SUOMI nousuun!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuo purppura viiva on nettoeläke + asumistuki. Joo. Järkyttävää. Pieni-keskituloiselle 40-50 vuotta töissä käyntiä ei näy eläketulossa käytännössä lainkaan.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Huonosti valittu viivan väri, ei oikein näkynyt kännyllä.

Tässä kuvassa ei ole ilmeisesti edes huomioitu esim. palvelutalon maksuja, jotka voivat olla 85% nettotuloista.

Pitäydyn kannassani. Näyttäisi olevan voittava strategia tuhlata ja lahjoittaa omaisuutensa pois kun toimintakykyä on vielä jäljellä ja sitten kaatua yhteiskunnan syliin. Typerintä on omistaa raihnaisena joku osinkosalkku, jonka tuottoja palvelutalo sitten ulosmittaa. Perijät sitten saavat täsmälleen sen saman pääoman kuin mitä palvelutaloon mennessä ja maksavat inflaatiosta vielä perintöverotkin.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 05.05.2026 8:31 ^
Huonosti valittu viivan väri, ei oikein näkynyt kännyllä.

Tässä kuvassa ei ole ilmeisesti edes huomioitu esim. palvelutalon maksuja, jotka voivat olla 85% nettotuloista.

Pitäydyn kannassani. Näyttäisi olevan voittava strategia tuhlata ja lahjoittaa omaisuutensa pois kun toimintakykyä on vielä jäljellä ja sitten kaatua yhteiskunnan syliin. Typerintä on omistaa raihnaisena joku osinkosalkku, jonka tuottoja palvelutalo sitten ulosmittaa. Perijät sitten saavat täsmälleen sen saman pääoman kuin mitä palvelutaloon mennessä ja maksavat inflaatiosta vielä perintöverotkin.
Tuo suunnitelma tuntuu jalan amputoimiselta kynsisienen takia. Minä ainakin aion eläkkeellä nauttia osinkotuloista, golfata, matkustella ja mökkeillä. Ei siellä tk:n vuodeosastolle yleensä vietetä kuin max. muutama kk ennen Monosta.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Justhan kirjoitin, että kannattaa polttaa rahat toimintakuntoisena, kuten olet tekemässäkin. Aika moni tekee toisin.

Keskimäärin näköjään palvelutalossa kuluu 2v. Lyhyempi aika kuin oletin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ensimmäinen google-osuma toi tämän

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajan ... vuosinaan/
vuonna 2011 27 prosenttia 70–79-vuotiaaksi eläneistä, 49 prosenttia 80–89-vuotiaaksi eläneistä ja 67 prosenttia yli 90-vuotiaaksi eläneistä oli pitkäaikaishoidossa ainakin jonkin aikaa kahden viimeisen elinvuotensa aikana.
Eli jos elät 89-vuotiaaksi, 49%:n todennäköisyydellä olet pitkäaikaishoidossa jonkin aikaa ennen kuolemaasi.
James Potkukelkka
Kitisijä

"Hieman yli puolet vanhoista ihmisistä oli
kotona vielä kolme kuukautta ennen kuolemaa"
s. 2088
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/sit ... 8-2086.pdf

Eli näkisin, että tämä on niin pieni elämänvaihe, että ei sen takia kannata erityistä optimointia tehdä. Voin viimeiset 3kk maksaa 85% tuloistani.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.05.2026 9:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos jättäytyy 65 eläkkeelle niin siinä on hyvin aikaa rellestää omaisuus nollille, vaikka kuukauden pari viettäisikin pedissä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Dave on oikeassa siinä, että jos optimoitava jakso on vain muutaman kuukauden ja ennustamattomaan aikaan, niin ei tuota mitenkään pysty optimoimaan. Jos polttaa rahat esim. 85v mennessä, niin onhan se vähän karu yllätys, jos olisikin 15 vuotta erotiikkabingoa jäljellä, mutta pelimerkit loppu.
Bluntly
Kitisijä

65-75 jaksolle budjetoi vaikka 70% omaisuudesta. Sen jälkeen liike kuitenkin hidastuu väkisin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Äiti 79v tuli juuri la Rodokselta. Oli siellä parin kaverinsa kanssa.
Bluntly
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 05.05.2026 10:03 Äiti 79v tuli juuri la Rodokselta. Oli siellä parin kaverinsa kanssa.
Mutta uskoisin, että baarista tultiin hotellille aikaisemmin kuin parikymmentä vuotta sitten. Hyvin se 30% riittää tuommoisiin, monta kertaa vuodessa. Ellei nyt hotelli ollut ******.
James Potkukelkka
Kitisijä

joo
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/visio/art-2000011986714.html

Voi rähmä. Ei tule tästäkään uutta nokiaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Mitä enemmän saadaan 24/7 kuormaa verkkoon, sen enemmän kannattaa rakentaa puhdasta ja kaunista ydinvoimaa. Lisää vaan datakeskuksia, niin saadaan poweria.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/visio/art-2000011940522.html
budjettivaje ei poistuisi, vaikka kaikki työttömät saisivat töitä
:o :shock:

Tämä on kyllä todella yllättävää. Eli vaikka (täysin epärealistisesti) kaikki työttömät saisivat töitä, valtiontalous olisi silti epätasapainossa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Onhan tuo karu havainto. Itse olen ollut sitä mieltä, että perusteellinen rakenneuudistus on tarpeen, koska esim täystyöllisyys on vaikeampi saavuttaa kuin nuo rakenneuudistukset. Nyt sitten selviää, että täystyöllisyyskään ei näillä rakenteilla riitä.

