Pienten harmitusten ketju
-
- Kitisijä
- Viestit: 24409
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Pienten harmitusten ketju
Ja ainahan sen voi maalata niin ongelma katoaa silmistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitinän väärinkäyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 29.09.2024 17:18
Re: Pienten harmitusten ketju
Joo, ton ikäinen peltikatto ei kaipaa kun tarmokkaan harjauksen, mahdollisten jiirien kittauksen ja uutta maalia pintaan.
Chauffeur & Concierge Service Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Yellow Cab Finland - kuskille hyvä
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Yellow Cab Finland - kuskille hyvä
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4918
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Pienten harmitusten ketju
Oli pakko vaihtaa Google-haun käyttökieli englantiin. Käytettävyys parani heti ja eräs ongelma tuli ratkaistuksi samantien. Geminiä on arvosteltu paljon ja ihan ansiosta.Bhven kirjoitti: 28.05.2025 18:43 Googlen suomenkielinen ai-yhteenveto on niin järkyttävää paskaa, että suorastaan vituttaa käyttää google-hakua. Iso harmitus.
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Pienten harmitusten ketju
Viimeaikoina ollut taas ärsyttävä tapa herätä 4 tunnin unien jälkeen pirteänä ja itseensä tyytyväisenä, että nukuinpa hyvin ja pitkään. Ärsyttää kun kello onkin vasta neljä eikä kahdeksan niin kuin kroppa kuvittelee. Väkisin makaamalla saa sitten kitkuteltua sängyssä vielä 2-3 tuntia ennen kuin kyllästyy touhuun ja nousee ylös.
Mitään ongelmaahan ei olisi, jos ihminen oikeasti pärjäisi 4 tunnin yöunilla. Asiantuntijat höpisee jotain 8 tunnista, mutta siihen en kykene
Mitään ongelmaahan ei olisi, jos ihminen oikeasti pärjäisi 4 tunnin yöunilla. Asiantuntijat höpisee jotain 8 tunnista, mutta siihen en kykene

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 15277
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Re: Pienten harmitusten ketju
Välillä samantyyppistä täällä. Itsellä auttaa parhaiten fyysinen rasitus eli mikä tahansa liikunta.Vagabondo kirjoitti: 31.05.2025 6:45 Mitään ongelmaahan ei olisi, jos ihminen oikeasti pärjäisi 4 tunnin yöunilla. Asiantuntijat höpisee jotain 8 tunnista, mutta siihen en kykene![]()
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Pienten harmitusten ketju
Mulla tää taas johtuu nimenomaan urheilusta. Tullu vedettyä taas vähän överit tähän kesän alkuunYlermi Ylihankala kirjoitti: 31.05.2025 7:31Välillä samantyyppistä täällä. Itsellä auttaa parhaiten fyysinen rasitus eli mikä tahansa liikunta.Vagabondo kirjoitti: 31.05.2025 6:45 Mitään ongelmaahan ei olisi, jos ihminen oikeasti pärjäisi 4 tunnin yöunilla. Asiantuntijat höpisee jotain 8 tunnista, mutta siihen en kykene![]()

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Pienten harmitusten ketju
Nyt vuokrattiin ko mökki ensi viikonlopuksi. Pääsee tarkasti (omien kykyjen rajoissa) syynäämään mökin. Täytyy katollekin mennä. Peltikatolla pitäisi varmaan kävellä astuen niiden naulojen kohdalle?James Potkukelkka kirjoitti: 30.05.2025 8:26 Nyt olisi kiikarissa muuten aika lailla jeech mökki, mutta valmistunut 1980 ja alkuperäinen peltikatto. Eli katto pitäisi uusia aivan kohta.
Kun mökin idea kuitenkin olisi rentoutuminen, emme ole varmoja, haluammeko heti ryhtyä puuhaamaan kattoprojektia. Tietysti kattotoimittajat lupaavat avaimet käteen -palvelua, mutta on siitä silti stressiä.
Vaikka myyjät olisivatkin valmiita tulemaan hinnassa vastaan lähes katon uusimisen verran, ei se kuitenkaan poista eo. ongelmaa.
Pyydettiin isäntäväkeä myös samalla avaamaan imeytyskaivon kannen. Näkee, että keittiöstä ja saunasta vedet ilmestyvät kaivoon, eivätkä katoa matkalla..
