viittaavat asiasas täsmälleen päinvastaiseen suuntaan kuin mitä Riemumieli ja Masa ovat esittäneet, vaikka jonkinlainen erehtymisen mahdollisuus onkin olemassa.

Huomauttaisin kuitenkin edelleen, etä näin se nyt vain on elämässä: harvoin meillä on koko absoluuttinen ja takuuvarmasti erehtymätön tieto jostain asiasta hallussamme. Tällöin rationaalista on muodostaa kanta epätäydellisen evidenssin rationaalisen analyysin pohjalta, ei pidättäytyä kannanotosta.

Edelleen, ainoat perusteet epäillä tätä rationaalisesti muodostettua todennäköisyysarviota, joita olet esittänyt, on lähes kaikki osoitettu huonoiksi: Ensinnäkin sanoit, että et ymmärrä turvallisuusargumenttia. No, sen selitin, ehkä ymmärrät nyt. Toiseksi esitit ainakin implisiittisesti, että meillä ei ole perusteita arvioida loukkaantumispotentiaaliargumentin painoarvoa jupakassa. Tämä ei pidä paikkaansa: olen esittänyt mittavasti evidenssiä sen puolesta, että sen painoarvo on mitä luultavimmin mitätön tai jopa nolla, minkä kai itsekin siis myönsit. Loukkaantumispotentiaaliargumentin painoarvon puolesta taas meillä ei ole yhtään mitään evidenssiä - vain se, että argumentti on jupakassa sanallistettu. On selvää, mihin suuntaan rationaalinen analyysi kallistuu: pois Masan ja kaverien hommafantasioista, vaikka absoluuttisen varmasti emme tätä tiedäkään.

Lopuksi, koko argumentaationi perustuu saatavilla olevan evidenssin rationaalisen ja ideologiattomana analyysiin, minkä edelleen kai myönnät myöntäessäsi, että kantaani on syytä pitää todennäköisesti totena. Tätä taustaa vasten on vain ja ainoastaan pahantahtoisen loukkaamishaluista kirjoittaa, että "olen niin valmis julistamaan, että tämä on koko totuus ja sitä pitää uskoa, kun se on virallisen lähteen ilmoittama".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen
Kitisijä

masa kirjoitti:..
Kirjoittaisit joskus vähän perustellumpia ja fiksumpia juttuja, niin mulla ei olisi tätä jatkuvan oikeassa olemisen taakkaa sun kanssa "keskustellessani". Daven, SH:n, muutaman vuoden takaisen Elcon, toisinaan jopa Manalan ja ketä näitä mun nemesiksiäni Kitinässä onkaan kanssa vääntäessäni mua korjataan asiallisesti ja perustellusti aika useinkin. Sun kanssa jutut vaan tuppaa menemään niin, että kun sun horinat on osoitettu BS:ksi, vedät ensin "hei-mä-vaan-provosin-ja-trollasin-vitsi-vitsi-etkä-sä-huomannut-mitään"-kortin, ja heti perään tämän "urpiainen-on-omasta-mielestään-erehtymätön-besserwisser"-kortin. Oi aikoja, oi tapoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti:Oi aikoja, oi tapoja.
Sä olet vaan niin huumorintajuton tosikko, ettei sua voi olla tönimättä.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Sä tulkitset nyt mua väärin ja vedät liian innokkaita johtopäätöksiä.
Mitäs sä nyt yhtäkkiä sekoilet?
Enkö mä sen tohon edellisen viestin alkuun kirjoittanut? On toki teoreettisesti mahdollista, että samaa vikaa on ollut myös täällä päässä, koska kantamme näyttää suhteellisen yhteneviltä, mutta se ei voi missään nimessä johtua minusta, vaan puhtaasti tavastasi esittää asioita :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
prosessi
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Kyllä hyvä tarina on aina vakuuttavampi kuin todellisuus. Tuo possutarina sisältää niin nättiä ironiaa, että se jää tarinana ihmisten mieliin ikuisiksi ajoiksi, faktoista riippumatta. Hommalaiset eivät tykkää tuosta tarinasta siksi, että se kertoisi mitään muslimeista, vaan siksi, että se on paraatiesimerkki "suvaitsevaiston rasismista". Jos "suvaitsevaisto" ihan tosissaan olisi poistanut possuja muslimien sielunrauhan turvatakseen, olisi "suvaitsevaisto" syyllistynyt muslimien käsittelyyn homogeenisenä ryhmänä, jonka niskoille kysymättä nakellaan mielipiteitä. Eli sama periaate pätisi, puhuttiinpa sitten "naisia arvostamattomista raiskaajista" tai "viattomista betonipossuista loukkaantujista", molemmat yhtä lailla rasismia. Tarinan piste iin päälle on tietenkin "suvaitsevaistoa" edustava rasistinen naispappi.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Vagabondo kirjoitti:se ei voi missään nimessä johtua minusta, vaan puhtaasti tavastasi esittää asioita :leuhka:
Tämä ei sitten ollut puhdas vitsi, vaan sinulla on vallankin hommafantasioita vastaan hyökätessäsi tapana asemoida itsesi arvoakselin toiseen äärilaitaan ja ne, jotka ei suoraan ilmoita samaa kantaa sinne akselin hommapäähän, jolloin annat itsestäsi aika mustavalkoisen kuvan, kuten tässäkin keskustelussa kävi ennen liennytysvaihdetta. Tai ainakin sellainen kuva teksteistäsi helposti välittyy.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

