Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Bluntly
Kitisijä

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuossa tilanteessa, nolla ETF-salkulla, katsoisin jotain näistä koko maailmaan sijoittavista ETFstä suurilta sijoitusyhtiöilta (ne omistaa puolet maailmasta). Noissa kaikissa taitaa kuitenkin olla sisäänleivottuna tuhansia osakkeita, niin jenkkiriski ei ole niin paha. Toki kaikissa taitaa iso paino olla jenkeillä.
rahasto2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000011594422.html

Yllätyin siitä, että haastatellut eivät pidä Yhdysvaltojen tilannetta tuon enempää kuplana. Hesuli tietenkään ei ole kuplassa, vaan vasta herännyt koomasta.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Käytännössä SP500 osalta kysymys on siitä, onko M7 kupla vai ei:
https://www.reddit.com/media?url=https% ... 7abca07036

Kalliinahan SP500 pidettiin jo vuosi sitten. Nousua vaan on tullut jo 19% vuoden takaisesta. Inflaatio on samaan aikaan ollut 2% luokkaa, joten sp500 myynti ja käteisen päällä istuminen olisi maksanut jonkun verran.

M7 nousu perustuu kai paljolti sijoittajien uskoon tekoälybisneksiin. Kuitenkin tekoäly on nostanut M7 CAPEX:ia huimasti. Jos tuottoja ei tule, niin M7 sattaa kolista alas kovaa. Mutta teknisemmat heebot saa miettiä näitä, minä en saavuta analyyseillä etua, vaan vibe-sijoitan ETF:iin.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Noinhan se on. Ilman M7:aa SP 500 on kait varsin maltillinen.

edit: senhän tuo linkkisi osoittikin.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

Pohdin vedonlyöntiä S&P 500:aa vastaan. Paras Suomessa ostettava instrumentti olisi kait minifutuurit. Esim.
https://www.nordnet.fi/etp/warrantit/mi ... t-se1-fnse

Tässä

Indikatiivinen vipu
1,9
Riskipuskuri
51%

Eli kestää indeksin nousun ad 50,99% ilman että laukeaa arvottomana. Vipu 1,9 tarkoittaa, että tuotteen hinta liikkuu 1,9 kertaisesti eri suuntaan kuin S&P 500.

Mutta en tiedä, mitä teen.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Miksi vipu? Voihan sitä lyödä vetoa laskun tai kasvun puolesta ilman vipuakin. Jos olet ostanut SP500 etf:ää aiemmin ilman vipua, niin tuntuisi järkevämmältä olla käyttämättä vipua SP500 vastaan sijoittamisessa. Vipu kuitenkin tuo touhuun oman uuden elementtinsä.

Itsellä kävi mielessä, että jos pitäisi sp500:set ja shorttaisi M7:aa. SP500 myynnistä kun tulisi veroseuraamuksia. Nordnet ei vaan näytä myyvän M7 ETP shortteja.
James Potkukelkka
Kitisijä

Noi minifutuurit ovat aina vivullisia.

JOs ei haluaisi vipua, pitäisi ostaa short-ETF, mutta ne resetoidaan päivittäin. Se tarkoittaa, että jos kurssi sahaa edestakaisin, menetät rahaa, vaikka kurssi olisi vuoden kuluttua samalla tasolla. Eo johtuu siitä, että päivittäisessä resetoinnissa rahat ikään kuin joka päivä sijoitetaan aamulla uudestaan.
Siitä seuraa se, että jos kurssi heiluu plus miinus 1% peräkkäisinä päivinä, short etf on kahden päivän jälkeen 0.99*1,01 = 0,9999. Kun kertolasku on vaihdannainen, lopputulos on aina <1.

Eo:sta johtuu että short etf sopii vain hyvin lyhyeen pitoon.

