Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

masa kirjoitti:Vajaa pari sataa kilsaa GT Radialeilla takana. En ainakaan vielä ole keksinyt ainuttakaan syytä, miksi ostaisin jatkossakaan esim. edellisten Nokia Z tyylisiä kaksi kertaa kalliimpia renkaita.

No nyt olen keksinyt. Ko. renkaat ovat ilmeisti kovettuneet ja siten muuttuneet liukkaiksi ja helvetin äänekkäiksi. Risteyksestä lähtiessä luistonesto vilkuttelee sateisella kelillä suht maltillisella kaasunkäytöllä ja huollossa autoa käyttäessäni epäilivät etupäässä olevan laakerivikaa kun niin kovin ulisi.

Ekat ja vikat radialit oli, mut loppuunhan ne on ajettava.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Tuli kylmemmät ilmat. Ja kuluminenkin tietty jotain vaikuttaa, sekä ääneen että märältä liikkellelähtöpitoon.
Ei olleet ihan priimaa mutsin auton kesärenkaatkaan, Misukat 14 vuoden takaa. Vaikka on 50% pintaa vielä jäljellä :D Mutta kyllä niillä vielä hiekkateillä ajelee ja kylänraitin pikitielläkin :D :D

Itselle tulossa talveen Contin uusimmat nastarenkaat. Koska paketti hillittömän edullinen orkkisvanteineen. Saa nähdä miten piintynyt Nokian käyttäjä niistä pitää :think:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:^
Tuli kylmemmät ilmat. Ja kuluminenkin tietty jotain vaikuttaa, sekä ääneen että märältä liikkellelähtöpitoon.

Ei tänä kesänä niin lämminta ole ollutkaan että nykyisillä keleillä olisi jotain merkitystä, renkaat kyllä huusivat samanlailla jo heinäkuussakin. Kulumista ei havaittavissa 12 tkm jälkeen.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Että ei se hinta tunnu olevan takuu hiljaisesta kyydistä.:

Nokian Z oli mersun alla aivan unelma rengas. Oli todella hiljainen ja vakaa mutta ne ei vaan kestäneet motaria kuin vähän reilun kesän. Tosin Rolle tuumaili että W211 alustarakenne on sellainen, että se syö renkaat normaalia nopeammin. Mene ja tiedä..
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

exPertti kirjoitti:^ ainakin gislavedit ovat perinteisesti olleet parempipitoiset kuin nokialaiset.
Niin näköjään.. :roll:

TM 2012
Jaettu 1. sija (renkaat aakkosjärjestyksessä):
1. Continental ContiIce Contact
1. Goodyear Ultra Crip Ice Arctic
1. Nokian Hakkapeliitta 7
..
8. Gislaved Nord Frost 5

Tuulilasi 2012
1. Nokian Hakkapeliitta 7
...
Jaettu 7. sija:
7. Gislaved Nord Frost 5
7. Michelin X-Ice North XIN2
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pulkannaru kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ ainakin gislavedit ovat perinteisesti olleet parempipitoiset kuin nokialaiset.
Niin näköjään.. :roll:
Tuota jäin itekin ihmettelemään. En jaksanut alkaa kaivelemaan lehtipinoa, mutta löysin netistä TM:n vertailun vuodelta 2009, missä molempien valmistajien vertailurenkaat ovat niitä mitä yhä edelleenkin myydään (Hakkapeliitta 7 ja Nord Frost 5). Gislaved ei voita pitopuolella Nokian rengasta missään muussa testissä kuin jarrutuksissa märällä. Muissa testeissä tulee käytännössä enemmän tai vähemmän dunkkuun noksulta. Varsinkin jarrutuksessa jäällä syntyvä 5 metrin ero nokialaisen eduksi ei aseta Gislavedia ihan hirveään hyvään valoon.

Mistä sä Pertti synnytät näitä perinteitä?
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:7. Michelin X-Ice North XIN2

Oho. Mulla menee toinen satsi nyt ko. rengasta kiertoon. Jos noiden sija on vasta 7, niin mahtaa tuossa ykköstilan renkaassa olla ihan tautinen pito!
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Tossa TM:n testissä noi otti Nokian kanssa jaetun voiton. Gislaved sen sijaan oli viimeisellä sijalla ennen kaukoidän halparenkaita.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

masa kirjoitti:Oho. Mulla menee toinen satsi nyt ko. rengasta kiertoon. Jos noiden sija on vasta 7, niin mahtaa tuossa ykköstilan renkaassa olla ihan tautinen pito!
Uusin TM testi... Misukasta sanotaan, että tasapainoinen kokonaisuus. Mutta mm melussa päihittää Noksun arvosanoin 7-5. Noksun vahvuudet perinteisesti talvisissa olosuhteissa.
Lehden mukaan nasta Misukat 5. sijalla. Eli ekana Conti/GY/Noksu, 4. Dunlop ja 5. Misukka.

