Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4306
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.08.2023 12:56 Itse ajan miten huvittaa kunnes sakkoja kertyy liikaa. En ole vielä ensimmäistäkään saanut.
Oon viimeaikoina bongannut Helsingissä sellaisen ilmiön, että poliisi tai ambulanssi laittaa risteyksessä vilkut päälle, että voi kääntyä miten huvittaa ja jättää liikennesääntöjen noudattamisen perse-eläimille ja sitten kääntymisen jälkeen vilkut pois ja matka jatkuu normisti ilman hälytysajoa.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Tuo on ollut tapana vuosikymmeniä. Välillä tuo on tarkoituksenmukaista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vaihteeksi Itämeren tilasta kertova juttu. Vanhan kalastajan näkökulma meren muuttumiseen oli ihan mielenkiintoinen: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009819169.html

Niin sääli miten nopeasti toi meri pilattiin toisen maailmansodan jälkeen eikä oikein vieläkään löydy poliittista tahtoa vesien tilan parantamiseen :(
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 31.08.2023 9:15 Vaihteeksi Itämeren tilasta kertova juttu. Vanhan kalastajan näkökulma meren muuttumiseen oli ihan mielenkiintoinen: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009819169.html

Niin sääli miten nopeasti toi meri pilattiin toisen maailmansodan jälkeen eikä oikein vieläkään löydy poliittista tahtoa vesien tilan parantamiseen :(
Joo. Mua kiinnostaisi tutkijanäkemys suhteessa tuohon kokemusasiantuntijuuteen hylkeiden vaikutuksesta. Käsittääkseni hyljekannat ovat kuitenkin edelleen merkittävästi historiallista tasoa alempana. Jutussa mainittujen haukikantojen ongemat on kai yleensä yhdistetty pikemminkin siihen, että ihmisen näkökulmasta hukkapusikkona näyttäytyviä rantojen tulvaniittyjä, siis haukien kutualueita, on kuivattu ja rakennettu erilaiseen käyttöön massiivisesti erityisesti tuolla tämänkin kalastajan toimintaseudulla.

Lisäksi tässä on aivan viimepäivinä alettu kiinnittää huomiota - EU:n ansiosta, kuinkas muuten - 90-luvun jälkeen reippaasti voimistuneeseen silakanpyyntiin, joka ilmeisesti alkaa sekin vaikuttaa petokalakantoihin. Ihmisen ruoaksi saaliista menee minimaalinen osa, loput turkiseläinten ja kirjolohien rehuksi. Eli Suomessa koko homma kepulien suojeluksessa, Ruotsissa suhtautuminen paljon kriittisempää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2023 9:42 Lisäksi tässä on aivan viimepäivinä alettu kiinnittää huomiota - EU:n ansiosta, kuinkas muuten - 90-luvun jälkeen reippaasti voimistuneeseen silakanpyyntiin, joka ilmeisesti alkaa sekin vaikuttaa petokalakantoihin. Ihmisen ruoaksi saaliista menee minimaalinen osa, loput turkiseläinten ja kirjolohien rehuksi. Eli Suomessa koko homma kepulien suojeluksessa, Ruotsissa suhtautuminen paljon kriittisempää.
Mä en tiennyt minkään kalastuksen lisääntyneen Suomessa viimevuosikymmeninä :shock:

Mutta EU tasolta nää kepuloinnit varmaan näkyy paremmin ja niihin on helpompi puuttua. Suomessa lehdistöä myöten vaan hymistään taloudellisista eduista ja merkityksistä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 31.08.2023 10:15
urpiainen kirjoitti: 31.08.2023 9:42 Lisäksi tässä on aivan viimepäivinä alettu kiinnittää huomiota - EU:n ansiosta, kuinkas muuten - 90-luvun jälkeen reippaasti voimistuneeseen silakanpyyntiin, joka ilmeisesti alkaa sekin vaikuttaa petokalakantoihin. Ihmisen ruoaksi saaliista menee minimaalinen osa, loput turkiseläinten ja kirjolohien rehuksi. Eli Suomessa koko homma kepulien suojeluksessa, Ruotsissa suhtautuminen paljon kriittisempää.
Mä en tiennyt minkään kalastuksen lisääntyneen Suomessa viimevuosikymmeninä :shock:
Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25843
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Minkäjän takia pyynti on noin raketoinut?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

:shock:


Hämmentävää. Mä en osannut odottaa mitään tälläistä. Aina saa lukea miten kalastus ei kannata ja kotimaisesta kalasta on pulaa, kun ei enää ole kalastajia.