prosessi kirjoitti:Kyllä hyvä tarina on aina vakuuttavampi kuin todellisuus. Tuo possutarina sisältää niin nättiä ironiaa, että se jää tarinana ihmisten mieliin ikuisiksi ajoiksi, faktoista riippumatta.
Tarina jää ihmisten mieliin koska media otsikkohuoraa faktosita välittämättä. Ensin levitti ankkaa isoin otsikoin ja sitten oikaisu, jos viitsi, pienin otsikoin. 2000-luvun keltaista uutisointia. Muslimien uskonnolliset eläinennakkoluulot eivät kyllä ole mikään ankka sinänsä. Mutta esimerkiksi tämä

http://yle.fi/uutiset/opaskoirat_joutui ... sa/1839807

tarina on tietysti kaupungilegendana siirtynyt jo Suomessa tapahtuneeksi.
Universaali disclaimer.
KKK
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja KKK »

Parempi puolisko ehdotti vuorotteluvapaata, esim puoli vuotta Australiassa.

Olin jo suoraan sanomassa, "nay", mutta ehkäpä aihetta kannattaa hieman tutkia. Kämppä oli joka tapauksessa suunnitteilla panna lihoiksi, joten...

Toisaalta - mikäpä mua täällä pidättelee paitsi pari kaveria, asuntolaina ja moottoripyörä. Luulis, että kengumaasta löytyy kakspyöräsiä. Ja ehkä jokunen tienpätkäkin.
Amazing shit happens!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Saako siellä lapset hoitoon?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
KKK
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Yksityiskohtaisestihan tätä ei ole mietitty. Jos tohon puolen vuoden plääniin mennään, niin hoidettais itte.
Amazing shit happens!
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Kottarainen kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti: Kaikesta huolimatta uskonto ei ole mkn HIV.
Anaalisoin tässä itseäni vähän paremmin, ja tulin siihen tulokseen, että eniten minua nyppii tuossa uskontopuolessa ajatus siitä, että lapselle kerrotaan totuutena asioita, jotka eivät sitä objektiivisesti katsoen mitenkään ole. Lapselle ei saa valehdella.

Minuahan vähäsen riepoo jo sekin, että mies perheineen haluaa elätellä lapsessa uskoa joulupukkiin :D Tulee väkisinkin lipsautettua suusta spoilerisammakoita irtoparroista etc.

