Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

Ootte ihania :)

Joo.. no mulla on onneksi vielä aikaa vaikka kuinka märehtiä/miettiä/muuttaa mieltä jne.. Häät ekaksi .. sitten vasta on lasten vuoro.

Mä en edes muista minkäikäinen mä olin kun mut laitettiin mihinkään hoitoon tms.. Mutta silloin kun olin ala-asteella, äiti teki jo töitä kotoa ja työskentelee edelleen kotoa käsin, toivottavasti itsekin joskus pystyisin tekemään työt kotoa käsin :)
"Fool me 7 times shame on you, fool me 8 or more times shame on me" -Amy Wong
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6692
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
Samikset! Hoitoon vaan!
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mirkku kirjoitti:Ja monille tulee vaikka mitä ongelmia, huolimatta oppikirjamaisesta kasvatuksesta. Ympäröivällä muulla maailmalla on yllättävän paljon vaikutusvaltaa.
En mä ole käsittääkseni edes yrittänyt väittää, että onnistunut varhainen vuorovaikutus ennalta ehkäisee kaikkia muita mahdollisia ongelmia. Mielestäni se, että jotain muutakin voi tapahtua, ei ole kuitenkaan mikään peruste vähätellä tutkimusten mukaan erittäin tärkeän kehitysvaiheen merkitystä. Ymmärrän, että kaikissa elämäntilanteissa äiti ei voi olla lapsen kanssa tämän kolmea ensimmäistä elinvuotta. Siihen olisi kuitenkin hyvä pyrkiä, jos mahdollista.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

exsu kirjoitti: Ensimmäisen kolmen vuoden aikana tapahtuu kuitenkin lastenpsykiatrien mukaan sellaista merkittävää kehitystä, jossa lapsen ja äidin välisellä vuorovaikutuksella on keskeinen rooli.

Mikähän on tarhan vs. kotihoidon vaikutusmahdollisuus aikuisiän masennukseen? Kai tuonkin on joku tutkinut.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

O_o Mut on hyljätty hoitoon 11 kk vanhana... sitten kun meitä on ollut kaksi, niin meillä on ollut hoitaja kotona.
"Fool me 7 times shame on you, fool me 8 or more times shame on me" -Amy Wong
Avatar
musta muumio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 259
Liittynyt: 20.01.2011 14:06

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja musta muumio »

aasi kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
Samikset! Hoitoon vaan!
En mäkään ennen esikoulua. Ja olin vissiin kakstoista, kun äiti alkoi pelkän iltakoulun sijasta opettaa päivällä. En tajuu sitä, kun useesti pidetään ihanteena, että koulusta tulevilla lapsillakin olis mamma vastassa heti kyselemässä kuulumiset ja tarjoomassa apetta. Hitto, kun mä olin kateellinen luokkakavereille ja toivoin saavani ees joskus tulla kotiin koulusta kaikessa rauhassa ja huilata yksin.
ninnithequeen

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mun on vähän pakko laittaa poka pian päiväkotiin. Kunhan tuosta 50 metrin päässä olevasta vapautuupi paikka. Ja sitten äiti pääsee - ah, töihin lepäämään.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

exsu kirjoitti:
Mirkku kirjoitti:Ja monille tulee vaikka mitä ongelmia, huolimatta oppikirjamaisesta kasvatuksesta. Ympäröivällä muulla maailmalla on yllättävän paljon vaikutusvaltaa.
En mä ole käsittääkseni edes yrittänyt väittää, että onnistunut varhainen vuorovaikutus ennalta ehkäisee kaikkia muita mahdollisia ongelmia. Mielestäni se, että jotain muutakin voi tapahtua, ei ole kuitenkaan mikään peruste vähätellä tutkimusten mukaan erittäin tärkeän kehitysvaiheen merkitystä. Ymmärrän, että kaikissa elämäntilanteissa äiti ei voi olla lapsen kanssa tämän kolmea ensimmäistä elinvuotta. Siihen olisi kuitenkin hyvä pyrkiä, jos mahdollista.
En minäkään vähättelisi, kuitenkin elämä yleensä menee niin ettei näihin päästä juuri koskaan, ideaalitilanteisiin. Aina joku osa-alue kusee pienesti tai isosti.