Uudessa Tuulilasissa samansuuntaisia kommentteja ja tuloksia.

Molemmissa Gislaved pärjää muihin osa-alueisiin nähden parhaiten exPerttimäisesti ns. kesäkelissä.
Itse otan talvirenkaaseen mieluiten hyvät, eikun erinomaiset, talviajon ominaisuudet. Paljaalla asfaltilla pärjäilee kyllä noilla TALVIrenkaillakin. Ei tartte olla teiden tukkona liukkalla kelillä :hep:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:
Uusin TM testi... Misukasta sanotaan, että tasapainoinen kokonaisuus. Mutta mm melussa päihittää Noksun arvosanoin 7-5. Noksun vahvuudet perinteisesti talvisissa olosuhteissa.
Lehden mukaan nasta Misukat 5. sijalla. Eli ekana Conti/GY/Noksu, 4. Dunlop ja 5. Misukka.

Mitataanko noissa testeissä kulutuskestävyyttä?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:
Uusin TM testi... Misukasta sanotaan, että tasapainoinen kokonaisuus. Mutta mm melussa päihittää Noksun arvosanoin 7-5. Noksun vahvuudet perinteisesti talvisissa olosuhteissa.
Lehden mukaan nasta Misukat 5. sijalla. Eli ekana Conti/GY/Noksu, 4. Dunlop ja 5. Misukka.

Mitataanko noissa testeissä kulutuskestävyyttä?
Ei.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti:

Mitataanko noissa testeissä kulutuskestävyyttä?
Ei.

Eli käytännössä ihan hyödytön testi.

Mun halpissuvikumit oli hyvät 5000 km. Sitten niistä tuli karmeat.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

No en mä nyt sanoisi hyödytön. Siitä näkee esim. sen tosiasian, että ainoat asiat, joissa kitkat on nastoja paremmat, on melu ja vierintävastus. Kaikilla muilla mittareilla (myös pito ja ohjattavuus asfaltilla) ne häviävät nastoille ja ovat sitä huonommat nastoihin verrattuna, mitä liukkaampaa on. Eli kun moni väittää, että kitkat ovat lumella tai märällä asfaltilla nastoja paremmat, niin se ei pidä paikkaansa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:No en mä nyt sanoisi hyödytön.

Mun näkökulmasta se on hyödytön. En siis arvo nastojen ja kitkojen välillä, koska tiedän kokemuksesta jo niiden eron.

Hyödytön se on siksi, että minä en halua ostaa testivoittajia, joilla ei aja kuin yhden kauden. Kyllä renkaan pitää kestää ajossani sen kolme kautta. Kuten Nokia Z tapauksessa, olihan se mahtava rengas yhden kesän. Köyhälle vaan hankinta jossa ei ollut mitään järkeä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Jos haluat kestävyyttä, niin älä ota W-nopeusluokan rengasta (270 km/h) saati suurempaa. Noksun Z:taa saa vain W- ja Y-luokkaisina (300km/h).
Itsellä nyt tehdasasenteisina W-luokkaiset, mutta seuraavat V (240km/h). Uskon niiden olevan myös riittävän hyvät muutenkin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:http://www.rengasvertailu.fi/talvirenga ... testi-2012

Tämän takia en tapaa lukea suomalaisia rengastestejä. En tiedä tuulilasista, mutta eikös ainakin teknarin testi ole se ihan sama teknikens världin rengastesti jossa vain teknari tapaa etsiä sopivia painotettavia asioita kunnes nokialainen on voittaja tai vähintään jaetulla voittosijalla. Kuitenkin AutoBild käyttää samaa dataa ja yllär yllär "kärki karkaa nokialaiselta".

Miten samasta testidatasta muuten saadaan goodyearin renkaat joko pärjäämään tai häviämään? Tai gislaved 7,8 vaikka teknikens världin testeissä rengas oli vierintävastusta lukuunottamatta ihan joka ikisessä testikriteerissä yhtä hyvä tai parempi kuin nokialainen.

Olo on kuin lukisi teknarin autotestiä. Arvoja rukataan niin pitkään kunnes Skoda tai joku muu volksvagina voittaa. Sen tietää aina jo testin alussa. Sitten on kiva lukea kommentteja "auto on perusrakenteeltaan kymmenen vuotta vanha, mutta edelleen helvetin täydellinen". LOL
Pertti, Nokian gummitehdas on irronnut Nokiasta jo kauan aikaa sitten :wink:

Oikeasti, eikö elämä ole raskasta, jos joka puolella on salaliittoja ja juonittelua? Onhan se tietysti jännittävää. Vähän kuin Raijalla.

