exPertti kirjoitti:(ehkä sillä, että käytän auton vuosihuollossa hieman ennen katsastusajankohtaa voi olla asian kanssa tekemistä. Tänä keväänähän tuli puslaremppaa vuosihuoltotarkastusten seuraamuksena.)
Vuosihuolto? Mikä se on?
Kyllä ne siellä katsastuksessa kertoo mitä tarvii korjata.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Kävin katsastuksessa ja muusta ei ollut sanomista tai kyselyä kuin jarrulevyistä. Kovasti suikkalakki niitä katseli ja hiplasi mutta kun jarrutuskoe oli suht täydellinen niin ei voinut hylsyä antaa. Noh luultavasti levyt ovat ainakin etupäässä liian ohuet jos kulumisrajaa katsoo (25mm => 23mm, saavat kulua vain 1mm per puoli). Täytyy tuossa renkaiden vaihdon yhteydessä katsoa, kuinka paljon ovat kuluneet. Ainahan niitä voi itse hieman säätää niin ei suikkalakki pysty hylkäämään.
Sopiihan tuo, jos vastaavasti parannatte teiden kunnossapitoa rajusti. Ei meinaan raskas kalusto tule pysymään teillä mikäli kansa ajetaan kitkarenkaiden käyttäjiksi.
Mulla tuli nyt autonvaihdon johdosta kitkarenkaat alle. Ovat kohttuullisen uudet hakkapeliitat, joten pitoa pitäisi olla. Mutta kun vertaa edellisen auton nastarenkaisiin, ei voi kuin puristella päätä miten suuri ero niiden toimivuudessa on. Nastarenkailla sai pudotella rampin varjoisalle osalle huoletta, eikä musta jää tehnyt tepposia. Kitkarenkailla mennäänkin sitten kieli keskellä suuta puolet hiljaisemmalla nopeudella ja toivotaan ettei olisi mustaa jäätä..
Etuvilkun hajonneen koteloinnin vaihto olikin yllättävän helppo operaatio. Vain yksi ruuvi ja alle viisi minuuttia aikaa. Hajonneen pyyhkijänvarren vaihto vaatiikin sitten viiden euron sijoittamista ulosvetäjään.
^
ZF esittelee huomenna oman 9-vaihteisen automaattivaihteistonsa Detroitissa. Kykenee tämän hetken malleilla käsittelemään maksimiväännöt alueella 200-480Nm.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Pulkannaru kirjoitti:^
ZF esittelee huomenna oman 9-vaihteisen automaattivaihteistonsa Detroitissa. Kykenee tämän hetken malleilla käsittelemään maksimiväännöt alueella 200-480Nm.
Luulisi noiden pienempien vääntöjen menevän CVT:llä. Tosin tuossa linkkaamassani väitettiin CVT:n olevan kalliimpi. Näin maallikkona ihmettelen, miten CVT on kalliimpi kuin 9-vaihteinen laatikko.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
^
Ainakaan tuotantomäärien pienuus ei auta CVT:tä tuotantokustannuksien suhteen. Ja lisäksi ulkomuoto usein poikkeaa manuaalilaatikosta, joka taasen lisää suunnittelukustannuksia moottorin ja moottoritilan osalta.
Näiden edellisten suhteeen DSG on manuaalin kanssa CVT:hen verrattuna etulyöntiasamessa.
Luulisin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Naapurinmiestä vähän kyrsi, kun hänellä oli ALDin auto, ALDin soppari Euromasterin kanssa ja varattu kelloaika tarkalleen vaihtoa varten. Ja lopulta rengasmies sanoi, ettei me tänään ehditäkään mitään vaihtamaan. No kaveria vitutti ja soitti ALDille, että tämmöistä paskaa täällä taas tänään. Illalla puhelin soi ja Euromasterin jamppa kysyi, ollaanko kotona. 30min myöhemmin asentajaukko tuli autollaan pihaan ja vaihtoi hiekkapihalla käsin renkaat tunkilla ja ristikkoavaimella Varmaan ALDi kysyi, että vaihtuuko rengas vai vaihtuuko firma. Kymmeniä tai satoja autoja koskeva soppari.