Mä lähden tähän niin yksinkertaisesti että jos lapsi saa vanhemmiltaan (molemmilta, ei vain äidiltä, tai vaikka sitten vaan yhdelltä; isältä tai äidiltä) rrrakkautta, ollaan ihan hyvillä raiteilla.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

masa kirjoitti:
Mikähän on tarhan vs. kotihoidon vaikutusmahdollisuus aikuisiän masennukseen? Kai tuonkin on joku tutkinut.
Eilisen Jari Sinkkosen luennonmukaan varhaisen kiintymyssuhteen (eka 12kk) muodostumisen häiriöitä oireillaan mm. depressiona.

Mä olen ollut suomalaisen neuropsykiatrin (?) luennolla, jossa hän kertoi tutkimuksesta jonka mukaan vangeista isolla prosentilla (en muista tarkkaa yli 70) on aivoissa muutoksia, jotka viittaavat siihen, että varhainen vuorovaikutus on häiriintynyt tai ollut puutteellista. En löytänyt tutkimukseen mitään linkkiä, joten jätin aiemmin mainitsematta.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

exsu kirjoitti: Eilisen Jari Sinkkosen luennonmukaan varhaisen kiintymyssuhteen (eka 12kk) muodostumisen häiriöitä oireillaan mm. depressiona.

Mä olen ollut suomalaisen neuropsykiatrin (?) luennolla, jossa hän kertoi tutkimuksesta jonka mukaan vangeista isolla prosentilla (en muista tarkkaa yli 70) on aivoissa muutoksia, jotka viittaavat siihen, että varhainen vuorovaikutus on häiriintynyt tai ollut puutteellista. En löytänyt tutkimukseen mitään linkkiä, joten jätin aiemmin mainitsematta.

En ole lainkaan yllättynyt.


Eräs kokemus tuttavaperheestäni.

Lapsi 1 vietiin joka ilta siten nukkumaan, että jompi kumpi vanhempi istui sängyn vieressä kunnes nukahti. Mikäli oli itkuinen, otettiin syliin ja rauhoiteltiin ja odoteltiin kunnes voitiin laittaa rauhallisena takaisin sänkyyn.

Tulos: Todella reipas ja luottavainen lapsi joka ei arkaillut vieraita, eikä itkenyt omien vanhempiensa perään.

Lapsi 2 jätettiin yksin sänkyyn nukahtamaan iltatoimien jälkeen ja annettiin suunnilleen itkeä itsensä uneen joka ilta.

Tulos: roikkui 2 vuotta äitinsä jalassa kiinni, eikä päästänyt äitiään mihinkään. Jo pelkkä äidin toiseen huoneeseen siirtyminen sai aikaan itkuhuutokohtauksen, joka ei laantunut kuin äidin ottaessa syliin. Isä ei kelvannut, kukaan tuttu ei kelvannut, vaan äiti oli kaikki kaikessa. Nyt nelivuotiaana on jo helpottanut.


Mene ja tiedä, vaikuttiko sänkyyn yksin jättäminen tuon ripustautumisen.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Lolita »

aasi kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
Samikset! Hoitoon vaan!
Ja minut on viety perhepäivähoitajalle heti kun äitiysloma loppui ja siitä sitten 3-vuotiaana tarhaan. Tykkäsin molemmista paikoista, äidistäni en erityisesti.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Masa: Yksittäisten lasten vertailu on vähän hankalaa varsinkin, kun oletusarvona on, että juuri tämä nukutustapa oli ainoa eroavaisuus lasten elämässä (ja näin ollen lapsen käytöksen selittäjä).

Ylipäätään tässäkin asiassa pitäisinkin juuri tutkimustietoa yksittäisten ihmisten kokemuksia ("mun kaveripiirissä", "meillä kotona", "monet joita tunnen" jne) luotettavampana, koska isoja massoja tutkiessa muiden muuttujien ("myöhemminkin voi sattua jotain!!!!") aiheuttama vääristymä on pienempi.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

masa kirjoitti: Eräs kokemus tuttavaperheestäni....
Mene ja tiedä, vaikuttiko sänkyyn yksin jättäminen tuon ripustautumisen.
Eräs kokemus aivan omasta perheestäni. Kakara on nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessaan, siitä päivästä lähtien, kun toin sen laitokselta kotiin. Ei ole "roikkunut" meikäläisessä, eikä isässään kiinni normaalia enempää. On avoin ja suhtautuu vieraisiin aivan normaalisti. Ei ujostele, ei myöskään sinkoa suin päin jokaisen vieraan tykö. Olen sitä mieltä, että lapsen ja vanhempien välinen vuorovaikutus on tärkein. Lapsi vaistoaa sen, onko vanhempi todella mukana ja kuunteleeko vanhempi lastansa. Rakkaudella ja läheisyydellä on myös aika paljon tekemistä lapsen henkisen kasvun kannalta.