Minifutuurit eivät resetoi päivittäin, mutta niissä puolestaan on knock out taso, jonka jälkeen instrumentti laukeaa arvottomana ja lainaosuus, jonka takia korkokulun takia tuotteen knock out taso muuttuu hiljalleen epäedulliseen suuntaan. Mutta pienellä vivulla (eli lainaosuudella) tuo ei ole niin haitallinen.

Edit: tai tarkemmin miettien tuo 1xshort etf daily reset on niin vähäinen, ettei sillä ole merkitystä. 200:n päivän jälkeen olet sen takia prosentin tappiolla. Alkuperäinen kantani perustui siihen, että olin katsellut vain vivutettuja tuotteita. Vivuttomassa 1xshort ETF S&P 500:ssa volateliteettikuluma on käytännössä merkityksetön
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 17.11.2025 11:50 JOs ei haluaisi vipua, pitäisi ostaa short-ETF, mutta ne resetoidaan päivittäin. Se tarkoittaa, että jos kurssi sahaa edestakaisin, menetät rahaa, vaikka kurssi olisi vuoden kuluttua samalla tasolla. Eo johtuu siitä, että päivittäisessä resetoinnissa rahat ikään kuin joka päivä sijoitetaan aamulla uudestaan.
Siitä seuraa se, että jos kurssi heiluu plus miinus 1% peräkkäisinä päivinä, short etf on kahden päivän jälkeen 0.99*1,01 = 0,9999. Kun kertolasku on vaihdannainen, lopputulos on aina <1.
Eikös tuossa ole ajatusvirhe? Jos kurssi sahaa +1% ja -1%, niin kurssihan ei pysy vakiona? Jos kurssi nousee 1%, niin jotta indeksi pysyisi samana, niin lasku ei saa olla tasan 1%.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 17.11.2025 12:41
James Potkukelkka kirjoitti: 17.11.2025 11:50 JOs ei haluaisi vipua, pitäisi ostaa short-ETF, mutta ne resetoidaan päivittäin. Se tarkoittaa, että jos kurssi sahaa edestakaisin, menetät rahaa, vaikka kurssi olisi vuoden kuluttua samalla tasolla. Eo johtuu siitä, että päivittäisessä resetoinnissa rahat ikään kuin joka päivä sijoitetaan aamulla uudestaan.
Eikös tuossa ole ajatusvirhe? Jos kurssi sahaa +1% ja -1%, niin kurssihan ei pysy vakiona? Jos kurssi nousee 1%, niin jotta indeksi pysyisi samana, niin lasku ei saa olla tasan 1%.
Olet oikeassa tuosta ajatusvirheestä. Mutta lopputulos on, että volatiliteettikuluma syö pääomaa, vaikka kurssi pysyisi samana.
James Potkukelkka
Kitisijä

Pyysin chatgpt:tä laskemaan niin, että nousupäivät ovat 1,010101 ja laskupäivät 0,99 kertoimella. Näin kahden päivän tulos indeksille on 0,99999999
ja kahdessa sadassa päivässä 0,999999 eli käytännössä 1 eli driftiä ei tapahdu.

Indeksi: 100 → ~100 (ei driftia, sahaus +1,010101 / −1 % päivittäin)

1x daily inverse ETF: 100 → ~97,5 (−2,5 % vuodessa)

Eli vaikka:

indeksi ei pitkällä aikavälillä muutu

ja päivittäiset liikkeet ovat symmetrisiä (ylös ~+1,01 %, alas −1 %),

1x daily inverse ETF menettää silti noin 2,5 % vuoden aikana puhtaasti volatiliteettikulumasta, ilman mitään hallinnointipalkkioita tms.
Tämä esimerkki konkretisoi hyvin:

1x daily inverse -tuotteessa kuluma on olemassa, mutta maltillisella heilunnalla (±1 %/pv) se on edelleen suuruusluokkaa pari prosenttia vuodessa – ei vielä mikään katastrofi, verrattuna vivutettuihin −2x/−3x tuotteisiin, joissa sama ilmiö moninkertaistuu.
James Potkukelkka
Kitisijä

