Näin on! Välttämällä ensimmäisen kertaluvun vatulointia aiheutetaan todella urpoa toisen kertaluvun vatulointia, mutta ehkä sitä ei lasketa. Pääasia, että tehdään. Vaikka sitten moneen kertaan uusiksi!James Potkukelkka kirjoitti:Mutta on kuitenkin tekemisen meininki!1urpiainen kirjoitti: Joo. Välillä tosiaan näyttää, että hallitus antaa vähän sellaista kuvaa, ettei olisi itsekään ihan kärryillä touhuistaan.
Typerimmät uutiset
-
- Kitisijä
Re: Typerimmät uutiset
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Haluat siis riistää kätilöiltä sunnuntailisät!1 Sika!So Hard kirjoitti: Henk. koht. ajattelin ilmoittaa työnantajalle että mun lomaraha on syytä maksaa täysimääräisesti..
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
-
- Kitisijä
Selväähän se on ollut jo pitkään, että tavoitteena on etupäässä laskea julkisen sektorin palkkakustannuksia. Tämä on kaikinpuolin hyvä ja oikea tavoite. Sitä ei kuitenkaan voi sanoa ääneen. Tavoitetta ajetaan kuin käärmettä pyssyyn säilyttämällä frontti, että yksityisen sektorin kipailukykyä tässä ollaan parantamassa.
Jos munaa olisi niin pitäisi leikata julkisen sektorin palkkoja ja sallia paikallinen sopiminen. Munaa: ei ole.
Jos munaa olisi niin pitäisi leikata julkisen sektorin palkkoja ja sallia paikallinen sopiminen. Munaa: ei ole.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
Kätilöiden palkat maksetaan mun solidaarisuusverolla, joten kyllä.James Potkukelkka kirjoitti:Haluat siis riistää kätilöiltä sunnuntailisät!1 Sika!So Hard kirjoitti: Henk. koht. ajattelin ilmoittaa työnantajalle että mun lomaraha on syytä maksaa täysimääräisesti..
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015093 ... 2_uu.shtml
Onko aloja, joilla on työehtosopimus, mutta ei vuosilomia?
Onko aloja, joilla on työehtosopimus, mutta ei vuosilomia?
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
-
- Kitisijä
http://yle.fi/uutiset/matematiikan_opet ... le/8358755
Aivan täyttä jaskaa mun mielestäni. Miksi ihmeessä _peruskoulussa_ pitäisi opettaa koodaamista?
Aivan täyttä jaskaa mun mielestäni. Miksi ihmeessä _peruskoulussa_ pitäisi opettaa koodaamista?
-
- Kitisijä
^^ asiasta lisää linkkiketjussa.
-
- Kitisijä
Toisaalta, matikassa ja muissakin aineissa on paljon turhempaakin sisältöä.James Potkukelkka kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/matematiikan_opet ... le/8358755
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
Ei edes ole olemassa sellaista asiaa kuin koodaus. Tietyt perusasiat toki pätevät, mutta ohjelmointikielet ja -metodit eroavat toisistaan ihan perkeleesti, ei basicin opettelu auta c++:n kanssa sen enempää kuin ruotsin kielippi kiinan opettelussa. Tavallinen ihminen ei tarvitse koodamisen osaamista yhtään mihinkään.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
^ Olen voimakkaasti eri mieltä. Itse opettelin ohjelmoimaan Lispin murteella ja se oli äärimmäisen nerokasta, vaikken toki koskaan Lispiä käyttänyt ohjelmointiurallani, joka päättyi noin vuonna 2001.
Aika monessa kirjoituspöytäduunissa olisi eduksi, jos osaisi ohjelmoida esim. exceliä. Kaikki eivät tietenkään tarvitse, mutta se on hyvin huono perustelu sille, ettei sitä tarvitsisi opettaa.
Aika monessa kirjoituspöytäduunissa olisi eduksi, jos osaisi ohjelmoida esim. exceliä. Kaikki eivät tietenkään tarvitse, mutta se on hyvin huono perustelu sille, ettei sitä tarvitsisi opettaa.
-
- Kitisijä
^mutta kun ne, jotka eivät ole asiasta kiinnostuneita, eivät takuulla opi koodaamaan kun siihen käytetään muutama tunti ja opettajana henkilö, joka ei itse osaa koodata.
Tässä käy näin:
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1443670885459.html
Ps. mua ko. oppiaine toki kiinostaisi, jos olisin peruskoululainen.
