Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja kirjoitti:^ taksit on kansanedustajille ilmaisia, joten tuo ei maksanut mitään.
Ilmaista lounasta ei ole. Enemmän kiinnostaisi se tekosyy, miksi tantta ei viitsinyt/halunnut/voinut /kyennyt kulkea matkaa jalan. Kehtaa tuossa yhtälossä vinkua, kun apinat vittuilee.
Laskelman kuski on siis 23 kertaa vuoden aikana yhden päivän poissa töistä sairauden takia. Lisäksi hänellä on 6 viikkoa palkallista lomaa ja hän tekee laittoman määrän ylitöitä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
"Tienaa enemmän kuin tasavallan presidentti
Varkauden sosiaali- ja terveysjohtajalle 26 prosentin palkankorotus"
"Aiemmin Seppo Lehto tienasi virassaan sosiaali- ja terveyskeskuksen johtajana 11 000 euroa kuukaudessa, mutta kaupunginhallituksen yksimielisellä päätöksellä Lehdon uusi kuukausipalkka on 13 846 euroa."
Vertailun vuoksi: Lehto tienaa jatkossa enemmän kuin tasavallan presidentti Sauli Niinistö, joka saa - tosin verovapaana - 10 500 euroa kuukaudessa.
Pääministeri Juha Sipilä (kesk) saa pääministerin toimestaan 11 742 euroa kuukaudessa. Kun siihen lisätään kansanedustajan palkkio ja kulukorvaus, kokonaissumma kasvaa yhteensä 15 589,88 euroon kuukaudessa."
Perustelut:
Vaikka Varkauden kaupunginjohtaja Hannu Tsupari tienaa jatkossa lähes 4 000 euroa alaistaan vähemmän, pitää Tsupari sosiaali- ja terveyskeskuksen johtaja Seppo Lehdon palkkaa oikeutettuna.
- Meidän kaupunginhallituksen päätös oli yksimielinen. Minä sitä esitin, niin tarkoittaa sitä, että olin sitä mieltä, Tsupari sanoo Iltalehdelle.
Tsuparin mukaan Lehdon palkkaa korotettiin tehtävien hoidon lisäksi myös Varkauden sairaalan säilyttämisen vuoksi.
Keskustelu Keski- ja Pohjois-Savossa sosiaali- ja terveysuudistuksesta käy kuumana: Varkaudessa pelätään oman sairaalan puolesta. Tilannetta ei olisi edesauttanut Lehdon lähdön myötä toteutuneiden kahden sairaalan johtavan viranhaltijan lähteminen.
- Kannoimme huolta siitä, miten tässä tilanteessa pystytään turvaamaan sairaalan toiminta. Keski-Savossa ja Pohjois-Savossa on meneillään tämä sote-valmistelu, ja siellä Seppo Lehto on meidän neuvottelija. Sitä on täällä Varkaudessa pidetty tärkeänä, että siellä on hyvä edunvalvonta.
Kaupunginjohtajan mukaan Lehdon palkka asettuu perspektiiviin, kun muistaa, että jo kokonaispalkka oli alun perinkin 11 000 euroa kuukaudessa.
- Kyllähän se on myönnettävä, että palkka on todella korkea. Sitten, kun otetaan huomioon nämä uhkatekijät, jotka tässä meillä oli, ja Seppo Lehto on ollut jo muutaman vuoden töissä ja tehnyt ihan hyvää työtä."
Täytyy olla joku rinnakkaistodellisuusilmiö. Vaikka on kyse julkisesta sektorista, Kitinämaailmasta löytyy varmaan hyvä selitys.
Minua vähän kummastuttaa, että nuo lisäthän tulevat varmaan siitä, että laatii muutaman kirjelmän ja käy joissakin kokouksissa. Asiasta joka on jo kaikille osapuolille selvä. Miksi näihin tarvitaan jotain sulokielisupliikkikekkuleita? Tai jos tuo sellaisessa niin hyvä on, niin eikö riitä todellista motivaatiota itse asian puolesta ilman isolla rahalla hänen itsensä rasvaamista? Mutta kai jotkut ovat niiiiiin ylivertaisia?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Gat kirjoitti: Kitinämaailmasta löytyy varmaan hyvä selitys.
Hyvä veli-järjestelmä.
Seuraavaksi ko. kaupunginpomo on sairaalan johtokunnassa.
Mutta Bluntly. Tajuan tietenkin asenteesi, yhdyn heterosti ja itse sarkasmilla jatkan: Eikös työmies ole palkkansa ansainnut? Varsinkin yksityisektorin ylivertaiset olennot, Ja näköjään myös julkisen sektorin ylivertaiset olennot? Missä ainakin jälkimmäisessa on se, että mitenkäs kutenkas nykyään varsinkin julkisella sektorilla kaikkien pitäisi osallistua "yhteisiin talkoisiin"... siis tehdä enemmän työtä vähemmällä palkalla... niin eikö se koskekaan noita yliolentoja??? On ne niin korvaamattomia?