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Pienten harmitusten ketju
Ei oikeastaan. Siellä pitäisi olla ruotolaudoitus alla koko katon alueella ja sen pitäisi kestää astumista ihan mihin vaan. Peltikaton tyypistä sitten hieman riippuu mihin jalkansa kannattaa asettaa, mutta suosittelisin astumaan tasaiselle pohjalle, jos sellaista on tarjolla, ettei profiili pääse painumaan. Ruuvit taas pitäisi olla harjanteella, jossa teoriassa vähiten vesikuormaa.James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2025 8:28Täytyy katollekin mennä. Peltikatolla pitäisi varmaan kävellä astuen niiden naulojen kohdalle?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitinän väärinkäyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 29.09.2024 17:18
Re: Pienten harmitusten ketju
Ruodelaudoitus on umpilautaa reuna-alueilla ja harjalla 50cm-100cm matkalla. Muuten on harvalautaa (50mm välit lautojen välissä). Toki konesaumapellillä se tarkoittaa, että aika vapaasti saa tallustella.
Profiilipelti on sitten vähän eri, mutta ruoteet voi olla samoin. Jos on vanhan (huopa)katon päälle turskautettu pelti, niin voi aika huoletta mennä myös. Tälläisessä tapauksessa jiirien kittaukset ja piippujen yms ylösvientien pellitykset kannattaa tarkistaa.
Talvella olisi helppoa, kattoo vaan mistä lumi sulaa, siellä ne ongelmat on.
Ainiin ja jos on mahdollisuus katsoa, niin kannattaa tsekata, josko aluskate on kunnossa. Liian kireä on huono ja pussittava on huono.
Isoimmat ongelmat noissa vanhemmissa pytingeissä on maata vasten rakentelu, kunnolla tuulettuva alapohja ja piki/huopa kapillaarikatkona kiven ja puun välissä on jo melko turvallinen tapa. Maanvaraisissa... Noh, ne on pääsääntöisesti perseestä tai homepaskoiksi "korjattuja".
Profiilipelti on sitten vähän eri, mutta ruoteet voi olla samoin. Jos on vanhan (huopa)katon päälle turskautettu pelti, niin voi aika huoletta mennä myös. Tälläisessä tapauksessa jiirien kittaukset ja piippujen yms ylösvientien pellitykset kannattaa tarkistaa.
Talvella olisi helppoa, kattoo vaan mistä lumi sulaa, siellä ne ongelmat on.
Ainiin ja jos on mahdollisuus katsoa, niin kannattaa tsekata, josko aluskate on kunnossa. Liian kireä on huono ja pussittava on huono.
Isoimmat ongelmat noissa vanhemmissa pytingeissä on maata vasten rakentelu, kunnolla tuulettuva alapohja ja piki/huopa kapillaarikatkona kiven ja puun välissä on jo melko turvallinen tapa. Maanvaraisissa... Noh, ne on pääsääntöisesti perseestä tai homepaskoiksi "korjattuja".
Chauffeur & Concierge Service Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Yellow Cab Finland - kuskille hyvä
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Yellow Cab Finland - kuskille hyvä
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Pienten harmitusten ketju
Ok. Itse maallikkona luulin, että koska ruuvit ainakin kohdassa, jossa tukirakenne heti alla, niin kannattaa astua siihen. Kiitos tiedosta!Vagabondo kirjoitti: 09.06.2025 9:31Ei oikeastaan. Siellä pitäisi olla ruotolaudoitus alla koko katon alueella ja sen pitäisi kestää astumista ihan mihin vaan. Peltikaton tyypistä sitten hieman riippuu mihin jalkansa kannattaa asettaa, mutta suosittelisin astumaan tasaiselle pohjalle, jos sellaista on tarjolla, ettei profiili pääse painumaan. Ruuvit taas pitäisi olla harjanteella, jossa teoriassa vähiten vesikuormaa.James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2025 8:28Täytyy katollekin mennä. Peltikatolla pitäisi varmaan kävellä astuen niiden naulojen kohdalle?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Pienten harmitusten ketju
Penix-lintu kirjoitti: 09.06.2025 9:48 Ruodelaudoitus on umpilautaa reuna-alueilla ja harjalla 50cm-100cm matkalla. Muuten on harvalautaa (50mm välit lautojen välissä). Toki konesaumapellillä se tarkoittaa, että aika vapaasti saa tallustella.