Vai pitäisikö minun jo alkaa opetella rautasahoilla täytettyjen kakkujen tekoa lapseni tulevaa linnakierrettä silmällä pitäen? :think:
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
Avatar
MiiX
Elämätön Kitisijä
Viestit: 350
Liittynyt: 17.07.2011 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja MiiX »

No huutelen tähän lapsenkasvatusasiaan sivusta, vaikka en omia lapsia omistakaan. Omien lapsuuskokemusten perusteella jotain voi kuitenkin päätellä.

Pentuna aika vähän sain huomiota ja rakkautta porukoilta ja kyllähän sen nyt huomaa minkälaiseks sitä on kasvanu. En tykkää lapsista, oon hirvee erakko ja samaan aikaan kuitenkin inhoan sitä jos minua ei huomata.

En nyt valita että mulla olisi huono elämä... enää. Kyllähän se aiheutti ongelmia itsetunnon kanssa ja masennuinkin pahasti kun muutin kotoa pois. Nyt on kuitenki saanut "elämästä kiinni" taas ja viihdyn tälläisena kuin oon. Ei sitä nyt huonolla vanhemmuudella ihan kaikkee voi paskoo, mutta kyllä se isoja vaikutuksia tekee jälkikasvun elämään.

Ja kuten todettua tässäkin ketjussa, niin ei se läsnäolo vaan läheisyys ja rakkaus. Ei minua haitannu pentuna olla yksin kotona kun porukat oli melkein aina töissä (maatila). Ei sitä silloin oikeastaan osannut sitä rakkauttakaan kaivata, kun sitä ei ikinä saanutkaan. Näin jälkeenpäin mietittynä se vaan vaikutti elämään aika paljonkin. Porukoihin on välit säilyneet, mutta enemmän niihinkin suhtaudun kuin kavereihin.
Was many years ago that I left home and came this way
I was a young man, full of hopes and dreams
But now it seems to me that all is lost and nothing gained
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14949
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Hyvällä vanhemmuudella voi ainoastaan maksimoida kasvattamisen onnistumisen. Jokaisella vanhemmalla on omat painotuksensa. Eikö se tässäkin mene niin, että vahvuudet edellä mennään ja niillä pelimerkeillä mitkä omat vanhemmat ja itse opittu on suonut. Tärkeää on tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet ja kertoo ne myös kumppanille. Jos ei esmes leikkiminen luonnistu oikein millään, niin sitten pitää ymmärtää tämä ja järjestää oma ja perhe-elämä siten, että lapsi kuitenkin jostain saisi leikkikaverin.

Mun vahvuus on esmes se, että pidän olla lasten kanssa, keksin helposti leikkejä, mutta osaa olla myös tiukka kurinpitäjä. Tärkeintä tuossa on se, että tuo tulee luonnostaan, jolloin se on minulle helppoa, eikä se juuri kuormita minua.

Vastaavasti mä en ole parhaimmillani aivan pienen lapsen kanssa, koska se on usein tylsää vuorovaikutuksen puuttuessa. Toivottavasti siippa on ymmärtänyt tämän, koska en toisaalta haluaisi näyttäytyä hänelle minään vastuunpakoilijana tai laiskalassena silloin, kun on kyse esmes tulevan lapsemme kaitsemisesta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Mirkku kirjoitti: Eräs kokemus aivan omasta perheestäni. Kakara on nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessaan, siitä päivästä lähtien, kun toin sen laitokselta kotiin. Ei ole "roikkunut" meikäläisessä, eikä isässään kiinni normaalia enempää.
öh, siis miten tämä liittyy kertomaani tapaukseen?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5054
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Voi kun Ylermi olis ollut mun isi ja äiti :h: Tää ei sit ollu mitään sarkasmia.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