Jos nyt vakavasti puhutaan, niin painotukset tietenkin vaikuttavat. On selvä, että jos esim. painotetaan ajoa märällä asfaltilla (keskieurooppalainen näkemys talvikelistä), niin voittajaksi saadaan eri rengas, kuin jos arvostetaan ajoa lumella tai jäällä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Pertti, Nokian gummitehdas on irronnut Nokiasta jo kauan aikaa sitten :wink:

Oikeasti, eikö elämä ole raskasta, jos joka puolella on salaliittoja ja juonittelua? Onhan se tietysti jännittävää. Vähän kuin Raijalla.
Niin, katkerahan minun täytyy olla jos ihmettelen miten täysin samasta datasta tehdään täysin erilainen johtopäätös.
Katso lisäykseni yllä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
Ja autobildissä voittaja oli paras rengas lumella ja jäällä. Nokialainen oli keskikastia siinä, ihan sama kuin gislaved.
Ok.

TM ainakin testaa renkaat sokkona ja osa on puhtaita mittauksia. Esim. kierrosajat, melu, kiihdytykset ja jarrutukset.

Painotukset (kuinka monta prosenttia pisteissä annetaan eri tekjöille; melu, vierintävastus, pito eri alustoille jne) on tietysti vapaasti päätettävissä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

masa kirjoitti:
masa kirjoitti:Vajaa pari sataa kilsaa GT Radialeilla takana. En ainakaan vielä ole keksinyt ainuttakaan syytä, miksi ostaisin jatkossakaan esim. edellisten Nokia Z tyylisiä kaksi kertaa kalliimpia renkaita.

No nyt olen keksinyt. Ko. renkaat ovat ilmeisti kovettuneet ja siten muuttuneet liukkaiksi ja helvetin äänekkäiksi. Risteyksestä lähtiessä luistonesto vilkuttelee sateisella kelillä suht maltillisella kaasunkäytöllä ja huollossa autoa käyttäessäni epäilivät etupäässä olevan laakerivikaa kun niin kovin ulisi.

Ekat ja vikat radialit oli, mut loppuunhan ne on ajettava.

Ja nyt ne on loppu. Ajelin kesärenkailla perjantaiyöllä lendelta etelään ja tuumalin lähtiessäni että näin uusissa kuumeissa on kyllä vielä pintaa niin paljon että niilla uskaltaa liukaille lähteä. Lauantaina kun vaihdoin talvikumet alle huomasin että takarenkaat on sakkorajoilla. Eli Radialit kesti takana kokonaiset 5kk!

Mahtavaa.
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Hankook ja Marangoni on merkkeinä aika hyviä valintoja jos ei halua maksaa premiumia, mutta haluaa että renkaassa on suhteellisen asialliset ominaisuudet ja käyttöikä.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Onko oikeasti kohtuuhintaisia kunnon nastarenkaita saatavilla netistä? Vaikka kuinka haen en saa kumeja plus mahdollisia matkakuluja ja allelaittoa halvemmaksi kuin suoraan liikkeestä hakemalla.
Mä ostin euromasterilta 8 kpl hyviä nastarenkaita vanteille laitettuna 900 euroon. Jos tuota halvemmalla saa netistä, niin sitten ne on jo tosihalvat.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Michelin X-Ice North XIN2

16"/225 ja 15"/195
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja elco »

Piti tämäkin nähdä, että tulen vielä tännekin mussuttamaan, mutta on kyllä ollut pieni järkytys, miten kamalalta uudet Hakka seiskat tuntuvat märällä asvaltilla. Ohjaus tuntuu veltolta ja pitoa ei tunnu olevan nimeksikään: kiihdytyksissä sutii ja kaarteissa puskee. Toivoa sopii, että talvikelillä edes toimii.

Talvi on perseestä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja MrM »

Hakkapeliitat taitaa olla aika järjestäen surkeita märällä asvaltilla, mikä on sääli suomalaiselle renkaalle suomalaisen pääkaupunkiseudun normaalissa talvisäässä. Omat vitosetkin ovat kyllä melkoista liisteriä alla. Ohjaustuntumaa on kuin ruotsinlaivassa ja äsken kun piti vähän kaasua painaa jonkun 3-sarjan teinimopobemarin kiusaksi niin sutimiseneston merkkivalo vilkkuu koko ykkös- ja kakkosvaihteen läpi, eikä mitään tapahdu. Siinä vaiheessa kun alkaa saamaan pitoa, ajetaan jo ylinopeutta.

Pitäis vaan ajaa kesärenkailla talvellakin, ne sentää pitää edes jotenkin märällä.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Mielummin ajaisin asfaltilla vetelillä Nokian seiskoilla ku näillä Contin nastoilla. Äänekkäät, eikä ratin vipatus ole loppunut kolmen (1 Contin alkuperäisenä asennuksena tekemä ja 2 myyneen autoliikkeen tekemää) tasapainotuksenkaan jälkeen. Viimeisen yhteydessä putsattiin kaikki rasva pois vanteen / renkaan välistä ja varmistettiin vanteiden + keskityksen olevan ok. Ilmeisesti maanantaina tehdyt?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.