Jos joku ei nyt jostain syystä muista henkilöhistoriaani ulkoa niin sanottakoon, että tuossa muutama vuosi takaperin asustelin ja työskentelin puolisen vuotta Kalifornian Bay Arealla ja täytyy kyllä sanoa, että siellä EW olisi epäilemättä kuin kala vedessä. Ajatelkaapa sitä joogaavaa, kasvissyövää, bio-sähköautoja ajavaa, erinäisten puolivillaisten elämäntapagurujen oppeja seuraavaa ja korostetun traditioista vapautunutta valkoista liberaalijengiä, joka varmasti ostaisi koska tahansa ajatuksen maailman muuttamisesta ja parantamisesta vaatesuunnittelun järein keinoin. Tämä jengi myös pönkittää identiteettiään erottautumalla muusta Amerikasta, mukaanlukien Los Angelesin "pinnallinen" Etelä-Kalifornia, täsmälleen samalla mustavalkoisella klisevarastolla kuin mitä Chap yllä kutsuu lähes rasistiseksi. Ja Kaliforniassa monella näistä hörhöistä on rahaa sijoitettavaksi uusiin bisneksiin melko käsittämättömiä määriä. Jos joku yleistys pätee heihin siinä missä muhinkin amerikkalaisiin, se on lähes täydellinen itse-ironian ja sarkasmin puute, joka parhaimmillaan esiintyy vilpittömyytenä ja kyynisyyden puutteena, ja pahimmillaan hämmästyttävänä naiiviutena - eikä koskaan haluttomuutena neuvoa muitakin valaistuksen tielle. Tuleeko joku mieleen? Toki EW:n tähänastiset näytöt avaavat varmaan paremmin ovia Euroopassa, mutta kyllä omin markkina-alue on varmasti Pohjois-Kaliforniassa.Chap kirjoitti:Kuulostaa kyllä minun korvaan lähes rasistiselta lausunnolta. Itse en usko, että jenkit ovat olennaisesti pinnallisempia kuin eurooppalaiset ja, että sen takia jenkeissä voisi pärjätä vaatebisneksessä vain myymällä mahdollisimman halpaa, mahdollisimman valheellisella mielikuvilla. Vaikka tuossa hivenen totuutta olisikin, niin kyllä jenkit on hyvin heterogeeninen markkina, jossa pärjää muutkin kuin H&M:n ja Gapin kaltaiset suuret ketjut. Se kai tässä nyt on olennaista, että löytyykö sieltä se pieni murto-osa ihmisiä, jotka ostaisivat EW:n do-good-vaatteita.
En myöskään malta olla huomauttamatta, että ihmettelen Elcon käsitystä siitä, että So Easy olisi rahoitus/pankkialalla. Minä en saanut kaverin lyhyestä mutta unohtumattomasta palstapresenssistä ollenkaan sellaista kuvaa. Ajattelin pitkään, että tyyppi on varmaankin joku aloitteleva konsultti jossain isossa, kansainvälisessä konsulttitalossa. Mutta ne hommat kai edellyttävät ylempää korkeakoulututkintoa, eikä So Easyn hämmästyttävän literalismin edustama kyvyttömyys kriittiseen, abstraktiin ja luovaan ajatteluun oikein viittaa sinne. Arvelisinkin, että kaveri on tradenomi, joka toimii liiketoimintapuolella jossain mainostoimistossa tai uuden median yritykessä. Ilman tutkintoa amerikkalaisesta yliopistosta hänen voisi olla vaikea päästä sisään amerikkalaiseen bisnesmaailmaan, mutta jonkun suomalaisen yrityksen edustajana piilaaksossa hänkin varmaan voisi uraa EW:n Eldoradossa luoda.