Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?
-
Bluntly
- Kitisijä
Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?
Eipä tuossakaan nälkä iskenyt. Päänsärky kylläkin, mutta se voinee johtua niskajumistakin. Vedin pari lasillista elektrolyyttejä.
Eilen illalla ketotikut tummui, mutta yöllä oli taas nollissa.
Eilen illalla ketotikut tummui, mutta yöllä oli taas nollissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Sain lääke-esittelijältä Wegovy 1,7 mg kynän.
https://www.terveyskirjasto.fi/far06618
Kyseinen lääkitys pitää aloittaa 0,25 mg:n annoksella ja nostaa neljän viikon välein, joten jouduin taiteilemaan, jotta sain otettua 1,7 mg kynästä 0,25 mg annoksen.
Vaikea sanoa, mikä on placeboa ja mikä lääkkeen vaikutusta, mutta enivei 1kg viikossa lähtenyt. Nyt tänään 2. annos. Lääkehän sikäli invalidisoi, että vähentää myös alkoholin nauttimisen himoa. Em. ei ole lääkkeen virallinen käyttöindikaatio, mutta dokumentoitu placebokontr. tutkimuksissa.
https://www.terveyskirjasto.fi/far06618
Kyseinen lääkitys pitää aloittaa 0,25 mg:n annoksella ja nostaa neljän viikon välein, joten jouduin taiteilemaan, jotta sain otettua 1,7 mg kynästä 0,25 mg annoksen.
Vaikea sanoa, mikä on placeboa ja mikä lääkkeen vaikutusta, mutta enivei 1kg viikossa lähtenyt. Nyt tänään 2. annos. Lääkehän sikäli invalidisoi, että vähentää myös alkoholin nauttimisen himoa. Em. ei ole lääkkeen virallinen käyttöindikaatio, mutta dokumentoitu placebokontr. tutkimuksissa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 20.07.2026 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kun näistä aikoinaan patentti loppuu, niin varmasti käyttö tulee olemaan vähintään yhtä yleistä kuin verenpaine ja kolesteroli lääkkeillä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Nyt ei olla töissä!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Mä olen tänään palannut sorvin ääreen 
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Nyt paino vaa'an mittaustarkkuuden rajoissa tavoitteessa, eli 80 kg. En kuitenkaan lopeta Wegovya nyt. Katson, miten paino kehittyy, jos en pyri tietoisesti pudottamaan. Olen nyt siis tietoisestikin kiinnittänyt syömiseen huomiota, enkä pelkästään ole luottanut lääkkeen tehoon.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mulla ainakin Rybelsuksen kanssa, että alkuun tippui tehokkaasti, mutta sen jälkeen ei merkittäviä muutoksia. Muutaman kilon heiluntaa vuoden ajan mukaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tabletti Rybelsus, pistettävä diabeteslääke Ozempic ja pistettävä laihdutuslääke Wegovy sisältävät kaikki samaa lääkettä, eli semaglutidia. Laihdutuslääkkeenä annos on kuitenkin isompi.
Kun sulla on Rybelsuksen korvattavuus, saisit myös Ozempicin korvattavana diabeteksen hoidossa. Vaikka annos diabeteksen hoidossa onkin pienempi kuin laihdutuslääkkeenä, pudottaa injisoitava Ozempic kuitenkin painoa paremmin kuin suun kautta otettava Rybelsus.
Olikos sulla piikkikammo?
Kun sulla on Rybelsuksen korvattavuus, saisit myös Ozempicin korvattavana diabeteksen hoidossa. Vaikka annos diabeteksen hoidossa onkin pienempi kuin laihdutuslääkkeenä, pudottaa injisoitava Ozempic kuitenkin painoa paremmin kuin suun kautta otettava Rybelsus.
Olikos sulla piikkikammo?
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Joo. Ei nyt tolkuttoman paha, mutta en näe, että itse itseäni pistäisin eikä mua huvita ravata viikottain pistettävänä.
