Kikki on hyvä jätkäGeorgina kirjoitti:Me ollaan Kikin kanssa vanhat kaverit, kiva kuulla hänestä pitkästä aikaa!Haemaeraemies kirjoitti: Kikki Hiireltä terkkuja.

Kikki on hyvä jätkäGeorgina kirjoitti:Me ollaan Kikin kanssa vanhat kaverit, kiva kuulla hänestä pitkästä aikaa!Haemaeraemies kirjoitti: Kikki Hiireltä terkkuja.
Ei defenssien käyttö ole mikään sairaus. Ne on normaalia terveen ihmisen toimintaa.So Hard kirjoitti:Onko asioiden ajattelu rationaalisesti tunnepitoisen nyyhkimisen sijaan on siis jonkun mielestä joku defenssi? Ok. Mä oon sitten ihan mielelläni defenssit päällä kaiken aikaa. Silti sanoisin, että M'Bokojen vastaanottaminen Suomeen on minusta sekä eettisesti että rationaalisesti ajatellen typerä temppu. Siitä kai tässä ketjussa on kyse.
Niinpäs olenkin.urpiainen kirjoitti:Jo vain olet väärässä.Homeboy65 kirjoitti:Olenko väärässä? Ja pliis, vastaa tällä kertaa pitempään kuin yhdellä sanalla.
Vagabondo kirjoitti:Kiitoksia asiallisesta vastauksesta.
Mä nyt kertaan noin viidennentoista kerran, että ymmärrys vihdoinkin lähtisi käyntiin: Sä et ole vastuussa afrikkalaisten tilanteesta. Sä olet vastuussa siitä, että valitset ostaa kalliin viinin mieluummin kuin pelastat yhden afrikkalaisen lapsen. Minun ja Daven mielstä tämä valinta ei ole teoriassa eettisesti ongelmaton, vaan vähintäänkin monimutkainen. Länsimaisten kollektiivisesta vastuusta puhut vain sinä.Vagabondo kirjoitti:Koska länsimaissa elintaso on paljon yli minimin, voisimme kaikki tehdä enemmän kuin nyt teemme. Tämä johtaa siihen, että moraalinen vastuu lukuisista ihmisoikeusloukkauksista, pienten lasten kuolemista, jne jakautuu kaikkien länsimaisten harteille.
Globaalissa makrotaloudessa on aika vaikea sanoa mitään varmaa siitä, miten mahdolliset ratkaisut vaikuttavat pitkällä aikavälillä talouteen, mutta rohkenen kuitenkin väittää tämän olevan fakta: Jos sä ensi perjantaina ostat alle 8 euron viinin ja ostat Afrikkaan yhden rotavirusrokotteen, tämä radikaali teko ei johda elintason laskuun kaikkialla. Sen sijaan se (i) pakottaa sut juomaan vähän vähemmän arvostettua viiniä ja (ii) kontribuoi yhden afrikkalaisen lapsen elinmahdollisuuksien paranemiseen.Ei pelkästään länsimaiden vaan oikeastaan paljon laajemmalla alueella on elintasoa sen verran, että siellä pystyttäisiin tekemään enemmän. Ainoa keino välttää esittämänne moraalinen velka, antaa kaikki pois ja pyhittää elämänsä toisten auttamiselle, mutta se taas johtaa elintason laskuun kaikkialla, josta seuraa vaan lisää kurjuutta mistä olisimme kaikki vastuussa.
Alkuperäisessä muodossa esittämänne moraalinen valinta ei todellisessa elämässä tule minulle vastaan.
Mielestäni rajalle tarvitaan ennemmin ihmisiä, joilla on defenssejä kuin normaaleja ihmisiä. Tarkemmin ajateltuna joka paikkaan tarvitaan ennemmin defenssikakeja kuin normaalikekejä.So Hard kirjoitti:Onko asioiden ajattelu rationaalisesti tunnepitoisen nyyhkimisen sijaan on siis jonkun mielestä joku defenssi? Ok. Mä oon sitten ihan mielelläni defenssit päällä kaiken aikaa. Silti sanoisin, että M'Bokojen vastaanottaminen Suomeen on minusta sekä eettisesti että rationaalisesti ajatellen typerä temppu. Siitä kai tässä ketjussa on kyse.
