Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuten alussa totesin, viime päivinä arvokysymykset ovat nousseet poliittisen keskustelun keskiöön. Reilu viikko sitten yksi hallituspuolueista pani uusiksi koko puoluejohtonsa. Jussi Halla-aho ja hänen tukijansa ottivat haltuunsa koko Perussuomalaisen puolueen johdon. Ensimmäinen analyysi tilanteesta oli, että se ei ole enää sama puolue, jonka kanssa kaksi vuotta sitten menimme Smolnaan ja tulimme sieltä ulos hallituskumppaneina. Hallituksen maltillisen EU- ja maahanmuuttolinjan takuumiehenä ollut puheenjohtaja Soini ja koko johto heitettiin tylysti ulos ja korvattiin Hommafoorumin tukemilla edustajilla.

Siinä jouduttiin peruskysymysten äärelle. Meidän, Kokoomuksen, oli pakko kysyä itseltämme, mikä meidän arvopohjamme on. Onko se sellainen, että voimme olla samassa hallituksessa sellaisen puolueen kanssa, joka on Jussi Halla-ahon ja hänen taustavoimiensa käsissä? Olisimmeko avaamassa ovia hallitusvaltaan Jussi Halla-aholle ja sitä arvomaailmaa edustaville voimille, jotka hänet nostivat Perussuomalaisten johtoon?

Jos muuten jonkun vielä tekee mieli kysyä, mikä se arvomaailma on, kannattaa käydä katsomassa, mitä Hommafoorumilla ihmisistä kirjoitetaan juuri tälläkin hetkellä. Tai millaista palautetta Perussuomalaisista lähteneet ei-halla-aholaiset kansanedustajat ovat viimeisen viikon aikana saaneet. Ministeri Sampo Terho julkaisikin osan tätä palautetta. Sosiaalisessa mediassa huudetaan kuolemaa pettureille, uhataan väkivallalla näitä kansanedustajia ja heidän perheitään.

Se ei ole oikea tapa kohdata toinen ihminen. Se ei ole sivistynyt tapa kohdata lähimmäinen. Eikä se ole kokoomukselle hyväksyttävä tapa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Sellaiselle puheelle, sellaiselle ajatusmaailmalle ei voi olla sijaa siellä, missä päätetään isänmaan ja suomalaisten asioista. Ei ainakaan Kokoomuksen hyväksynnällä. Tämän haluan tehdä aivan totaalisen selväksi.

Kokoomuslaisuus on ihmisläheinen ja kaikkien yksilöiden yhdenvertaisuutta korostava aate. Kokoomuksen lähtökohtana ja päämääränä on yksilö. Olemme ihmiseen uskova puolue. Aatteemme lähtökohtana on hyvää tahtova, hyvään kykenevä ihminen. Ihminen, joka itse oman eettisen vakaumuksensa pohjalta kykenee toimimaan oikein, välittää lähimmäisestään ja kantaa vastuunsa itsestään ja lähiympäristöstään.

Kokoomuslaisuuteen aatteena kuuluu ihmisten välinen tasa-arvo ja kansojen keskinäisen ymmärryksen ja rauhanomaisen kanssakäymisen edistäminen. Kokoomuksen arvoihin ei sovi puhe, joka ajaa ihmisryhmiä toisiaan vastaan. Emme voi antaa hiljaista hyväksyntää toisten loukkaamiselle tai vähättelylle näiden syntyperän, perhetaustan, ihonvärin, sukupuolen tai seksuaalisuuden tai muunkaan henkilöön liittyvän seikan takia.

Me haluamme kantaa myös globaalia vastuuta hädänalaisten ihmisten auttamiseksi. Yksi konkreettinen asia voisi olla pakolaiskiintiön nostaminen, jota ministeri Risikko on esittänyt. Sille olisi tilaa, koska turvapaikanhakijoiden määrä on vähentynyt. Nämä ovat länsimaisia arvoja, joille liberaali demokratia perustuu. Ne eivät ole kauppatavaraa, niistä ei neuvotella eikä tehdä kompromisseja. Ei siinä ole mitään välimuotoja, onko jokaisella yksilöllä sama ihmisarvo vai ei.

Perusarvojen lisäksi kyse on ihan vain perinteisistä hyvistä käytöstavoista. Ihmisestä kertoo hyvin paljon se, miten hän puhuu toisista. Kokoomuslaiseen eetokseen kuuluu kunnioittava käytös ja aggressiivisuudesta pidättäytyminen. Pelkkä tiedollinen oppineisuus ei riitä. Ilman sydämen sivistystä korkeakaan koulutus ei johda hyvään.

Näistä lähtökohdasta minä ja hyvin yksituumaisesti koko puolueen johto ja eduskuntaryhmä päädyimme lopulta melko helposti siihen lopputulokseen, joka nyt on jo tiedossa hallituspolitiikan jatkon osalta.

