Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Kai Nalo

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

nowaysis kirjoitti:
Mitähän mä teen asialle?
Laitetaan talkoot pystyyn. Eiköhän me yks tyttö saada aikaseks!
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Rv 31. Upea pallo, mahdun yhteen hameeseen, pyjamaan ja miehen lasketteluhousuihin. Puristaa, supistaa, vihloo ja pulssi tykyttää, kävelemään pystyy ~ kilometrin. Eli ei oikeastaan mitään isoja ongelmia.

Käly lahjoitti hervottoman kuorman vaatteita ja muita tykötarpeita, olen hiljakseen pessyt ja lajitellut hupaisan pieniä nuttuja ja sukkia. Kokeilin tunkea Ainu-pupun potkuhousuihin ja kanniskella sitä. Ei riittänyt äidinvaisto ja sysäsin pupun housuineen kaappiin odottamaan. Ehkä eniten jonkinlainen kypsyminen näkyy huolena siitä, jos minulle käy jotain ja mies joutuu jäämään yksin hoitamaan lasta. Osoittelen päivittäin minne mitäkin olen arkistoinut ja jätän asiaan kuuluvaa kirjallista materiaalia lojumaan syötiksi silmän alle.

Niin no joo, olen mä lukenut satuja mahalleni. Tuntuu tykkäävän.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Leila »

Melnais kirjoitti:Puristaa, supistaa, vihloo ja pulssi tykyttää
Rv. 29 ja fiilikset on hyvin pitkälti samanlaiset. Koko ajan on vielä kauhea nälkä ja sitten kun syö, niin närästää. Viime pe:na oli lääkäri ja valitin siellä supistuksia. Tohtori sanoi, että ei ole vaarallista eikä paikat ole auenneet eikä pehmenneet. Olisi kuulemma hyvä, jos voisin olla vielä muutaman viikon töissä, se vähentäisi "tämän ikäisellä uudelleensynnyttyjällä painonnousua". Siis minä olen 31! Vissiin olen sitten järkyttävän vanha lisääntymistä ajatellen. No joo, oikeassahan se lääkäri on, kyllä mä olen lihonut.

Muuten noista aikaisemmista ajatuksistani, luulen, että mies ei vaan osaa olla minulle tukena niin kuin minä nyt tarvitsisin. Se ei pysty puhumaan eikä se osaa oikein sanoa mitään nättiä, se on enemmän tekojen mies. Minä vaan niin paljon kaipaisin nyt niitä kauniita sanoja. Olen koittanut puhua, että lähdettäis kahdestaan pienelle lomalle ennen kuin vauva syntyy, mutta en tiedä tuleeko siitäkään mitään. Kohta en jaksa yrittää enää yhtään mitään, mulle on ihan sama.
Äiti ei tiedä
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Voi hajotus! :cry: Meidän beibi on sitten ilmeisesti allerginen äidinmaidon sisältämille proteiineille, eli niille mitä menee läpi mun syömisistä. Oon yrittänyt rukata omaa ruokavaliota kuin viimeistä päivää, mut alkaa tuntua ettei tässä kohta voi syödä enää mitään. Nyt ainakin hetkellisesti tarvitaan kaikki paussia tästä itkuisesta ja prutkuisesta yrityksestä, joten kohta lähtee eka korvikesatsi Almironia pulloon. En vielä tosin suostu luopumaan toiveesta imettää, uusi yritys taas uudella dieetillä pienen vatsa- ja hermolevon jälkeen. En tajunnutkaan miten tärkeetä se imetyshomma onkin mulle, vaikka ennen poikasen syntymää jotenkin vierastin koko ajatustakin.

