Päivän nörttilinkki

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6694
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriD kirjoitti:Ps. miten Aasi saat 40 ms Lontoosta Helsinkiin? Valon nopeudella 0,04x300 000=12 000 km, eihän Helsinkistä 6000 km Lontooseen ole.
Mittasin. Etsin Lontoosta sopivan palvelimen, jota pingasin Helsingistä. Ja tuo oli siis edestakaisen matkan aika, mikä on noiden pelien kannalta oleellinen.

Valon nopeus kuidussa on noin kaksi kolmasosaa nopeudesta tyhjiössä.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=di ... o+helsinki

kertookin sopivasti että 8.54 ms olisi latenssi linnuntietä. Noin puolet ajasta menee siis reitittimissä tai matkalla olevissa mutkissa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.

Ainakin itse pystyn juuri ja juuri erottamaan kymmenesosasekunnit kellossa toisistaan, eli alle 100 ms alkaa mennä oman havaintokynnykseni alle.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.
Mikä ihmeen konsolilatenssi? Ei ne juuri sen latenttisempia laitteita ole kuin tietokoneetkaan. Eikä varsinkaan sellaiset tietokoneet, jotka ovat yhdistetty reitittimien ja muiden paketinohjausjudanssien kautta ohjaimeesi.

Joka tapauksessa, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä, paljonko ihmisen reaktioaika on. Tai toki sen verran on, että mitä lyhyempi reaktioaikasi on, sitä suuremmaksi osaksi prosentuaalisesti ulkoinen latenssi muodostuu, ja sitä enemmän se sinua häiritsee. Mutta ihminen havaitsee aivan eri tavalla ulkoisen latenssin verrattuna sisäiseen absoluuttiseen reaktionopeuteensa, eikä niitä voi verrata mainitsemallasi tavalla.

Monissa FPS-nettipeleissä jo 50ms latenssiero (esim. 20 vs. 70) on selvästi huomattava vähänkään paremman pelaajan saappaista katsottuna, vaikka näiden latenssien vaikutuksia pelikokemukseen erilaisilla algoritmeilla ehkäistään. Kuitenkin, jos säädät sen guitar heron latenssin optimaalisesta (niin että otetaan ne kaikki sun konsoli- ja näyttölatenssit huomioon, sanotaan sen olevan vaikka +50ms) 50ms suuntaan tai toiseen pieleen, eli 0ms:ään tai 100ms:ään, niin et enää osukaan nuottiin kuin järjettömällä tuurilla. Tällaisella latenssilla on paljon enemmän merkitystä käytännön pelikokemuksen kannalta kuin ihmisen omalla sisäänrakennetulla latenssilla (eli reaktioajalla), vaikka se olisi edellämainittuun ulkopuoliseen latenssiin verrattuna kymmenkertainen.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.
Mikä ihmeen konsolilatenssi? Ei ne juuri sen latenttisempia laitteita ole kuin tietokoneetkaan. Eikä varsinkaan sellaiset tietokoneet, jotka ovat yhdistetty reitittimien ja muiden paketinohjausjudanssien kautta ohjaimeesi.

Joka tapauksessa, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä, paljonko ihmisen reaktioaika on. Tai toki sen verran on, että mitä lyhyempi reaktioaikasi on, sitä suuremmaksi osaksi prosentuaalisesti ulkoinen latenssi muodostuu, ja sitä enemmän se sinua häiritsee. Mutta ihminen havaitsee aivan eri tavalla ulkoisen latenssin verrattuna sisäiseen absoluuttiseen reaktionopeuteensa, eikä niitä voi verrata mainitsemallasi tavalla.

Monissa FPS-nettipeleissä jo 50ms latenssiero (esim. 20 vs. 70) on selvästi huomattava vähänkään paremman pelaajan saappaista katsottuna, vaikka näiden latenssien vaikutuksia pelikokemukseen erilaisilla algoritmeilla ehkäistään. Kuitenkin, jos säädät sen guitar heron latenssin optimaalisesta (niin että otetaan ne kaikki sun konsoli- ja näyttölatenssit huomioon, sanotaan sen olevan vaikka +50ms) 50ms suuntaan tai toiseen pieleen, eli 0ms:ään tai 100ms:ään, niin et enää osukaan nuottiin kuin järjettömällä tuurilla. Tällaisella latenssilla on paljon enemmän merkitystä käytännön pelikokemuksen kannalta kuin ihmisen omalla sisäänrakennetulla latenssilla (eli reaktioajalla), vaikka se olisi edellämainittuun ulkopuoliseen latenssiin verrattuna kymmenkertainen.
Ehkä olet oikeassa. Minulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta.

