NuoriD kirjoitti:Manaaja kirjoitti:NuoriD kirjoitti:
80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time
Manala on tietysti erikoistapaus.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.
Mikä ihmeen konsolilatenssi? Ei ne juuri sen latenttisempia laitteita ole kuin tietokoneetkaan. Eikä varsinkaan sellaiset tietokoneet, jotka ovat yhdistetty reitittimien ja muiden paketinohjausjudanssien kautta ohjaimeesi.
Joka tapauksessa, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä, paljonko ihmisen reaktioaika on. Tai toki sen verran on, että mitä lyhyempi reaktioaikasi on, sitä suuremmaksi osaksi prosentuaalisesti ulkoinen latenssi muodostuu, ja sitä enemmän se sinua häiritsee. Mutta ihminen havaitsee aivan eri tavalla ulkoisen latenssin verrattuna sisäiseen absoluuttiseen reaktionopeuteensa, eikä niitä voi verrata mainitsemallasi tavalla.
Monissa FPS-nettipeleissä jo 50ms latenssiero (esim. 20 vs. 70) on selvästi huomattava vähänkään paremman pelaajan saappaista katsottuna, vaikka näiden latenssien vaikutuksia pelikokemukseen erilaisilla algoritmeilla ehkäistään. Kuitenkin, jos säädät sen guitar heron latenssin optimaalisesta (niin että otetaan ne kaikki sun konsoli- ja näyttölatenssit huomioon, sanotaan sen olevan vaikka +50ms) 50ms suuntaan tai toiseen pieleen, eli 0ms:ään tai 100ms:ään, niin et enää osukaan nuottiin kuin järjettömällä tuurilla. Tällaisella latenssilla on paljon enemmän merkitystä käytännön pelikokemuksen kannalta kuin ihmisen omalla sisäänrakennetulla latenssilla (eli reaktioajalla), vaikka se olisi edellämainittuun ulkopuoliseen latenssiin verrattuna kymmenkertainen.