Pappailu?

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
NuoriD

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Elppis kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
Ei siinäkään ole mun mielestä mitään järkeä että yhtä mokaansa saa joutua katumaan ja häpeämään kuukausitolkulla.
Tossa rangaistuksessa on sen verran tiukat raamit, että tekee vielä jotain paljon pahempaa, mitä tekisi normioikeuksin.
En ymmärrä tätä virkettä.

Onhan tuo melko kova kakku, mutta täytyy huomata seuraavaa:

1)Tyttö on kerran aiemminkin yökyläasiassa valehdellut: sanoi, että sen tytön äiti on kotona, jonka luona ovat. Totuus oli, että siellä ei ollut ketään vanhempia paikalla.

2)Ollaan alleviivattu ja korostettu, että kun lähtee yökylään, niin kännyä on pidettävä päällä ja siihen on vastattava. Aiemmin muutaman kerran akku on juuri sopivasti sattunut loppumaan.

Nyt soiteltiin huolissaan ja laitettiin tekstareita, ei mitään vastausta. Tyttö taatusti tiesi, että yriteltäisiin tavoitella.

Onhan se nyt aika inhottava tilanne vanhemmille, kun klo on 24 pe iltana, tyttö ei vastaa kännyyn ja ei tietoa, missä se on. Se siis tiedettiin, että ei ole siellä, mihin sanoi menevänsä.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Jos faija antaa pirullista kakkua vähäpätöisestä rikkeestä niin en usko, että se erityisesti kannustaa avoimuuteen ja rehellisyyteen.

Ota tekniikka avuksi:
http://www.fambit.com/index/kidfinder
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Samaa mieltä edellisten kanssa.

Omat vanhempani kovasti toivoivat teiniminulta rehellisyyttä. Jaksoin muutamia kertoa yrittää, mutta koska aina tuli niin vitullista paskaa naamalle (huom: vitullinen paska määritellään tässä subjektiivisesti sen mukaan, miltä seuraukset minusta tuntuivat - ei siis objektiivisesti), hoidin asian alkamalla valehdella, ja tulin siinä pian niin hyväksi ettei vanhuksille ole vielä tähänkään päivään mennessä selvinnyt millaista elämää silloin elin.

Vain kohtuullisilla ja ymmärrettävillä rangaistuksilla voi olla myönteistä vaikutusta.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti: Sokerileipuri määräsi tämä vuosi ilman kuukausirahaa, tämä vuosi ei yökyläilyä ja kotiintuloaika klo 20 tämä vuosi.
Tämä vetää melkein vertoja serkkupojan kohtalolle. Sen faija kielsi poikaa menemästä kaupunkiin muiden kavereiden kanssa ennen kuin täyttäisi 18 vuotta.

Mitä luulet että pojasta tuli?
EveryWoman
Kitisijä

Elppis kirjoitti:...laskisin kk-rahaa, kunnon puhuttelu jne.
Komppaan. Jos halutaan saada teini käyttäytymään paremmin, teinillä täytyisi olla jokin insentiivi tehdä niin. Jos kaikki kk-rahat viedään kertalaakista usean kuukauden ajaksi, moni varmaan ajattelee että sama kai se vaikka nyt sitten tekee ihan mitä vain - kun ne rahat on kuitenkin jo menneet. Jos puolestaan kk-rahaa vain lasketaan, jää ehkä jotain mielenkiintoa parantaa käytöstä, ettei raha laske lisää. Tai sitten vain syntyy insentiivi valehdella paremmin; riippunee luonteesta. Jokatapauksessa asteittaisilla, pienemmillä rangaistuksilla on sentään mahdollisuus toimia toivotulla tavalla. Isoilla totalitaristis-henkisillä pamauksilla ei oikein.

Ja tuo puhuttelu olisi ainakin mun tapauksessa ollut paras keino puuttua asiaan kuin asiaan (jos puhuttelijalla olisi ollut kykyä käsitellä mua). Jos sen tekee oikein, henkilö itse tajuaa mihin omat rajat kannattaa vetää ja syntyy sisäistä motivaatiota toimia järkevästi. Mutta se on tietysti kasvattajan kannalta haasteellisempaa kuin pelkkä kk-rahojen vieminen ja kotiarestiin laittaminen.
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Njoo... Itse sain joskus teininä tuon kaltaisia kotiituloaikarangaistuksia/kotiarestia jostain vastaavanlaisesta pikkurikkeestä.
No. Hoidin asian niin, että en tullut ollenkaan kotiin :roll:
Kerroin kyllä MIKSI tein niin. Tulin myös ymmärretyksi. Tosin taisin olla vuoden verran vanhempi kuin ND:n tytär ja aikakin oli toki erilainen Silloin Kauan Sitten, mutta se ei nyt oo se pääasia
EveryWoman
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:Mä en näe mitään ristiriitaa vaatia lapsia toimimaan eri tavalla, kuin on itse toiminut, jos on itse mielestään toiminut aikanaan väärin. Jos itse ei ole mielestään toiminut väärin, niin silloin ei kait ole mitään syytäkään vaatia toimimaan toisin.
...
Sitten se, että otin alkoa ensimmäisen kerran 15-vuotiaana niin sen suhteen en osaa sanoa, teinkö väärin. En mielestäni, koska "kaikki" kaveritkin teki niin. Tuskinpa oikein voin vaatia omia lapsiani toimimaan toisin, mutta en silti aioi antaa signaalia, että pitäisin sitä hyväksyttävänä.
Hyvä pointti.

Mun kohdalla tämä on ehkä sikäli tavallista ongelmallisempaa, että olen tehnyt asioita, jotka melkein kaikkien ihmisten mielestä ilmeisesti ovat "väärin", mutta minun mielestäni eivät. Kumpaa moraalia vaadin lapsiani noudattamaan? Esimerkkinä vaikkapa säännöllisten ympärikännien vetäminen 12-vuotiaana.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Pitäisikö joku sitä hyvänä asiana, että lapsi ei tule kertaakaan kännissä kotiin alle 18-vuotiaana? Jos olisin Dave niin olisin ylpeä siitä, että lapsi kasvaa aikataulussa.

Minulla kun ei tietenkään ole lapsia niin ainoa vertailukohta on oma nuoruuteni. Paloin hyvinkin nuorena kännäämisestä - seurauksena oli peruspuhuttelu eikä mitään muuta. Koen nyt, että minulle annettiin vastuuta ja kun koulu sujui, ystäviä löytyi, tyttöystäviä löytyi ja homma ei lähtenyt mitenkään lapasesta niin menettelytapa ei mennyt pahasti metsään.

Olisin ollut luultavasti loppumattoman katkera, jos olisin saanut daverangaistuksen siitä, että tulen vähän myöhässä kotiin - enkä edes kännissä.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Riippuu varmaan teiniksin luonteesta, mitä rangaistukseksi sitten kun se kunnon heavystuffi alkaa, jos on alkaakseen. Siten rangaistus suhteutettuna tekoon olisi kai oleellisempaa.

No mä olin aivan järkyttävä teininä eikä muhun olisi tehonnut kuin huoneeseen lukitseminen, jos sekään, joten vaikea sanoa rangaistuksen tehoa.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Vaola kirjoitti: Tiedän aika monta hyvästä perheestä tullutta kunnollista, lahjakasta nuorta, joista sitten kuitenkin tuli narkomaaneja tai alkoholisteja
Mä en itseasiassa tunne muunlaisia, ja tunnen valtavan määrän. Tästä syystä en tee olettamuksia oman tyttäreni suhteen; rakkaus, turvallinen kotiympäristö yms. ei ole mikään tae yhtään mistään. Oikeasti, kun noi perusjutut on kunnossa niin monilla vanhemmilla tulee se ns. turvallisuudentunne sekä "ei meidän poika/tyttö"-vaihde päälle. Se on vaan huomio minkä olen tehnyt.