Onko jollain muulla kokemusta täysimetetyn poikasen allergiasta?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Zeb kirjoitti: Onko jollain muulla kokemusta täysimetetyn poikasen allergiasta?
Sisko joutui lopettamaan 2kk ikäisen tyttönsä imetyksen (tai luonnostaan maidontulo loppui kun tuli stressi/tissiä hylkivä vauva kipujen myötä) lääkäreiden suosituksesta kun mikään ei auttanut. Veikkasivat samaista allergiaa. 3kk myöhemmin selvisi ettei maitoallergiaa ole, vaan kananmuna ja tomaatti. Hmpf.. Me kokeiltiin myöskin kaikki mahdolliset äidinmaidonkorvikkeet 2-6kk iässä, kun huuto ei ottanut loppuakseen.
The great club outshines the individual, always and forever.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Miten se protskuallergia ilmenee? Meillä ei vauva imenyt kunnolla missään vaiheessa, joten varsin pian luovuimme imetyksestä kokonaan ja siirryimme korvikkeeseen. Oli silloin ja on vieläkin kova paikka vaimokkeelle, tosi kova.

Tsemiä teille!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Tsemppiä Zeb! Toivotaan, että ei olisi ainakaan se maitoallergia, muistaakseni ne apteekin korvikkeet on aika kalliita eikä niitä allergiatestejä tehdä kovin pienille vauvoille (ilman ei kai Kela korvaa)?
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

YY: Ensin tulee punoittava ihottuma poskiin ja sitten tulevat vatsaväänteet itkuineen kera peräpäästä lentävän limaisen prutkulin. Nyt pari vrk mennyt taas ihan tautisella huudolla, luullakseni syyllistyin syömään jauhelihaa. Nauta ei kuulemma usein käy maitoallergisille. Maitotuotteet olen jo korvannut soijalla ja jättänyt muutenkin suunnilleen kaikki ruuat pois lukuunottamatta leipää, beceliä, kinkkua ja mustikkakeittoa. Kanasalaattikin teki oireet, saa vaan olla melkoinen salapoliisi selvittääkseen onko syyllinen kana, riisi, paprika, ananas vai kenties persilja.

Varmaa diagnoosia allergiasta meillä ei toki vielä ole. Uskoisin kuitenkin että siitä kyse on meidän huudoissa ennemmin kuin ihan random-koliikista. Mut saa nähdä, toi kertoo paljon miten Almironilla menee.

Yllättävän tärkeää tämä imetys henkisesti näyttää äideille olevan, itseni mukaan lukien. Sääli homma jos tähän jää, meillä kun teknisesti vielä homma sujunut tosi hyvin jo muutaman viikon iästä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Meillähän oli alussa kovia vatsanväänteitä ja ainaista rääkymistä. Ei vauva edes nukkunut kunnolla. Sit kolmiviikkoisena käytiin kolmasti vyöhyketerapiassa ja kolmannen kerran jälkeen ei ollut käytännössä mitään vatsavaivoja jäljellä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Kiitos vinkeistä ja tsempeistä! Mä en henk.koht. välttis usko hirveästi tuohon vyöhyketerapiaan, mutta rääkynän loppumiseksi olisin toki valmis kokeilemaan kaikkea mahdollista. Meillä rääkynä on ollut aina pari päivää poissa kokonaan kun on omat syömiset olleet totaalisen yksipuolisia, joten siksi uskon toistaiseksi tähän ruoka-aineallergiajuttuun. Ja onhan tässä vielä tää poskien ihottuma ja limaiset kakkelit puoltamassa allergiaa.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Meidän tytsällä on kanssa punaset posket. Olen pohtinut jotain allergiaa, mutta kun ei ole itkuja ym. Toisaalta vatsa toimii usein vain 2 päivän välein ja tosi epäsäännöllisesti. Aina ollut niin. Olen funtsinut, jotta olisi atooppista ihottumaa kun isällänsäkin se taipumus.

Imetysfiiliksiin en osaa sanoa muuta kuin sen, että itse selvisin nopeasti ilman kovia tuntemuksia kun sisäistin sen että maitoa ei tule, joten siinä ei auta itkut ja murehdinnat.
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

^No meidän on jo pari kuukautta, joten ei kai enää bilirubiinit ole koholla, sitä paitsi eikös ne tee keltaiseksi?

