Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

exPertti kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Olisko esim. täältä hyvä ostaa talvikengät?

http://www.vincentshoestore.us/shop/ind ... odelid=185
Me eksyimme viime kesänä satakuntaan ja kävimme Kankaanpäässä Reiman tehtaanmyymälässä. Sieltä löytyi kaikki tarpeellinen ja vähän päällekin keskiverrosti -70% alennuksella. Vedenpitävät talvikengät taisivat olla 27e.
Reima on toki hyvä merkki, mutta Reiman kengät on todella "tilavat" yleisesti ottaen, eli RP:n pikkasen jalkaan varmaan ilmapallot.
The great club outshines the individual, always and forever.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

exPertti kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Reima on toki hyvä merkki, mutta Reiman kengät on todella "tilavat" yleisesti ottaen, eli RP:n pikkasen jalkaan varmaan ilmapallot.
Ehkä näin, meillä kokemukset ovat olleet niin hyviä, että pitänee ensi kesänäkin eksyä samaan paikkaan.
Mä varmaan eksyisin myöskin, jos olisi auto. -70% Reima kuulostaa aika luksukselta :)
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Katselen noi linkit kun on aikaa. Tosiaan, ei tarvitse olla välttämättä ensiaskelkengät, kunhan vaan on tukevat ja niissä on ULKOPOHJA. Siis näissä koissa kun tuntuu olevan vaan pohjattomia vaihtoehtoja :D Siis juuri töppösjuttuja tai "ohuitpohjaisia" enemmänkin sisätilaan sopivia kenkiä.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Tänään se sitten tapahtui, tytsän ensimmäinen kunnolla kirkkaasti äännetty sana oli: "moi". Ollaan me olevinaan kuultu hänen jotain äidin tapaista sängystä huutelevan, mutta ollaan funtsittu kuulleemme mitä halutaan. Ja joskus isänkin tapaista.

Makailtiin miehen kanssa sohvalla, tytsä leikki lattialla. Tuli seisoskelemaan sohvan reunalle ja mies siinä sitten totesi, jotta moi. Ja tytsä siihen sitten, että moi. Tajusi itsekin että nyt tuli jotain sanottua ja sai intohulinakohtauksen. Minä tukehduin suklaaseeni ja mies voivotteli ja tytsä moimotteli.

Erona aikaisempiin kuulemisiin oli sanan selkeys ja kirkkaus, arvuutteluille ei jäänyt varaa.

Eipä tuo ihme ole kun äitinsä on tämmönen hiljenemätön turpamoottori ja usein käytetään hänelle sanaa moi.

On myös alkanut jo hieman tottelemaan, ei mene kielletyille paikoille eikä pistä kaikkea lattialta suuhunsa kun sanoo napakasti ei. Kaksi uutta hammastakin on parin päivän sisällä puhkonut ientä.

Niin se kasvaa, miun vauva.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Täällä supistellaan kivasti jatkuvasti...ei siis kivuliaasti, mutta maha kovettuu aina kun nousen ylös tuolilta tai sängystä. Nitaa oottaessa ei moista tapahtunut, olin valmis vaikka maratooniin...

Ärsyttävää. Ei vaarallista, mutta koko ajanhan tässä pelkää jalat ristissä että pysy ny viel siellä, jooko?

Jorviin meinasin jo joutua, kun oma sydän löi miljoonaa ja lapsella ihan liian hitaasti. Kyse oli kuitenkin unettomuudesta ja syömättömyydestä. Suomeksi stressistä. Seuraavana aamuna kaikki oli sit ok.

Ja ai että mua veetutti, kun neuvolatäti alkoi puhumaan mulle kotiapulaisesta, joka hoitaa asioitani sitten kun vaavi on ihan pieni. On se ny saatana ettei läheisistä sen vertaa apua löydy. Löipähän mielen maahan taas...
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

^Kuinka monennella viikolla olet? Muutenkin, tsemppiä ja ota ihmeessä tarjottu apu vastaan. Jokainen on jossain vaiheessa semmosessa tilanteessa, että pitää syödä oma ylpeytensä ja tunnustaa että apua tarvitsee.

Tuossa yksi päivä pohdin tytsän sairastamattomuutta. Noh, nyt on pari päivää ollut nuhaa. Siksi nyt valvonkin, puhdistan nenänsä tasaisin väliajoin. Mies myös flunssassa, kerrankin näin päin.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^Helmikuussahan tuo saa tulla jo.

Ja vattu, antais ny mamman nukkua. Kylkiluista on kiva yrittää ulos, argh!
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Ninni, mulla supistelee kanssa jatkuvasti. Kävelystä ei tahdo tulla mitään, nostelu tai kumartelu ei onnistu, töistä piti jäädä pois kun aiheutti todella kivuliaita rengasmaisia supistuksia jotka eivät meinanneet mennä ohi. Melkoista töpöttelyä on. Lääkäritäti sanoi kuitenkin että kohdunkaula on niin kuin pitääkin, kehotti ottamaan uudestaan yhteyttä jos supparit pahenevat niin katsotaan sisätutkimus uudestaan. Tsemppiä sulle, perässä tullaan!
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Mullakin supisteli raskausviikoilla 29 ihan hirveästi, mutta menivät sitten ohi lepäämällä viikon verran. Kohdunkaula ei ollut lyhentynyt eikä auki. Oli myös ystäviä samaan aikaan raskaana ja tuntui että nuo supistelut oli kaikilla noihin aikoihin pinnalla. Kaikki kuitenkin ok, ja syntyivät ajallaan (eikä meidänkään tytsän ennenaikaisuuteen vaikuttaneet vaan ohuet kalvot puhkesivat). Toki kannattaa käydä näyttämässä jos kovin jatkuu. Kannattaa välttää myös noita autoissa ym. istumisia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti:Meillä on nyt opittu ryömimään oikeaoppisesti...
Meillä ei oikein ryömitä määrätietoisesti tai kovin ripeästi. Enemmänkin heijaillaan konttausasennossa eestaas. Kielinee seuraavan askeleen olevan konttaus. Näin ollen ryömimisvaihe jäis väliin. Jatkan raportointia, kun aihetta ilmenee...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Serkun vajaa 6kk tyttö on 9300g. Onkohan ihan tervettä? Tosin onko ihan tervettä laittaa sen ikäinen "dietille"?

Ärh - en osaa kommentoida, mutta en taas viitsi ihaillakaan, ei se ole enää söpö vauva.

(ps. tiedän pari muutakin 6kk ikäistä ja yli 9 kilon lasta, jotka ovat sen verran pitkiä, että paino jakautuu ihan eri tavalla. Ei tässä tapauksessa).
The great club outshines the individual, always and forever.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Elppis kirjoitti:Tosin onko ihan tervettä laittaa sen ikäinen "dietille"?
Mä lähettäisin Suurin pudottaja ohjelmaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

9340g ja 68,7 cm. HUH! :shock:
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Jaa-a. Tytsän serkku oli kanssa aika jytky, en muista mittoja. Mutta oli siis roteva, ei suinkaan ns. läskylä. Mutta pituuttakin oli samassa suhteessa. Neuvolatädin mukaan yleensä isoimmat "normaalikäyrässä" olevat on n. 14kg vuoden iässä.
Viimeksi muokannut RP, 21.12.2009 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

exPertti kirjoitti:Jos ei lapsella ole mitään elimellistä vikaa paino tasaantuu itsestään kun liikkuminen lisääntyy.
Jep :) Tuttavapiirissä tuntuu olevan hirmuisesti isoja lapsia/vauvoja. Vähän tympii omaa lasta koskevat kommentit "rimppakintusta" ja "luihusta", kun toinen on täysin normaalipituinen ja painoinen. Tammikuussa on 1,5v neuvolta, vaikka ko. ikä tuli jo täyteen. Painoa n.12+kg ja pituutta n.85cm.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Mua ärsyttää se, että anoppi ostaa tytsälle vaatteita sen mukaan minkä kokoinen tytsän serkku on aka mitä sille mahtuu nyt päälle. No ensinnäkin on jo pitkälti yli vuoden vanha ja tosiaan puolet isompi kooltaan kuin tytsä esim. painossa. Toki vaatteet saa varastoon, mutta esim. talvihaalarit ym. jää käyttämättä ellei satu menemään ensi talvena vielä.

Ja tytsällä kun tosiaan on kotisivut joissa hänkin vierailee ahkerasti. Siellä on tytsän mitat ja vaatekoot aina päivitettynä, juuri sen takia jos joku haluaa jotain ostella.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Näinä viitenä päivänä tytsä kehittyi niin paljon, jotta ei se ole enää vauva, se on pikkuihminen :h:
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Leila »

Viikkoja nyt 28 ja supistuksia välillä tosi paljon. En minä edellisten kanssa ole supistellut ollenkaan. Tänään tuli äitiyspakkaus ja jotenkin nyt vasta tajusin lopullisesti, että meille tulee oikeasti vauva. Kolmen kuukauden päästä niissä paidoissa ja housuissa on sisällä pikkuihminen, joka taas tarvitsee mammaa ihan koko ajan. Onneksi vanhemmat lapset on jo isoja, niin äiti voi keskittyä iltatähteensä. Miehen suhtautuminen vauvaan on välillä tosi ihmeellistä. Se halusi tätä lasta ja sen takia olen raskaana, mutta nyt se ei ole kertaakaan kysynyt kuinka voin, ei halua koskea minuun tai mahaan. Ainoa positiivinen kommentti mitä olen siltä jurpolta saanut, on koskenut isoja rintojani. Siis ihmettelen todella, miten joku voi olla noin tunteeton ja kylmä omalle vaimolleen juuri silloin, kun tarvitsisin häntä eniten. No, itsepä olen kai sotkuni järjestänyt ja tämä on nyt vaan kestettävä. Ollaan me ihan hyviä äitinä ja isänä, vaikka meidän keskinäiset välit alkaa ollakin lähes kaveritasoa.
Äiti ei tiedä
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Haluaisin älysti sellaisen Matilda Ledgerin näköisen ja ikäisen tytön. Tai eilen halusin, tänään oli pää kipee joten oli kiva sairastaa lapsivapaasti :] Mut ihan älyttömän sulonen tytsi, syötävä! :h:

http://www.babble.com/CS/blogs/droolici ... fault.aspx
Prepare for the worstest.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^Ihan isänsä näköinen, ainakin tuolta silmäosastolta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Eipä kai voi muuta kuin sängynpääty ylös, suolatippoja nenään (runsaasti saa käyttää), nenä-frida on paljon parempi kuin pikkuniistäjä ts, pikkuniistäjä on ihan surkea. Opin tämän kantapään kautta. Höyryhengitys suihkutilassa = nenä vuotaa ja tyhjenee, suosittelen. Ja sitten vaan pyyhitään sitä nenää vaikka se on iso inhokki varmaan kaikille vauvoille. Niin ja neste on nyt pääasia, että saa runsaasti sitä.

On se olo kyllä aika avuton, varsinkin kun vastustetaan (tytsä siis) niitä hoitotoimenpiteitä viimeiseen asti.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Joo, toi hyöryhengityssydeemi toimi meillä ihan ok kun koko perheen kesken mentiin niin ei ollut niin levoton. Ennemminkin innoissaan. Tytsällä kesti nuha viitisen päivää, kuumetta ei ollut eikä muutenkaan kovin raju vuotaminen. Kuorsausta ja korinaa toki oli ja heräili useasti, juuri varmaankin sen rään takia. Oli se tietysti hyvä kokea, tietää miten toinen käyttäytyy kun on kipeänä, sitä aina itse jännitin kun ei kokemusta.

Sen verran apteekissa sanottiin (toki mietin itsekin), että noin pienen kanssa parempi mennä tosi helposti lääkäriin jos kuumetta on, että ei kannata katsella ja odotella kuten näin aikuisena tekisi. Ja juuri se, että on koholla sängynpää. Menee niin helposti korviin nuo flunssat.


Tytsän neuvolakäynti oli viime viikolla. Painoa 8160g ja pituutta 71cm. Pieni tilannekatsaus tehtiin jo nyt vaikka 1-vuotisneuvolassa sitten laajempana. Tytsän kehitys vastaa ikäisiään, monissa asioissa on edellä omaa ikäluokkaansa. Hiukan jo kävelee taaperokärryllä, sivuaskeleitahan on jo ottanut pitkän aikaa. Selkeitä vauvasanoja jo muodostaa; kännykkä, äiti jne. Joten tältä osin tuomio on se, ettei ennenaikaisuus ole vaikuttanut kehitykseensä mitenkään. En sitä tosin odottanutkaan kun kaikki on mennyt ok, mutta onhan se nyt kiva tietää suhteellisen varmastikin. Ilmeisesti siirrymme tästä omasta seurantaohjelmasta normaaliin, selvinnee seuraavalla käynnillä.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Leila kirjoitti: Miehen suhtautuminen vauvaan on välillä tosi ihmeellistä. Se halusi tätä lasta ja sen takia olen raskaana, mutta nyt se ei ole kertaakaan kysynyt kuinka voin, ei halua koskea minuun tai mahaan. Ainoa positiivinen kommentti mitä olen siltä jurpolta saanut, on koskenut isoja rintojani. Siis ihmettelen todella, miten joku voi olla noin tunteeton ja kylmä omalle vaimolleen juuri silloin, kun tarvitsisin häntä eniten. No, itsepä olen kai sotkuni järjestänyt ja tämä on nyt vaan kestettävä. Ollaan me ihan hyviä äitinä ja isänä, vaikka meidän keskinäiset välit alkaa ollakin lähes kaveritasoa.
Oliko teidän aiemmat vauva-/pikkulapsivaiheet mielekkäitä miehelle/suhteelle? Vilahti mielessä mahdollisuus vähän väärin ajatellusta syy-seuraussuhteesta. Kauhean kurjaa jos suhteessa ei saa tukea sitä tarvitessaan. :(

Oma mies on kyllä huolella kuutamolla mutta jaksaa kuunnella kun selitän/vaahtoan/kipuilen/itken miten nyt tuntuu tältä tai tämä huolettaa tai pelottaa. Hoksattuaan mistä milloinkin puristaa myös lohduttaa ja kannustaa. Toivottavasti teidänkin tilanteenne edistyy synnytyksen lähetessä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Pari päivää on itsekseen jo kävellyt pitkin kämppää taaperokärryllä. On ollut todella mielenkiintoista nähdä miten nopeasti oppii jotain mitä muutaman kerran näyttää eli matkii. Tanssimaan on alkanut tuon heiluvan teletapin myötä, joten aika kovalla soitolla on musiikkikanavat. Näistä saattaisi saada hauskaa videokuvaa jos kamera vain olisi hollilla.

Oman äiteen synttärilahjaksi ostama potkutteluauto saapui eilen, hieman syyhyisi kädet antaa se jo nyt, mutta ei niin ei. Jouluna kylässä pääsi testaamaan serkkujen vastaavaa ja tykäsi ihan mielettömästi. Siellä mentiin edes takas ja tööttäiltiin. Ei olisi muuten käynyt edes mielessä vielä sellaista ostaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

http://www.iltalehti.fi/viihde/201001090193607_vi.shtml

Pitikin mennä selaileen!1 Matilda on niin ihana!

Ei tää varmaan oo vauvakuumetta, kun tää ei kohdistu vauvoihin yleensä, vaan tommosiin vähän isompiin ja ehdottomasti tyttöihin ;-) Ei se nyt oo liikaa vaadittu että naisella ois yks pikku tyttö jonka kans sais prinsessoida ja silleen.

Mitähän mä teen asialle? Aina olen enemmän toivonut tyttölasta, myös raskaana ollessani, vaikka silloinkin jo arvelin että poika se kuitenkin on, eikä sillä nyt oikeasti silloin ollut väliä, kunhan oli vauva. Nyt oon selkeesti nirsompi! Enkä siis raskaana nyt enkä lähitulevaisuudessa. Mutta silti, pelottavaa! Alkaa jo ajatukset mennä sitä rataa, että onhan se väsymys kauheeta mutta oishan se vielä parempaa kun ois ihana pikkunen tyttö. Ei poikaa, been there done that.

Pohjimmiltaan tää taitaa kiteytyä siihen, että ois niin mahtavan jännää nähdä minkä _näköinen_ meidän tytöstä tulis, ja siis tietysti tosi nätti, kuinkas muutenkaan :] :pikkugee: Itsekästä, mutta lisääntyminen on.
Prepare for the worstest.