Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:No onhan Tasavallan Presidentillä tietysti enemmän valtaa kuin mulla, tai Alepan kassalla, mutta taas selvästi vähemmän, kuin esim. ison suomalaisen yrityksen johtajalla.

Mitä se presidentti nyt tarkalleen ottaen nykyää voi päättää? Linnan kutsujen vieraslistan osittain.

Jos Tasavallan Presidentti ja hallitus ovat eri mieltä, uuden valtiosäännön mukaan käsittääkseni eduskunta päättää. Ainoat asiat, joista presidentin mielipidettä edes kysytään, ovat ulkopoliittisia.
Mitä argumenttia sä nyt koetat tehdä? Että koska Käteisellä, Wahlroosilla ja kavereilla on tietynlaista valtaa enemmän kuin presidentillä, joka vaikuttaa pääasiassa ulkopolitiikkaan, niin presidentin henkilöllä ei ole väliä? Sanoinko jo, että en osta tätä argumenttia lainkaan. Kuulostaa samalta kuin se, että koska maailman kaikkia ongelmia ei ole mahdollista korjata optimaalisesti, niin millekään ei kannata tehdä mitään (long live Kitinäanalogiat!).
Presidenttihän päättää ulkopolitiikasta yhteistyössä valtioneuvoston kanssa ja jos em. tahot ovat eri mieltä, eduskunta päättää (uuden perustuslain mukaan). Muusta presidentti ei edes teoriassa voi päättää (paitsi siitä linnan kutsujen vieraslistasta osittain) ja joistain virkanimityksistä.

Koska voidaan olettaa, että eduskunta on samaa mieltä kuin hallitus (muutenhan hallitus ei voi olla vallassa), ristiriitatilanteessa hallituksen kanta aina voittaa.

Eli: presidentti ei voi vaikuttaa ulkopoliittiseen linjaan, jos hallitus on eri mieltä.
Lisäksi mä haluaisin korostaa, että Helsinki on Suomen pääkaupunki, karhut paskovat metsään ja hernekeitto on pahaa. En edelleenkään ymmärrä, mihin argumentaatiollasi tähtäät. Vaikka presidentin henkilöllä nyt ei ole mitään ikuisuuden näkökulmasta katsottuna erityisen dramaattista väliä, niin totta punajuuressa asialla kuitenkin on hieman väliä. Enemmän kuin pitäisi, imho.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^No. Olettaisin, että jos kirjoitan "presidentillä ei ole valtaa" ja "aivan sama kuka on presidentti", niin et ota näitä aivan 130%:n kirjaimellisesti. Jokainen ihminen on laulun arvoinen jne ja jokaisella meistä on ainakin vähän valtaa.

Eli onhan sillä presidentillä hiukan valtaa ja on jossain määrin merkittävää, kuka on presidentti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Tyttäreni harrasti pienempänä rytmistä voimistelua. Tapiolassa oli SM-kisat. Presidentti kunnioitti tilaisuutta läsnäolollaan. Ajattelin, että kaikkea sitä ihminen joutuukin tekemään elantonsa eteen.
Pressa sai tuosta tilaisuudesta palkkaa. Sinä et.

Hitto, voisin heti vaihtaa tämän päivän näpyttelyn tyttöjen voimisteluun. Olettaen että ovat jo 16-vuotiaita.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tyttäreni harrasti pienempänä rytmistä voimistelua. Tapiolassa oli SM-kisat. Presidentti kunnioitti tilaisuutta läsnäolollaan. Ajattelin, että kaikkea sitä ihminen joutuukin tekemään elantonsa eteen.
Pressa sai tuosta tilaisuudesta palkkaa. Sinä et.
Kommenttini viittasi nimenomaan Presidenttiin. Itsehän olin talkoohengessä mukana.