Kiitos informaatiosta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 31.08.2023 10:36 Hämmentävää. Mä en osannut odottaa mitään tälläistä. Aina saa lukea miten kalastus ei kannata ja kotimaisesta kalasta on pulaa, kun ei enää ole kalastajia.
Joo, siis nämä liittyvät yhteen. Mun käsittääkseni - mutta tietopohjani on siis tosi heikko - kotimaista villikalaa ei oikein osteta ruoaksi isossa mittakaavassa, ja sellaisia perinteisiä kalastajia, jotka kalastaisivat verkoilla rannikolta ihmisille ruokakalaa ei oikein enää ole, koska se homma ei elätä. Perinteiset rannikkokalastajat ovat just tällaisia yli 8-kymppisiä eläkeläisiä tai muita harrastajia.

Jos meinaa kalastamisesta rakentaa perhettä elättävän uran, täytyy käytännössä vetää avomeritroolarilla silakkaa minkkien rehuksi Pohjanlahdella teollisessa mittakaavassa. Viranomaiset ovat Suomessa kepumäärittäneet maksimaalisen kalastuksen tason, jota ei siis varota vaan johon pyritään, ja tämä aivan liian korkea taso on sekoittamassa koko ekosysteemin, jonka keskeinen osa iso silakkakanta on. Ei siihen nykyvälineillä montaa kalastajaa tarvita. Suomi ei tietenkään tee mitään, koska erityinen luontosuhde, ja EU harkitsee kieltämistä. Tämä tietty aiheuttaa Suomessa hirveän vastareaktion. Kalastajat syyttävät hylkeitä, merimetsoja ja ties mitä epäolennaisuuksia. Saa nähdä, mitä tästä tulee. En ole kovin optimistinen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikös ympäristöjärjestö suositellut kalastuskiintiön puolittamista, mutta EU miettii kokonaan kieltämistä.

Jotenkin taas kerran taidamme olla parin kotimaisen viherpiiperömepin uhreja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25843
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Mutta miksi juuri viime vuosituhannen lopulla alkoi raketoida?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Uhriutuminen onkin fiksua, jos itse ei ole osattu tehdä mitään taivaisiin raketoiville pyyntimäärille. Se on vaan hyvä, jos tänne tulee joku pitämään kädestä, vaikka IMF.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2023 11:02 Jos meinaa kalastamisesta rakentaa perhettä elättävän uran, täytyy käytännössä vetää avomeritroolarilla silakkaa minkkien rehuksi Pohjanlahdella teollisessa mittakaavassa. Viranomaiset ovat Suomessa kepumäärittäneet maksimaalisen kalastuksen tason, jota ei siis varota vaan johon pyritään, ja tämä aivan liian korkea taso on sekoittamassa koko ekosysteemin, jonka keskeinen osa iso silakkakanta on. Ei siihen nykyvälineillä montaa kalastajaa tarvita. Suomi ei tietenkään tee mitään, koska erityinen luontosuhde, ja EU harkitsee kieltämistä. Tämä tietty aiheuttaa Suomessa hirveän vastareaktion. Kalastajat syyttävät hylkeitä, merimetsoja ja ties mitä epäolennaisuuksia. Saa nähdä, mitä tästä tulee. En ole kovin optimistinen.
:sir:

Tämä selvä. Kieltoon vaan silakanpyynti muuten kuin ihmisravinnoksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Meren tilasta vielä semmoinen kokemushavainto, että mun mielestä merivesi on nyt ihan viime vuodet ollut kirkkauden ja näkösyvyyden puolesta paljon jotain vuosituhannen vaihdetta parempi. Mä liikun pääasiassa Porvoon ja Hangon välillä, tuo lehtijutussa esiintynyt sameutta valitteleva Metusalem taas Saaristomerellä, jossa tilanne voi olla erilainen.

Mut muistaakseni Kitinässä oli sellainenkin episodi, että kaipailin lapsuuden kesiä, jolloin Helsingin edustan ulkosaarissa vesi oli kirkasta, aurinko paistoi ja Kekkosen hymyilevät äidinkasvot valaisivat taivaalta alamaisten elämän, mutta Dave vähän kyseenalaisti tuon kokemukseni siitä, että meriveden kirkkaudessa olisi muka oikeasti tapahtunut niin suuri huononnus kasikytluvulta kuin nostalgiapäissäni muistin. Silloin muistaakeni löytyi jotain aikasarjoja meren näkösyvyyden kehittymisestä Helsingin merialueella. Täytyisi katsella, vahvistaisivatko näiden päivitykset tämän uuden kokemukseni kirkkauden tulemisesta (ei toki 70-80-lukujen tasolle, mutta merkittävästi kuitenkin).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 31.08.2023 11:09 Eikös ympäristöjärjestö suositellut kalastuskiintiön puolittamista, mutta EU miettii kokonaan kieltämistä.