Olen ehkä sitten tosikko, mutta eihän tuossa uskonhöpötyksessä ole mitään järkeä. Meille saattaa lisäksi miehen kanssa tulla jonkinmoista kasvatuksellista erimielisyyttä tuosta uskonnonopetuksesta, koska mies kallistui kysyttäessä uskonnontunteihin (vs elämänkatsomustieto), koska hänellä oli kuulemma uskonnontunneilla kivaa. Niillä olikin hyvä opettaja ilmeisesti. Mulla ei ollut, ennen kuin lukiossa, jolloin ekaa kertaa opetettiin maailman uskontoja ja jonkinmoisia yleisiä eettisiä periaatteita liibalaaban sijaan. Ala-asteelta muistan, että näitä satuja viidestä leivästä ja kahdesta kalasta opetettiin totuutena ja jotain helvetti-juttujakin oli. Yläasteella uskonnonope oli hullu kuin pullosta tullut, oikeasti. Kaikki kiusasivat sitä kun se oli niin kahjo, paitsi minä. Silti se kävi mun kimppuun kerran tunnilla ja oli viemässä henkilökohtaista omaisuuttani ilman perusteita. En antanut. Tilanne johti jonkinmoiseen selvittelyyn jälkikäteen, ja tuolloin mun luokanvalvoja sanoi mulle luottamuksellisesti, että hänen mielestään tuon opettajan paikka ei ollut koulussa opettamassa ketään. Mä en halua lapselle opettajaksi mitään huruhihhulia, enkä sitä että kerrotaan totena satuja, vaan jotain mistä voi olla hyötyä myöhemmässä elämässä.
Kottarainen osoittaa mielestäni todella järkevän vanhemman eleitä. Olen käyttänyt tämän pohtimiseen paljona aikaan, ja olen aika varma siitä, että suomalaisen kirkon jäsenmäärä selittyy pääsääntöisesti tuolla että kristinuskoa aletaan syöttämään jo hyvin nuoresta. Vaikka siihen ei usko, niin sitä nyt vaan kuuluu porukkaan kun kaikki muutkin ja ja ja.. Uskaltaisin myös väittää että mitään hallaa lapselle ei tapahdu jos mitään uskontoa ei opeteta muuta kuin historia-mielessä. Kun taas hallaa tapahtuu rationaaliselle ja tieteelliselle ajattelulle jos pikkulapsesta asti kivat täti kertoilee satuja tosi tarinoina. Ei siinä iässä ole kykyä kyseenalaistaa noita asioita ja sitten vanhemalla iällä sitä on joko altis lisä-aivopesulle tai sitten joutuu jotain deaktivointia harrastamaan.

Tai sitten tekee niinku valtaosa tässä maassa ja maksaa kiltisti sitä kirkollisveroa, tajuamatta että miksi se ahdistus eroamisesta häiritsee.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kottarainen kirjoitti: Minuahan vähäsen riepoo jo sekin, että mies perheineen haluaa elätellä lapsessa uskoa joulupukkiin :D Tulee väkisinkin lipsautettua suusta spoilerisammakoita irtoparroista etc.
:?

Mä taas ajattelen, että tuo kuuluu lapsuuteen ja lapsella on ilo uskoa joulupukkiin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mä taas aattelen että lapsille pitää vähän valehdella, oppivatpahan sitten minkälainen maailma oikeasti on.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Mä olisin mielelläni kanssa jättänyt koko joulupukkihuijauksen väliin, mutta en ole viitsinyt paljastaa, kun vaimo ja suku on tykänny sitä leikkiä. Innoissaanhan toi lapsi siitä on ollut, mutta kyllä ihan puhtaasti lahjojen takia, joten luultavasti olisi yhtä innoissaan joulusta, vaikka tietäisi lahjojen tulevan läheisiltään. Niin kuin on tohkeissaan syntymäpäivistäänkin. Ei mene lähellekään joulupukkia ja joulun alla ilmoitti, että pukki vois vaan jättää lahjat ovelle. Pitää etäisyyttä kyllä myös kaikkiin muihin satuhahmoihin.

EDIT: Sen verran ihmetteli jo tänä jouluna asioita, että eiköhän toi ensijouluun mennessä tajua totuuden.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Eiköhän ole parasta, että lapselta kielletään mielikuvitus kokonaan, ettei sitten kuvittele turhia tai luule liikoja. Joulupukit sun muut kuvitteelliset hahmot romukoppaan vain. Satuina luetaan yleistä suhteellisuusteoriaa, siitä kun voi olla myöhemmin jotain hyötyä. Voi elämän kevät taas kerran. Ai niin, jos haluaa kuvitella jutskia, vetää sitten huumeita.

Elämässähän ei ole mitään ihmeellistä ja hämmästyttävää, pelkkää objektiivisesti todennettavissa olevaa tietoa vain.
Viimeksi muokannut Riemumieli, 11.01.2013 9:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paras päivä ikinä.
masa

NuoriDaavid kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti: Minuahan vähäsen riepoo jo sekin, että mies perheineen haluaa elätellä lapsessa uskoa joulupukkiin :D Tulee väkisinkin lipsautettua suusta spoilerisammakoita irtoparroista etc.

Mä taas ajattelen, että tuo kuuluu lapsuuteen ja lapsella on ilo uskoa joulupukkiin.

Sama vika. Jouluaattona kun pukki istui takan edessä ja näin lapseni pukin kanssa, oli pakko poistua toiseen huoneeseen nyyhkyttämään kun tuli tippa silmään. Muistin juuri siinä samalla oman lapsuuteni ja ne mahtavat joulut serkkujeni kanssa landella. Ne olivat ehdottomasti vuoden kohokohtia ne.

