Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12442
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 11:18 ^
Ylimääräisellä rahalla tarkoitan jutussa kuvattua yläluokan larppaamista omien kiinnostusten kohteiden sijaan.
OK. :sir:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25845
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Suomessa ei oikein ole yläluokkaa, jota matkia.

Joku Nalle käy metsästämässä Ruotsin kuninkaan kanssa ja asuu kartanossa, mutta siihen se sitten jää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Minusta suomessa matkimista esiintyy pienituloisissa duunareissa. Siellä tuntuu olevan käsitys kulutuskohteista, joita "rikkaat" harrastavat. Niden asioiden kuluttaminen sitten nähdään haluttavana, vaikka ne eivät ehkä olisi sitä ominta juttua.

Epäilen, että tänä päivänä keskiluokan ja duunariluokan ero on kyvyssä hyödyntää informaatiota. Duunariluokka tekee valintoja mielikuvien pohjalta. Keskiluokassa on kykyä käyttää tietoa, joka vähentää tarvetta matkia ketään. Maailmassa on yksinkertaisesti liikaa vaihtoehtoja sille ylimääräiselle rahalle, joka keskiluokalla on käytössään. Tämä ero on syntynyt viimeisen 20v aikana, joten ehkä "luokkatutkijat" eivät ole vielä päivitäneet iskulausekäsikirjaansa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en nähnyt juurikaan Sivustahuutajan näkemää marxilaista luokkataistelua tuossa jutussa, vaan sellaisen ihan peruskurssitason sovelluksen Bourdieun maun sosiologiasta ja yhteiskunnallisen distinktion performoinnista. Ja kyllä mä omasta mielestäni ihan arjessa tunnistan tuon jotenkin periespoolaisen ja siten äärimmäisen pikkuporvarillisen keskiluokkaisen halun performoida kuulumista ylempään kerrostumaan. Davehan vastikään kirjoitti siitä, miten espoolaiskersoille on jo tärkeää, millaisella autolla hänet viedään kouluun. Työelämästä tunnen paljon ihmisiä, jotka mielellään kertovat käyvänsä erilaisissa kulttuuritapahtumissa, konserteissa, teatterissa ja näyttelyissä, mutta selvästikään eivät ole tietotasoltaan tai maultaan kovin, sanoisinko, kultivoituneita näissä asioissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010140377.html

Suomalaisten erityinen luontosuhde leviää Euroopassa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 24.01.2024 13:27 Työelämästä tunnen paljon ihmisiä, jotka mielellään kertovat käyvänsä erilaisissa kulttuuritapahtumissa, konserteissa, teatterissa ja näyttelyissä, mutta selvästikään eivät ole tietotasoltaan tai maultaan kovin, sanoisinko, kultivoituneita näissä asioissa.
Sinulla on kengät. Goodyear vai Blake? Et tiedä? Miksi ostat kenkiä, jos et edes ole kultivoitunut niihin?