Asiat etenivät viime viikolla hyvin nopeasti. Perussuomalaiset hajosivat, kun Jyväskylän puoluekokouksessa murskattu soinilainen siipi erosi Perussuomalaisten ryhmästä ja perusti uuden. Tämän uuden ryhmän kanssa päästiin pian sopuun siitä, että hallitus jatkaa työtään ilman halla-aholaisia. Kaksi vuotta sitten yhdessä tehdyn, hyvän hallitusohjelman toteuttamista jatketaan.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kokoomuksellahan on ollut näitä juhlapuheita tässä.

Oliko tää sama kuin tuo ylle lainattu?

https://www.petteriorpo.fi/puhe-kokoomu ... 20-6-2017/
Viimeksi muokannut urpiainen, 11.07.2023 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pääoppositiopuolueen PJ on muuten täysin kadonnut julkisuudesta jo useampi viikko sitten. Oli myös Junnilan luottamusäänestyksestä pois syytä ilmoittamatta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.07.2023 12:30 Kokoomuksellahan on ollut näitä juhlapuheita tässä.

Oliko tää sama kuin tuo ylle lainattu?

https://www.petteriorpo.fi/puhe-kokoomu ... 20-6-2017/
joo
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4306
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^^ Vaikeneminen on väkivaltaa.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.07.2023 12:33 Pääoppositiopuolueen PJ on muuten täysin kadonnut julkisuudesta jo useampi viikko sitten. Oli myös Junnilan luottamusäänestyksestä pois syytä ilmoittamatta.
Enpä.ole koskaan todistanut moista ragequittia politiikassa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Martin Luther King ottaa haudan takaa kantaa asiaa

"Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus."

"Tämä on se suuri hiljaisuus, joka koskee korvia: hiljaisuus siitä, missä rajat menevät ja mitä niille pitäisi tehdä."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen samaa mieltä, että Marinin vaalikampanja oli iso virhe, ja tämä katoaminen myös hankalaa. Mutta toi Dr King -juttu ei kyllä sovi Mariniin. Se oli hyvin eksplisiittisen ennen vaaleja siitä, että persut ovat rasistinen puolue jota ei pidä päästää hallitusvastuuseen. Kyllä ne hiljaiset hyvät ihmiset ovat hallituspuolueissa, jos niissä hyviä liberaaleja enää on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.07.2023 13:16 Mä olen samaa mieltä, että Marinin vaalikampanja oli iso virhe, ja tämä katoaminen myös hankalaa. Mutta toi Dr King -juttu ei kyllä sovi Mariniin. Se oli hyvin eksplisiittisen ennen vaaleja siitä, että persut ovat rasistinen puolue jota ei pidä päästää hallitusvastuuseen. Kyllä ne hiljaiset hyvät ihmiset ovat hallituspuolueissa, jos niissä hyviä liberaaleja enää on.
Juu

Mutta pitää laukoa, kun on paikka!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009711689.html

Nämä "vaaditaan irtisanoutumista rasismista" ovat tietysti naurettavaa käsienpesua. Onhan Putinkin jyrkästi sanoutunut irti kaikista sotatoimista ja Venäjällä joutuu vankilaan, jos väittää sotaa käytävän.

Kukaan ei usko Purran todellisuudessa irtisanoutuvan irti rasismista, jos hän nyt sattuisi sellaista lupaamaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Mistä rasismista me edes puhuttaisiin? Sellaisesta, missä pistetään juutalaisia uuniin vai sellaisesta, mitä testataan jollain mustetahratesteillä? Purra tuskin allekirjoittaa moniakaan rasismin määritelmiä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt vaan Riikalle mesimäyrä-paita päälle ja antamaan lausunto "irtisanoudun rasismista" ja samalla voi vähän "wink wink, tietäjät
tietää". Kaikki ovat tyytyväisiä ja voidaan jatkaa mansikkasadon seuraamista :]
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25842
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo. Tiukkaa tekstiä. RKP on se, joka päättää, mitä
tapahtuu nyt.

Onneksi Yläjärvi aloittaa Hesarin päätoimittajana vasta
syyskuussa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hesarikin löytää vähän ryhtiä, vaikka just vaalien alla julistivat, että ei persut mikään ääripuolue ole.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 11992.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 11.07.2023 15:38 Hesarikin löytää vähän ryhtiä, vaikka just vaalien alla julistivat, että ei persut mikään ääripuolue ole.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 11992.html
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009712169.html
Tuon kun lukee, niin vaikea nähdä hallituksen pysyvän montaa päivää kasassa. Pelkästään mainihaitta on liian iso.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Miten tää persujen toilailu on nyt niin yllättävää? Eikö tää nyt ollut ihan tiedossa, että tälläistä sakkia nää on. Scripta on yleisesti tiedetty ja tunnettu ja Halla-aho edelleen arvostettu puolueen ja äänestäjien keskuudessa. Tälläistä sakkia on äänestetty toiseksi suurimmaksi puolueeksi ja hallitusneuvotteluissa näiden kanssa on saatu sovittua hallitusohjelma, joka on kelvannut kaikille hallituspuolueille.

