Vaola kirjoitti:Mä olen miettinyt sitä, kuinka himaan lukitseminen vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Jos ystävät ovat hyviä tyyppejä, niin niiden kelkasta tippuminen ei välttis ole kovin hyvä asia. Mulla kun ei ollut juuri ystäviä, niin välillä sit eksyinkin melko kyseenalaisiin piireihin. Semmoista en haluaisi omille lapsille.
Sosiaalisiin suhteisiin vaikuttaa sekin että on tiukat, muihin verrattuna melko aikaiset kotiintuloajat, eikä mahdollisuutta yökyläilyyn. Tuo ikä on kenties herkintä aikaa sosiaalisien suhteiden ja -kykyjen kehittymiselle. Vapaa-aika ja sosiaalisuus menee koko ajan enemmän iltapainotteiseksi. Minusta daven ongelmanratkaisutyyli voi vain pahentaa asioita tyttären sosiaalisen kehittymisen kannalta. Kelkasta tippuu helposti.
Jos lapsen kaverit ovat vanhemmille tuttuja niinkuin toivoa sopisi, ja se porukka missä tytär pyörii ihan kunnollista, niin jonkinlaista joustoa pitäisi mun mielestä antaa tyttärellekin sen suhteen miten pistetään vapaavaihdetta päälle, kunhan ei niitä aivoja jätetä kokonaan narikkaan. Tässäkin tapauksessa tytär oli kuitenkin jopa selvinpäin, joten vastuuta omasta tilanteesta selvästi otettiin, vaikka haluttiinkin päästä bilettämään paikkaan "mihin muutkin meni" ja itsellä oli hyvin todennäköinen käsitys siitä ettei "muiden mukaan" olisi mitään asiaa jos rehellisesti kysyttäisiin vanhemmilta saako mennä.
Kannattaa myös muistaa se, että kun kiinni sitten jäädään porukalla, saatuja sanktioita verrataan kaveripiirissä. Jos muut selviävät pelkällä nuhtelulla ja jollain viikon pituisella elämänlaadun rajoittamisella, alkaa dave vaimoineen näytämään melkoisen tiukkapipoisilta mulkuilta niin tyttären kuin kaveripiirinsäkin silmissä - ikävä kyllä ihan oikeutetusti. Tällainen suhteettomuus muiden saamiin rangaistuksiin ei sitten ainakaan motivoi olemaan rehellinen jatkossa, ja homma helposti eskaloituu hyvin äkkiä hyvinkin pahaksi.
Ennen kaikkea minun mielestäni kasvatuksessa täytyisi pitää porkkana rehellisyyden vaalimisessa, sillä tulevaisuudessa se saattaa vaikuttaa kaikkiin läheisiin ihmissuhteisiin ja käytökseen niissä. Suhteettomat rangaistukset motivoivat valehteluun ja kieroiluun, joka saattaa peilautua myös niihin tuleviin ihmissuhteisiin.
Että tämä teksti nyt sattui löytymään kokonaisuudessaan sulle osoitetun lainauksen alta, ei tarkoita sitä että olisin mitenkään kovin eri mieltä kirjoittamastasi. Sattui nyt vaan purskahtamaan näppikselle vähän laajemman kautta. Ai vitsi musta tulis loistava faija.