Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
PerttiMakimaa

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Vadim kirjoitti:Suomalaiset eivät ole toistaiseksi erityisen velkaantuneita verrattuna muihin eurooppalaisiin. Toisaalta, kotitalouksien lainakanta on kasvanut viime vuosina 15-20 prosenttia joka vuosi, joten lienee todennäköistä, että jossain kohtaa alkaa tulla seinä vastaan. Säästämisaste on luonnollisestikin romahtanut.

Toinen asia tietysti on, että pankit ovat ulkomaisten esikuvien mukaisesti kehittäneet uusia lainainstrumentteja, jolla velkaantuneet ja pienituloiset pääsevät mukaan kulutusjuhlaan. Sopisi vain muistaa, että juhlaa yleensä seuraa krapula, jonka ankaruus riippunee tässä tapauksessa velan määrästä ja laina-ajan pituudesta...
Olen viimeisen kuuden kuukauden aikana ihmetellyt, kun kaikkialla tulee vastaan vain uusia autoja. Ihan kuin 80-luvun lopulla kun kaikilla oli vähintään upouusi tummanharmaa Toyota Corolla sedan. Muistatteko sitä aikaa? Luojan kiitos ollaan eurojärjestelmässä;muistan edelleen ensimmäisen autolainan koron 16%.

Toinen uusi juttu, joka on rantautunut on luottoasiakkaiden täydellinen arkipäiväistyminen. Ennen jos joku erehtyi luottoa ottamaan tuli kotiin pari kolmekin uusittua korttia vaikkei mitään ostanut. Nyt parin kolmen kuukauden päästä kaupasta ei kuulu enää mitään jos ei kortti laula.
PerttiMakimaa

huima kirjoitti:Operaatio oli suhteellisen nopea, muutaman viikon prosessi - jonka lopputuloksena löysin kaksion Puotilasta. Jouduin hieman tinkimään asettamastani hintarajasta per neliö ( 2000 e ), mutta en montaa euroa. Taloyhtiön taseen luettuani varmistuin siitä että suuria peikkoja siellä ei ole, taloyhtiö on hyvin hoidettu ja isoin saneerausprojekti joka realisoituu seuraavan viidestä kymmenen vuoden sisälle on putkiremppa. Eli ihan sama tilanne kuin muissa saman alueen taloyhtiöissä ja vastaavissa paikoissa, esimerkiksi Roihuvuoressa.
Kahden kilon paikkeilla vaikuttaisi PK-seudulla kohtuulliselta, mutta ilmeisesti kyseessä on 60-luvun elementtirakentaminen? Kai julkisivuremontitkin on tehty? Putkiremontistahan mainitsitkin. Se voi sitten olla todella kallista per neliö. Itse alueesta en osaa sanoa.

Asuntolainan maksamisessa ja samanaikaisessa säästämisessä on _mielestäni_ se ongelma, että laina-asiakkaana sinulla ei olisi varaa kovin suureen riskiin sillä huonoimmassa mahdollisessa tilanteessa niitä rahoja ei olisi varaa hukata. Ja yleensä taloudessa harvoin käy niin, että vain yksi osa-alue heikkenee samanaikaisesti.

Ja toisaalta sinun pitäisi ottaa riskiä sisältäviä instrumentteja päästäkseni voitonmahdollisuuteen kiinni.

Kuten aiemmin ketjussa mainitsin, itse ratkaisin ongelman vain inflaatiosuojaamalla (kehnosti) säästöni. Parempia aikoja odotellessa.
SingleMalt

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Päivän IS:
Asuntojen reaalihinta ylitti lamaa edeltäneen tason
30.10.2006 12:54

Pääkaupunkiseudun vanhojen kerrostaloasuntojen reaalihinta ylitti lamaa edeltäneen tason kolmannella vuosineljänneksellä. Asuntojen keskihinta nousi 2 804 euroon neliömetriltä. Se oli vajaan prosentin korkeampi kuin 1989 alussa.

Palkansaajien tuloihin verrattuna asuntojen hintataso on suhteellisesti selvästi alhaisempi kuin Suomen suurta lamaa edeltäneessä hintahuipussa. Tulotaso on nyt kolmanneksen korkeampi kuin silloin.

Asuntojen hintojen nousu hidastui heinä-syyskuussa. Tilastokeskuksen mukaan vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat kohosivat keskimäärin 0,9 prosenttia edellisestä vuosineljänneksestä, kun huhti-kesäkuussa vauhti oli 1,8 prosenttia.

