Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Suvinen kirjoitti:Cuplatonia meillä on ja on välillä annettukin, mutta en ole huomannut mitään eroa. Ja niistäkin jossain nettipalstalla varoiteltiin, että saattaa jopa vaikeuttaa vaivoja. Mutta niin taidettiin kyllä sanoa maitohappobakteereistakin - tai siis että ei ole mitään hyötyä.. ei vissiin pitäisi kysellä neuvoja netistä :D
Joo, nettineuvot on ihan hyödyttömiä :mrgreen:
Kannattaa kyllä suhtautua aika skeptisesti vauva.fi- ja kaksplus-sivujen neuvojiin. Ne on pelottavia sivuja.

Cuplaton oli meilläkin ihan tyhjän kanssa, mahavaivat helpottivat niillä rela-tipoilla noin vuorokaudessa. Ikä tietty korjaa noita mahan kipristelyjä mutta ei se tieto itkevän vauvan kanssa väsyneenä valvovaa äitiä tai iskää juuri helpota.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8604
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Oletteko käyttäneet vavvalle mallasuutetta? Toimiko, oliko sivuvaikutteita?
Kissoille olen käyttänyt, helpottaa ruuansulatusta eikä tule niin paljoa karvapalloja.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ilmeisesti meillä sujui vaipattomuuteen siirtyminen kovin helposti, aika taisi olla juuri oikea. :)

Kohta täytyy löytää ottaja kolmelle paketille vaippoja :D
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11451
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Suvinen kirjoitti:Vinkkejä, anyone?
Ei kai ohjelma ole sen kummempi kuin ristiäisissäkään, unohdatte vaan sen uskonnollisen jargonit? Tuleeko lapselle "kummeja"? Ehkä he haluaisivat sanoa jonkun sanasen? Tai isovanhemmat? Eikös nimiäisten tarkoitus ole lähinnä liittää lapsi "virallisesti" perheeseen/sukuun (ja luonnollisesti viimeistään silloin paljastaa lapsen virallinen nimi muidenkin tietoisuuteen), joten ei kai ohjeman tarvitse olla mitään niin erityistä. Pienimuotoinen tarjoilu ja ehdottomasti maljan nostaminen uudelle taimelle :]
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Suvinen kirjoitti:Päätettiin pitää nimiäiset, ei ristiäisiä. Mummotkin mukautuivat viimein. Kokemusta nimiäisistä ei ole kummallakaan, ja virallinen ohjelma tuottaa päänvaivaa. Vinkkejä, anyone?
Meillä on homma hoidettu seuraavasti: lapsilla on kummit, mutta ilman uskonnollista merkitystä.

Paikalle on kutsuttu kummit ja isovanhemmat sekä muut lähisukulaiset.

Olen kertonut vauvan nimen ja sitten on kohotettu malja vauvan kunniaksi ja toivotettu onnea.

Sitten on hyvin perinteisesti juotu kahvia.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11451
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Suvinen kirjoitti:Näillä näkymin kastemekko tytölle siis tulee, mietin vaan pidänkö vauvaa kastemekossa koko juhlan ajan vai vaihdanko rennompiin virallisen osuuden päätyttyä.
Meidän suvun ristiäisissä on mekkoa pidetty päällä vain virallisen osuuden ajan.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14957
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Meil on kans ristiäiset kohta. En muista koska mut kohta :oops:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
NuoriD

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Suvinen kirjoitti: Ajattelinkin vain vieraiden saavuttua tarjoilla ne maljat ja siinä pitää todella pienimuotoisen puheen, jonka lopuksi sitten paljastaisin nimen, jolle sitten kohotettaisiin malja. Mutta mitä sitten? Mitkään laulunpätkät eivät tunnu luontevilta. Voiko porukan vain ajaa siitä suoraan kahvipöytään?
Näin meillä.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Suvinen kirjoitti: nimi aiheutti hämmästelyjä
Nimi oli todella kaunis. <3
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14957
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti:Tänään 2kk- neuvola ja lääkärintarkastus, painoa kertynyt 4900 grammaa ja pituutta 56 cm. Kaikki muutenkin kuulemma hienosti.
Meillä oli 6vko ja 1pv tarkastuksessa maanantaina 4920 ja 55,7. Ollaan kohtuu samixii 8)
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Määki haluun tietää nimen :)

Täällä tehdään hampaita, valivali vaan kuuluu. Pitää ostaa korvatulpat, onneksi sentään nukkuu hyvin.

Noista painoista ja pituuksista. En oo koskaan ajatellu et tytsä ois pieni, ennemminkin normikokoinen. Nyt oon alkanut törmäämään semmoseen, et ku hänen ikää kysytään niin kun vastaan, ilmeet menee oudoksi. Sitten voi tulla jotain syömiseen liittyvää juttua. Kenelläkään ei tuu mieleen, et syntyi pienenä, lähinnä etten ruoki :o No, enpä ois uskonut, et tämmöstäki tulee vastaan. Sillon pienenä aina kysyttiin kuinka monta päivää vanha, no tota kuukauden ikäinen :)
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Pakko kyllä sanoo, että paras oli kauppareissulla kun eräs mummo kysyi kumpi hän on (tyttö/poika) :) Ei muuten, mutta tytsä oli päästä varpaisiin vaaleanpunaisissa Hello Kittyissä :D Kohteliasta sakkia! :)
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14957
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Meillä leimaaantavaa on kaikenlainen pungerrus ja kingerrys, ähistään ja puhistaan. Yritetään jutella vavvakieltä ja päästä liikkeelle. Hereillä ollessa siis kohtuu levotonta, mutta kuten jo olen todennut, varsinaiset parkusessiot hävisivät vyöhyketerapian myötä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Tytsän 5-kuukatisneuvola oli tänään. Painoa 6495g ja pituutta 64,1cm. Omalla käyrällään tasaisesti kasvelee. Muutenkin kaikki hyvin. Sai sen toisen annoksen rokotetta, oli jotain toista merkkiä. Tultiin kotiin ja leikittiin tunteroinen, sen jälkeen meni unille. Unien jälkeen alkoi murina, uusi kokemus tämäkin. Murinaa jatkui ja jatkui, ilmeetkin oli sen verran pöllöt että funtsin pitääkö soittaa manaaja paikalle. Mikä lie piru hänet valtasi. Aikamoinen ärtsytapa, jos toi nyt sitä oli :D

Nyt kuikuilee ja huutelee sängystä seuraa pitämään, mut mä olen nyt lakisääteisellä tauolla!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Suvinen kirjoitti:Nyt vähän kiukuttaa, kun tyttö ei suostunut aamusyötön jälkeen takaisin unille, vaikka mammaa olisi kovasti nukuttanut. Yhdeksältä luovutin ja noustiin, laitoin tytön leikkimatolle ja menin puuhaamaan itselleni aamupalaa. Vähän ajan päästä tajusin, että kovin on hiljaista.. ja sinnehän mytty oli matolle nukahtanut. Nostin sen takaisin sänkyyn, ja siellä se koisaa vieläkin, yli kolme tuntia myöhemmin! Itse en tietenkään enää viitsinyt mennä takaisin nukkumaan, kun luulin että se herää kuitenkin pian, ja olin laittanut itselleni kellon soimaan kymmeneksi. Mutta koska nukuin vain kaksi kolmen tunnin pätkää viime yönä olen nyt liian väsynyt tehdäkseni tehokkaana mitään tässä aamun tunteina, jotka pitäisi käyttää hyödyksi kun tyttö nukkuu. Joten istun koneella yövaatteissa, päätä särkee ja kiukuttaa ja väsyttää ja on jo puolipäivä enkä ole tehnyt mitään. Ärrrhh! Arvasin kyllä, että tämä mun nukkumisherkkyys tulee aiheuttamaan eniten ongelmia äitiydessä; musta kun ei ole oikein mihinkään jos en saa nukkua kunnolla ja tarpeeksi.
Joo, (vittu) welcome to motherhood! Mulla oli ihan identtiset olo abauttiarallaa just samassa vaiheessa. Ulos en kehdannut kun jätkä karjui ellei nukkunut (se "huutaa itsensä uneen"- juttu on keksittyä!), itse näytin variksen pelättimeltä mustine silmien alusineen.. Laitokselta kun tultiin kotiin, poika nukku 21-03, söi, 03.30-8.30, voila! Ihme.. joo, kesti 5 viikkoa, kunnes alkoi kiukku, huuto ja kitinä. Tuntui helpottavan tossa jossain vaiheessa, kunnes tuli taas jotain kiukuttavaa.

Eli älä huoli, se on pakko polkee paskassa että pääsee asfaltille.
The great club outshines the individual, always and forever.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Ja niin vaikea kuin sitä nyt juuri, väsyneenä ja väsymykseen kyllästyneenä, on uskoa, tulet kaipaamaan juuri näitä vauva-aikoja joskus kahden-kolmen vuoden kuluttua. :)
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

bliss kirjoitti:^Ja niin vaikea kuin sitä nyt juuri, väsyneenä ja väsymykseen kyllästyneenä, on uskoa, tulet kaipaamaan juuri näitä vauva-aikoja joskus kahden-kolmen vuoden kuluttua. :)
Nimenomaan just sillon...ku ei perässä pysy.

Nyt Nita on jo niin vanha ja fiksu ettei kauheest tarvii perään kattoa enää, nysse on taas helppo :)
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

bliss kirjoitti:^Ja niin vaikea kuin sitä nyt juuri, väsyneenä ja väsymykseen kyllästyneenä, on uskoa, tulet kaipaamaan juuri näitä vauva-aikoja joskus kahden-kolmen vuoden kuluttua. :)
Heh, itse en kyllä zombieväsymystä ja tissitakiaista haikaillut enää siinä vaiheessa kun lapsi nukkui yöt, käveli, söi kutakuinkin itse, kävi potalla ja sanoi mikä harmittaa kiljumisen sijaan ;)

Jotkut tykkää enemmän vauvavaiheesta, toiset taaperosta ylöspäin. Itse arvostan ns. oman elämän hiljattaista palautumista yksivuotissynttäreistä alkaen :) Ehkä tässä on se ero, että toiset sanovat haluavansa vauvan, toiset lapsen. Itse halusin tuolloin vauvan, nyt mulle riittäis ihan lapsi vaan :)

Joka päivä vie kuitenkin eteenpäin, eikä matkalla nautiskelukaan ole kielletty 8)
Prepare for the worstest.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Nyt ois täytettävänä tämmönen hiton kodinhoitotukilappunen, joka pyöriny pöydille, mutta kelaanhan tämä on toimitettava.

Tosiaia on, että minulla on kaksi lasta. Tällähetkellä 8kk ja 1v7kk. Pienempää en halua laittaa minkään valtakunnan päiväkotiin. En ihan vielä. Isompi selvästi jo kaipaisikin virikkeitä ja toimintaa.
Nyt pohdiin, arvon ja mietin, josko huomenna soittelisin tonne päivähoitotoimeen ja kyselisin, oisko tuota isompaa mitenkään mahollista saaha puolipäivähoitoon. Vaikka niin, että kävis hoidossa 2-3 päivää viikossa ja muuten olis kotona pikkusiskonsa ja äitinsä kanssa. Jos näin tapahtuisi, niin mitä ilmeisimmin en kodinhoitotukea pienemmästä menetä ja maksuluokka isomman päivähoidostakin taitaa siellä alhaisimmassa mahdollisessa olla. Mikäli olen oikein ymmärtänyt? En kai minä niin kovin huono äiti olisi, jos tuon pojan viikarin hoitoon heivaisinkin alle 25h/vko. Tuo voisi ehkä jopa olla se selviytymismuoto, jolla tässä huushollissa loppuvuoden hoitaisin. Elämä kun jatkuu osa-aikaisena YH:na, jeppa jee...
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Fcuk

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

^ Siis noinhan iso osa (en muista miten iso mut ei siitä kauaa ole kun asiasta oli keskustelua mediassa) tekee, tai siis niin, että toinen hoidossa (usein ehkä on jo saanut hoitopaikan kun pikkusisar syntyy). Hoitoon ilman muuta jos se tuntuu parhaalta ratkaisulta. Ei vaikuta kodinhoitotukeen junnun osalta ei...

Kesä on ollu virikkeitä täynnä mut kyllä tuo meidän tyttö on taas aloittanut hoitopaikkakaipailunsa. Tarkotus oli ainakin vuoden loppuun olla kotona kun tuntuu älyttömältä viedä paikkaa sitä enemmän tarvitsevilta, ei me vanhemmat käydä töissäkään. Muutettiin alueelle, jossa vielä edellistä enemmän alle kouluikäsiä muksuja mut eihän niistä seuraa viikolla ole kun kaikki käyvät tarhassa. Ihan tymää!

Jätkälle (1v 9kk) tuntuu olevan parasta seuraa iskä ja äiskä plus pieni lähipiiri lapsineen, on ihan erilainen ku siskonsa tossa iässä. Tyttö taas juoksee melkein kaupassa muita ikäisiään kiinni... Ja viikonloppuna se sano, etten sovi enää prinsessaleikkeihinsä! APUA!

Pitäis olla aktiivinen äiti ja etsiä sitä seuraa mut hitto kun en saa aikaseks. Energiavajetta.

Lisäpohdintaa... Vasta kai tänä kesänä joku kliksahti mussa niin kuin toivoin aina ennen kliksahtavan. Nyt en vällää suoriutua mistään kotihommeleista jos se aika on lapsilta ja niiden leikeiltä pois. Tänään istuin palapelien ja legojen seassa muutaman tunnin eikä ajatukset harhaillu missään muualla. Aiemmin olin hermoraunio, mietin mitä safkaks ja muistanko vaihteeks tyhjentää pesukoneen. Mitä kaikkee... Turhaa.

Nyt ku mä haluisin vaan leikkii ja olla läsnä niin mun seura ei enää riitäkään. Tytölle. Pojan saan onneks viel itsestäni sekaisin. 8)

Tottakai mulla on vauvakuumekin nyt kun ei tosiaan tarttis... nowan aiempaan tekstiin; taidan olla nykyään vauvoista JA lapsista kiinnostunut, aiemmin vain vauvoista.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

irmelianneli kirjoitti:Millos Melnaisin vauvauutisia saadaan kuulla...? 8)
Jos kaikki sujuu hyvin, maaliskuussa. :D En ole oikein jaksanut salailla vaan kertonut riskit tiedostaen odotuksesta kaikille jotka ovat hoksanneet jotain voinnista kysyä.

Turvottaa, rasvoituttaa, väsyttää kuin aneemista ja olen sairaslomalla jatkuvan oksentelun vuoksi. Kukkeaa on. Keskityn etsimään juuri tuollaisia ihanan positiivisia selviytymistarinoita, ne antaa toivoa ja muistuttaa miksi kannattaa jaksaa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Uuuuuuu :]
Onnittelut!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14957
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Melnais kirjoitti:Keskityn etsimään juuri tuollaisia ihanan positiivisia selviytymistarinoita, ne antaa toivoa ja muistuttaa miksi kannattaa jaksaa.
Komeeta! Lupaan parantaa kuin sikamika juoksuani ja jatkossa pelkästään hehkuttaa perheonnea kuin ninni parhaimmillaan osaa ja tekee.

Meillä oli vaikea odotusaika, mutta sitten kun räjähtää, on elämä niin täynnä sitä mahan ulkopuolista lasta, että raskaat vaiheet unohtuvat kuin itsestään. Tsemiä!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Onnee <3

Lohdutukseksi, se elämä lapsen kanssa on 90% onnee ja 10% vähemmän onnee eli ihan peruslaiffii :)
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Kiitokset! Tänään on hyvä päivä, olen oksentanut vasta kerran ja yökkinyt neljästi. Kokeilen tallata apteekkiin ja kauppaan hakemaan jaffaa.

Mielihaluja on. Tekee mieli kylmää perunamuussia ja karjalanpaistia, hyvin kylmää ja haisematonta juustoa, puolukkasurvosta, jauhelihakeiton lientä ja leipäjuustoa. Kaikkein eniten kylmää maksalaatikkoa jota en uskalla ostaa, söisin koko lootan kerralla. Paitsi ettei sitä saa paljolti syödä, maksalaatikko voisi olla ikävä oksennettava. Kuten ovat myös punaviinimarjat, karviaiset, mustikat ja karjalanpiirakat. Yllätys miten jugurttikin tekee heikkoa ylöstullessaan.

Turvallisia ruokia ovat kuivat murot ja banaanit. Mitä vammailua, en ole koskaan ajatellut näin tiivisti ruokaa ja syömistä!
Elämä kantaa, jos sen antaa