Jotenkin taas kerran taidamme olla parin kotimaisen viherpiiperömepin uhreja.
Ruotsalaiset tutkijat ovat kyllä EU:n kannalla: "EU-kommissionen föreslår att allt riktat fiske efter sill/strömming i centrala Östersjön och Bottniska viken stoppas nästa år. "Förslaget att stoppa sillfisket i så gott som hela Östersjön är både historiskt och tragiskt – men tyvärr också nödvändigt", säger Östersjöcentrums fiskeforskare Henrik Svedäng."

https://www.su.se/stockholms-universite ... n-1.669382
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2023 11:21 Meren tilasta vielä semmoinen kokemushavainto, että mun mielestä merivesi on nyt ihan viime vuodet ollut kirkkauden ja näkösyvyyden puolesta paljon jotain vuosituhannen vaihdetta parempi. Mä liikun pääasiassa Porvoon ja Hangon välillä, tuo lehtijutussa esiintynyt sameutta valitteleva Metusalem taas Saaristomerellä, jossa tilanne voi olla erilainen.

Mut muistaakseni Kitinässä oli sellainenkin episodi, että kaipailin lapsuuden kesiä, jolloin Helsingin edustan ulkosaarissa vesi oli kirkasta, aurinko paistoi ja Kekkosen hymyilevät äidinkasvot valaisivat taivaalta alamaisten elämän, mutta Dave vähän kyseenalaisti tuon kokemukseni siitä, että meriveden kirkkaudessa olisi muka oikeasti tapahtunut niin suuri huononnus kasikytluvulta kuin nostalgiapäissäni muistin. Silloin muistaakeni löytyi jotain aikasarjoja meren näkösyvyyden kehittymisestä Helsingin merialueella. Täytyisi katsella, vahvistaisivatko näiden päivitykset tämän uuden kokemukseni kirkkauden tulemisesta (ei toki 70-80-lukujen tasolle, mutta merkittävästi kuitenkin).
Mä olen ollut ymmärtävinäni, että kuormitus on vähentynut ja meren tila on kääntynyt parempaan päin kokonaisuutena. Mä oon myös tässä parin viime vuoden aikana silloin tällöin yllättynyt veden kirkkaudesta.

Mä kun olen sisäsuomesta, niin mun kokemuspohja on enemmän järvivesissä. Toisten isovanhempien mökki oli pienen järven rannalla, josta vain matala laskuoja ja suot sen reunalla ojitettu. Järvi rehevöityi voimakkaasti mun lapsuuden aikana. Meni kokolailla pilalle koko lätäkkö.
Toinen mökki vähän isomman järven rannalla missä ilmeisesti myös lähteitä pohjassa. Se on aina ollut paljon kirkkaampi, mutta rehevöityminen eteni tasaisesti kunnes tässä hiljattain suo-ojituksiin rakennettiin imeytyskenttiä järveen tuoviin laskuojiin ja nyt veden laatu on alkanut parantua. Itämereenhän näistä kummastakin vesi luonnollisesti aikanaan päätyy.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2023 11:10 ^^Mutta miksi juuri viime vuosituhannen lopulla alkoi raketoida?
Hyvä, tai ainakin vaikea kysymys. Tosi hankala nopealla googlailulla on löytää vastausta. Luettuani ihan yleisestä mielenkiinnosta nyt erilaisia, satunnaisia nettilähteitä, minun arvaukseni olisi kutakuinkin se, että tavallaan EU on nyt lähdössä korjaamaan itse aiheuttamaansa ongelmaa.

Eli ratkaisevaa on 90-luvun puolivälin EU-jäsenyys Suomessa ja Ruotsissa. Siihen asti silakankalastus oli aika pienimuotoista, silakkaa troolasivat vanhan liiton kalastajat (siis samat, jotka kalastivat myös muita kalalajeja) ihmisten ravinnoksi. Silakan kalastus oli valikoivaa, tähdättiin suurikokoisiin yksilöihin, joista saa hyvät fileet. Tämä kaikki perustui suurelta osin valtion maksamalle kalanjalostustuelle kotimaisille kalastajille.