Meillä posket on lisäksi sellaiset kirjavan punaiset ja ihottuma on koholla/karheaa, joten tuskin on mitään pakkasjuttua. Itsellä oli lapsena myös atooppista ihottumaa ja ruokarajoitukset sen ajan mallin mukaan, eli kaipa tää tautisuus on sitten periytynyt vaan.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

^Joo, meillä on semmonen punainen ja kuiva koholla oleva tuo posken iho. Ihan kuin olisi mattoon naamaansa hangannut. Kerropa sitten kun teillä selvii, josko sitten enemmän alkaisin tätä funtsimaan tytsänkin kohdalla. Kysyin tästä neuvolassa, mutta ei mitään kommentoineet. Ollaan molemmat tosi allergisia, joten se ei kai olisi ihme. Tosin ruoka-allergioita ei ole kummallakaan.

Jaksuja ja tsemppejä!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

RP kirjoitti:Meidän tytsällä on kanssa punaset posket.
Eiks kaikilla lapsilla ole välillä punoitusta poskissa? Mä miellän tuon yleisenä ihon herkkyytenä. Meilläkin on välillä ihottuman näköistä, joskus kovin karheaakin pidempiaikaista punoitusta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Meillä ei esim. Ainun sinkkivoide käy ollenkaan, tulee heti näppyjä. Samoin kävi Pampers 5- tarravaippojen kanssa. Eli reilun vuoden ikäisenä aina mahtavat Pampersit vaihdettu Liberoon ja peppu/masu/alaselkä korjaantui. Poskeen ei myöskään sopinut Erisan, joten nyt mennään Tummelilla ja Bepanthenilla + dermatologisella rasvalla.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
RP kirjoitti:Meidän tytsällä on kanssa punaset posket.
Eiks kaikilla lapsilla ole välillä punoitusta poskissa? Mä miellän tuon yleisenä ihon herkkyytenä. Meilläkin on välillä ihottuman näköistä, joskus kovin karheaakin pidempiaikaista punoitusta.
Meillä ollut tuo juttu jo viitisen kuukautta putkeen, siksi sitä olen ihmetellytkin. Toisaalta kun naamaa hankaa päivittäin kostealla, kun pyyhkii ruoanjämät. Esim. se varmaan herkälle iholle aiheuttaa tuollaista.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ei se poskien punoitus ainakaan vähene kun ikää tulee lisää. :)
Mitä enemmän naperot ovat (varsinkin talvella) ulkona, sitä enemmän posket punottaa. Poikasen ahavoituvia poskia oon rasvannut ihan tavallisella perusvoiteella.

Eikä tolle mun poikaselle sopinut ikinä pampers-vaipat. Eikä sen puoleen myöskään muumivaipat tai mikään Lidlin vaipoista. Jouduin ostamaan kalliita Liberoita kun ne olivat ainoita, jotka eivät saaneet ihoa rikki.
Laiskana en edes miettinyt kestovaippoja.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Pampersin ja Liberon hintaero on tyyliin 2snt/vaippa? Mun mielestä nykyään ei ole hintaeroa kuin euro tyyliin paketilla. Meillä on aina ollut Liberot, Pamput päästi aina läpi ja haisi ihan hirveältä.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

^En mä enää muista muuta kuin että Pampersia sai alle kympillä/pkt ja Liberoa ei.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Mä luulin aina että ne Pamput on kalliimpia vaippoja. Huokaisin helpotuksesta kun ei sopineetkaan. Mutta mies sitten kertoi, että Liberot ovat kalliimpia. Mielestäni ero oli kuitenkin tosi pieni, euron luokkaa. Ne hoitotuotteet taas näyttää olevan kalliita, itse ostan mieluummin natusania tjmv.
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Väliaikaraporttia allergiarintamalta:

Annettiin Almironia puoli vrk ja vauva tuli oireettomaksi. Sittemmin ollaan menty eteenpäin Almironilla ja rintamaidolla niin, että syön vain ja ainoastaan niitä muutamaa ruoka-ainetta jotka eivät ole oireita tehneet, ja edelleen vauva on oireeton. Iho on hyvä, kakkelin koostumus on normalisoitunut ja ennen kaikkea itkut ovat vähentyneet 90 prosenttia. Nyt tämä vauva jopa nukkuu, päivisinkin useita 1-3 tunnin pätkiä, kun aikaisemmin oli hyvä jos nukkui kymmenenkin minuuttia, ainakaan kantoliinan ulkopuolella.