En ymmärrä miksi tuollaiset kokemukset pitäisi viedä lapselta. Ihan kuin tässä maassa ei muuten luonnostaa jo oltaisi tarpeeksi tosikoita ja juroja.
Riemumieli
Kitisijä

masa kirjoitti:En ymmärrä miksi tuollaiset kokemukset pitäisi viedä lapselta. Ihan kuin tässä maassa ei muuten luonnostaa jo oltaisi tarpeeksi tosikoita ja juroja.
Sen ymmärtää vain, jos on itse kokenut epäonnistuneita jouluja, uskonnonopettajia tai muita, ja haluaa oksentaa saman paskan seuraavallekin sukupolvelle. Ketjun katkaisu ei käy, koska töttöröö.
Paras päivä ikinä.
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Riemumieli kirjoitti:
Elämässähän ei ole mitään ihmeellistä ja hämmästyttävää, pelkkää objektiivisesti todennettavissa olevaa tietoa vain.
Kuva

Jos ei tiede ole ihmeellistä ja kummallista, niin ei sitten mikään. Ei mulla sulle muuta.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Riemumieli kirjoitti:Sen ymmärtää vain, jos on itse kokenut epäonnistuneita jouluja, uskonnonopettajia tai muita, ja haluaa oksentaa saman paskan seuraavallekin sukupolvelle. Ketjun katkaisu ei käy, koska töttöröö.
Eikö kyse ole nimenomaan ketjun katkaisemisesta. Kun on itse saanut kärsiä riittävästi uskonnonopettajista ja tapauskovaisuuden kiroista, niin en halua sälyttää sitä taakkaa lapselleni. Toisaalta kun olen kirkosta sanoutunut irti, niin miksi ihmeessä minun pitäisi tuupata lapseni sen pauloihin?
Riemumieli
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:Jos ei tiede ole ihmeellistä ja kummallista, niin ei sitten mikään. Ei mulla sulle muuta.
Se on ihmeellistä ja kummallista niin kauan, kun joku pohdiskelee, voisivatko voimassa olevat perustotuudet olla vääriä. Ja siihen tarvitaan kykyä kuvitella, joka ei onnistu ilman mielikuvitusta. Miten esimerkiksi teoreettiset tutkimukset olisivat mahdollisia, jos vain tyydyttäisiin siihen, mitä joku dorka on jo aiemmin todennut?
Paras päivä ikinä.
urpiainen
Kitisijä

NuoriDaavid kirjoitti:
Eikö lapsen maailman kiehtovuus ole osin just sitä, että ne pystyvät samaan aikaan ikään kuin teoriassa tietämään, ettei joulupukkia ihan oikeasti ole olemassa, mutta silti jotenkin samaan aikaan käytännössä uskomaan aivan vilpittömästi ja vaikutuksellisesti joulupukkiin?
Riemumieli
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Eikö kyse ole nimenomaan ketjun katkaisemisesta. Kun on itse saanut kärsiä riittävästi uskonnonopettajista ja tapauskovaisuuden kiroista, niin en halua sälyttää sitä taakkaa lapselleni. Toisaalta kun olen kirkosta sanoutunut irti, niin miksi ihmeessä minun pitäisi tuupata lapseni sen pauloihin?
En ymmärrä näitä kuvailemasi kiroja, joita ei todellakaan ilmene ns. perinteisessä suomalaisissa perheissä. Jos sinulla on ollut vaikeaa, niin se on voi voi. Se ei kuitenkaan ole syy kieltää seuraavalta sukupolvelta edes mahdollisuutta tutustua asioihin ja tehdä niistä omat johtopäätöksensä.
Paras päivä ikinä.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Riemumieli kirjoitti:En ymmärrä näitä kuvailemasi kiroja, joita ei todellakaan ilmene ns. perinteisessä suomalaisissa perheissä.
Määritteletkö millä tavalla kasvuympäristöni ei vastaa ns. perinteistä suomalaista perhettä?
masa

vagabondo kirjoitti:Tioisaalta kun olen kirkosta sanoutunut irti, niin miksi ihmeessä minun pitäisi tuupata lapseni sen pauloihin?
Koska rippileirillä pääsee panemaan?
Riemumieli
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:Määritteletkö millä tavalla kasvuympäristöni ei vastaa ns. perinteistä suomalaista perhettä?
Jos kasvuympäristösi on aiheuttanut sinulle noin suuret traumat kaikkeen mielikuvitukseen liittyvään, se ei kuulosta perinteiseltä suomalaiselta.
Paras päivä ikinä.