Teininä mulla oli lähinnä ongelma tuo muualla hilluminen eli olin lietsussa joskus useitakin päiviä, frendejen kanssa. Voi äiti raukkaa, sano. Viinaksia en juuri nauttinut, huumeita en lainkaan, vaikka toinen ystäväporukka oli pelkkää narkkia, tupakkia tuprutin. Eikä koulussa olokaan oikein napannut. Mulla oli sekä hyvää että huonoa seuraa, kauhun tasapaino :D

Ihan hyvä musta silti tuli. Nörtti kunnollinen hikipinko.
EveryWoman
Kitisijä

Vaola kirjoitti:Vähän niinkuin elco tuossa mainitsikin, niin toki täytyy ottaa kokonaiskuva huomioon. Jos koulu sujuu, kaverit ovat hyviä ja muutenkin homma on jees, niin silloin on vähän eri lähtökohdat verrattuna sellaiseen jossa homma prakaa vähän joka suunnasta.
Nimen-omaan.

Omien vanhempieni asenne oli aivan suhteetonta siihen nähden, että mulla ei ollut ongelmia koulussa, ei kavereiden kanssa, ei harrastusten suhteen eikä minkään muunkaan asian suhteen. Tästä huolimatta mm. kerran kännäilystä kiinni jäätyäni en enää ikinä saanut jäädä kavereille yöksi. Siis monivuotinen rangaistus yhdestä mokasta. En kyllä hirveästi pystynyt kunnioittamaan vanhempiani, kun samaan aikaan paljon huonommin asiansa hoitaneilla kavereillani oli paljon enemmän oikeuksia ja vapauksia. Kunnioituksen puuttumisesta seurasi, että tein niin kuin itse halusin, vanhemmille kertomatta ja varsinkin heidän mielipiteitään kuuntelematta.

Meillä oli käsittääkseni niin, että isän mielestä koulumenestykseni ym. olisi pitänyt ottaa huomioon, mutta äiti oli niin sokean ylisuojeleva, ettei tossun alla olevan isän mielipidettä huomioitu mitenkään. Sen perusteella, mitä Daven vaimosta tiedän, en ihmettelisi vaikka tilanne olisi samantapainen.

Ehdotan Dave, että panet vaimollesi kovan kovaa vastaan tässä asiassa.

Otetaan esimerkki vielä eräästä äidin langettamasta hyvästä rangaistuksesta, joka on uskoakseni vaikuttanut myöhempään elämääni myönteisesti. Valehtelin känniretkestä kiinni jäätyäni, että luokan paha poika oli pakottanut minut juomaan (tiedän, vitun raukkamaista eikä ole toistunut sittemmin). Rangaistukseksi äiti pakotti mut menemään pojan kotiin ja pyytämään anteeksi tämän vanhempien nähden (ei siis tullut itse mukaan, vaan mun piti alusta loppuun asti hoitaa asia itse). Oli järkyttävän vaikeaa ja hävetti kympillä, mutta sen tehtyäni ymmärsin, miksi joskus kannattaa pakottaa itsensä tekemään myös hyvin vaikeita asioita. Jos en olisi tätä silloin ymmärtänyt, en varmasti olisi nyt tässä missä olen.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vaola kirjoitti:Mä olen miettinyt sitä, kuinka himaan lukitseminen vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Jos ystävät ovat hyviä tyyppejä, niin niiden kelkasta tippuminen ei välttis ole kovin hyvä asia. Mulla kun ei ollut juuri ystäviä, niin välillä sit eksyinkin melko kyseenalaisiin piireihin. Semmoista en haluaisi omille lapsille.
Sosiaalisiin suhteisiin vaikuttaa sekin että on tiukat, muihin verrattuna melko aikaiset kotiintuloajat, eikä mahdollisuutta yökyläilyyn. Tuo ikä on kenties herkintä aikaa sosiaalisien suhteiden ja -kykyjen kehittymiselle. Vapaa-aika ja sosiaalisuus menee koko ajan enemmän iltapainotteiseksi. Minusta daven ongelmanratkaisutyyli voi vain pahentaa asioita tyttären sosiaalisen kehittymisen kannalta. Kelkasta tippuu helposti.