^RUpesin vielä pohtimaan miten voi olla, että kontra etf laskee, jos kohde-etuus (SP 500) pysyy samoilla prosenttimuutoksilla paikoillaan. Sitten hokasin, että se johtuu juuri kontrauksesta. +- 1 heilunnassa Itse kohde-etuus nousee isomman prosentin pienentyneestä summasta, kontra etf laskee isomman prosenttiosuuden isommasta summasta
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Just noin. Vähän epäintuitiivinen juttu. Kuluma on niin pientä, että pitäisi tutkia kulujakin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Periaatteessa kontra-sp&ssä tietysti taistelee trendiä vastaan, koska historiallisesti tietysti SP500 todennäköisemmin nousee kuin laskee. Tehokkaiden markkinoiden ajatuksen mukaan indeksi on kullakin hetkellä yhtä todennäköisesti liian korkea/ liian matala ja lisäksi siinä on drift ylöspäin.

Ehkä jääkarhujen keskellä asuvalla lääkärillä ei ole parempaa tietoa kuin maailman suurimpien ja parhaiden informoitujen asiantuntijoiden keskimääräinen näkemys..

Eli ehkä S&P 500:n kontrauksessa ei ole mitään järkeä. Ehkä ostan lisää Investoria.
James Potkukelkka
Kitisijä

Täytyy tänään tehdä päätös, sentimentti olisi kyllä lupaava

https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
James Potkukelkka
Kitisijä

En ole saanut tehtyä päätöstä.

Tutkin Nordnetin minifuureita. Esimerkiksi tämä

https://www.nordnet.fi/etp/warrantit/mi ... t-f68-fnfi

En täysin ymmärrä tätä

https://e-markets.nordea.com/DownloadDo ... t/55564507

NImenomaan kohtaa

"Tämä tuote on open-ended, eli sillä ei ole etukäteen määrättyä eräpäivää. Suosittelemme sijoitusta lyhyelle aikavälille tuotteen
erityisominaisuuksien takia.
Tämän tuotteen voi myydä ennen eräpäiväänsä, koska tuotteen liikkeeseenlaskija tarjoaa tuotteelle jatkuvasti ostohinnan määrätyllä
kauppapaikalla tai Nordea Bank Oyj:n kautta.
Tämän tuotteen voi myydä ennen sen erääntymistä ennalta määritettyinä päivinä. Jos eräännytät tuotteen ennenaikaisesti, sinun
pitää maksaa 3,77 % tilitysarvosta irtautumiskuluina. "

Eli puhutaan sekä myymisestä että eräännyttämisestä. Eräännyttämisessä on 3,77% kulu. Onko tämä eräännyttäminen eri asia kuin myyminen?
James Potkukelkka
Kitisijä

Chatgpt ei ollut yhtään viisaampi

"tekstissä mainitaan myös kohta, jossa ennenaikaisesta eräännyttämisestä puhutaan 3,77 %:n irtautumiskulusta. Tämä näyttää olevan ristiriidassa taulukon 0,03 % -prosenttiluvun kanssa."

Täytyy kysyä Nordnetista.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Onko syytä lukea pieni präntti: "Osaavilla sijoittajilla on hyvä tietämys asiaankuuluvista rahoitustuotteista ja kaupankäynnistä, ja/tai rahoitusalan kokemusta tai he seuraavat ammattimaista sijoitusneuvontaa tai kuuluvat portfoliopalveluun" : - )
Bluntly
Kitisijä