Osa oli 16-vuotiaita jo, eli ehkä Halonen tosiaan oli into piukkana lähdössä kisoihin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
urpiainen
Kitisijä

So Hard kirjoitti:Olisko urppis jotenkin hedelmällisempää, että kertoisit mitä valtaa presidentillä mielestäsi on sen sijaan että kävisit taas jotain diskurssidiskurssia.
No nähdäkseni presidentiltä on pitkälti viety de jure -valta, mutta kyllä minusta on selvää, että asema on silti potentiaalisesti yksi kiitollisimmista käyttää epämuodollista de facto -valtaa halujen ja kykyjen mukaan. Lienemme yhtä mieltä siitä, että Halonen ei tässä roolissa ole ollut kovin ansiokas. Mutta potentiaalia on silti jäljellä ja kuvittelisin, että joku Niinistö, Lipponen ja varauksin Väyrynen sitä osaisi käyttää. Eri asia sitten on se, onko hyvä, että meillä on tällainen epämuodollisen vallankäytön erityistehtävä. Minulle homman kokonaisvaltainen seremoniallistaminen tai mieluummin lakkauttaminen sopisi ihan hyvin. Mutta pidän silti presidentin tointa tällä hetkellä potentiaaliltaan ikään kuin yhtenä suomalaisen yhteiskunnan avainpaikoista, vaikka de jure -valta onkin pitkälti viety pois.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

^Mä en usko, että presidentti voi mielipiteillään vaikuttaa. Oon tällainen binaarilogiikko. Jos ei oo valtaa, ei oo valtaa. Puhetta maailmaan mahtuu.

Ketä se nyt kiinnostaa, että Presidentti pitää uudenvuodenpuheen, jossa haluaa kohottaa köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamisen lähivuosien tärkeimmäksi asiaksi suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:^Mä en usko, että presidentti voi mielipiteillään vaikuttaa. Oon tällainen binaarilogiikko. Jos ei oo valtaa, ei oo valtaa. Puhetta maailmaan mahtuu.
Mä näen asian niin, että kyllä presidentillä on valtaa maamme mielipideilmastoon. Tottakai suurin osa kenen tahansa pressan, oli se sitten Väyrynen tai joku kävelijä, mielipiteistä on tiukasti sapluunoitu toimensa vuoksi, eikä sooloilla juurikaan voi. Ei tämä kuitenkaan vesitä täysin sitä, etteikö hän voisi selkeillä painotuksillaan mahdollistaa jotenkin muutosta suomalaisessa arvokulttuurissa. Hyvin vaikeahan tässä on minunkaan esimerkinomaisesti realisoida Halosen homomyönteisiä puheita yhteenkään saavutukseensa, mutta voisin väittää, että jotain hyvää tämän suhteen hänen ansiokseen voi lukea, jos vain saman ansiokäsityksen hänen kanssaan jakaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Hyvin vaikeahan tässä on minunkaan esimerkinomaisesti realisoida Halosen homomyönteisiä puheita yhteenkään saavutukseensa, mutta voisin väittää, että jotain hyvää tämän suhteen hänen ansiokseen voi lukea, jos vain saman ansiokäsityksen hänen kanssaan jakaa.
Voihan sitä väittää joo, mutta onko se niin.

Ei ainakaan mun mielipiteisiini ko. henkilön mielipiteillä ole mitään vaikutusta (ellei kyseessä sitten ole pirullisen ovela piilovaikuttaminen).
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mä näen asian niin, että kyllä presidentillä on valtaa maamme mielipideilmastoon. Tottakai suurin osa kenen tahansa pressan, oli se sitten Väyrynen tai joku kävelijä, mielipiteistä on tiukasti sapluunoitu toimensa vuoksi, eikä sooloilla juurikaan voi. Ei tämä kuitenkaan vesitä täysin sitä, etteikö hän voisi selkeillä painotuksillaan mahdollistaa jotenkin muutosta suomalaisessa arvokulttuurissa. Hyvin vaikeahan tässä on minunkaan esimerkinomaisesti realisoida Halosen homomyönteisiä puheita yhteenkään saavutukseensa, mutta voisin väittää, että jotain hyvää tämän suhteen hänen ansiokseen voi lukea, jos vain saman ansiokäsityksen hänen kanssaan jakaa.
Mun on kyllä hirvittävän vaikea hahmottaa mitä tässä yritetään sanoa. Presidentti on arvojohtaja, joka selkeillä ulostuloillaan saa aikaiseksi jotain merkittävää mutta ei nyt kuitenkaan ole kertoa että mitä?
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