Profiilipelti on sitten vähän eri, mutta ruoteet voi olla samoin. Jos on vanhan (huopa)katon päälle turskautettu pelti, niin voi aika huoletta mennä myös. Tälläisessä tapauksessa jiirien kittaukset ja piippujen yms ylösvientien pellitykset kannattaa tarkistaa.
Talvella olisi helppoa, kattoo vaan mistä lumi sulaa, siellä ne ongelmat on.
Ainiin ja jos on mahdollisuus katsoa, niin kannattaa tsekata, josko aluskate on kunnossa. Liian kireä on huono ja pussittava on huono.
Isoimmat ongelmat noissa vanhemmissa pytingeissä on maata vasten rakentelu, kunnolla tuulettuva alapohja ja piki/huopa kapillaarikatkona kiven ja puun välissä on jo melko turvallinen tapa. Maanvaraisissa... Noh, ne on pääsääntöisesti perseestä tai homepaskoiksi "korjattuja".

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Pienten harmitusten ketju
Siellä on poikittainen laudoitus alla eli jos astut matalaan kohtaan naularivin välissä, niin astut ruoteen päälle etkä lyttää profiilia. Toki jos pellissä jatkuva aaltopeltimuoto, niin sitten ole pohjaa mihin astua.James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2025 9:50 Ok. Itse maallikkona luulin, että koska ruuvit ainakin kohdassa, jossa tukirakenne heti alla, niin kannattaa astua siihen. Kiitos tiedosta!
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Pienten harmitusten ketju
Mielestäni James sanoi, että peltikatto on alkuperäinen, jolloin en usko siellä aluskatetta olevan.Penix-lintu kirjoitti: 09.06.2025 9:48 Ainiin ja jos on mahdollisuus katsoa, niin kannattaa tsekata, josko aluskate on kunnossa. Liian kireä on huono ja pussittava on huono.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Pienten harmitusten ketju
Vuodelta -80 alkuperäinen.Vagabondo kirjoitti: 09.06.2025 10:23Mielestäni James sanoi, että peltikatto on alkuperäinen, jolloin en usko siellä aluskatetta olevan.Penix-lintu kirjoitti: 09.06.2025 9:48 Ainiin ja jos on mahdollisuus katsoa, niin kannattaa tsekata, josko aluskate on kunnossa. Liian kireä on huono ja pussittava on huono.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Pienten harmitusten ketju
Mun vanhempien eka omakotitalo oli just vuoden aiemmin tehty, eikä ainakaan siinä ollut aluskatetta. En tiedä koska niistä on yleisemmin tullut käytäntö. Meillä villat pysyi kuitenkin hyvinä, kun villojen päällä oli kerros purua, joka imi pienet vuodot naulanreiiästä ja siitä ne pääsi aina kuivumaan, niin ei mennyt kosteus villoihin.
Jos tuossa mökissä ei ole edes nauloja vaihdettu ruuveihin, niin voit olla varma, että kannat on nousseet sen verran, että sieltä pääsee vesi läpi. Ryömintätilaan pitäisi päästä kurkkaamaan kuinka paljon kosteutta on tullut läpi ja onko siitä syntynyt vahinkoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 24409
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Pienten harmitusten ketju
Tai ruuvien tiivisteet, jos niitä nyt alunperin olikaan, hapesrtuneet.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Pienten harmitusten ketju
Joo. JOs tuon ostamme, niin ensi kesänä peltikaton vaihto hyvin tod. näk.
15 tonnilla pitäisi saada avaimet käteen.
15 tonnilla pitäisi saada avaimet käteen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Pienten harmitusten ketju
80 ei käytetty ruuveja, kun akkuporakoneet yleisty vasta siinä 80-luvun kuluessa.Bluntly kirjoitti: 09.06.2025 10:43 Tai ruuvien tiivisteet, jos niitä nyt alunperin olikaan, hapesrtuneet.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 24409
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Pienten harmitusten ketju
Totta. Sekoitin peltikattonaulojen tiivisteisiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.