Pääkaupunkiseudulla hinnat nousivat edelleen selvästi muuta maata nopeammin. (STT)
PerttiMakimaa

http://www.arvopaperi.fi/msg

Hienolta kuulostaa. Mielenkiintoista on myös miten paljon tämän syksyn uutisointi muistuttaa vuoden 2000 syksyn uutisointia. Toivottavasti tuleva tammikuu ei muistuta vuoden 2001 tammikuuta...

Kun piensijoittamisesta on puhuttu niin löytyi toinenkin hyödyllisen kuuloinen linkki:
http://www.investori.com/cgi-bin/read.p ... 011201.htm

Lainaus:
"- Älä usko sokeasti asiantuntijoita ja analyyseja

Pidä mielessä, että useimmat tapaamistasi "sijoitusasiantuntijoista" ovat myyntimiehiä, joiden tehtävänä on suositella tuotteita, joita heidän työnantajansa tuottaa tai joiden välittämisestä maksetaan suurin provisio. Myöskin saamasi analyysit ja ostosuositukset ovat vain raakatietoa, jota sinun pitää arvioida itsenäisesti ja kriittisesti. Pieni kyynikko sisälläsi voi pelastaa rahasi."
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

huima kirjoitti:putkiremppa
Pikkuinen väliintulo tähän.

Joko rustasit nimen paperiin? Niin tai näin: juuri worst case scenario -tyyppisen putkiremontin läpikäyneenä en suosittele kenellekään sellaisen kämpän ostamista, jossa mainittu operaatio on tulossa seuraavien alle parinkymmenen vuoden sisällä. Ehkä poisluettuna tyypit, jotka voivat syytää rahaa ikkunoista ja ovista ilman tarvetta laskeskella minkäännäköisiä talousarvioita. Lähdetään vaikka siitä, että omassa taloyhtiössäni kustannukset ovat n. 670e/m2. Eikä tuo välttämättä edes riitä (urakoitsija on kuulemma irtisanonut sopimuksen ja jättää urakkaan kuuluneen porraskäytäväremontin kesken). Ja kustannuksetkin ovat tavallaan pientä kaiken sen muun paskan rinnalla, jota olen joutunut ja joudun sietämään. Sen määrää olisi kyllä voinut vähentää jos olisi ollut varaa tuhlata suuria summia ylimääräistä joka käänteessä.

No, mun talo on kyllä selvästi vanhempi kuin sun (putket kuitenkin viimeksi tehty 60-luvulla), joten tuskin mainitsemasi kämpän kohdalla ihan tuollaisista summista puhutaan. Mutta lisää nyt ainakin siihen laskelmaasi kulupuolelle summa X putkiremonttia varten ja katso kaataako se koko laivan.
SingleMalt

EveryWoman kirjoitti:670e/m2.

UH! Onneksi myin oman asuntoni pois. 9 kerroksiseen taloon, kun summa olisi taatusti ollut tuota luokkaa neliötä kohden. 28810 euroa... joopa joo..
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

SingleMalt kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:670e/m2.
UH! Onneksi myin oman asuntoni pois. 9 kerroksiseen taloon, kun summa olisi taatusti ollut tuota luokkaa neliötä kohden. 28810 euroa... joopa joo..
Eiköhän niissä jo putkirempatuissa tai uudiskohteissa ole tuo otettu huomioon jo pyyntihinnassa. Vuokra-asuntoihin tehty tai tehtävä putkiremppa, tai vastaavasti kohteen uutuus ettei siihen tarvitse lähiaikoina sellaista miettiä, vaikuttaa tietenkin myös vuokran tasoon. Yksi varma tapa välttää joutumasta edes osittain putkiremppojen, sen enempää kuin muidenkaan parannustöiden, maksumieheksi on mennä vaikka vanhempien nurkkiin asumaan kuten iso-G.

