Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bhven kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Mitäs jos sä siirrät sun käyttäjätilin kansiot ihan "manuaalisesti" sinne kovalevylle? Siis windowsin leikkaa-liimaa toiminnon kautta.
Joo ja teet sen sitten niin, että kopioit sen kansion sinne, etkä leikkaa-liitä. Kopioinnin jälkeen poistat c: asemalta alkuperäisen.
Miten noi eroaa toisistaan lopputuloksen suhteen?
AngryBird

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

^Alkuperäinen on edelleen tallella entisessä paikassaan kun siirto menee vituix?
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4306
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^,^^ Joo, Manala voi kertoa.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mulla on myös 80 giganen SSD-asema C:nä ja 400 giganen mekaaninen kovalevy D:nä tässä läppärissä. Ei oo tarttenu kyllä sortua puukottamaan noita järjestelmäkansioiden osoituksia erikseen D:lle, kun tosiaan ihan manuaalisesti päättää missä kala elää.

My Documents on edelleen C:llä ja on siellä aika paljon jotain .doc ja .rtf tiedostoja sekä jonkunlainen läjä sekalaisia kuviakin, mutta kameran puran suoraan D-asemalle tai verkkokovalevylle ja toki myös video- ja äänitiedostot kaikki sijaitsee D:llä. Torrentit latautuu ensin C-asemalle mutta ne automaattisesti siirtyy D-asemalle latauduttuaan kokonaan. Tämä siksi että tuollainen pienten palaisien lukeminen ja kirjoittaminen on paljon helpompaa SSD-asemalle ja D-aseman mekaaninen levy onkin useimmiten nukkumassa silloinkin. Säästää kiintolevyä, sähköä, äänirutinoita ja hermoja.

Niitä ntuser.datteja sun muita ei tarvitse kopioida D-levylle ollenkaan. Kunhan pitää haluamansa tiedostot niille osoitetuissa kansioissa.
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

Mun pitäis lähettää yks sähköposti ulkomaille, ja haluaisin tehdä sen ilman että mun IP näkyy siinä, että mites? Rautalangasta jos joku viittis?
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

RP kirjoitti:Mun pitäis lähettää yks sähköposti ulkomaille, ja haluaisin tehdä sen ilman että mun IP näkyy siinä, että mites? Rautalangasta jos joku viittis?
No voisko joku viittitä, ei mulla tässä koko päivää ole aikaa. En ymmärrä googlen juttuja mitä luin tästä aiheesta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

RP kirjoitti:
RP kirjoitti:Mun pitäis lähettää yks sähköposti ulkomaille, ja haluaisin tehdä sen ilman että mun IP näkyy siinä, että mites? Rautalangasta jos joku viittis?
No voisko joku viittitä, ei mulla tässä koko päivää ole aikaa. En ymmärrä googlen juttuja mitä luin tästä aiheesta.
Esimerkiksi gmailin webbi-käyttöliittymän kautta lähettäessä ei minun nähdäkseni välity ip-osoite.

Mutta mitään yksiselitteistä ratkaisua ei ole. "Riippuu."
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

aasi kirjoitti:
RP kirjoitti:
RP kirjoitti:Mun pitäis lähettää yks sähköposti ulkomaille, ja haluaisin tehdä sen ilman että mun IP näkyy siinä, että mites? Rautalangasta jos joku viittis?
No voisko joku viittitä, ei mulla tässä koko päivää ole aikaa. En ymmärrä googlen juttuja mitä luin tästä aiheesta.
Esimerkiksi gmailin webbi-käyttöliittymän kautta lähettäessä ei minun nähdäkseni välity ip-osoite.

Mutta mitään yksiselitteistä ratkaisua ei ole. "Riippuu."
Siis jos mä lähetän gmaililla niin ei nävy vai?
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

No koitin sillatto että lähetin mun huutisossusta mun viralliseen, molemmat gmail ossuja ja näyttää tiedoissa väärän IP-ossun, se on kyllä jokaisessa sama, mutta ei oikea.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

RP kirjoitti:No koitin sillatto että lähetin mun huutisossusta mun viralliseen, molemmat gmail ossuja ja näyttää tiedoissa väärän IP-ossun, se on kyllä jokaisessa sama, mutta ei oikea.
On se "oikea", se vain on osa gmailin posti-infraa eikä ole lähettäjän osoite.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja saira »

Mulla olis se N900 ja MacBook Pro käytössä. Haluaisin nyt N900:een käyttiksen, joka parhaiten toimii Macin kanssa yksiin. Siinä siis alkuperäinen Maemo tällä hetkellä. Ilmeisesti Android on saatu toimimaan N900:essa, jopa puhelut toimivat. Mutta onko kellään tosiaan tietoa tarkemmin siitä, mitä käyttiksiä puhelimeen ylipäätään on tarjolla, ja mikä kannattaa valita, jos haluaa läppärin ja puhelimen keskustelun toimivan silleen ilman turhia kikkailuita?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

aasi kirjoitti:
RP kirjoitti:No koitin sillatto että lähetin mun huutisossusta mun viralliseen, molemmat gmail ossuja ja näyttää tiedoissa väärän IP-ossun, se on kyllä jokaisessa sama, mutta ei oikea.
On se "oikea", se vain on osa gmailin posti-infraa eikä ole lähettäjän osoite.
Aivan, tätä tarkoitin. Pääasia olisi ettei se mun numerosarja nävy siinä, eikä näyttäis näkyvän.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja huima »

RP kirjoitti:Aivan, tätä tarkoitin. Pääasia olisi ettei se mun numerosarja nävy siinä, eikä näyttäis näkyvän.
Kysytään nyt näinpäin, että mitä yrität välttää?