Kyllä musta tuntuu, että ymmärryksen puute on siellä päässä. Sä et selvästikään ole pohtinut minkälaiseen eettisten kysymysten jatkumoon toi sun muotoilema kysymys johtaa ja mitä siitä seuraa. Koko kysymys, sellaisena kuin sinä haluaisit sen käsitettävän, on reaalielämästä irroitettua saivartelua ja sellaisena tyhjän väärti. Samaa tasoa kuin pohdiskella pitääkö metsässä kaatuva puu ääntä.urpiainen kirjoitti: Mä nyt kertaan noin viidennentoista kerran, että ymmärrys vihdoinkin lähtisi käyntiin: Sä et ole vastuussa afrikkalaisten tilanteesta. Sä olet vastuussa siitä, että valitset ostaa kalliin viinin mieluummin kuin pelastat yhden afrikkalaisen lapsen. Minun ja Daven mielstä tämä valinta ei ole teoriassa eettisesti ongelmaton, vaan vähintäänkin monimutkainen. Länsimaisten kollektiivisesta vastuusta puhut vain sinä.
Onneksi olemme viimein päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että vastapuoli ei tajuaVagabondo kirjoitti:Kyllä musta tuntuu, että ymmärryksen puute on siellä päässä. Sä et selvästikään ole pohtinut minkälaiseen eettisten kysymysten jatkumoon toi sun muotoilema kysymys johtaa ja mitä siitä seuraa. Koko kysymys, sellaisena kuin sinä haluaisit sen käsitettävän, on reaalielämästä irroitettua saivartelua ja sellaisena tyhjän väärti. Samaa tasoa kuin pohdiskella pitääkö metsässä kaatuva puu ääntä.urpiainen kirjoitti: Mä nyt kertaan noin viidennentoista kerran, että ymmärrys vihdoinkin lähtisi käyntiin: Sä et ole vastuussa afrikkalaisten tilanteesta. Sä olet vastuussa siitä, että valitset ostaa kalliin viinin mieluummin kuin pelastat yhden afrikkalaisen lapsen. Minun ja Daven mielstä tämä valinta ei ole teoriassa eettisesti ongelmaton, vaan vähintäänkin monimutkainen. Länsimaisten kollektiivisesta vastuusta puhut vain sinä.
No, eipä tämä tästä taida kummemmaksi muuttua, jos te ette osaa ajatella asiaa laajempana kokonaisuutena.
Kotimaan olojen parantamisessa ongelmana tuppaa olemaan, että avusta 90% päätyy valtaapitäville roistoille. Valtaapitävien roistojen poistaminen taas näyttäisi olevan vaikeaa ja sietämättömän kallista aseellista toimintaa. Sinänsähän mikään ei estäisi pakolaisia tekemästä Kreikasta maanpäällistä paratiisia, kunhan ulkopuolisten tahojen ei edellytettäisi maksavan koko lystiä. Eivätkä nuo tietenkään jatkossa saisi itse Ameriikan ja Austraalian tavoin yrittää kieltäytyä vastaanottamasta pakolaisia paratiisiinsa, tai tarvittaisiin taas uusi manner uusille pakolaisille...Georgina kirjoitti:Öö, miksi? Miksi ne ihmiset eivät voisi asua omassa kotimaassaan ja koitettaisiin parantaa niitä kotimaan oloja? Ja jos tehtäisiinkin tuommoinen manner niin miksi niiden tulisi pyrkiä sieltä pois sen sijaan että lähtisivät kehittämään olojaan siellä?prosessi kirjoitti:Tarvittaisiin vissiin uusi manner, minne elintasopakolaiset, turvapaikanhakijat sun muut sosiaalipummit voitaisiin karkoittaa, kun Ameriikka ja Austraalia jo on täytetty. Yksi mahdollisuus tietenkin olisi: EU voisi ottaa haltuunsa ylivelkaantuneen Kreikan ja tehdä siitä valtavan pakolaisleirin, minne kaikki edellämainitut kaikista EU-maista passitettaisiin. Siellä sitten tarjottaisiin ilmainen askeettinen asunto, vähän vaatteita, riittävästi perusruokaa, perusterveydenhuolto ja koulutus muttei mitään muuta. Pois pääsisi kun osoittaisi työkykynsä ja -halunsa.
Omistani vastaan, mutta M'boko ei ole minun tekemisiäni. M'bokon tekijät vastatkoon hänestä.NuoriDaavid kirjoitti: Et sä millään ilveellä pääse eroon siitä, että vastaat itse omista tekemisistäsi.
No ei Suomessakaan tarvittu kuin yksi valtiomies, Timo Soini, minkä jälkeen kepuliskot romahtivat marginaaliin.prosessi kirjoitti: Kotimaan olojen parantamisessa ongelmana tuppaa olemaan, että avusta 90% päätyy valtaapitäville roistoille. Valtaapitävien roistojen poistaminen taas näyttäisi olevan vaikeaa ja sietämättömän kallista aseellista toimintaa.