Tai minkä työn tuo kunnallis-sluibari saati paljon isopalkkaisemmatkin suuryrityspomot jättäisivät tekemättä, jos ei makseta lisää? Jos ei makseta tonneja kuussa lisää ja sitten eivät tee, mun mielestä se viittaa siihen, että se itse tehtävänanto, eli jopa moraalisesti perusteltava sairaalan säilyttäminen.. kuten tuolla.. ei oikeasti kiinnostakaan. Joten kun aito motivaatio puuttuu... nin mahtavatko olla sopivia duuniinsa?
Suuryritysten johtajat tuskin. Elop?
Meanwhile in the Jungle:
"Kehitysopista kiistelty Darwinista lähtien – Laura Huhtasaari (ps.) jatkaa linjaa"
Laskekaapa itse kuinka monta virhettä tuo erityisopettaja, kansanedustaja ja luulisin sivistyslautakuntaan kuuluva blondi sanoo. Tää on tietenkin vain mun mielipiteeni.. mutta jos haluaa kritisoida jotain tieteellistä teoriaa... niin eikö mahdollisesti voisi ennen oppia mitä se teoria sanoo??
”jos et pysty todistamaan aukottomasti, se ei silloin ole riittävän uskottava. Alkujärähdys olisi saanut aikaan ajan, aineen ja elämän? Kaiken syntyä ja elämän kehitystä ei tieteellisin menetelmin voida todistaa.”
”Mutta olen jo kerran sanonut, että jos sammakosta tulee prinssi se on satua, mutta jos sammakosta tulee prinssi vuosien ja vuosien päästä se onkin tiedettä. Minusta sekin vaatii todella paljon uskoa, että ihminen on tullut apinasta.
Ihminen on ihmeellinen, taatusti emme ole täällä vahingossa. Minä uskon Jumalaan.”
”en usko, että ihminen on eläin. Eikä apinat kehity ihmisiksi. Sekin teoria on täynnä aukkoja.”
”se nyt vaan on niin, että ihmiset eivät ole eläimiä, eikä eläimiä koskaan olleet. On ihan mahdoton teoria, että eläimistä tai eläimestä ajan saatossa tulisi ihminen.”
”kehitysopin mukaan nytkin pitäisi olla kehitysvaiheessa olevia ”puoli-apina-ihmisiä” jossakin, ei kuitenkaan ole. Apinat syntyvät aina apinoina niinkuin kaikki muutkin lajit.Ihminen syntyy aina ihmisenä. Maapallo on huikea, kaikella on tarkoituksensa luonnossa. Ei näin täydellistä ja järjestelmällisestä maailmaa synny ihan vahingossa luonnonoikkuna, kuten esim ihminen? Vaikka en uskoisi Jumalaan, en kyllä uskoisi Darwiniakaan.”
”minun taas tekee pahaa, kun ei pystytä oikeasti ja aukottomasti selittämään ihmistä ja maailmaa, niin väitetään että apinoistahan me….”
” Politiikassa viisaus merkitsee mielestäni kykyä hahmottaa todellisuus ja tehdä tämän realismin pohjalta hyviä päätöksiä.”
— Laura Huhtasaari
-KB
^ Persujen tavaton typeryys tuottaa kyllä aina välillä yllätyksiä. Tämä on sikäli kiinnostava keissi, että klovnikavalkadin nokkamieskin tässä taannoin Hesarissa selvitti, että hänen aatteellinen kotinsa (ja ilmeisesti tukilähde) on amerikkalainen uskonnollinen arvokonservatiiviporukka. Ilmeisesti tällainen hulluus on persuissa siis laajemmallekin levinnyttä (minkä siis ei tosiaan sinänsä pitäisi enää yllättää, kyllä jo itse persuus viittaa alentuneeseen kognitiiviseen suorituskykyyn).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti:^ Persujen tavaton typeryys tuottaa kyllä aina välillä yllätyksiä.
Hetkonen. Ei persuja pidä leimata noin. Yksittäistapauksia, joita ei saa yleistää? Itsekin äänestän persuja! Tai ei enää, hallitusvastuu paljasti kalsarinsa.
Sen sijaan kristillisdemokraatteja sopii pilkata.
Edelliseen teemaan liittyen Älyn Jättiläinen Herran Armosta, Sari Essayah.
"Sari Essayah ei usko evoluutioon – kertoo, mihin vaaditaan kaikkein kovinta uskoa"
-KB
Kah, itsensä jumalan asemaan nostanut rekrytoija siellä ensin ihmettelee hakuinnon puutetta ja jatkaa siitä sujuvasti hakemuksien ja hakijoitten arvosteluun.
Vihjaapa tekevänsä vielä mustia listojakin, joka on lienee se vaiettu salaisuus alalla.