So Hard kirjoitti:Mun on kyllä hirvittävän vaikea hahmottaa mitä tässä yritetään sanoa. Presidentti on arvojohtaja, joka selkeillä ulostuloillaan saa aikaiseksi jotain merkittävää mutta ei nyt kuitenkaan ole kertoa että mitä?
Tuota kommenttiani ennen ketjussa puhuttiin pressavaalien äänestysperusteista ja sitten samalla siitä onko pressalla valtaa. Ainakin minulle jäi kuva, että tuo pressan vallankäyttö määrittäisi yleisesti kansalaisen äänestyskäyttäymistä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Hyvin vaikeahan tässä on minunkaan esimerkinomaisesti realisoida Halosen homomyönteisiä puheita yhteenkään saavutukseensa, mutta voisin väittää, että jotain hyvää tämän suhteen hänen ansiokseen voi lukea, jos vain saman ansiokäsityksen hänen kanssaan jakaa.
Häh? Suomi ei ole koskaan ollut homoja dissaava yhteiskunta. Tuo ei kuitenkaan aktivisteille sovi, koska totuuden myöntäminen poistaisi kapinoinnin tarpeen.

Erilaisuus voi aina aiheuttaa kitkaa, mutta on ihan posketonta vääntää normiarkeen kuuluva sosiaalinen heilunta joksikin sorroksi.

Halonen ei saavuttanut homojen eteen mitään. Suomen kansa sen sijaan osoitti Halosta äänestämällä, että meitä ei vittu kiinnosta lainkaan mitä kenenkin perseeseen makkarissa tungetaan. Tuo on ainoita hyviä asioita, joita Halosessa näen, mutta ansio ei ole Halosen.
urpiainen
Kitisijä

NuoriDaavid kirjoitti:Ei ainakaan mun mielipiteisiini ko. henkilön mielipiteillä ole mitään vaikutusta (ellei kyseessä sitten ole pirullisen ovela piilovaikuttaminen).
No en mä kyllä odotakaan, että presidentti jotenkin johtaisi mun mielipiteenmuodostustani. Tai siis ei enää, kun urpot eivät valinneet Claes Anderssonia kun tilaisuus oli. Pikemminkin kai presidentti voi halutessaan lainata arvovaltaansa sopiviksi katsomilleen pyrkimyksille (Vagabondon mainitsemat Ahtisaaren vienninedistämismatkat olisivat kai esimerkki tästä) ja toimijoille. Siinä missä valtioneuvosto toimii ministeriöiden kautta, presidentit toimisi kai enemmän julkisuuden ja suoraan kansan kautta. Mä en nyt edelleenkään halua liioitella presidentin roolia, mutta jos haluaa mainitulla tavalla vaikuttaa ohi virkateiden, presidentn psti on aika hyvä alusta siihen.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Pikemminkin kai presidentti voi halutessaan lainata arvovaltaansa sopiviksi katsomilleen pyrkimyksille (Vagabondon mainitsemat Ahtisaaren vienninedistämismatkat olisivat kai esimerkki tästä) ja toimijoille.
Halonen vastaavasti lennättelee afrikan naisia ilmastokokooukseen kööpenhaminaan vähentämään co2-päästöjä tai jotain.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti:Häh?
Häh, ihan itelles. Sinä et näe varmasti ansioksi, olisinkin suuresti ihmetellyt jos olisit, mutta haloslaisemmin seksuaalisesta tasa-arvosta tai häneen muuten positiivisesti suhtautuneempi henkilö näkee asian toisin.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Häh, ihan itelles. Sinä et näe varmasti ansioksi, olisinkin suuresti ihmetellyt jos olisit, mutta haloslaisemmin seksuaalisesta tasa-arvosta tai häneen muuten positiivisesti suhtautuneempi henkilö näkee asian toisin.
Olinkin juuri tulossa sanomaan tätä. Eli jos Presidentti on samaa mieltä kuin minä, niin varmaankin kokisin, että kuunnelkaa nyt mitä presidenttikin sanoo.