Elco kun tuppaa syyttämään minua totalitaristisista tendensseistä, niin nyt niihin olisi ehkä perusteita: kyllä Platon oli jäljillä argumentoidessaan, että tällaiset abstraktiin eettiseen ajatteluun kykenemättömät, mutta määritellyistä vastuualueistaan ja omista tuotoksistaan hyvin huolta pitävät insinöörityypit pitäisi järjestää yhteiskunnassa asemaan, jossa heidän kognitiiviset rajoitteensa eivät pääse haittaamaan, mutta muista merkittävistä kyvyistä ja ahkeruudesta saadaan kaikki irti. Ja parasta tietysti on, että insinööri on itsekin tyytyväinen:Vagabondo kirjoitti:Omistani vastaan, mutta M'boko ei ole minun tekemisiäni. M'bokon tekijät vastatkoon hänestä.NuoriDaavid kirjoitti:Sä et vastaa M'bokosta, mutta sä vastaat siitä, mitä sä teet.
Et sä millään ilveellä pääse eroon siitä, että vastaat itse omista tekemisistäsi.
Vagabondo kirjoitti:Omaa vastuukäsitettäni olen koittanut avata jo aikaisemmin. Se ei ole niinkään legistinen, vaan epämääräisempi vastuu omasta paikastani yhteiskunnan jäsenenä. Vastaan omasta elämästäni, omista teoistani ja autan läheisiäni. Vastaavaa odotan myös muilta.
Haluaisin painottaa, ettei ole kyse kykenemättömyydestä, vaan sen turhuuden ymmärtämisestä.urpiainen kirjoitti:abstraktiin eettiseen ajatteluun kykenemättömät
Pystytkö ymmärtämään seuraavan abstraktiotason: kun valitset, että et anna rahaa M'bokolle, niin se on sinun oma henkilökohtainen valintasi ja sinä henkilökohtaisesti päätät, että et anna hänelle rahaa?Vagabondo kirjoitti:Omistani vastaan, mutta M'boko ei ole minun tekemisiäni. M'bokon tekijät vastatkoon hänestä.NuoriDaavid kirjoitti: Et sä millään ilveellä pääse eroon siitä, että vastaat itse omista tekemisistäsi.
Seuraava absurdiustaso on se, että kun valitset että et anna M'Bokolle rahaa, Satutäti Mielikki tulee, ottaa sen rahan taskustasi veroina ja antaa sen M'Bokolle - siitä huolimatta, että koet Satutäti Mielikin tekemiset irrationaalisina ja eettisesti kyseenalaisina. Kuka on vastuussa Satutäti Mielikin tekemisistä?NuoriDaavid kirjoitti:Pystytkö ymmärtämään seuraavan abstraktiotason: kun valitset, että et anna rahaa M'bokolle, niin se on sinun oma henkilökohtainen valintasi ja sinä henkilökohtaisesti päätät, että et anna hänelle rahaa?Vagabondo kirjoitti:Omistani vastaan, mutta M'boko ei ole minun tekemisiäni. M'bokon tekijät vastatkoon hänestä.NuoriDaavid kirjoitti: Et sä millään ilveellä pääse eroon siitä, että vastaat itse omista tekemisistäsi.
No varmaankin satutäti Mielikki ja hänet virkaan valinneet ja viime kädessä Suomen kansa? Uskoisin, että Mielikin toimintaa ohjaavat eduskunnan säätämät lait?So Hard kirjoitti:Seuraava absurdiustaso on se, että kun valitset että et anna M'Bokolle rahaa, Satutäti Mielikki tulee, ottaa sen rahan taskustasi veroina ja antaa sen M'Bokolle - siitä huolimatta, että koet Satutäti Mielikin tekemiset irrationaalisina ja eettisesti kyseenalaisina. Kuka on vastuussa Satutäti Mielikin tekemisistä?NuoriDaavid kirjoitti:Pystytkö ymmärtämään seuraavan abstraktiotason: kun valitset, että et anna rahaa M'bokolle, niin se on sinun oma henkilökohtainen valintasi ja sinä henkilökohtaisesti päätät, että et anna hänelle rahaa?Vagabondo kirjoitti:
Omistani vastaan, mutta M'boko ei ole minun tekemisiäni. M'bokon tekijät vastatkoon hänestä.