EU-jäsenyys lakkautti valtion tuen ja avasi kalastuksen isoille toimijoille ja kilpailulle. EU-jäsenyys myös muutti kulutuskäyttäytymistä. Tuontikalan, -broilerin ja sen sellaisen tullit poistettiin, ja jengi ei enää halunnut syödä kotimaista silakkaa vaan eurooppalaisia tuotteita. Pärjätäkseen auenneessa kilpailussa silakan pyynti keskittyi rehuraaka-aineen kalastukseen. Tällöin voidaan troolata surutta kaiken kokoiset ja laatuiset silakat ja jauhaa rehuksi. Siinä missä ennen silakkaa pyyti isokin määrä paikallisten kalastajien pieniä aluksia, nyt melkein koko saaliin pyytää korkeintaan muutama kymmen isojen firmojen isoja aluksia, jotka käsittelevät teollisesti pyytämänsä kalamassan rehuksi. Koko homma on muuttunut aivan eri näköiseksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25843
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kiitos! Mielenkiintoista!

Eli voi myös sanoa, että aiemmin kalastus oli maataloustuella ja suojatulleilla yllä pidetty taideprojekti, joka EU:n myötä muuttui markkinaehtoiseksi teollisuudeksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 31.08.2023 11:43 Mä olen ollut ymmärtävinäni, että kuormitus on vähentynut ja meren tila on kääntynyt parempaan päin kokonaisuutena. Mä oon myös tässä parin viime vuoden aikana silloin tällöin yllättynyt veden kirkkaudesta.

Mä kun olen sisäsuomesta, niin mun kokemuspohja on enemmän järvivesissä. Toisten isovanhempien mökki oli pienen järven rannalla, josta vain matala laskuoja ja suot sen reunalla ojitettu. Järvi rehevöityi voimakkaasti mun lapsuuden aikana. Meni kokolailla pilalle koko lätäkkö.
Toinen mökki vähän isomman järven rannalla missä ilmeisesti myös lähteitä pohjassa. Se on aina ollut paljon kirkkaampi, mutta rehevöityminen eteni tasaisesti kunnes tässä hiljattain suo-ojituksiin rakennettiin imeytyskenttiä järveen tuoviin laskuojiin ja nyt veden laatu on alkanut parantua. Itämereenhän näistä kummastakin vesi luonnollisesti aikanaan päätyy.
Saastekuormitus on ainakin vähentynyt, mutta ravinnekuormitus on erityisesti Saaristomerellä tosi hankala, ja runsastuneet sateet kai vain pahentavat asiaa kun mömmöt valuu pelloilta mereen.

Mä tunnen oman kokemuksen kautta järvitilannetta merta huonommin, mutta mun tuntemillani alueilla eniten riippuu siitä, onko järven ympärillä maataloutta, eli laskeeko pellolta ojat järveen vai ei. Jos laskee, sinilevätilanne ja muu rehevöityminen on sietämätöntä, muuten tilanne ok. Itä-Suomen isoilla järvillä, joita maatalous ei ole vielä pilannut, rehevöitymisen sijaan ongelma on enemmän ennen kirkkaan veden tummuminen (tästähän oli joku iso Hesarijuttu hetki sitten). Tässä keskeistä on metsätalous: jos järven ympärillä on tehokkaasti hoidettua puupeltoa, eli suopohja on tehokkaasti ojitettu, niin suoraan järveen virtaava suovesi muuttaa veden tummaksi aika nopeasti. Nää mun kokemukset taitaa vastata aika hyvin tuota sun kokemustasi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2023 13:46 ^Kiitos! Mielenkiintoista!

Eli voi myös sanoa, että aiemmin kalastus oli maataloustuella ja suojatulleilla yllä pidetty taideprojekti, joka EU:n myötä muuttui markkinaehtoiseksi teollisuudeksi.
Mm. Näin niinku markkinataloushenkisenä tyyppinä haluaisin ajatella, että järkevä markkinatalous pystyisi käsittelemään tällaista luonnon tuhoamista vähän fiksummin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei markkinalla ole mitään mahkuja hoitaa ulkoisvaikutuksia. Tuohon juuri tarvitaan sääntelyä. Sääntely pitää kuitenkin pitää minimissä ja sen jälkeen markkina taas hoitaa homman.

Kalastustouhussa fiksuinta olisi luoda kiintiöt, jotka sitten huutokaupattaisiin. Pitäisi vain huolehtia, että ei syntyisi monopolia tai vahvaa oligopolia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.08.2023 14:07 ^ Ei markkinalla ole mitään mahkuja hoitaa ulkoisvaikutuksia. Tuohon juuri tarvitaan sääntelyä. Sääntely pitää kuitenkin pitää minimissä ja sen jälkeen markkina taas hoitaa homman.