^ Tuotteiden ostaminen vaatii lakisääteisesti osaamiskyselyn arpomisen ...täyttämisen. Ihan riittävä, kyllä silläkin rahansa menettää.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 19.11.2025 9:35 ^
Onko syytä lukea pieni präntti: "Osaavilla sijoittajilla on hyvä tietämys asiaankuuluvista rahoitustuotteista ja kaupankäynnistä, ja/tai rahoitusalan kokemusta tai he seuraavat ammattimaista sijoitusneuvontaa tai kuuluvat portfoliopalveluun" : - )
:keskustelu:
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 19.11.2025 9:50 ^ Tuotteiden ostaminen vaatii lakisääteisesti osaamiskyselyn arpomisen ...täyttämisen. Ihan riittävä, kyllä silläkin rahansa menettää.
Suoritettu on vuonna miekka ja kivi, ei tähän vastaa..
Bluntly
Kitisijä

Ne on voimassa vain pari vuotta.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 19.11.2025 10:10 Ne on voimassa vain pari vuotta.
Taisin naksutella uudelleen ei niin kauaa sitten. Mutta ne on aivan helppoja, ei niissä tällaista kysytä.

Edit: joo naksuttelinhan mä sen uudelleen varmaan n vuosi sitten, kun piti hävitä rahaa Teslan short minifuurissa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Laitoin nyt Nordnetiin kysymyksen.

Veikkaan eräännyttämisen ja myymisen olevan eri asioita..
James Potkukelkka
Kitisijä

Nyt kun kyselin chatgpt:ltä lisää, se antoi tällaisen vastauksen

Mitä tämä merkitsee sinulle käytännössä?

Normaalissa Nordnet-kaupankäynnissä:

käytät aina pörssimyyntiä, et eräännyttämisoikeutta

maksat käytännössä:

spreadin +

KID:in mukaan 0,03 % irtautumiskuluja sisäänrakennettuna hintaan +

Nordnetin välityspalkkion.

177101_KID pdf _fi-fi__fi_2025_…

Eräännyttäminen 3,77 % kululla on:

kalliimpi,

tarkoitettu poikkeusmekanismiksi, jos muu reitti ei toimi tai instrumentti on poistumassa,

tavalliselle piensijoittajalle lähinnä juridinen vararengas, ei normaali exit-strategia.

Eli jos mietit, ”onko minun ikinä rationaalista käyttää tätä 3,77 % -eräännytystä, jos voin vain myydä?”, vastaus on:

Normaalioloissa ei ole – myynti markkinalla on se, mitä käytät.

Eräännytyspykälä on mukana sopimusteknisistä ja sääntelysyistä sekä turvaverkkona hyvin epätodennäköisiä tilanteita varten.
James Potkukelkka
Kitisijä

Nordnet vastasi yllättävän nopeasti

"Hei!
Pyydän selvennystä tähän:

"Tämä tuote on open-ended, eli sillä ei ole etukäteen määrättyä eräpäivää. Suosittelemme sijoitusta lyhyelle aikavälille tuotteenerityisominaisuuksien takia.
Tämän tuotteen voi myydä ennen eräpäiväänsä, koska tuotteen liikkeeseenlaskija tarjoaa tuotteelle jatkuvasti ostohinnan määrätyllä kauppapaikalla tai Nordea Bank Oyj:n kautta.
Tämän tuotteen voi myydä ennen sen erääntymistä ennalta määritettyinä päivinä. Jos eräännytät tuotteen ennenaikaisesti, sinun pitää maksaa 3,77 % tilitysarvosta irtautumiskuluina"
Onko eräännyttäminen eri asia kuin myyminen? Eräännyttämisessä mainitaan kuluna 3,77 % tilitysarvosta irtautumiskuluina"

Vastaus:

"Hei!

Kyseessä ei ole myynti tässä tapauksessa.

Teknisesti tuotteen voi eräännyttää manuaalisesti myös liikkeellelaskijaa vastaan, jolloin liikkeellelaskija maksaa kyseisen tuotteen NAV.n ja perii tästä avaintietoasiakirjasta löytyvän eräännyttämiskulun. Lähtökohtaisesti kukaan ei tätä kuitenkaan tee, vaan myy kyseiset tuotteet pörssissä tarjouskirjasta löytyvään ostolaitaan."