Eli vastuussa on Dave. Vitun epäeettinen jätkä!NuoriDaavid kirjoitti:No varmaankin satutäti Mielikki ja hänet virkaan valinneet ja viime kädessä Suomen kansa? Uskoisin, että Mielikin toimintaa ohjaavat eduskunnan säätämät lait?So Hard kirjoitti:Seuraava absurdiustaso on se, että kun valitset että et anna M'Bokolle rahaa, Satutäti Mielikki tulee, ottaa sen rahan taskustasi veroina ja antaa sen M'Bokolle - siitä huolimatta, että koet Satutäti Mielikin tekemiset irrationaalisina ja eettisesti kyseenalaisina. Kuka on vastuussa Satutäti Mielikin tekemisistä?NuoriDaavid kirjoitti:
Pystytkö ymmärtämään seuraavan abstraktiotason: kun valitset, että et anna rahaa M'bokolle, niin se on sinun oma henkilökohtainen valintasi ja sinä henkilökohtaisesti päätät, että et anna hänelle rahaa?
Ei en mä enää ala tähän uudestaan, kun selvästikään sä et ymmärrä kysymyksenasettelussasi olevaa ongelmaa. Jos vastaa kieltävästi, niin se on mielestäsi eettisesti väärin. Jos vastaa myönteisesti ensimmäiseen kysymykseen, niin tosi maailmassa M'bokoja riittää niin paljon, että jossain vaiheessa rahat loppuu tai joutuu vastaamaan kielteisesti, joka on mielestäsi eettisesti väärin. Kysymys on asetettu muotoon, jossa kaikki tulevat loppupeleissä toimimaan eettisesti väärin ja sekä sinä että urpilainen ette tunnu sitä käsittävän. Ette ainakaan myönnä. Jos taas kysymys rajataan tuohon yhteen ainoaan kertaan, kuten ilmeisesti tarkoitatte, niin se on vielä kauempana reaalimaailmasta. Kysymyksellänne ei siis ole mitään merkitystä eikä se kerro reaalimaailmassa mistään yhtikäs mitään.NuoriDaavid kirjoitti: Pystytkö ymmärtämään seuraavan abstraktiotason: kun valitset, että et anna rahaa M'bokolle, niin se on sinun oma henkilökohtainen valintasi ja sinä henkilökohtaisesti päätät, että et anna hänelle rahaa?
Minä otan vastuun!So Hard kirjoitti:Eli vastuussa on Dave. Vitun epäeettinen jätkä!NuoriDaavid kirjoitti:No varmaankin satutäti Mielikki ja hänet virkaan valinneet ja viime kädessä Suomen kansa? Uskoisin, että Mielikin toimintaa ohjaavat eduskunnan säätämät lait?So Hard kirjoitti:
Seuraava absurdiustaso on se, että kun valitset että et anna M'Bokolle rahaa, Satutäti Mielikki tulee, ottaa sen rahan taskustasi veroina ja antaa sen M'Bokolle - siitä huolimatta, että koet Satutäti Mielikin tekemiset irrationaalisina ja eettisesti kyseenalaisina. Kuka on vastuussa Satutäti Mielikin tekemisistä?
Tuota.. onko ihan oikeasti niin, että sä et PYSTY erikseen tarkastelemaan abstraktia ongelmaa "mitä Vagabondo tekee pe iltana alkosta poistuessaan ostettuaan 13 euron punaviinin ja kävellessään SPR:n keräyslippaan ohi" siitä, mitä maailman sadat miljoonat Vagabondot ja M'bokot käytännössä tekevät?Vagabondo kirjoitti:Ei en mä enää ala tähän uudestaan, kun selvästikään sä et ymmärrä kysymyksenasettelussasi olevaa ongelmaa. Jos vastaa kieltävästi, niin se on mielestäsi eettisesti väärin. Jos vastaa myönteisesti ensimmäiseen kysymykseen, niin tosi maailmassa M'bokoja riittää niin paljon, että jossain vaiheessa rahat loppuu tai joutuu vastaamaan kielteisesti, joka on mielestäsi eettisesti väärin. Kysymys on asetettu muotoon, jossa kaikki tulevat loppupeleissä toimimaan eettisesti väärin ja sekä sinä että urpilainen ette tunnu sitä käsittävän. Ette ainakaan myönnä. Jos taas kysymys rajataan tuohon yhteen ainoaan kertaan, kuten ilmeisesti tarkoitatte, niin se on vielä kauempana reaalimaailmasta. Kysymyksellänne ei siis ole mitään merkitystä eikä se kerro reaalimaailmassa mistään yhtikäs mitään.NuoriDaavid kirjoitti: Pystytkö ymmärtämään seuraavan abstraktiotason: kun valitset, että et anna rahaa M'bokolle, niin se on sinun oma henkilökohtainen valintasi ja sinä henkilökohtaisesti päätät, että et anna hänelle rahaa?
Yritin vastausta rajaamalla antaa reaalimaailmaan sovitettavissa olevan vastauksen, mutta ilmeisesti se ei miellyttänyt, kun päädyitte jankkaamaan samaa rataa, sen sijaan että olisitte vienyt keskustelua eteenpäin.
Turhaan mä tänkin kai taas kirjoitin, kun saman ja paljon muuta olen sanonut aikaisemmin. Teillä on uskonnollinen oikeassa olemisen hurmos päällä ja turha silloin on järkevästi yrittää asiaa keskustella. *Tähän sellanen tosi epätoivoinen hymiö*
Täsmälleen oikein. Vastavuoroisesti määritelmän mukaan "normaalit" ihmiset, joilta abstrakti ajattelu lähtee helposti lapasesta kannattaa yleisen edun vuoksi järjestää asemaan, jossa heidän kyvyistään ja ahkeruudestaan saadaan mahdollisimman vähän irti.urpiainen kirjoitti: Elco kun tuppaa syyttämään minua totalitaristisista tendensseistä, niin nyt niihin olisi ehkä perusteita: kyllä Platon oli jäljillä argumentoidessaan, että tällaiset abstraktiin eettiseen ajatteluun kykenemättömät, mutta määritellyistä vastuualueistaan ja omista tuotoksistaan hyvin huolta pitävät insinöörityypit pitäisi järjestää yhteiskunnassa asemaan, jossa heidän kognitiiviset rajoitteensa eivät pääse haittaamaan, mutta muista merkittävistä kyvyistä ja ahkeruudesta saadaan kaikki irti.
Annampa olla. Kaik on jo sanottu. Joku vastuu viestinnän perillemenemisestä jää lukijallekin. Alat vaan kertaamaan sieltä 4 sivun paikkeilta.NuoriDaavid kirjoitti:tekstiä
Tuossa skenaariossa olen skeptinen sen lapsen elinmahdollisuuksien paranemisen suhteen. Lisäksi uskoisin makroefektin olevan enemmän negaan kuin positiiviseen kallellaan pitkässä juoksussa. Ainoa varma asia on halvempi viini, mutta kuluttajan valinta nousee plussalle mikäli teosta saa yli 3 eurolla kiksejä jeesuspisteiden muodossa.urpiainen kirjoitti:Globaalissa makrotaloudessa on aika vaikea sanoa mitään varmaa siitä, miten mahdolliset ratkaisut vaikuttavat pitkällä aikavälillä talouteen, mutta rohkenen kuitenkin väittää tämän olevan fakta: Jos sä ensi perjantaina ostat alle 8 euron viinin ja ostat Afrikkaan yhden rotavirusrokotteen, tämä radikaali teko ei johda elintason laskuun kaikkialla. Sen sijaan se (i) pakottaa sut juomaan vähän vähemmän arvostettua viiniä ja (ii) kontribuoi yhden afrikkalaisen lapsen elinmahdollisuuksien paranemiseen.
Tarkoitan, että en keksi mitään mekanismia, jolla lapsen rokottaminen hyväntekeväisyytenä tänään nostaisi kyseisen afrikan maan elintasoa 20 vuoden päästä.Kottarainen kirjoitti:Mitä siis tarkalleen tarkoitat tällä?sivustahuutaja kirjoitti:Lisäksi uskoisin makroefektin olevan enemmän negaan kuin positiiviseen kallellaan pitkässä juoksussa.
Siis ei kait siitä ole mitään epäselvyyttä, että kannattaa ensisijaisesti auttaa niitä pakolaisia siellä heidän omalla lähisedullaan. Tämä on mun käsittääkseni asia, josta käytännössä kukaan ei ole eri mieltä. Siellä samalla rahalla saa enemmän aikaan.Kottarainen kirjoitti:Mun tarvitsisi varmaan omalla kohdalla itse alkuperäisestä aiheesta selvittää itselleni voisiko kuitenkin olla parempi kaikkien kannalta antaa se panostus sinne paikan päälle jollain konstilla kuin ottaa ne pakolaiset tänne. Se ei vielä voi olla syy ottaa tänne, että ne on päässeet jollain konstilla rajalle saakka. Voisikohan sillä rahalla mitä pakolaisten asuttamiseen menee saada jotain aikaan siellä paikan päällä? En tarkkaan tiedä miten paljon rahaa Suomi pakolaisiinsa käyttää mutta omakohtaisesti olen ollut havaitsevinani siellä jonnin verran hyötyihinsä nähden kallistakin puuhastelua ainakin yhden aiemman työni parissa.