Jos lapsen kaverit ovat vanhemmille tuttuja niinkuin toivoa sopisi, ja se porukka missä tytär pyörii ihan kunnollista, niin jonkinlaista joustoa pitäisi mun mielestä antaa tyttärellekin sen suhteen miten pistetään vapaavaihdetta päälle, kunhan ei niitä aivoja jätetä kokonaan narikkaan. Tässäkin tapauksessa tytär oli kuitenkin jopa selvinpäin, joten vastuuta omasta tilanteesta selvästi otettiin, vaikka haluttiinkin päästä bilettämään paikkaan "mihin muutkin meni" ja itsellä oli hyvin todennäköinen käsitys siitä ettei "muiden mukaan" olisi mitään asiaa jos rehellisesti kysyttäisiin vanhemmilta saako mennä.

Kannattaa myös muistaa se, että kun kiinni sitten jäädään porukalla, saatuja sanktioita verrataan kaveripiirissä. Jos muut selviävät pelkällä nuhtelulla ja jollain viikon pituisella elämänlaadun rajoittamisella, alkaa dave vaimoineen näytämään melkoisen tiukkapipoisilta mulkuilta niin tyttären kuin kaveripiirinsäkin silmissä - ikävä kyllä ihan oikeutetusti. Tällainen suhteettomuus muiden saamiin rangaistuksiin ei sitten ainakaan motivoi olemaan rehellinen jatkossa, ja homma helposti eskaloituu hyvin äkkiä hyvinkin pahaksi.

Ennen kaikkea minun mielestäni kasvatuksessa täytyisi pitää porkkana rehellisyyden vaalimisessa, sillä tulevaisuudessa se saattaa vaikuttaa kaikkiin läheisiin ihmissuhteisiin ja käytökseen niissä. Suhteettomat rangaistukset motivoivat valehteluun ja kieroiluun, joka saattaa peilautua myös niihin tuleviin ihmissuhteisiin.

Että tämä teksti nyt sattui löytymään kokonaisuudessaan sulle osoitetun lainauksen alta, ei tarkoita sitä että olisin mitenkään kovin eri mieltä kirjoittamastasi. Sattui nyt vaan purskahtamaan näppikselle vähän laajemman kautta. Ai vitsi musta tulis loistava faija.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti:Ehdotan Dave, että panet vaimollesi kovan kovaa vastaan tässä asiassa.
Eiks tällanen ehdottelu nyt oo jo aika raisua, kun ongelman olemassaolosta ei ole alkuunkaan tietoa vaan sellainen on luotu ainoastaan omilla ajatusleikeillä?
EveryWoman
Kitisijä

Manaaja kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Ehdotan Dave, että panet vaimollesi kovan kovaa vastaan tässä asiassa.
Eiks tällanen ehdottelu nyt oo jo aika raisua, kun ongelman olemassaolosta ei ole alkuunkaan tietoa vaan sellainen on luotu ainoastaan omilla ajatusleikeillä?
No korjataan: Jos Davella on kuvaamani kaltainen tilanne, ehdotan hänelle että... jne.

(Mä oikeasti unohdan välillä, ettei jengi voi täällä tietää/luottaa että en about ikinä tarkoita kommenteillani pahaa, vaan päin vastoin. IRL ihmiset eivät loukkistele mun töksäyttelyistä, koska tietävät tuon, ja koen Kitinänkin niin läheiseksi etten vaan aina tajuu ettei tunne välttis ole molemminpuolinen.)
EveryWoman
Kitisijä

Manaaja kirjoitti:Sosiaalisiin suhteisiin vaikuttaa sekin että on tiukat, muihin verrattuna melko aikaiset kotiintuloajat, eikä mahdollisuutta yökyläilyyn. Tuo ikä on kenties herkintä aikaa sosiaalisien suhteiden ja -kykyjen kehittymiselle.
Haha, ai siis tän takia musta tuli tämmöinen tampio! :D
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Minä olin jo lapsena ai niin kiltti ihan luonnostaan. (Ai juu enää en ole). En koskaan siis halunnutkaan tehdä mitään tuhmaa. Toisaalta vanhempani olivat niin boheemeja. että olivat pelkästään ilahtuneita kun kerroin kuuluvani "Päiviönsaaren Dynykerhoon", poikaporukkaan joka räjäytteli kiinanpommeja ja sytytti pienimuotoisia tulipaloja epäsopivissa paikoissa. Itse Dynykerhosta minut melkein vaan ei sentään erotettiin, kerrottuani muille pojille kertoneeni vanhemmilleni. Pelkäsivät, että tulisi "sanomista". En silloin enkä nytkään ymmärrä, miten vanhempien ja lasten maailma voi olla niin eri leiriä. Tosin minä olen ainoa lapsi, selkeää vanhemmat/lapsi -zydemiä ei ollut niin että lapset keskenään.

Sitä häpeän, että kun 12-vuotiana minä ja paras ystäväni Heikki keksimme kaataa kerrostalon ikkunasta vettä kadulla kulkevien ihmisten päälle.. ja siitä tuli valituksia.. ensin laitoin kaiken Heikin syyksi, mutta sitten itkien tunnustin. Ainoa kerta kun valehtelin vanhemmilleni.

Viinaa join eka kertaa vasta Intissä, iltalomalla. Heti viskiä. Ekan röökin poltin 33-vuotiaana. Ekan jointin yli neljäkymppisenä, pillu samoin.

Mutta asiaan:
Jos minulla olisi tytär (Edellyttäisi, että joku nainen antaisi minulle pillua ilman kortsua, mahdotonta), nykypissikset tuntien suosisin ns. Itävaltalaista ratkaisua: Kasvattaisin tytön lukkojen takana, kunnes se on ainakin 18 vee. Minulla on tuossa pihalla hyvä perunakellari holvatulla katolla.
NuoriD

EveryWoman kirjoitti: Meillä oli käsittääkseni niin, että isän mielestä koulumenestykseni ym. olisi pitänyt ottaa huomioon, mutta äiti oli niin sokean ylisuojeleva, ettei tossun alla olevan isän mielipidettä huomioitu mitenkään. Sen perusteella, mitä Daven vaimosta tiedän, en ihmettelisi vaikka tilanne olisi samantapainen.
:D

No vaimo tämän kakun kyllä leipoi. Sen verran tarkennusta aiempaan, että arkisin kotiintuloaika on 20, viikonloppuisin klo 21.

Mä en luultavasti olisi laittanut yhtä isoa kakkua. Meillä on kyllä nähtävissä perinteinen malli, eli minä olen ankarampi pojalle (hyi manala, että et muistanut, että mulla on 2 tyttöä ja 1 poika) ja äiti on ankarampi tytöille. Mutta ehkä se äippä tässä vielä lientyy, hyvällä käytöksellä tuomio voi lyhentyä.

EW: en mä nyt IRL mielestäni ole niin tossun alla. Kuten tiedät, kitinä Dave ei ole aivan 1:1 irl daven kanssa (toivottavasti).
NuoriD

EveryWoman kirjoitti: Otetaan esimerkki vielä eräästä äidin langettamasta hyvästä rangaistuksesta, joka on uskoakseni vaikuttanut myöhempään elämääni myönteisesti. Valehtelin känniretkestä kiinni jäätyäni, että luokan paha poika oli pakottanut minut juomaan (tiedän, vitun raukkamaista eikä ole toistunut sittemmin). Rangaistukseksi äiti pakotti mut menemään pojan kotiin ja pyytämään anteeksi tämän vanhempien nähden (ei siis tullut itse mukaan, vaan mun piti alusta loppuun asti hoitaa asia itse).
Ööö. Miksi sinun piti pyytää anteeksi sitä, että "poika oli pakottanut sinut juomaan" ?
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

NuoriD kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Otetaan esimerkki vielä eräästä äidin langettamasta hyvästä rangaistuksesta, joka on uskoakseni vaikuttanut myöhempään elämääni myönteisesti. Valehtelin känniretkestä kiinni jäätyäni, että luokan paha poika oli pakottanut minut juomaan (tiedän, vitun raukkamaista eikä ole toistunut sittemmin). Rangaistukseksi äiti pakotti mut menemään pojan kotiin ja pyytämään anteeksi tämän vanhempien nähden (ei siis tullut itse mukaan, vaan mun piti alusta loppuun asti hoitaa asia itse).
Ööö. Miksi sinun piti pyytää anteeksi sitä, että "poika oli pakottanut sinut juomaan" ?
Mä käsitin, että EW:n piti pyytää anteeksi valehtelua ja nimenomaan sen pojan vetämistä mukaan valheeseen?
EMT. :)
NuoriD

Gaia kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Mä käsitin, että EW:n piti pyytää anteeksi valehtelua ja nimenomaan sen pojan vetämistä mukaan valheeseen?
EMT. :)
Mutta kun EW ei kerro, että olisi jäänyt kiinni valheestaan. :leuhka:
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

NuoriD kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Valehtelin känniretkestä kiinni jäätyäni, että luokan paha poika oli pakottanut minut juomaan (tiedän, vitun raukkamaista eikä ole toistunut sittemmin)..
Snitches will get stiches.. No onneksi sentään opit kerrasta että vasikointi on aina väärin.

