Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4306
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

NuoriDaavid kirjoitti:Sanoisin, että noin toimii todellinen herrasmies :)
Herrasmies maksaa aina naiselle etukäteen.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Leevi »

NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Eli jos saat satasen palkankorotuksen, jää siitä aina vähän käteen. Et sä koskaan tappiolle sen takia jää.

Mulle jää nyt vajaa satanen vähemmän nettona kuin ennen korotusta.

Mitä en nyt tajua?
Et tajua sitä, että ennakonpidätysprosentti ja lopullinen veroprosentti ovat eri asioita. Oot kenties maksanut ennen palkankorotusta liian vähän veroja esim ja niitä peritään nyt. Voi myös olla, että ennakkoverokorttisi vuosituloraja on tullut vastaan ja olet siirtynyt korkeamman ennakonpidätysprosentin piiriin (jos olet ruksinut vuositulorajan ennakonpidätyksen perusteeksi). Tälläkään ei ole mitään varsinaista suoraa yhteyttä lopulliseen verotukseen. Ennakonpidätysprosentti ja veroprosentti ovat eri asioita.

Absoluuttinen totuus on, että lopullisessa verotuksessa sä et koskaan jää tappiolle palkankorotuksen takia. Marginaalivero on kaikissa tuloluokissa alle 100. Palkankorotuksen takia ei koskaan jää tappiolle.
Sen verran meillä on yleensä ND kanssa erilainen mielipide että en olisi uskonut tämän olevan mahdollista, mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä. :hail:
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Leevi »

NuoriDaavid kirjoitti:Asuntolainen korkovähennystä leikattiin vuoden alusta ja sitten monet kunnallisverot ovat nousseet.

Sitten tietysti vielä se, että vuoden 2011 verotus ei ole valmistunut, eli turha verrata nykytilannetta siihen, kun ei voi tietää (ellei itse laske), perittiinkö 2011 liikaa ennakonpidätystä vai liian vähän.

Ja vielä se tärkein asia: ennakonpidätys on vain ennakonpidätys. Sen suuruus ei vaikuta siihen, paljonko veroa lopulta peritään.

Tämä on hyvä laskuri:

http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatv ... skuri2012/

Kannattaa huomioida, että se on laskettu keskimääräisen kunnalisveroprosentin 19.25 mukaan ja mukana on 1.4% tyhmyysvero (kirkollisvero). Eli esim. mä espoolaisena kirkkoon kuulumattomana saan vähentää tuon antamista prosenteista 2.9%-yksikköä.

Tuo laskuri ei tosin huomioi tulotason mukaan muuttuvia tukia ja maksuja (päivähoitomaksu taitaa nykyään olla ainoa, mikä nousee tulotason takia ja sitten jotkut pitäkäiaikaishoidon laitosmaksut, mutta se ei koske työssä olevia ihmisiä).
Ootas vaan kun kuntauudistus tulee niin väitän, että Espoon ja Kauniaisten kuntavero-% tulee nousemaan. :wink:
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Leevi kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Vesi on märkää
Sen verran meillä on yleensä ND kanssa erilainen mielipide että en olisi uskonut tämän olevan mahdollista, mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä. :hail:
Kyllä se minunkin mielestäni märkää on.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Hans Jörgen kirjoitti:Kyllä se minunkin mielestäni märkää on.
PiNppi on joko puoliksi märkä tai puoliksi kuiva. Verotuksellisista syistä en voi kertoa kummasta tässä on kyse.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Saapa nähdä kenen bluffi kestää. Yhtiöiden vai hallituksen?
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/timo- ... 81229.html

Harmi etten nähnyt.

Sen näin, kun Katainen tivasi Soinilta, onko Soinin neuvo yleisestikin ottaen "jättäkää velat maksamatta". Se oli hyvä heitto myös.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Jos mä ymmärrän Dennetin oikein, niin toiminta voi seurata ennen tietoisuutta tai ilman tietoisuutta, koska mielessä tosiaan on noita modulaarisia agentteja ja ei ole mitään kartesiolaista teatteria, jossa homonculus seuraisi toimintaa. Tietoisuus muodostuu eri agenttien toiminnasta ja tapahtuma nousee tietoisuuteen, kun se tulee riittävän kuuluisaksi (se vaikuttaa muihin agentteihin). Näin ollen jos esim. herätyskello soi, mieleni agentti päätää sammuttaa sen ja vasta myöhemmin asia nousee aivoissa niin kuuluisaksi, että siitä tulee tietoinen (=se vaikuttaa muihin agentteihin). Ei ole mitään yhtä tietoisuusagenttia, vaan tietoisuus on kaikkien agenttien yhteisvaikutus.