Lääkärit aina välillä tarjoilee Ozempicia mutta oon toistaiseksi selvinnyt puhumalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Se on oikeasti todella helppo pistää itse. Neulan on hyvin ohut, 0,23 mm.Vagabondo kirjoitti: 06.08.2026 10:42Joo. Ei nyt tolkuttoman paha, mutta en näe, että itse itseäni pistäisin eikä mua huvita ravata viikottain pistettävänä.
Lääkärit aina välillä tarjoilee Ozempicia mutta oon toistaiseksi selvinnyt puhumalla.
Toki, jos et halua lisätehoa painonpudotukseen tai diabeteksen hoitoon, niin keskustelu on turha.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mä en siis ole varsinaisesti laihduttanut koko sinä aikana kun on ollut lääkitys. Toki koitan syödä suht terveellisesti, mutta lääkityksen myötä annoskoot on laskeneet itsestään ja on löytynyt kylläisyyden tunne. Ihmeen sitkeässä kilot silti on mun urheilumäärät huomioiden. Ei toimi kroppa enää niin kuin alta kolmekymppisenä, jolloin oli helppo juosta painoa pois kesäisin.
Ihan tarpeeksi tullu jojoiltua elämän aikana, niin koitan nyt vaan löytää luonnollista tasapainoa ja toivottavasti loivaa painonlaskua.
Eli en hae lisätehoa. Ja neulan paksuudella ei ole merkitystä, kun ei kyse kivusta. Ajatus neulan tökkäämisestä inhottaa. Mä en usko, että olisin halukas pistämään ketään muutakaan neulalla, jos vaan voin sen välttää.
Ihan tarpeeksi tullu jojoiltua elämän aikana, niin koitan nyt vaan löytää luonnollista tasapainoa ja toivottavasti loivaa painonlaskua.
Eli en hae lisätehoa. Ja neulan paksuudella ei ole merkitystä, kun ei kyse kivusta. Ajatus neulan tökkäämisestä inhottaa. Mä en usko, että olisin halukas pistämään ketään muutakaan neulalla, jos vaan voin sen välttää.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Mutta haluan auttaa sua vielä toteamalla, että mun vaimokin (jolla uskoakseni on vähintään samantasoinen piikkikammo kuin sulla) pistää nykyään ongelmitta. Toki alkuun oli hänelle vaikeaa kertomansa mukaan.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mä tykkään olla mukavuusalueellaJames Potkukelkka kirjoitti: 06.08.2026 11:02 Mutta haluan auttaa sua vielä toteamalla, että mun vaimokin (jolla uskoakseni on vähintään samantasoinen piikkikammo kuin sulla) pistää nykyään ongelmitta. Toki alkuun oli hänelle vaikeaa kertomansa mukaan.
Sokeriarvot ihan hyvin kurissa nykyisellään, joten sen suhteen ei ole tarve säätää diabeteslääkitystä.
Testot olleet jo vuosia alhaalla, mutta käsittääkseni lääkäri ei suosittele korvaushoitoa, koska hemoglobiini muutenkin yli rajojen ja verenpaine ylhäällä. Jos siis nyt tulkitsin syyn oikein. En puhu kovin hyvin lääkäriä.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tämä on oleellisinta.Vagabondo kirjoitti: 06.08.2026 11:15
Sokeriarvot ihan hyvin kurissa nykyisellään, joten sen suhteen ei ole tarve säätää diabeteslääkitystä.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Vagabondo kirjoitti: 06.08.2026 11:15
Testot olleet jo vuosia alhaalla, mutta käsittääkseni lääkäri ei suosittele korvaushoitoa, koska hemoglobiini muutenkin yli rajojen ja verenpaine ylhäällä. Jos siis nyt tulkitsin syyn oikein. En puhu kovin hyvin lääkäriä.