Davella vissiin heikko aamu luetun ymmärtämsien kanssa:P Vai olenko se minä joka on jäässä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriD

Meinaat, että EW siis jäi kiinni valehtelusta ja sen takia pyytää anteeksi? Niinhän tuon voi tulkita, mutta kun EW ei sano jääneensä kiinni valehtelusta, ainoastaan, että valehteli :leuhka:
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

NuoriD kirjoitti:Meinaat, että EW siis jäi kiinni valehtelusta ja sen takia pyytää anteeksi? Niinhän tuon voi tulkita, mutta kun EW ei sano jääneensä kiinni valehtelusta, ainoastaan, että valehteli :leuhka:
Meinaan, että EW jäi kiinni alkoholista ja koitti luistaa vastuusta syyttämällä viatonta, joka on tietenkin sen jonka tuomitsen.

Valehteminen kuuluu nuoruuteen, teidän vanhemmat on valehdellu omillensa ja jne.

Käsi ylös se joka ei ole ikinä kusettanut vanhempiaan.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriD

Haemaeraemies kirjoitti: Käsi ylös se joka ei ole ikinä kusettanut vanhempiaan.
Mä en muista valehdelleeni. Se ei tietysti tarkoita, ettenkö olisi niin saattanut tehdä.

Mun vanhemmat olivat hyvin liberaaleja. Mulla ei koskaan ollut mitään kotiintuloaikoja tms., alkosta ei koskaan puhuttu mitään jne.

Se ei tarkoita, etteivätkö olisi välittäneet, mutta molemmilla omat vanhemmat olivat olleet ankaria, yrittävät sitten itse heilahtaa toiseen suuntaan. Äiti lisäksi pelkää konflikteja.

Mä olen omille lapsilleni tiukempi kuin mitä mulle oltiin. Ilmeisesti seuraava sukupolvi aina heilahtaa toiseen suuntaan...
EveryWoman
Kitisijä

Niin siis jäin kiinni kännäämisestä, keksin hätävalheen, ja myöhemmin jäin kiinni siitäkin (ensin se meni tietenkin äitiini täydestä, ja hän soitti raivoissaan tämän kundin vanhemmille jne.).

Toi anteeksipyyntöön pakottaminen oli ehkä paras yksittäinen kasvatustoimenpide mikä muhun on ikinä kohdistettu. Valitettavasti vanhemmille valehtelu ei kyllä loppunut siihen, vaan opin vain valehtelemaan paremmin. Ja tämä siksi, että heille ei kerta kaikkiaan voinut kertoa asioista totuutta. Mutta uskallukseni mennä vaikeisiin tilanteisiin ja laittaa itseni likoon on tuon tapauksen jälkeen ollut hyvä, ja on sitä edelleen. Ja muille ihmisille kuin vanhemmilleni en valehtele (tai siis tämä on pyrkimykseni), vaikka elämä ehkä olisi lyhyellä tähtäimellä helpompaa niin.
NuoriD kirjoitti:EW: en mä nyt IRL mielestäni ole niin tossun alla. Kuten tiedät, kitinä Dave ei ole aivan 1:1 irl daven kanssa (toivottavasti).
Sanoinkin että tilanteenne saattaisi olla samantapainen kuin mun vanhemmilla - ei täsmälleen sama. Eikä isänikään kaikissa asioissa ole tossun alla, ei missään nimessä. On vain syystä tai toisesta osallistunut lasten kasvattamiseen huomattavasti äitiä vähemmän, minkä johdosta äiti ymmärtääkseni katsoi, ettei isällä sitten ole sananvaltaakaan niihin asioihin.