Mä en usko kaertesiolaiseen teatteriin, koska siitä tulee mielí-ruumis ongelma. Uskon mielen ja tietoisuuden olevan aivojen emergentti fysiologinen ominaisuus ja puhtaasti fysiologinen ilmiö.
No mä taas luen Dennettiä pikemminkin siten, että toimintaa - siis jotain sellaista, joka on enemmän kuin fyysinen liike, eli jolle voidaan antaa rationaaliset perustelut eikä vain fyysisiä syitä - ei itsessään olekaan. Hermojärjestelmämme tuottaa erilaisia reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin (puhdasta fysikaalista liikettä fysikaalisin syin, ei rationaalisia perusteita), vähän niinkuin reflekseinä. Osa reaktioista on vain sellaisia, että eläessämme sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, meidät haastetaan oikeuttamaan reaktiomme sosialisesti hyväksyttävällä tavalla, ja tällöin uudelleen kuvaamme reaktiot kielellä, jossa reaktioille annetaan rationaalisestii perusteltavissa oleva (sosiaalisesti hyväksytty) sisältö. Tämän narratiivisen upotuksen kautta reaktioista tulee toimintaa. Näin ollen en usko - ja näin luen, vaikka toki vähemmistössä tässä olenkin, myös Dennettin tuoreempia kirjoituksia - tietoisuuden, joka siis on merkityksellisten tekojen merkityksen antaja, olevan "aivojen emergentti fysiologinen ominaisuus ja puhtaasti fysiologinen ilmiö", vaan katson tietoisuuden olevan sosiaalinen status, joka oikeuttamisen kielipeleissä annetaan tietyille fysiologisille objekteille, ja siten pitkälti sosiaalis-normatiivinen ilmiö.
Olet ollut liikaa sosiologian laitoksella, jos pidät tietoisuutta sosiaalisena konstruktiona :wink: Tuskin sitä nyt sentään tarkoititkaan, vaikka noin mä sun tekstisi ymmärrän.
Kyllä mun mielestäni aivot ovat tietoisia omasta olemassaolostaan ilman, että tarvitaan mitään sosiaalista aspektia.

En todellakaan väitä olevani Dennetin mallin asiantuntija, mutta mun mielestäni olet kyllä väärässä, jos liität sosiaalisen aspektin tietoisuuteen.
Mä olen eittämättä ollut liikaa sosiologian laitoksella, mutta kuten mustasta kirjastasi varmasti selviää, kun oikein tarkkaan luet, mä olen myös entinen Dennettin oppilas (ainakin yhden lukukauden ajalta...). Ja kyllä mä nyt pitäisin kiinni siitä, että Dennettin teoriassakin muiden eläinten kuin ihmisen mielet eivät yllä propositionaalisilla sisällöillä operoivaan tietoisuuteen käsitteellisen ajattelun merkityksessä (mitä kai esimerkiksi oman olemassaolon sisällölliseen reflektointiinkin tarvitaan) pitkälti tai pääasiassa siksi, että he eivät pääse osalliseksi intersubjektiivisesti luotuun ja ylläpidettyyn (ja siten yksilön näkökulmasta objektiivisiin merkityksiin kykenevään) kieleen. Tässä mielessä täysimittainen inhimillinen tietoisuusn tai persoonallinen minuus, jossa olemuksellista ovat nimenomaan propositionaaliset asenteet ja käsitteellinen ajattelu, on tosiaan pitkälti sosiaalinen konstruktio, jonka ennakkoehtona on kuitenkin varsin monimutkainen fysiologinen apparaatti, joka toki kykenee aistimuksiin, tunetemuksiin (mutta ei mielen sisältöihin) jne. ihan riippumatta mistään sosiaalisesta.

Ajattelu on loogisesti sidoksissa kielellisiin merkityksiin, ja kuten jo Wittgenstein opetti, yksityinen kieli on mahdoton, vaan edellyttää aina yhteisöä. Kuten vaikkapa susilapsista tiedämme. Ei tämä ole mitään kovin radikaalia sosiaalista konstruktivismia; johan Suomen johtava ateisti-materialisti Ilkka Niiniluotokin jo 90-luvulla kirjoitti, että minuus on aina sosiaalisen todellisuuden konstruoima sosiaalinen objekti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Tässä vaiheessa totean, että sun tietämyksesi asiasta varmasti ylittää omani parilla kertaluokalla.

Kysyn kuitenkin, oletko sitä mieltä, että esim susilapsi ei voisi olla tietoinen itsestään?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Kysyn kuitenkin, oletko sitä mieltä, että esim susilapsi ei voisi olla tietoinen itsestään?
Mä en ole aivan varma, onko "tietoinen itsestään" täysin selkeä sekä jyrkän mustavalkoinen joko-tai-attribuutti. Mutta jos jätetään tällaiset EWSEilyt pois, kyllä mä ajattelisin, että susilapsella ei varmaan ole pääsyä jonkinlaiseen käsitteelliseen reflektioon itsestään ja elämästään. Siltä puuttuu jonkinlainen insimilliselle tietoisuudelle luonteenomainen toisen kertaluvun tietoisuus, jossa reflektoidaan ensimmäisen kertaluvun välittömiä tuntemuksia ja kokemuksia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Kysyn kuitenkin, oletko sitä mieltä, että esim susilapsi ei voisi olla tietoinen itsestään?
Mä en ole aivan varma, onko "tietoinen itsestään" täysin selkeä sekä jyrkän mustavalkoinen joko-tai-attribuutti. Mutta jos jätetään tällaiset EWSEilyt pois, kyllä mä ajattelisin, että susilapsella ei varmaan ole pääsyä jonkinlaiseen käsitteelliseen reflektioon itsestään ja elämästään. Siltä puuttuu jonkinlainen insimilliselle tietoisuudelle luonteenomainen toisen kertaluvun tietoisuus, jossa reflektoidaan ensimmäisen kertaluvun välittömiä tuntemuksia ja kokemuksia.
Joo-o. Merkitsen mielipiteenne tiedoksi ja pohdin asiaa.