EW:llä ihan hyvä pointti että ostotilanteessa tulee suht lähitulevaisuudessa eteentulevat kalliit parannustyöt ottaa huomioon ostotarjouksessaan. Väliinputojia ovat kai ne jotka eivät tätä seikkaa ota huomioon katsellessaan kämppiä. Minä mielestäni otin: vaikka plänättynä ei ole putkiremppaa, otaksun että se on edessä mahdollisesti kymmenen lähivuoden aikana (kuntokartoitus oli kyllä tehty). Mutta toisaalta monista muista vastaavanlaisista kämpistä (joihin joko oli tai ei oltu tehty putkiremppaa lähiaikoina) samanlaisilla alueilla pyydettiin helposti 30000-40000€ enemmän.
slam

Viesti Kirjoittaja slam »

njoo... ostaisin varmasti loputkin asunnosta, jos rahnaa olisi... sitten vuokrais sen ja muuttaisi itse rattopojaksi ja eläisi vuokratuloilla 8)
huima

Viesti Kirjoittaja huima »

EveryWoman kirjoitti:Lähdetään vaikka siitä, että omassa taloyhtiössäni kustannukset ovat n. 670e/m2.
Jep. Selkeä horrostoori, mutta niitä sattuu ja tapahtuu.

Läheisessä taloyhtiössä samalla alueella, samanlaisissa taloissa siis - rakennettu samaan aikaan jne. oli kustannusarvio 380 euroa neliö.
SingleMalt

CandyMan kirjoitti: Eiköhän niissä jo putkirempatuissa tai uudiskohteissa ole tuo otettu huomioon jo pyyntihinnassa.
Siitä huolimatta, mielummin ostan jo putkirempatun kämpän, kuin elän 6 kk siinä järkyttävässä kaaoksessa ja mekkalassa. Anytime.
CandyMan

SingleMalt kirjoitti:
CandyMan kirjoitti: Eiköhän niissä jo putkirempatuissa tai uudiskohteissa ole tuo otettu huomioon jo pyyntihinnassa.
Siitä huolimatta, mielummin ostan jo putkirempatun kämpän, kuin elän 6 kk siinä järkyttävässä kaaoksessa ja mekkalassa. Anytime.
Totta tuokin, ainakin jos noin kauan meinaa mennä. Samalla tavoin jotkut ovat valmiita maksamaan siitä että asunnolle on tehty jo valmiiksi pintaremppa, eikä itse tarvitse tehdä mitään ennen sisäänmuuttoa. Ihmiset maksavat mukavuudesta, joskus jopa varsin paljon.
SingleMalt

CandyMan kirjoitti:Samalla tavoin jotkut ovat valmiita maksamaan siitä että asunnolle on tehty jo valmiiksi pintaremppa, eikä itse tarvitse tehdä mitään ennen sisäänmuuttoa. Ihmiset maksavat mukavuudesta, joskus jopa varsin paljon.
Toki, mutta minullle rajana on tuo putkiremppa. Muut rempat hoidan kyllä itse. Silloin kun kyseessä on monikerroksinen talo, on putkiremppa yleensä pitkä, vaikea ja todella kallis. Silloin myös tuo asuminen muuttuu niin kurjaksi, että siitä tulee miltei mahdotonta. Toki jos on toinen kämppä varalla, niin mikäs siinä sitten..
EveryWoman
Kitisijä

SingleMalt kirjoitti:
Jepjep. Minun tapauksessani jouduin asumaan muualla 6 kk (kaaos, mekkala ja työmisten pyöriminen asunnossani aamuseitsemältä alkoivat jo muutama kuukausi ennen poismuuttoa ja jatkuvat vielä tänäkin päivänä), ja lähes koko tuon ajan "neuvottelemaan" tekotavoista, yksityiskohdista, siitä mikä työ sisältyy urakkasopimukseen ja mikä ei, ja siitä mitä maksan urakoitsijalle urakkaan kuulumattomasta työstä (ilmapiiriltään ko. neuvottelut muistuttivat lähinnä käräjöintiä). Ja ravaamaan paikalla tarkastamassa mikä kohta kulloinkin oli menossa vikaan. Ja soittelemaan perään, että korjaavat. Ja niin edelleen. Projektissa vallitsivat viidakon lait niin henkisesti kuin konkreettisestikin.

Kuten Shrink-osastoltakin on luettavissa, tämä kaikki oli henkisesti ja taloudellisesti niin raastavaa, että olin menettää mielenterveyteni (parisuhdekin oli välillä vaakalaudalla kun molempien jaksaminen oli venytetty äärimmilleen). Maksaisin suurensuuria summia välttyäkseni moiselta, jos minulla suinkin olisi varaa siihen.
safi

Viesti Kirjoittaja safi »