Ootko viime aikoina saanut paljonkin hylsyjä, on taas sen verran kitkerää reaktiota. Ihan täysipäistä juttua ja ihan aiheesta. Missä kohtaa valittelee hakuinnon puutetta btw? Tuo vihjauskeksintö oli jo ehtaa Perttiä(tm).
^niin. Kyllä mun mielestäni on selvää, että Sipilä otti kätilöt esille poliittisena taktiikkana. Mikäpäs sen hienompaa, kuin että miespääministeri ottaa päätöksissään huomioon naisvaltaisen terveydenhuoltoalan työntekijät. Kuka nyt enää voi vastustaa Sipilää. Haluatko hyökätä kätiöitä vastaan, häh?!
Välttämättömyydestä tehdään hyve.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
James Potkukelkka kirjoitti:^niin. Kyllä mun mielestäni on selvää, että Sipilä otti kätilöt esille poliittisena taktiikkana. Mikäpäs sen hienompaa, kuin että miespääministeri ottaa päätöksissään huomioon naisvaltaisen terveydenhuoltoalan työntekijät. Kuka nyt enää voi vastustaa Sipilää. Haluatko hyökätä kätiöitä vastaan, häh?!
Välttämättömyydestä tehdään hyve.
Joo, minäkin kirjoitin, että kyseessä oli minusta viestintätekninen moka: ensisijainen viesti ei ole se tarkoitettu vaan lähes ennennäkemättömän kokemattoman hallituksen kannalta aivan väärä viesti. Hesari vain oli minuakin tosikompi ja kyseenalaisti, ainakin otsikkotasolla, koko valmistelun laadun eikä vain viestintästrategiaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
^Pääkirjoituksessa on mielenkiintoinen tieto; sen mukaan hallitus väittää, että se saa hoidettua niin, että lomarahoja ei nytkään tule niille, joilla niitä ei nyt ole.
Kuulostaa kyllä ympyrän neliöimiseltä. Lomarahat säädetään pakollisiksi (jotta niitä voidaan leikata), mutta ne eivät kuitenkaan tule pakollisiksi. Öh?
James Potkukelkka kirjoitti:^Pääkirjoituksessa on mielenkiintoinen tieto; sen mukaan hallitus väittää, että se saa hoidettua niin, että lomarahoja ei nytkään tule niille, joilla niitä ei nyt ole.
Kuulostaa kyllä ympyrän neliöimiseltä. Lomarahat säädetään pakollisiksi (jotta niitä voidaan leikata), mutta ne eivät kuitenkaan tule pakollisiksi. Öh?
Joo. Välillä tosiaan näyttää, että hallitus antaa vähän sellaista kuvaa, ettei olisi itsekään ihan kärryillä touhuistaan.
Kiinnostava tavallaan oli myös tuon Sipilän mediastrategiaa kehuvan tyypin aateskelu, että näinköhän perääntymiseen käitlöiden kurittamisesta (ja epäilemättä sunnuntaiden arkipäiväistämisestä) vaikuttivat myös Sipilän hihhuliyhteydet.
Tuo koko lomarahaan liittyvä juridinen konstruktio on sellainen, että se kyllä taitaa loukata omaisuudensuojaa aika raakasti. Lomaraha on käytännössä osa kokonaispalkkausta, joka useimmilla joilla raha ei tule tessistä on vähintään vakiintunut työsuhteen ehdoksi, jota kolmas taho (valtio) ei voi muuttaa. Henk. koht. ajattelin ilmoittaa työnantajalle että mun lomaraha on syytä maksaa täysimääräisesti, koska tuollainen lainpykälä (jos sellainen joskus tulee) ei voi muuttaa mun työsopimuksen sisältöä. Myös palkanmuodostukseen jälkikäteen puuttuva laki kuulostaa tes-palkkoihinkin kohdistuvana erikoiselta.
Sen lisäksi sellainen ratkaisu, jossa lomaraha tulee pakolliseksi muttei kaikille loukkaa perustuslain yhdenvertaisuusvaatimusta sillä kurin, että se on todennäköisesti pätemätön myös tuolta osin. On ihan mahdollinen lopputulema, että tuolla puuhastelulla hallitus saa aikaiseksi kustannusten kasvun lomarahattomilla aloilla yhdenvertaisuusperusteella ja muiden alojen osalta KKO tai joku KV-elin toteaa koko säädöksen mitättömäksi omaisuudensuojaa loukkaavana. Vaikea kuvitella, että tämä ratkaisu jää elämään.
^^ Ja kuten hyvin tiedetään, pykälänväänteliijöiden ammattikunta on omanarvontuntoista ja auktoriteettiaan vaalivaa sakkia, ja kuten myös hyvin tiedetään, Sipilän hallitus on ensimmäinen hallitus itsenäisen Suomen historiassa, jossa ei ole mukana yhtään juristia. Ihan näpäytyksen vuoksikaan näitä veivauksia ei tehdä hallitukselle helpoksi!