Naapurinmiestä vähän kyrsi, kun hänellä oli ALDin auto, ALDin soppari Euromasterin kanssa ja varattu kelloaika tarkalleen vaihtoa varten. Ja lopulta rengasmies sanoi, ettei me tänään ehditäkään mitään vaihtamaan. No kaveria vitutti ja soitti ALDille, että tämmöistä paskaa täällä taas tänään. Illalla puhelin soi ja Euromasterin jamppa kysyi, ollaanko kotona. 30min myöhemmin asentajaukko tuli autollaan pihaan ja vaihtoi hiekkapihalla käsin renkaat tunkilla ja ristikkoavaimella Varmaan ALDi kysyi, että vaihtuuko rengas vai vaihtuuko firma. Kymmeniä tai satoja autoja koskeva soppari.
ALD onkin muuten sitten tosi mulkku lafka. Kaveri sai juuri liisariauton palautuksesta 1500 euron laskun, kun siitä löyty 3 kpl pienenpieniä naarmuja joiden omavastuuosuus oli 500€ kpl. Autoliikkeetkään ei mielellään niiden kanssa tarjouksia tekisi, koska vaativat aina 15% alennuksen. Muut liisarifirmat ovat kuulemma paljon helpompia ja jostavampia.
Tää mun autoilutuuri on kyllä uskomatonta. Huihaista on nyt ATM laatikosta monentimuunnin paskana. Onneksi, tehdastakuu korvaa kaiken, mutta vaivahan tuosta taas minulle siunaantuu kun autoa pitää viedä komolle ja alistua julkisten kyytiin.
Samaan aikaan tiimistä on kahdella muullakin jannulla auto-ongelmia. 2 vuotta vanha ja muutaman kympin ajettu Passatti hajotti turbonsa, ja hivenen vanhempi Octavia DSG-askinsa. Turbo meni myyjäliikkeen piikkiin, mutta DSG saattaa pudota kokonaan kaverin niskaan.
masa kirjoitti:DSG saattaa pudota kokonaan kaverin niskaan.
Jos se on liikkeestä ostettu, niin kyllä se menee valmistajan/myyjän piikkiin 100% ellei kyse ole jostain 200+ TKM ajetusta. Muuta lopputulosta ei pidä hyväksyä. Vaihdelaatikon pitää kestää 200 TKM käyttöä.
Mä en ikinä ostaisi käytettyä autoa yksityishenkilöltä juuri noista syistä.
So Hard kirjoitti:
Jos se on liikkeestä ostettu, niin kyllä se menee valmistajan/myyjän piikkiin 100% ellei kyse ole jostain 200+ TKM ajetusta. Muuta lopputulosta ei pidä hyväksyä. Vaihdelaatikon pitää kestää 200 TKM käyttöä.
So Hard kirjoitti:
Ok. Kerrotaan tämä.
Korjaan vähän. Näköjään 100TKM jälkeen tulee osavastuuta.
Vaihdelaatikon hajoaminen ja kustannusten jako
Uutena ostetun auton vaihdelaatikko vaurioitui ja tuhosi auton kytkimen, kun autolla oli ajettu 121 000 kilometriä. Maahantuoja maksoi 2/3 korjauskustannuksista ja vetosi takuun umpeutumiseen. Maahantuojan mukaan 4 vuotta vanha auto oli tullut siihen asennettujen osien myötä ajomääräänsä nähden parempaan kuntoon.
Vaihdelaatikolle ei ollut annettu huolto- tai vaihtoväliohjetta. Vaihdelaatikon olisi pitänyt kestää huomattavasti kauemmin kuin 121 000 kilometriä, joten se oli rikkoutunut ennenaikaisesti. Kuluttaja oli maksanut kolmasosan eli 1 208 euroa korjauskustannuksista. Auto oli tullut siihen asennettujen osien myötä ikäänsä ja ajomääränsä nähden parempaan kuntoon.
Kuluttajariitalautakunta piti osapuolten välistä kustannusten jakoa asianmukaisena eikä suosittanut lisähyvitystä. Takuun umpeutuminen ei rajoita virhevastuuta, eikä takuun umpeutumisella ei ollut asian kannalta merkitystä.