SingleMalt kirjoitti: Silloin myös tuo asuminen muuttuu niin kurjaksi, että siitä tulee miltei mahdotonta.
Ystävieni taloyhtiössä tehtiin putkiremppa viime kesänä ja ainakin he joutuivat muuttamaan muistaakseni kolmeksi kuukaudeksi evakkoon. Sain sen käsityksen, että sieltä oli pakko kaikkien muuttaa muualle siksi aikaa. Rempan hinta ei ole tullut puheeksi, joten siitä en osaa sanoa mitään.
Viimeksi muokannut safi, 31.10.2006 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä

SingleMalt kirjoitti:Toki, mutta minullle rajana on tuo putkiremppa. Muut rempat hoidan kyllä itse.
Sama täällä. Tein nytkin itse (ja poikaystävän + vanhempien kanssa) kaiken sellaisen, mistä olisin joutunut maksamaan ylimääräistä ja minkä suinkin antoivat minun tehdä (sekään ei ole putkiremontissa itsestäänselvää - esim. kylppäriä en saanut laatoittaa itse). Meillä on mm. videokuvaa siitä, kun leikkaan talon kellarissa 50x50 -senttisiä klinkkereitä eräältä työmieheltä lainaamallani rälläkällä poikaystävän isän työhaalarissa ja suojalaseissa. Näytän videolla lähinnä pesukarhun ja asuunsa hukkuvan kääpiön sekoitukselta, mutta tulipa ainakin hieno laatoitus keittiöön! :D
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

huima kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Lähdetään vaikka siitä, että omassa taloyhtiössäni kustannukset ovat n. 670e/m2.
Jep. Selkeä horrostoori, mutta niitä sattuu ja tapahtuu.
Läheisessä taloyhtiössä samalla alueella, samanlaisissa taloissa siis - rakennettu samaan aikaan jne. oli kustannusarvio 380 euroa neliö.
Kantakaupungin viimevuosien keskiarvo on pikkaisen yli 500 e neliöltä.

Lähde.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
huima

Viesti Kirjoittaja huima »

urpiainen kirjoitti: Kantakaupungin viimevuosien keskiarvo on pikkaisen yli 500 e neliöltä.
Toki.

Puotila on alueena vaan eri kuin kantakaupunki.
millivanilli

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Meillä on myös tuo putkiremontti meneillään. Remontti oli tiedossa jo, kun avopuolisoni osti asunnon. Tarkoitusena on rempata asunto muutenkin täysin oman mielen mukaiseksi. Ja tuleva remontti oli huomioitu hinnassa.

Meidän taloyhtiössä olisi kyllä saanut jäädä asumaan asuntoon remontin ajaksi. Jotenkin ei vain tehnyt mieli jäädä sinne pölyn, metelin ja työmiesten keskelle... nyt varsinkin kun pitäisi saada vielä omaa rauhaa opinnäytetyön tekemiseen. Toisen nurkissa asuminen on laittanut hieman hermoja kireällä, tuntuu pahalta olla toisen vaivana niinkin pitkään kuin 10 viikkoa (satuin lukemaan su, että remontti pitkittyy.. ).

Ei nyt tule millään mieleen sitä summaa, mitä remontti tulee kustantamaan.
CandyMan

millivanilli kirjoitti:Meidän taloyhtiössä olisi kyllä saanut jäädä asumaan asuntoon remontin ajaksi. Jotenkin ei vain tehnyt mieli jäädä sinne pölyn, metelin ja työmiesten keskelle...
Miten vesihuolto toimii, jos jää elämään putkirempan keskelle? Omaa kokemusta ei ole, mutta ystävän tapauksessa vedentulon loppuminen taisi estää tehokkaasti asuntoon jäämisen.

Kokemusta minulla on vain mittavan julkisivu- ja lämpöpatterien uusimisprojektin keskellä asumisesta varmaan kahden kuukauden ajan. Jotenkin siihen alkoi vaan tottua kun aamulla suihkusta ulos tullessa sisään oli pelmahtanut kolme remonttireiskaa... NOT!
Ei nyt tule millään mieleen sitä summaa, mitä remontti tulee kustantamaan.
Hinta kannattaa aina selvittää ennen projektin hyväksymistä, ettei tule yllätyksiä sen suhteen.
millivanilli