Että vastaanottaja saa tietää minkä operaattorin asiakas olet?

Missä verkossa olet?

Missä maassa olet?

Vai että kuka olet?
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

huima kirjoitti:
RP kirjoitti:Aivan, tätä tarkoitin. Pääasia olisi ettei se mun numerosarja nävy siinä, eikä näyttäis näkyvän.
Kysytään nyt näinpäin, että mitä yrität välttää?

Missä verkossa olet?

Vai että kuka olet?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja huima »

RP kirjoitti:Missä verkossa olet?

Vai että kuka olet?
[/quote]

Ok.

Sitten uhkauksien ja muiden osalta kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että poliisitutkinnalla ne tiedot todennäköisesti löytyvät.

Samoin kun kannattaa pitää huolta, että takaisintulevia viestejä avaa varovasti -- ei siis html-moodissa, koska viestissä oleva kuva tai muu elementti saattaa kivasti paljastaa ip-osoitteesi, kun/jos lataat sen esimerkiksi ko. henkilön palvelimelta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

RP kirjoitti:
huima kirjoitti:
RP kirjoitti:Aivan, tätä tarkoitin. Pääasia olisi ettei se mun numerosarja nävy siinä, eikä näyttäis näkyvän.
Kysytään nyt näinpäin, että mitä yrität välttää?

Missä verkossa olet?

Vai että kuka olet?
IP-osoitteen perusteella tuo jälkimmäinen ei kovin helposti onnistu, käytännössä pitäisi saada teleoperaattorilta tieto että kuka on osoitteen takana. Tietenkin jos verkko on riittävän pieni (tyyliin jonkun yrityksen kiinteät osoitteet), niin siitä osoitteen paljastumisesta voi ollakin haittaa.
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

LOL.

Tarkoitus ei ole lähetellä uhkausviestejä tai muutakaan vastaavaa :D Mä nyt vaan satun olemaan hieman "tiukkapipo" oman yksityisyyteni suhteen tämän sähköpostin osalta.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja huima »

aasi kirjoitti:IP-osoitteen perusteella tuo jälkimmäinen ei kovin helposti onnistu, käytännössä pitäisi saada teleoperaattorilta tieto että kuka on osoitteen takana. Tietenkin jos verkko on riittävän pieni (tyyliin jonkun yrityksen kiinteät osoitteet), niin siitä osoitteen paljastumisesta voi ollakin haittaa.
Joo, mutta kannattaa muistaa, että Yhdysvalloissa esimerkiksi presidenttiin kohdistuneet uhkaukset pystytään aika usein vetämään siihen alkuperäiseen lähettäjään saakka.

Mutta Suomessa poliisi ei kai ihan heti liikahda.
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

Mun käsitykseni mukaan kaikki internettisydeemit, puhelinsydeemit (viestit, puhelut, prepaid) pystytään jäljittämään jos siihen on tarvetta, joten ei liene olemassa semmoista kuin anonyymi uhkailu.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

RP kirjoitti:Mun käsitykseni mukaan kaikki internettisydeemit, puhelinsydeemit (viestit, puhelut, prepaid) pystytään jäljittämään jos siihen on tarvetta, joten ei liene olemassa semmoista kuin anonyymi uhkailu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tor_(anonymity_network)

Olen varma että poliisilla on Suomessakin lukuisia juttuja joissa tekijät ovat kadonneet tor-verkon syövereihin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Jos menee koneelle, johon on vapaa pääsy (esim. kirjasto), niin lähettäjää on mahdoton jäljittää. Kunhan varmistaa, että tietokone ei näy valvontakamerassa. Tietysti sormenjälkien ja DNA:kin jättämistä kannattaa välttää, jos aivan äärimmilleen haluaa kiristää anonymiteetin.

Samaten, jos ostat käteisellä kännyn ja siihen käteisellä prepaid-liittymän, niin jäljittäminen on mahdotonta. Edellyttäen, että et koskaan käytä ko. kännyä ja liittymää mihinkään muuhuun viestintään.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 06.06.2011 16:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

^Joo, ammattilaisen puuhia noi.

No anyways, ratkaisin oman issueni sillä että hoidin asian puhelimitse ja nyt voin jatkaa asian hoitoa omalla virallisella sähköpostiosoitteellani kun on kaikki jutskat oukei. Tuli vaan helvetin kalliiksi rimputella.
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

^^Tiedätkö tuon kaiken koska olet a) lukenut Hommaa vai b) vaimo? Vaihtoehtoa c) ei ole.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

RP kirjoitti:^^Tiedätkö tuon kaiken koska olet a) lukenut Hommaa vai b) vaimo? Vaihtoehtoa c) ei ole.
Jaa mää vai? No miten mä muuten voisin lähetellä anonyymejä uhkauksia?!
RP

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RP »

NuoriDaavid kirjoitti:
RP kirjoitti:^^Tiedätkö tuon kaiken koska olet a) lukenut Hommaa vai b) vaimo? Vaihtoehtoa c) ei ole.
Jaa mää vai? No miten mä muuten voisin lähetellä anonyymejä uhkauksia?!
Täällä oppii uusia tarpeettomia taitoja, for sure. Jos kotiäidin elo käy tylsäksi pitää varmaan kunnostautua tällä saralla, seksuaalisia anonyymeja ehdotuksia kaikille hottiksille.