Tässä käy näin:
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1443670885459.html
Ps. mua ko. oppiaine toki kiinostaisi, jos olisin peruskoululainen.
-
- Kitisijä
Perinteisenä änkyrähumanistina olen jyrkästi Elcon kanssa samaa mieltä. Nyt ja erityisesti tulevaisuudessa koodaaminen kuuluu yleissivistykseen ja on tärkeä kansalaistaito. Lisäksi jo nyt esimerkiksi perusluonnontieteissä professorit valittavat, että suurimpia puutteita opiskelijoiden taidollisissa valmiuksissa tehdä jotain mielenkiintoista on nimenomaan osaamattomuus koodaamisessa. Puhumattakaan siitä, että kyllä kai tämä "diginatiivien" tulo yliopistoihin ja työelämään on toistaiseksi jäänyt pettymykseksi: tavaton sujuvuus selfieiden ottamisessa & jakamisessa sekä räiskintäpelien pelaamisessa ei olekaan tuonnut toivottua tuottavuusloikkaa.
Toinen asia on sitten tämä, että epäilemättä on virhe laittaa aine osaksi matematiikkaa ja pistää vanhan liiton matematiikanopettajat opettamaan asiaa. Tilanne on vähän sama kuin että minusta tunnustuksellisuuteen sidottu uskonnonopetus on häpeäksi koko Suomelle ja pitäisi välittömästi korvata filosofiapohjaisella katsomusaineella ja uskontotiedepohjaisella uskontotiedolla - vaikka epäilemättä näien asioiden toteutus vanhan koulun uskonnonopettajien johdolla olisi kammotus.
PS mua ko. oppiaine toki inhottaisi, jos olisin peruskoululainen.
Toinen asia on sitten tämä, että epäilemättä on virhe laittaa aine osaksi matematiikkaa ja pistää vanhan liiton matematiikanopettajat opettamaan asiaa. Tilanne on vähän sama kuin että minusta tunnustuksellisuuteen sidottu uskonnonopetus on häpeäksi koko Suomelle ja pitäisi välittömästi korvata filosofiapohjaisella katsomusaineella ja uskontotiedepohjaisella uskontotiedolla - vaikka epäilemättä näien asioiden toteutus vanhan koulun uskonnonopettajien johdolla olisi kammotus.
PS mua ko. oppiaine toki inhottaisi, jos olisin peruskoululainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitinä VIP-jäsen
Mä suhtaudun tähän varovaisen positiivisesti. Koko homman hyödyllisyys riippuu pitkälti siitä miten asiaa lähestytään. Jos asiaa lähestytään Hello Ruby:n tyyliin ja keskitytään ohjelmistojen logiikkaan, sen ymmärtämiseen sekä sen hyödyntämissä tarvittavan ajattelutavan kehittämiseen, niin ollaan mielestäni oikeilla jäljillä. Tietotekniikkahan tulee jatkossa olemaan entistä kiinteämpi osa elämää, joten mielestäni on hyvä, että mahdollisimman laajasti on olemassa ymmärrys siitä logiikasta joilla ne toimii, jotta niitä osataan käyttää tehokkaasti. Koneiden toiminnan ymmärtäminen on tavallaan modernia yleissivistystä.James Potkukelkka kirjoitti:Aivan täyttä jaskaa mun mielestäni. Miksi ihmeessä _peruskoulussa_ pitäisi opettaa koodaamista?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
Ongelma tuossa ohjelmoinnin opettamisessa on helposti parin kertaluokan ero tuottavuudessa. Kun peruskoulussa vissiin mennään sieltä missä aita on matalin niin osalle tuo tulee olemaan täyttä hepreaa ja toisille aivan liian helppoa.
-
- Kitisijä
Montakos kertaa olet koodannut?urpiainen kirjoitti:Nyt ja erityisesti tulevaisuudessa koodaaminen kuuluu yleissivistykseen ja on tärkeä kansalaistaito.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Mun sarkasmimittari värähtelee.So Hard kirjoitti:Montakos kertaa olet koodannut?urpiainen kirjoitti:Nyt ja erityisesti tulevaisuudessa koodaaminen kuuluu yleissivistykseen ja on tärkeä kansalaistaito.
Huom! Ei se toinen viisari!