Onkohan asiaa käytännössä mahdollista tutkia ja jos on, onko sitä tutkittu?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Onkohan asiaa käytännössä mahdollista tutkia ja jos on, onko sitä tutkittu?
Asiakkaani on jo kerännyt susia. Nyt tarvittaisiin niitä lapsia?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Onkohan asiaa käytännössä mahdollista tutkia ja jos on, onko sitä tutkittu?
Asiakkaani on jo kerännyt susia. Nyt tarvittaisiin niitä lapsia?
Lehtitetojen mukaan romanialaiset myyvät niitä kadunkulmissa. Kokeile sitä.

Vakavammin, kyseessä on ainakin toistaiseksi aika lailla mielenfilosofinen ongelma, jossa empiirinen koeasetelma osin pikemminkin perustuu näille lähestymistavoille kuin testaa niitä. Eli asian ratkaisevaa empiiristä tutkimusta tuskin on (vielä) näköpiirissä. Toisaalta puhdas nojatuolifilosofia on sekin aika turhauttavaa; luppava suunta on varmaan juuri näissä Dennettinkin edustamissa lähestysmistavoissa, jossa filosofinen lukeneisuus ja sofistikoituneisuus yhdistyy empiiristieteelliseen sivistykseen ja intressiin.

Edit: Meinasin korjata tuon "luppavan" lupaavaksi, mutta tarkemmin ajatellen pidänkin enemmän uudissana luppavasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:Edit: Meinasin korjata tuon "luppavan" lupaavaksi, mutta tarkemmin ajatellen pidänkin enemmän uudissana luppavasta.
Luppava kuulostaa savolaisukkoon liitettävältä adjektiivilta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Edit: Meinasin korjata tuon "luppavan" lupaavaksi, mutta tarkemmin ajatellen pidänkin enemmän uudissana luppavasta.
Luppava kuulostaa savolaisukkoon liitettävältä adjektiivilta.
No, mä liitin sen Dennettiin - eikö se ole aikan luppavan näköinenkin:
Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tän voisi laittaa moneen osastoon:

http://www.engadget.com/2012/02/29/envi ... -lower-co/

Helvetin hieno uutinen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4306
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Ihana energiauutinen. Tulevaisuus on ihana.

Samaan aikaan toisaalla myöskin positiivista. Al-Shabaab on käytännössä tuhottu. Suomesta pääsee ensi viikosta alkaen Turkin kautta suoralla lennolla Mogadishuun lomailemaan jos kiinnostaa.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Jos toi paristo pitää mitä lupaa, niin sillä on iso vaikutus moneen asiaan; sähköautot, kännyt, läppärit mm.

Autoilussa toi on ihan kvanttihyppy, joka viimeinkin tekee sähköautosta käytökelpoisen. Kännyjen tehot nousee uudelle tasolle, kun energiaa on ainakin tuplasti aiempaan.

Toi julkaisija vaikuttaa uskottavalta, GM:n osittain omistama firma ja http://en.wikipedia.org/wiki/ARPA-E valvomassa.

Mun on vaikea uskoa tätä, kun tää on niin hieno uutinen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Tuolla analogia-argumentilla R-L kyllä pätevöittää itsensä Kitinäkirjoittajaksi. Kuka kutsuu?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti:Tän voisi laittaa moneen osastoon:

http://www.engadget.com/2012/02/29/envi ... -lower-co/

Helvetin hieno uutinen.
Näissä akku-uutisissa hiertää vain se että niitä on jo kuullut aikojen mittaan melko monta, eikä silti ole mitään saatu markkinoille.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

aasi kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tän voisi laittaa moneen osastoon:

http://www.engadget.com/2012/02/29/envi ... -lower-co/

Helvetin hieno uutinen.
Näissä akku-uutisissa hiertää vain se että niitä on jo kuullut aikojen mittaan melko monta, eikä silti ole mitään saatu markkinoille.
No näin on, mutta ne aiemmat on kait olleet aika lailla perustutkimusta, mitä itse muistan. Tässä on GM:n osittain omistama firma ja valmis proto, josta speksit on mitattu.

Mutta totta on, että näitä mullistavia akku-uutisia on kuultu ennenkin, mutta mitään ei ole näkynyt.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Mutta totta on, että näitä mullistavia akku-uutisia on kuultu ennenkin, mutta mitään ei ole näkynyt.
Koska puhelinten virransäästön kehittämisellä saadaa parempia tuloksia kuin akkujen kehittämisellä.