Eli jos Niinistö esim. uudenvuodenpuheessa toteaisi, että korkeimpia ansiotuloverojen prosentteja pitää alentaa, olisin varmasti suu vaahdossa joka paikassa, että kuunnelkaa nyt mitä presidenttikin sanoo. Kun sen sijaan Halonen pitää uudenvuodenpuheen, jossa haluaa kohottaa köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamisen lähivuosien tärkeimmäksi asiaksi suomalaisessa yhteiskunnassa, niin olen "ketä kiinnostaa".
urpiainen
Kitisijä

http://www.hs.fi/kotimaa/Homokanta+joht ... 5548445002
Ymmärsin tuon otsikon ensin niin, että Kansanlähetyksessä työskentelevien homojen (korkea) määrä on syy tarkastukseen. Höh.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/Homokanta+joht ... 5548445002
Ymmärsin tuon otsikon ensin niin, että Kansanlähetyksessä työskentelevien homojen (korkea) määrä on syy tarkastukseen. Höh.
"Homokanta edellyttää toimenpiteitä"
sivustahuutaja
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Meikäläinen on liberaali ja täten kannatan määritelmällisesti tasa- arvoa ja meritokratiaa.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

"Suomessa julkistetaan verotiedot aina marraskuun alussa. Tiedotusvälineet uutisoivat näyttävästi ja kattavasti tunnettujen kansalaisten tienesteistä."

"EU on Suomelle antanut jo varoituksen, että henkilökohtaisten verotietojen julkaisu on ristiriidassa EU:n yksityisyydensuojadirektiivin kanssa."
Jos asuisin omakotitalossa voisi laittaa katolle helvetin ison lakanan: "Hei naapuri. Tienasin viime vuonna xxxx euroa." Voishan ton kyllä laittaa himan oveen rappukäytävässäkin.
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:Kun sen sijaan Halonen pitää uudenvuodenpuheen, jossa haluaa kohottaa köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamisen lähivuosien tärkeimmäksi asiaksi suomalaisessa yhteiskunnassa, niin olen "ketä kiinnostaa".
No mitä minä olen kiihtyvällä vauhdilla pahenevaa punavihersokeuttasi vierestä seurannut niin ei yllättäisi, jos alkaisit raivolla kampanjoimaan poikkeuslain puolesta, että saadaan Halonen kolmannelle kaudelle avaamaan rajat kaikille tulijoille ja kieltämään käsiaseet tiiliskivistä lähtien.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:Suomi ei ole koskaan ollut homoja dissaava yhteiskunta.
Synnynnäisen ominaisuuden määrittäminen rikokseksi ja sairaudeksi ei sitten mielestäsi ole hiukkaakaan dissaavaa?
elco
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: Älä nyt. Elco sanoi katsovansa vain tiukkaa historiallis-empiiristä evidenssiä vailla haihatteluja, ja paras esimerkki siitä, minkälaista yhteiskuntaa Suomen vasemmistoa lähimpänä oleva vasemmistolaisuus tuottaa valtaan päästessään, on tietysti Ruotsi, varauksin Norja tai Tanska. Ja toki tiedämme, että nämä ovat oikein malliesimerkkejä yhteiskunnista, joissa "kurjistaminen", "kontrolli" ja "epätasa-arvo" on viety kaikkein pisimmälle, kuten Elco terävästi näkee.
Täällä sanotaan, että Ruotsi on häkellyttävästi onnistunut menestymään vasemmistosta huolimatta - ei sen ansiosta.
elco
Kitisijä

urpiainen
Kitisijä

elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Älä nyt. Elco sanoi katsovansa vain tiukkaa historiallis-empiiristä evidenssiä vailla haihatteluja, ja paras esimerkki siitä, minkälaista yhteiskuntaa Suomen vasemmistoa lähimpänä oleva vasemmistolaisuus tuottaa valtaan päästessään, on tietysti Ruotsi, varauksin Norja tai Tanska. Ja toki tiedämme, että nämä ovat oikein malliesimerkkejä yhteiskunnista, joissa "kurjistaminen", "kontrolli" ja "epätasa-arvo" on viety kaikkein pisimmälle, kuten Elco terävästi näkee.
Täällä sanotaan, että Ruotsi on häkellyttävästi onnistunut menestymään vasemmistosta huolimatta - ei sen ansiosta.
:D
Täällä taas, että se perustuu sosiaalidemokraattiseen politiikkaan.
urpiainen
Kitisijä

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
elco kirjoitti: Täällä sanotaan, että Ruotsi on häkellyttävästi onnistunut menestymään vasemmistosta huolimatta - ei sen ansiosta.
:D
Täällä taas, että se perustuu sosiaalidemokraattiseen politiikkaan.
Kas, sossut ovat sitä mieltä, että he itse ovat hyviä. Kukapa olisi uskonut.
Rasti seinään: Pertti ymmärsi pointin.