-
- Kitisijä
Lukiossa meille opetettiin BASICIA. Kukaan ei opppinut mitään. Toiset sen takia, että eivät tajunneet mitään koko kurssista, toiset (kuten minä), koska osasivat jo kaiken opetetun. Lisäksi kannattaa huomata, että lukiosta pahimmat gummipäät ovat jo poistuneet.elco kirjoitti:Ongelma tuossa ohjelmoinnin opettamisessa on helposti parin kertaluokan ero tuottavuudessa. Kun peruskoulussa vissiin mennään sieltä missä aita on matalin niin osalle tuo tulee olemaan täyttä hepreaa ja toisille aivan liian helppoa.
Monelle peruskoulussa kannattaisi opettaa enemmin lukemista kuin koodaamista.
-
- Kitisijä
Vagabondo kirjoitti:Mä suhtaudun tähän varovaisen positiivisesti. Koko homman hyödyllisyys riippuu pitkälti siitä miten asiaa lähestytään. Jos asiaa lähestytään Hello Ruby:n tyyliin ja keskitytään ohjelmistojen logiikkaan, sen ymmärtämiseen sekä sen hyödyntämissä tarvittavan ajattelutavan kehittämiseen, niin ollaan mielestäni oikeilla jäljillä. Tietotekniikkahan tulee jatkossa olemaan entistä kiinteämpi osa elämää, joten mielestäni on hyvä, että mahdollisimman laajasti on olemassa ymmärrys siitä logiikasta joilla ne toimii, jotta niitä osataan käyttää tehokkaasti. Koneiden toiminnan ymmärtäminen on tavallaan modernia yleissivistystä.James Potkukelkka kirjoitti:Aivan täyttä jaskaa mun mielestäni. Miksi ihmeessä _peruskoulussa_ pitäisi opettaa koodaamista?
Tarvitseeko rakennusmiehen tietää, miten sähköporakone toimii tai sihteerin tietää, miten tietokone toimii? Ne on työkaluja.
-
- Kitisijä
En ollut sarkastinen. Ja vaikka megalo- ja egomaniani yllättävät usein itsenikin, en kuitenkaan aina pidä omia osaamisiani sivistyksen välttämättöminä ja riittävinä kriteereinä.James Potkukelkka kirjoitti:Mun sarkasmimittari värähtelee.So Hard kirjoitti:Montakos kertaa olet koodannut?urpiainen kirjoitti:Nyt ja erityisesti tulevaisuudessa koodaaminen kuuluu yleissivistykseen ja on tärkeä kansalaistaito.
Kuten sanoin, tässä nyt on sitten se, että en tietenkään kannata sitä, että asia toteutetaan typerästi ja huonosti. Lisäksi on myönnettävä, että tuntumani peruskouluun on vähän heikoissa kantimissa, eli sikäli tämä voisi kyllä olla lukioasioitakin. Mutta uskon tosiaan, että tulevaisuudessa vähän kehittyneempi ymmärrys tietotekniikan peruslogiikasta on sellainen kansalaistaito, jonka tulee kuulua niidenkin henkilöiden sivistysarsenaaliin, jotka lukioon eivät mene.
-
- Kitisijä
Mä osasin koodata Basicilla kaikenlaista ja Amigalla pienen strategiapelinkin, mutta en saisi aikaiseksi matkapuhelinsovellusta joka kirjoittaa näytölle prööt ilman ylivertaiselta tuntuvaa perehtymistä. Ei-ajantasaisella perusohjelmoinnin ymmärryksellä ei oikein tee mitään, laitteiden toiminnan osalta perustyyppi ei osaa edes käyttää valmiista ominaisuuksista 95%:a, mihin he tarvitsisivat lisäominaisuuksien luontikykyä?
Tuleville insinööreille voisi toki järjestää valinnaista opetusta, mutta epäilemättä pedagogisesti kelvollinen opettaja olisi auttamatta oppilaiden perässä ja asiantunteva taas olisi pedagoginen painajainen. Lispaava kolanörtti hermostuisi perusysiluokkalaiseen sekunnissa.
Excelin osalta suurin osa saisi ison hyödyn jos osaisi edes sortata dataa ja pyörittää pivottia. Makrojen ohjelmointi on jo toiselta planeetalta.
Tuleville insinööreille voisi toki järjestää valinnaista opetusta, mutta epäilemättä pedagogisesti kelvollinen opettaja olisi auttamatta oppilaiden perässä ja asiantunteva taas olisi pedagoginen painajainen. Lispaava kolanörtti hermostuisi perusysiluokkalaiseen sekunnissa.
Excelin osalta suurin osa saisi ison hyödyn jos osaisi edes sortata dataa ja pyörittää pivottia. Makrojen ohjelmointi on jo toiselta planeetalta.