Jos sulla tosiaan tuo hematokriitti jo nyt korkea, ei varmastikaan viisasta.Sekundaarisessa toiminnallisessa hypogonadismissa keskeistä on etiologian mukainen hoito (esim. ylipainon ja metabolisen oireyhtymän hoito, opioidien ja anabolisten steroidien käytön lopettaminen).
--
Hoidon aloitusta tulee harkita tarkkaan iäkkäillä miehillä sekä miehillä, joilla hematokriitti (B-Hkr) on jo lähtötilanteessa normaalin ylärajoilla (> 46 %).
Ylipainoisella pelkkä testo voi näyttää virheellisen matalaa. Vapaa testo (joka biologisesti aktiivinen komponentti) voi silti olla normaali ja silloin todellista puutetta ei ole.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Eikös vegovy pistetä kynällä, joten siinä ei oikein pistäjä havaitse koko tapahtumaa. Itsekään en varmaan tykkäisi vanhanaikaisella neulalla tehdä pistoksia, mutta kynä on aika neutraali.Vagabondo kirjoitti: 06.08.2026 11:00 Mä en usko, että olisin halukas pistämään ketään muutakaan neulalla, jos vaan voin sen välttää.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Itse innokkana kokemusasiantuntijana kerron. Kyseessä on muovinen paksun tussin näköinen kynä, jonka päästä kierretään ruuvaamalla valittu annos. Toiseen päähän kiinnitetään ohut kertakäyttöneula. Sitten neula läskiin kiinni ja painetaan nappulasta kynän toisesta päästä, jolloin jousi painaa lääkkeen läskiin.sivustahuutaja kirjoitti: 06.08.2026 11:37Eikös vegovy pistetä kynällä, joten siinä ei oikein pistäjä havaitse koko tapahtumaa. Itsekään en varmaan tykkäisi vanhanaikaisella neulalla tehdä pistoksia, mutta kynä on aika neutraali.Vagabondo kirjoitti: 06.08.2026 11:00 Mä en usko, että olisin halukas pistämään ketään muutakaan neulalla, jos vaan voin sen välttää.

-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Edellisessä mittauksessa B-HKR 49% ja B-hb 175 g/l. Ei noilla hiihtokisaan pääse osallistumaanJames Potkukelkka kirjoitti: 06.08.2026 11:32Jos sulla tosiaan tuo hematokriitti jo nyt korkea, ei varmastikaan viisasta.Sekundaarisessa toiminnallisessa hypogonadismissa keskeistä on etiologian mukainen hoito (esim. ylipainon ja metabolisen oireyhtymän hoito, opioidien ja anabolisten steroidien käytön lopettaminen).
--
Hoidon aloitusta tulee harkita tarkkaan iäkkäillä miehillä sekä miehillä, joilla hematokriitti (B-Hkr) on jo lähtötilanteessa normaalin ylärajoilla (> 46 %).
Ylipainoisella pelkkä testo voi näyttää virheellisen matalaa. Vapaa testo (joka biologisesti aktiivinen komponentti) voi silti olla normaali ja silloin todellista puutetta ei ole.
Oon pohtinut oonko mä uniapnean takia jatkuvassa happivajeessa öisin pumpusta huolimatta samaan tapaan kuin kilpahiihtäjät alppimajalaitteissaan.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Jos AHI-indeksi hyvä, niin tuskin. Ylipainoisilla hb ja hkr on usein korkea ilmeisesti useista mekanismeista johtuen.Vagabondo kirjoitti: 06.08.2026 11:42
Oon pohtinut oonko mä uniapnean takia jatkuvassa happivajeessa öisin pumpusta huolimatta samaan tapaan kuin kilpahiihtäjät alppimajalaitteissaan.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
James Potkukelkka kirjoitti: 06.08.2026 11:47 Jos AHI-indeksi hyvä, niin tuskin. Ylipainoisilla hb ja hkr on usein korkea ilmeisesti useista mekanismeista johtuen.