Onneksi hallitus tekee jämäköitä toimenpiteitä ja oppositiosta esitetään vielä kunnianhimoisempia toimenpiteitä.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vaikka käteisen säilyttämistä kannatan (digitalisoimisen rinnalla) niin digitalisoiminen tarkoittaa että pankkiryöstöt ovat loppuneet. Tämän lisäksi digitalisoiminen on tuonut pankkisektorille hyötyjä kuten tehokkuutta, asiakaskokemuksen parantumista ja uusia innovaatioita. Toisaalta pankkien täytyy varautua kyberuhkiin ja tietoturvariskeihin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 08.05.2026 8:51 , asiakaskokemuksen parantumista
Pihtiputaan mummo saattaa olla eri mieltä. Minä kyllä olen tyytyväinen.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011983267.html

Onneksi ilmaiseksi tehtävä kitaransoitto vanhuksille saadaan kitkettyä! Suomi nousuun!
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun on vaikea saada kiinni tästä Hesarin palstoilla käytävästä debatista koskien jotain yleistä linjaa liittyen etätöihin ja työpaikalla tekemisen etuihin. Tuntuu, että tässä jos jossain on työmarkkinakysymys, joka tosiaan kannattaa jättää paikallisen, aika tapauskohtaisen sopimisen varaan niille markkinoille. Varmaan osa työnantajista mielellään tarjoaa joihinkin työprofiileihin laajoja etätyömahdollisuuksia esimerkiksi korkeamman palkan sijaan, ja läsnätöissä työntekijä miettii, onko saatava korvaus hyvä suhteessa vapauden menetykseen, vai olisiko jossain saatavilla parempi diili omasta näkökulmasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.05.2026 9:46 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011983267.html

Onneksi ilmaiseksi tehtävä kitaransoitto vanhuksille saadaan kitkettyä! Suomi nousuun!
Vaikka vähän vierastankin tällaista uutisointia, jossa karpoillaan jotain yksittäistapausta, kun pitäisi kato katsoa laajoja rakenteita, niin kyllähän tämä aika oudolta vaikuttaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.05.2026 9:52 Vaikka vähän vierastankin tällaista uutisointia, jossa karpoillaan jotain yksittäistapausta, kun pitäisi kato katsoa laajoja rakenteita, niin kyllähän tämä aika oudolta vaikuttaa.
Ei tässä ole mitään outoa. Just näin suomen työttömyysturva on rakennettu ja näin se toimi jo mun nuoruudessa. Minäkin maksoin aikoinaan oppirahani, kun menin rehellisesti kertomaan tilanteestani, olin viikon pois työmarkkinoilta harrastukseen liittyvän kurssin takia, ja sen seurauksena takautuvan päätöksen myötä tuloni olisi pitänyt tippua, mutta omana virheenään maksoivat liikaa ja sitten yrittivät periä jälkikäteen rahoja takaisin aivan kuin minä olisin tehnyt jotain väärin.

Työttömän kannattaa kelan kanssa asiointi rakentaa pohjalle, että mitään omatoimista aktiivisuutta ei sallita, eikä siten kannata myöntää tekevänsä mitään. Ei ne aktiivisesti kysele, mutta eivät voi sääntöjen mukaan olla epäämättä etuuksia, jos syy löytyy.

Mä meinasin tästä jo avautua toiseen ketjuun, kun James ihmetteli miksi ihmiset eivät heittäydy yhteiskunnan tukien varaan matalapalkkatyön sijaan. Tää on nimittäin yksi validi pointti omien rahojen tienaamisen puolesta. Ei tartte piilotella vapaa-aikaansa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 08.05.2026 10:32

Mä meinasin tästä jo avautua toiseen ketjuun, kun James ihmetteli miksi ihmiset eivät heittäydy yhteiskunnan tukien varaan matalapalkkatyön sijaan. Tää on nimittäin yksi validi pointti omien rahojen tienaamisen puolesta. Ei tartte piilotella vapaa-aikaansa.
:sir:
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ilman työtä ei voi olla vapaa-aikaa!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.05.2026 10:52 Ilman työtä ei voi olla vapaa-aikaa!
Arbeit macht frei???
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.