Universaali disclaimer.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Sä nyt koitat olla sarkastinen ja hauska huonolla menestyksellä. Porakone ei liity aiheeseen mitenkään ja sihteerin todellakin olisi hyvä ymmärtää ohjelmien toimintarakennetta, jotta osaisi tehokkaasti käyttää toimisto-ohjelmia. Mutta kuten alkuperäisessä viestissä yritin selittää, niin se miten tietotekniikkaa meidän kouluaikana opetettiin ei todellakaan ole se tapa millä toivon asiaa lähestyttävän ja ottaen huomioon, että tietotekniikan opetus alkaa jo peruskoulun kolmannella luokalla, niin en myöskään usko sen olevan se tapa millä asiaa tullaan lähestymään. Ajattelet asiaa tällä hetkellä kovin vanhanaikaisesti.James Potkukelkka kirjoitti:Tarvitseeko rakennusmiehen tietää, miten sähköporakone toimii tai sihteerin tietää, miten tietokone toimii? Ne on työkaluja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
- Kitisijä
Niin, kuinka relevantti perustelu on se, mitä kullakin koulusta saadulla tiedolla ja taidolla tosielämässä tekee? Esimerkiksi isotoopit, derivoinnit sun muut ovat 95 prossalle täysin turhaa. En sano, että tämä olisi riittävä perustelu lisätä yhtä turha koodaaminen agendalle, mutta ilmaan jää kysymys, mikä oikeasti on turhaa tulevaisuudessa?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
No itse asiassa en yrittänyt olla hauska tai edes sarkastinen. IMHO 95%:lle väestöstä tietokone on työkalu. Ei lääkärin tarvitse tietää, miten verenpaine- tai kuumemittari toimii käyttääkseen niitä ongelmitta.Vagabondo kirjoitti:Sä nyt koitat olla sarkastinen ja hauska huonolla menestyksellä. Porakone ei liity aiheeseen mitenkään ja sihteerin todellakin olisi hyvä ymmärtää ohjelmien toimintarakennetta, jotta osaisi tehokkaasti käyttää toimisto-ohjelmia. Mutta kuten alkuperäisessä viestissä yritin selittää, niin se miten tietotekniikkaa meidän kouluaikana opetettiin ei todellakaan ole se tapa millä toivon asiaa lähestyttävän ja ottaen huomioon, että tietotekniikan opetus alkaa jo peruskoulun kolmannella luokalla, niin en myöskään usko sen olevan se tapa millä asiaa tullaan lähestymään. Ajattelet asiaa tällä hetkellä kovin vanhanaikaisesti.James Potkukelkka kirjoitti:Tarvitseeko rakennusmiehen tietää, miten sähköporakone toimii tai sihteerin tietää, miten tietokone toimii? Ne on työkaluja.
-
- Kitisijä
Näin. Minäkin tein mm pong-kopion BASIC:lla, mutta en osaisi tehdä "hello world" -ohjelmaa kännykälle.So Hard kirjoitti:Mä osasin koodata Basicilla kaikenlaista ja Amigalla pienen strategiapelinkin, mutta en saisi aikaiseksi matkapuhelinsovellusta joka kirjoittaa näytölle prööt ilman ylivertaiselta tuntuvaa perehtymistä ..
-
- Kitisijä
No niin! Tavoitteena olisi mielestäni perusteiden luominen jatko-oppimiselle tietorakenteista ja algoritmeista, tiedonhallintajärjestelmistä ja ohjelmointirajapinnoista. Enkä todellakaan puhu nyt mistään SQL:stä vaan jostain merkittävästi helpommasta. Jossain on tietoa (tila), mikä pitää hakea ja joko prosessoida ja/tai integroida johonkin toiseen dataan, jotta saavutetaan tulos (tila'), joka ei ole ilmiselvää katsomalla lähtötilaa. Joku minua viisaampi pedogogi voi tehdä toteutuksen.So Hard kirjoitti: Excelin osalta suurin osa saisi ison hyödyn jos osaisi edes sortata dataa ja pyörittää pivottia. Makrojen ohjelmointi on jo toiselta planeetalta.
On mielestäni peruskouluskidien kohtuutonta aliarvioimista, jos luullaan, ettei valtaosa niistä kykene saavuttamaan tilamuutosta iPadilla.
Olennaista tuossa olisi kyetä voittamaan peruskoululle implisiittinen mahdottomuus ja hyväksyä, että tasoerot oppilaiden välillä ovat valtavia.