masa kirjoitti:
Mirkku kirjoitti: Eräs kokemus aivan omasta perheestäni. Kakara on nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessaan, siitä päivästä lähtien, kun toin sen laitokselta kotiin. Ei ole "roikkunut" meikäläisessä, eikä isässään kiinni normaalia enempää.
öh, siis miten tämä liittyy kertomaani tapaukseen?
Liittyy niin, että mielestäni tuolla yksin nukkumisella ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka paljon/vähän lapsi roikkuu vanhemmissaan.
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Mirkku kirjoitti:Liittyy niin, että mielestäni tuolla yksin nukkumisella ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka paljon/vähän lapsi roikkuu vanhemmissaan.
Minä puhuin yksin nukahtamisesta, ja siitä, ettei lapsen annettu itkeä itseänsä uneen. Vai teitkö sinä niin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14949
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

masa kirjoitti: Minä puhuin yksin nukahtamisesta, ja siitä, ettei lapsen annettu itkeä itseänsä uneen. Vai teitkö sinä niin?
Btw, juuri päättyi unikoulu tähän liittyen. 4-5 päivää meni siihen, kun lapsi oppi nukahtamaan yksin. Ennen tuohon, siis pelkkään nukahtamisen odotteluun, on mennyt 20-30min vanhemman kanssa. Siis olihan meillä jo tuo yksin nukahtaminen käytössä pinnasänkyaikaan, mutta kun korkeat laidat väistyivät, tuli tytöstä levoton. Tahdon sanoa, että olisi pitänyt jo aiemmin yrittää unikoulua, jotenkin sitä vaan siirsi ja siirsi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

masa kirjoitti:
Mirkku kirjoitti:Liittyy niin, että mielestäni tuolla yksin nukkumisella ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka paljon/vähän lapsi roikkuu vanhemmissaan.
Minä puhuin yksin nukahtamisesta, ja siitä, ettei lapsen annettu itkeä itseänsä uneen. Vai teitkö sinä niin?
Nukahti ja nukahtaa yhä yksin. Viedään siis omaan sänkyyn, peitellään, toivotetaan hyvät yöt, iltapusu ja ovi kiinni. Ei ole koskaan itkenyt itseään uneen.
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Sä et näe tuossa mitään eroa siihen, että lapsi kerta toisensa jälkeen itketetään sänkyynsä? Toki unikoulut ja muut ovat erikseen silloin, jos lapsi sopeutuu kohtuullisessa ajassa tilanteeseen (kuten Yllen esimerkissä).
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Mirkku kirjoitti:Nukahti ja nukahtaa yhä yksin. Viedään siis omaan sänkyyn, peitellään, toivotetaan hyvät yöt, iltapusu ja ovi kiinni. Ei ole koskaan itkenyt itseään uneen.
Good for you, mutta et vieläkään tainnut ymmärtää pointtia..
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tahdon sanoa, että olisi pitänyt jo aiemmin yrittää unikoulua, jotenkin sitä vaan siirsi ja siirsi.
Nojaa, meillä ei pidetty ykkösen kanssa minkäänlaista unikoulua kun ei oikein tuntunut olevan sellaiseen valmis. Jäi vasta suunnilleen kaksi vuotiaana yksin sänkyyn nukkumaan, kun oli siihen valmis.

Kagosen kanssa mennään samaa rataa.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

exsu kirjoitti:^ Sä et näe tuossa mitään eroa siihen, että lapsi kerta toisensa jälkeen itketetään sänkyynsä? Toki unikoulut ja muut ovat erikseen silloin, jos lapsi sopeutuu kohtuullisessa ajassa tilanteeseen (kuten Yllen esimerkissä).
No kerropa ero?

Muoks: Pitää lisäämäni vielä, että koska kakara ei tiedä mistään muusta kuin omassa sängyssä nukkumisesta, ei ole ollut ongelmia. Jos olisin laittanut omaan sänkyyn vasta esim. kaksivuotiaana, olisi varmasti ollut itkua ja hammasten kiristystä.

Ja omassa sängyssä/huoneessa nukkuminen ei meillä ainakaan tarkoita sitä, että sieltä ei saa poistua. Jos pelottaa, pissittää tms, siitä voi tulla kertomaan viereisessä huoneessa nukkuvalle äiteelle.
Viimeksi muokannut Mirkku, 25.08.2011 8:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"