Vagabondo kirjoitti:Se joka sen haluaa. Kaupallisten palveluiden yhteydessä maksaja on tietenkin loppupeleissä asiakkaat. Mulla ei ole tarvetta.
Eli haluat väärinpysäköijien tuottamat kustannukset minunkin kauppalaskuuni ja yhtiövastikkeeseeni. Ei käy minulle. Joko yhteiskunta hoitaa (kunnolla) tai sitten kulujen aiheuttaja maksaa.
Jälkimmäistä kappalettasi lukiessa, jää vain ihmetyttämään, miksi olet niin innokkaasti kannattamassa uuden yhteiskuntaluokan luomista, jolla olisi oikeuksia joita voi käyttää väärin.
Arght. En minä ole innokkaasta kannattamassa mitään. Minä vaan en ole kieltämässä mitään innokkaasti ja toistaiseksi argumentit kieltämisen puolesta ovat melko spekulatiivista höttöä kun sen sijaan käytännön elämässä yksityisvalvonta näyttäisi olevan tehokas ongelmien ratkaisussa.
Kaikenlaisia valtuuksia voi käyttää väärin. Tässä kyse ei ole kuitenkaan kyse mistään valtuuksista, vaan sopimusvapaudesta contra sen rajoittamisesta - mitä ihminen saa omalla omaisuudellaan tehdä. Ihan ilman mitään "valtuuksia" erilaisissa sopimustilanteissa voi toimia väärin. Esimerkiksi tämä petoskäräjillä oleva tapaus jossa firma myi enimmäkseen kuvitteellista hakemistopalvelua. Kysehän on ennen muuta väärinkäyttöriskin asteesta. Minusta tuntuu aika epätodennäköiseltä, että jokin parkkifirma ryhtyisi maksuja lätkimään väärin perustein systemaattisesti, koska se syyllistyisi joka kerta karhutessaan petoksen yritykseen. Mikään asiakas ei sellaiselta firmalta kauankaan ostaisi palveluja, koska siinä menisi omakin maine.
Jos niitä "valtuuksia" kuitenkin käytettäisiin laajamittaisesti väärin, kyseessä olisikin ongelma johon pitäisi puuttua. En vain tunnista sellaista ongelmaa. Yksittäistapaukset voidaan kyllä oikoa tarkoituksenmukaisella menettelyllä - käräjäprosessi siihen lienee liian raskas. Pidän ihan mahdollisena, että näiden yritysten toimintaa voi valvoa ja riitaisuuksia selvittämään voi luoda merkittävästi käräjiä kevyemmän prosessin - yksinkertaisimmillaan vaikka pakottamalla parkkifirmoja noudattamaan samaa prosessia kuin kunnalliset valvojat samoin maksuperustein. (Jolloin valitusprosessin hinta leipoontuisi toki maksujen hintaan.)
Tämä on yksi esimerkki tilanteesta, jossa yhteiskunta voi joko kieltää jotain tai vain ohjata jotain toimintaan oikeaan suuntaan vahinkojen ehkäisemiseksi. Minulle ei ole mitenkään itsestään selvää, että kieltäminen on oikea vastaus, kieltoja tässä maassa kyllä piisaa joka sormelle.
Universaali disclaimer.