Kalastustouhussa fiksuinta olisi luoda kiintiöt, jotka sitten huutokaupattaisiin. Pitäisi vain huolehtia, että ei syntyisi monopolia tai vahvaa oligopolia.
Mitenköhän homma nyt toimii? Suomella on varmaan jokin valtiollinen kiintiö, jonka valtio sitten jakaa hakemuksesta yksittäisille toimijoille tai jotain? Huutokauppaelementti jää tästä ehkä puuttumaan (vai miten ne kiintiöt jaetaan hakijoille?), mutta tällaisenakin systeemi olisi kai ihan fiksu, jos kokonaiskiintiö vain olisi murto-osa nykyisestä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2023 13:50 Mä tunnen oman kokemuksen kautta järvitilannetta merta huonommin, mutta mun tuntemillani alueilla eniten riippuu siitä, onko järven ympärillä maataloutta, eli laskeeko pellolta ojat järveen vai ei. Jos laskee, sinilevätilanne ja muu rehevöityminen on sietämätöntä, muuten tilanne ok. Itä-Suomen isoilla järvillä, joita maatalous ei ole vielä pilannut, rehevöitymisen sijaan ongelma on enemmän ennen kirkkaan veden tummuminen (tästähän oli joku iso Hesarijuttu hetki sitten). Tässä keskeistä on metsätalous: jos järven ympärillä on tehokkaasti hoidettua puupeltoa, eli suopohja on tehokkaasti ojitettu, niin suoraan järveen virtaava suovesi muuttaa veden tummaksi aika nopeasti. Nää mun kokemukset taitaa vastata aika hyvin tuota sun kokemustasi.
Hesarissa on tainnut olla parikin juttua tässä vuoden sisään. Toisessa oli siitä kuinka yksityinen järjestö on valuma-alueen luonnollistamisella saanut hyviä tuloksia aikaan. Toinen oli sitten Puruveden kirkkauden kehityksestä.

Kyllä noista suo-ojistakin tulee rehevöitymistä, mutta maatalous voi hyvin olla sitä merkittävämpi lähde. Kuitenkin omankohtaisen esimerkin mökkijärveen ei laske maatalousvesiä eikä rannoilla pysyvää asutusta. Ainoastaan ojitettu suo, jossa siihen aikaan aika pienikokoista metsää. En ole siellä enää tällä vuosituhannella käynyt, niin en osaa sanoa onko niistä puista tullut ikinä mitään. Vesi oli lapsuudessa tummaa, mutta sinänsä kirkasta. Sitten siihen alkoi kasaantumaan sellaista ruskeaa ainesta joka tarttui ihoon kun kävi uimassa. Kasvillisuuden määrä lisääntyi koko ajan ja valtasi aina vaan enemmän tilaa järvestä. Tältä pohjalta heittäisin, että se värin tummuminen on ensimmäinen vaihe järven rehevöitymisessä noiden suo-ojitusten takia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2023 14:27
sivustahuutaja kirjoitti: 31.08.2023 14:07 ^ Ei markkinalla ole mitään mahkuja hoitaa ulkoisvaikutuksia. Tuohon juuri tarvitaan sääntelyä. Sääntely pitää kuitenkin pitää minimissä ja sen jälkeen markkina taas hoitaa homman.

Kalastustouhussa fiksuinta olisi luoda kiintiöt, jotka sitten huutokaupattaisiin. Pitäisi vain huolehtia, että ei syntyisi monopolia tai vahvaa oligopolia.
Mitenköhän homma nyt toimii? Suomella on varmaan jokin valtiollinen kiintiö, jonka valtio sitten jakaa hakemuksesta yksittäisille toimijoille tai jotain? Huutokauppaelementti jää tästä ehkä puuttumaan (vai miten ne kiintiöt jaetaan hakijoille?), mutta tällaisenakin systeemi olisi kai ihan fiksu, jos kokonaiskiintiö vain olisi murto-osa nykyisestä.
Huutokauppa ehkä ohjaisi kiintiötä pidemmälle jalostettuun tuotteeseen koska siitä saa paremman hinnan. Nyt kannattaa saalistaa bulkkia, kun sitä saa raapia halvalla kasaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Näköjään haettavia kiintiöitä sekä siirrettäviä kiintiöitä. Mutta sanamuodon perusteella siirrettävän kiintiön taitaa menettää, jos sitä ei itse käytä.

Sanoisin, että kiintiöillä ei ole markkinaa ja ylikalastus on byrokraattien vika.