Sivuhuomautuksena, että konsolilatenssilla tarkoitan luonnollisesti sitä, että eihän se konsolikaan toimi nolla latenssilla, vaan siinäkin on oma latenssinsa.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Ehkä olet oikeassa.
Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ehkä olet oikeassa.
Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Oletko viestintätekniikan insinööri?
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ehkä olet oikeassa.
Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Oletko viestintätekniikan insinööri?
Tietenkin. Mitä oikein kuvittelit?
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Oletko viestintätekniikan insinööri?
Tietenkin. Mitä oikein kuvittelit?
Hmm. Nyt mä en osaa sanoa, vitsailetko vai et.

Ei saa pitää tyhmää jännityksessä!
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18785
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Niba »

Minä ajattelen(vaikeaa) että Manala on yksi pullapagaren ja hiivanuutti?
Bhven

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Telinevoimistelijarobotti. MegaROFL.

http://www.youtube.com/watch?v=5EgdVtB0Q70
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Maailman ensimmäinen Arcade-videopeli Computer Space:


Peli ei ollut mikään valtava menestys, ilmeisesti oppimiskäyrä oli liian jyrkkä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_Space

Pelin tekijät perustivat myöhemmin Atarin, jonka Pong-arcade räjäytti pankin.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LPkUvfL8T1I[/youtube]

http://en.wikipedia.org/wiki/Pong
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6694
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://panopticlick.eff.org/

Saako kukaan täällä ei-uniikkia tulosta?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Bhven

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

IBM:n tutkijat ovat onnistuneet valmistamaan grafeenitransistorin, jonka kytkentänopeus yltää jo sataan gigahertsiin.

http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=55168

Materiaaliin muuten liittyen: Grafeeni on uusi maailman kestävin materiaali. "Jos muovikelmun paksuinen grafeenikalvo pingotettaiisiin kahvikupin päälle ja sitten yritettäisiin puhkaista kalvo lyijykynän kärjellä, niin kynää täytyisi painaa kalvoa vasten henkilöauton massalla, ennen kuin materiaali antaisi periksi."

http://www.hilavitkutin.com/2008/08/07/ ... ateriaali/
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23599
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ja mikähän on kirkkauden puoliintumisaika? Kuukausi?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Älä oo tommonen, oo optimistinen!
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Bluntly kirjoitti:^ Ja mikähän on kirkkauden puoliintumisaika? Kuukausi?
Onko LED-valoissa tuollainen ongelma??
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:^ Ja mikähän on kirkkauden puoliintumisaika? Kuukausi?
Onko LED-valoissa tuollainen ongelma??
Käytännössä kaikissa valonlähteissä yksinkertaisimpia hehkulamppuja lukuunottamatta on. Jotkut vaan ymmärtää posahtaa ennen puoliintumista.

Valodiodit kestävät aika huonosti kuumenemista. Vaativat hyvän jäähdytyksen etteivät himmene ennenaikaisesti.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Noille led-valoille vain luvataan huimia kestoaikoja. Esim ad 100 000 tuntia eli käytännössähän ne ovat ikuisia. 100 000 tuntia on 11 vuotta, jos lamppu on päälle 24/7.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23599
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Luvataan, että ne tuottavat valoa tuon ajan, mutta kuinka paljon. Jotain teholediä kun pidät vuoden putkeen päällä niin himmenemisen huomaa varmasti kun vieressä on uusi verrokkiyksilö.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Noille led-valoille vain luvataan huimia kestoaikoja. Esim ad 100 000 tuntia eli käytännössähän ne ovat ikuisia. 100 000 tuntia on 11 vuotta, jos lamppu on päälle 24/7.
Joo. Noi lupauset saa kyllä ottaa vähän samanlaisen suolan kanssa kuin ESL:ienkin luvatut kestoajat. Tosin LED ei tosiaan pamahda, vaan ainoastaan himmenee. Ja himmenee niin hitaasti normaalissa käytössä, että peruskäyttäjä tuskin edes huomaa sitä vuosien kuluessa, ellei valon määrä ole erityisen tärkeässä roolissa.

Kehitystähän noissa tapahtuu jatkuvasti sekä lm/W -suhteen että keston ja iän suhteen. Ja melko hirmuista vauhtia tapahtuukin.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6694
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://maxheapsize.com/static/html5geolocationdemo.html

Google on ilmeisesti kartoittanut Streetviewin yhteydessä myös wlan-tukiasemia. Em. linkin ja Firefoxin (3.5 tai uudempi) kanssa voi kokeilla paikallistamista nähtyjen wlan-tukiasemien ja niiden voimakkuuksien perusteella.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Kai Nalo

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Jaan tämän suunnattoman suuren ihanuuden teidän kanssanne koska olet nyt niin happy. :paavi:

http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/1151476956
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6694
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://www.wired.com/magazine/2010/02/f ... ithm/all/1

Sen sijaan että pakattaisiin dataa, tallennetaankin vähemmän ja tehdään rekonstruointi. Fascinating.
Tasan ei mene muumit kanootissa.