Mä ymmärrän että oppositio pitää elämää ja lehdistö kirjoittelee kaikkea mistä saa otsikoita. Niin demokratiassa kuluu toimiakin, mutta mä oletan, että hallituspuolueet pitää hallitusohjelmasta kiinni vaikka koirat räksyttää. Oppositiohan voittaa siinä kohtaa, kun hallitus kaatuu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei tässä mitään yllättävää ole. Vasemmisto käyttää hyväkseen hyvin tiedossa olleita asioita syöttääkseen maailmalle kohuja toivoen uusia vaaleja. Ja lehdistöhän tietysti pelaa mukana.

Esim. näistä "Riikka" kirjoituksista on puhuttu jo varmaan 5 vuotta sitten.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ehkäpä jopa punalasien joukosta löytyy joitakin, jotka häpeävät tälläistä Trumppimaista vihalokapaskakamppaniointia.

Kun tuskin taktinen äänestäminen ei ole enää muodissa ja bilesanna poissa, demarien äänitorvena joku maineensa pilannut kainaloiden tuulettelija niin oikeiston voitto uusissa vaaleissa olisi entistä selvempi. Tuskin edes vasurit haluaa uusia vaaleja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

So Hard kirjoitti: 11.07.2023 16:29 Ei tässä mitään yllättävää ole. Vasemmisto käyttää hyväkseen hyvin tiedossa olleita asioita syöttääkseen maailmalle kohuja toivoen uusia vaaleja. Ja lehdistöhän tietysti pelaa mukana.

Esim. näistä "Riikka" kirjoituksista on puhuttu jo varmaan 5 vuotta sitten.
Sanna I Suuri on kanssani samaa mieltä jostain :shock:

@MarinSanna

SDP kertoi ennen vaaleja, ettemme menisi hallitukseen PS:n kanssa, koska ihmiskäsityksemme, arvomme ja tavoitteemme ovat liian kaukana toisistaan. Tätä paheksuttiin. Ehkä nyt ymmärrystä on enemmän. Mikään puolueesta viime viikkoina esiin tullut ei ole ollut uutta tai yllättävää.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 11.07.2023 16:22 Miten tää persujen toilailu on nyt niin yllättävää? Eikö tää nyt ollut ihan tiedossa, että tälläistä sakkia nää on.
Olen eri käsityksessä. Sä olet tiennyt ja mä olen tiennyt. Mutta nyt kesällä olen tavannut esimerkiksi joitain iäkkäämpiä sukulaisia, jotka ovat aivan ihmeissään, että miten nämä tällaisiksi ovat paljastuneet yhtäkkiä, kun vielä vaalien yhteydessä valtalehdet todistelivat kilvan, miten normaali ja hallituskelpoinen puolue on. Ja Marin sai julkisuudessa kritiikkiä osakseen oikein urakalla, kun kuvaili puoluetta rasistiseksi, ennakoi sinimustaa hallitusta ja kieltäytyi hallitusyhteistyötä jo etukäteen.

Varmaan kertaakaan ei Purralta näistä kysytty television vaalitenteissä, joiden perusteella väki käsityksensä muodostaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Petteri Ensimmäinen on kyllä suuri karismaattinen johtaja. TP:n piti taas murahtaa ennenkuin Petteri reagoi. Eikö kokoomuslaisia edes hävetä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 11.07.2023 18:31 Olen eri käsityksessä. Sä olet tiennyt ja mä olen tiennyt.
Voit olla oikeassa. Näin kuplaantuneena ja elämästä vieraantuneena sitä unohtaa kuinka pihalla enemmistö on politiikasta. Lukisivat kitinää :paavi:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hallitus on nyt sitten antanut julkilausuman, että meinaavat noudattaa lakia ja ihmisoikeussopimuksia. Samaan aikaan Mestari antaa haastattelun, että nämä kohut kirjoituksista ja niitä seuraavat irtisanoutumiset on samanlaisena toistuva tyhjä rituaali, jolla ei ole mitään merkitystä, pelkkää vihervasemmiston viuhtomista. Eli persujen meininki on ihan ennallaan, samaan aikaan kun annetaan Orpolle mahdollisuus sanoa, että asia taas käsitelty ja taas sovittu pelisäännöt, hallitus voi jatkaa entistä yhtenäisempänä, niin viestitään myös, että tyhjiä rituaaleja, mikään ei ole muuttunut, samoja rasisteja tässä yhä ollaan. Oi aikoja, oi tapoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4306
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Hallituksella on todella kova halu lähteä eri suuntaan kuin mikä oli Antti Rinteen Ei-huolta-huomisesta-rahaa-on-hetkessä-eletään-törsäysneekerihallituksen suunta.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson