Annan vastaukset kysymyksiisi, jotta voit muodostaa kantasiurpiainen kirjoitti:Mulla ei vielä ole kovin kokonaisvaltaista kantaa. Minua kiinnostavat ainakin seuraavat asiat:NuoriDaavid kirjoitti:Siirrytään seuraavaan aiheeseen. Mitä mieltä olet Saksan ydinvoimapäätöksestä?
(i) Toteutuuko päätös, vai meneekö Ruotsin vastaavan päätöksen tietä?
(ii) Millä ydinenergian osuus korvataan?
(iii) Vaikutus Euroopan (ja erityisesti Suomen) (iii.a) energiahinnoitteluun ja (iii.b) päästöpolitiikkaan.
(iv) Vaikutus uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseen.
Mähän olen perustaltani aika ydinvoimamyönteinen jannu, jos vaihtoehdot ovat kivihiili ja vesivoiman lisärakentaminen. Toisaalta en voi olla optimistisesti komppaamatta tännekin usein viittaamaani Peter Lundia, joka katsoo, että Saksan päätös saattaa antaa ennennäkemättömän buustin uusiutuvien energialähteiden tutkimukselle, teknologialle ja markkinoille. Eli hyviäkin seurauksia saattaa olla tiedossa.
(i) Toteutuuko päätös, vai meneekö Ruotsin vastaavan päätöksen tietä?
-Ei täysin. Osa suljetaan, osa ei
(ii) Millä ydinenergian osuus korvataan?
-Osa tuonnilla (mm ranskalaisista ydinvoimaloista). Osa lisäämällä uusiutuvia. Osa lisäämällä fossiilisia tuotantomuotoja
(iii) Vaikutus Euroopan (ja erityisesti Suomen) (iii.a) energiahinnoitteluun ja (iii.b) päästöpolitiikkaan.
-Energian hinta koko Euroopan alueella nousee
-IIIb on vaikea. Huonossa tapauksessa esim. Suomelle sälytettävät päästövelvoitteet kiristyvät,koska olemme tuhmia ja käytämme ydinvoimaa.
(iv) Vaikutus uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseen.
-Voimakas lisärahoitus tälle.