Pyritään nyt takaisin yksinomaan rintamaidolle, ettei tuotantopuoli tyrehdy, ja pyrin parin päivän välein lisäämään jonkin ruoka-aineen omaan ruokavaliooni. Tällä hetkellä syön vain leipää (ruis, kaura tai vehnä, eikä sen eksoottisempia aineksia), beceliä, mustikka- ja vadelmakeittoa, porsaanlihaa, tomaattia, soijamaitoa ja kahvia. Alan olla aika kypsä näihin samoihin eineksiin, mutta pääasia, että vauva voi hyvin. Tänään voisi kokeilla joko perunan tai kananmunan lisäämistä, ehkä omenankin, se muistaakseni aiemmin tuntui sopivan myös.

Luin jostain netistä aiemmin äidistä, joka söi vain poronlihaa, kukkakaalia, riisiä ja rypsiöljyä, koska vauvalle ei sopinut mikään muu, ja pidin tyyppiä suhteellisen pimeänä. No, tässä sitä nyt ollaan yhtä yksipuolisella muonalla.

Olisi aika jännä tietää moniko ns. koliikkivauvaksi kutsuttu onkin itseasiassa allerginen.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Mä en todellakaan ole mikään alan asiantuntija eikä oo edes omaa kokemusta mutta veljen vaimoa ohjeistettiin muistaakseni niin, että aina uuden ruoka-aineen lisäämisen jälkeen seuraava uusi sais tulla kuvioihin vasta 7-10 päivän jälkeen.
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

^Ehkä vois olla parempi mutkun nyt jo tuntuu että kuolen nälkään ja varsinkin kyllästyn niukkoihin eväisiini.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Päätin koittaa kestovaipattaa itua, nyt parin viikon perehtymissäätämisen jälkeen nään jo untakin kestovaipoista. Jos lapsellisilla on hyviä/huonoja merkkikokemuksia, arvostaisin kovasti kokemustietoa. Kunhan jaksan niin kaivelen esiin Midan kommentit asiasta. Muistelen tosin että Mida teki vaippoja itsekin toisin kuin minä en varmasti jaksa alkaa. Tai neuloa (en kyllä osaakaan) jotain hahtuvapöksyjä. Harso/muu imu + tasku-/kuorivaippa oli ajatuksena. All-in-one ei viehätä kun tarkoitus on kuivattaa narulla.

Miten Zebin ruokavaliolisäykset on onnistuneet? Toivottavasti hyvin, naama väärällään kärsivää pientä on varmasti aika vaikea katsella.
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Elppis kirjoitti:
RP kirjoitti:^Tsemppiä ja jaksuja sinne. Meillä on tuo nukkumaan meno samoin showta. Potkii ja hakkaa sängynlaitoja ja huutaa niin, että korvat soi. Herää taas öisin ölisemään jotain omiaan. Sylissä ei meinaa millään viihtyä. Meno muistuttaa päätöntä kanaa, ihan ylikierroksilla. Riippuu päivästä kumpi saa nukkumaan. Nyt ollaan sentään selvitty 15min. Useasti meni se tunti pari ennen sammumista.
(joojoo siirtyään mammailuun kohta, sanon vaan tän: ) Meillä mennään nukkumaan niin, että laitan sänkyyn, hyvänyönpusu, peitto päälle ja siihen jää nukkumaan, ei koskaan mitään ongelmaa sen kanssa.
Mä luulen, että meillä liittyy siihen, ettei raskisi mennä nukkumaan. On niin paljon uutta ja ihmeellistä nyt kun kävely alkaa sujumaan. En tiedä, joskus taas menee ihan tuosta vaan. Ennen oli hiukan helpompaa kun pullo vaan suuhun niin jo nukahti tuosta vaan. Nyt enää harvemmin pulloa huolii. Esim. heijaus, silittely ym. jutut innostaa vaan lisää puuhailemaan. Nyt ei niin väliksi kun menee taas 20-21 nukkumaan, mutta itse ei oikein jaksanut sitä nukutusrumbaa silloin kun meni nukkumaan 23-24. Hei, mä olin silloin jo selkeesti ylitöissä eikä lakisääteisiä taukoja ollut nimeksikään ;)