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

CandyMan kirjoitti: Miten vesihuolto toimii, jos jää elämään putkirempan keskelle? Omaa kokemusta ei ole, mutta ystävän tapauksessa vedentulon loppuminen taisi estää tehokkaasti asuntoon jäämisen.
Vedentulo loppui tosiaan. Kaipa siellä on jossain joku suihku- ja wc-tila, mutta koska siellä ei tule oltua kuin muutama tunti kerrallaan, ei ole vielä tarvinnut selvittää missä ko tilat ovat. Ihmettelen kyllä, miten sinne asumaan jääneet pärjäävät.
CandyMan kirjoitti:Hinta kannattaa aina selvittää ennen projektin hyväksymistä, ettei tule yllätyksiä sen suhteen.
Juu, siis hinta on selvillä. Avokki on noista asioista paremmin perillä kuin minä, koska hänenhän asunto on. Mä keskityn sellaisiin kivempiin juttuihin, kuten maalien ja laminaattien valitsemiseen.
SingleMalt

Suvinen kirjoitti:Ongelmana on nyt vain se, että paljonkohan kehtaan kämpästäni pyytää - serkku kuitenkin kyseessä,
Pyydät tottakai sen, mitä markkinatkin. Ei kai sun nty tartte sukulaispojalle miksikkään hyväntekijäksi alkaa?
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

SingleMalt kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Ongelmana on nyt vain se, että paljonkohan kehtaan kämpästäni pyytää - serkku kuitenkin kyseessä,
Pyydät tottakai sen, mitä markkinatkin. Ei kai sun nty tartte sukulaispojalle miksikkään hyväntekijäksi alkaa?
Ilman muuta SingleMaltin linjoilla. Jos saat jostain alueen toteutuneet kauppahinnat selville, ota ja katso. Muuten sopivan hinnan voisi kai muodostaa kutakuinkin seuraavasti. Katsot vastaavista asunnoista samalla alueella pyydetyt hinnat, ja vähennät keskiarvosta jonkun 5% tinkimisvaraa. Jos käyttäisit muuten välittäjää, voit sitten vähentää vielä jonkun 2%. Tämän pitäisi olla vähintäänkin reilua sukulaispojallesi - jos pyytäisit häneltä vielä vähemmän, tarkoittaisi se käytännössä sitä, että lahjoitat pojulle fyrkkaa. Selitä tämä hänelle, niin voit aivan rehellisesti sanoa, mitä itse aikanaan maksoit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
CandyMan

Suvinen kirjoitti:Ongelmana on nyt vain se, että paljonkohan kehtaan kämpästäni pyytää - serkku kuitenkin kyseessä, ettei ihan sukulaisrauha menisi?
Itse en kovin mielelläni tee asunto- tai autokauppaa sukulaisten tai läheisten ystävien kanssa, jos vaikka toinen osapuoli alkaa minusta/hänestä riippumattomista syistä katua kauppaa ja vetää sukulaisuutta tai ystävyyttä siihen mukaan.

Mitä tulee myyntihintaan: jos myyt asunnon serkullesi selvästi alle markkinahinnan, miltä sinusta tuntuisi jos hän myisi sen samantien eteenpäin selvästi kalliimmalla ja käärisi voitot (-verot) itselleen?
ak
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja ak »

CandyMan kirjoitti:Itse en kovin mielelläni tee asunto- tai autokauppaa sukulaisten tai läheisten ystävien kanssa, jos vaikka toinen osapuoli alkaa minusta/hänestä riippumattomista syistä katua kauppaa ja vetää sukulaisuutta tai ystävyyttä siihen mukaan.

Mitä tulee myyntihintaan: jos myyt asunnon serkullesi selvästi alle markkinahinnan, miltä sinusta tuntuisi jos hän myisi sen samantien eteenpäin selvästi kalliimmalla ja käärisi voitot (-verot) itselleen?
Komp.

Lisäksi varmaan seuraavasta asunnostasi irtoaa hyvät alennukset sillä perusteella, että omasikin myit halvalla. Sillä mitä itse maksoit joskus asunnnostasi ei ole varsinaisesti mitään merkitystä. Nykyinen arvo on nykyinen. Sukulaisuuden käyttäminen tinkaamiseen ei kuulosta kohtuulliselta.
PerttiMakimaa

Ihan lähistöllä on useita tyhjiä asuntoja. Tuleekohan itkuinen joulu jollekin vielä?

Tai tietysti toisin päin kääntäen (olen nähnyt hintapyynnöt) voisihan se itkuisuus tulla sille joka tuohon hintaan asunnot itselleen ostaisi.

Lähialueella muutamasta tosi kauan tyhjillään olleesta kohteesta laskettiin pyyntihintaa oikein urakalla ja sitten menivät. Kahden asunnon loukku oli tosi lähellä.

(meinasi mennä ihan väärään ketjuun)