Ei kulttuurin tai muunkaan kulutus vaadi mitään syvällisempää ymmärrystä. Sen kun kuluttaa mitä haluaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 13:46 Et tiedä? Miksi ostat kenkiä, jos et edes ole kultivoitunut niihin?
Mun kenkävalintani varmaan signaloi alempaa keskiluokkaa. En sillä saralla yritä kopioida jurstien ja pankkiirien makua. Taidan olla luokkastatukseltani tällainen tyypillinen yhdistelmä koulutukseen ja kulttuuriseen pääomaan perustuvaa elitistä yläluokkaisuutta, mutta varallisuuteen, kulutukseen ja asemaan perustuvaa keskiluokkaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25845
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.01.2024 14:06
sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 13:46 Et tiedä? Miksi ostat kenkiä, jos et edes ole kultivoitunut niihin?
Mun kenkävalintani varmaan signaloi alempaa keskiluokkaa. En sillä saralla yritä kopioida jurstien ja pankkiirien makua. Taidan olla luokkastatukseltani tällainen tyypillinen yhdistelmä koulutukseen ja kulttuuriseen pääomaan perustuvaa elitistä yläluokkaisuutta, mutta varallisuuteen, kulutukseen ja asemaan perustuvaa keskiluokkaa.
Mun teesini on edelleen, että Suomessa ei ole yläluokkaa. Ei teatterissa käyminen tai koulutus tee kenestäkään yläluokkaista. Yläluokkaan synnytään tai sitten ei synnytä. Esim. vaikka musta tulisi kuinka rikas (ei tule, mutta teoriassa) ja vaikka kävisin joka viikko teatterissa ja klassisien musiikin konstertissa, musta ei tulisi yläluokkaan kuuluvaa, koska isovanhempani olivat maanviljelijöitä. Rahakaan ei tee kestään yläluokkaista. Tosin Suomessa juuri kenelläkään ei ole rahaakaan, joten tämä pointti on merkityksetön.
no amount of individual wealth or fame would make a person from an undistinguished background into a member of the upper class as one must be born into a family of that class and raised in a particular manner to understand and share upper class values, traditions, and cultural norms.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 24.01.2024 14:06
sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 13:46 Et tiedä? Miksi ostat kenkiä, jos et edes ole kultivoitunut niihin?
Mun kenkävalintani varmaan signaloi alempaa keskiluokkaa. En sillä saralla yritä kopioida jurstien ja pankkiirien makua. Taidan olla luokkastatukseltani tällainen tyypillinen yhdistelmä koulutukseen ja kulttuuriseen pääomaan perustuvaa elitistä yläluokkaisuutta, mutta varallisuuteen, kulutukseen ja asemaan perustuvaa keskiluokkaa.
Sinulla on kuitenkin kengät, ihan kuten kuninkailla. Jos siis kengät voivat olla alakuokkaa tai aatelistoa, niin miksei teatteri voi olla vähän kaikenlaista? Persjönsterin kesäteatterin farssissa ei näy kuninkaallisia katsomossa. Espoolainen dippainssi taas ei lähde katsomaan jotain ultrataiteellista teatteria, mutta Kom-teatterin komedia voi silti maistua, vaikka dippainssi ei tietenkään tiedä, mistä lajityypistä edes on kyse.

Minusta tässä haisee nyt se, että pidät itseäsi jonain akateemisena aristokraattina. Valitettavasti espoolainen dippainssi ei yritä matkia sinua, vaikka tekisi jotain samoja juttuja kuin sinä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 14:31
urpiainen kirjoitti: 24.01.2024 14:06
sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 13:46 Et tiedä? Miksi ostat kenkiä, jos et edes ole kultivoitunut niihin?
Mun kenkävalintani varmaan signaloi alempaa keskiluokkaa. En sillä saralla yritä kopioida jurstien ja pankkiirien makua. Taidan olla luokkastatukseltani tällainen tyypillinen yhdistelmä koulutukseen ja kulttuuriseen pääomaan perustuvaa elitistä yläluokkaisuutta, mutta varallisuuteen, kulutukseen ja asemaan perustuvaa keskiluokkaa.
Minusta tässä haisee nyt se, että pidät itseäsi jonain akateemisena aristokraattina. Valitettavasti espoolainen dippainssi ei yritä matkia sinua, vaikka tekisi jotain samoja juttuja kuin sinä.
Outo ajatus. Mun mielestä espoolainen dippainssi ei tietenkään yritä matkia mua, me sijaitsemme aivan erilaisissa kohdissa kulttuuristen merkitysten ja pyrkeiden avaruutta. Ei tullut mieleenkään, että tämän voisi lukea noin!

Sun pitäisi ehkä lukea sitä Bourdieuta. Voisi ajatella, että inhimilliset teot ovat siirtoja sosiaalisesti ylläpidettyjen päättelynormien verkostossa. Kun teen jotain, laitan vaikka tietynlaiset kengät jalkaan, käyn tietynlaisessa kulttuuritapahtumassa tai puhun niistä tietyllä tavalla, muut päättelevät tästä jotain näiden sosiaalisesti ylläpidettyjen päättelysääntöjen mukaisesti. Teon paikka tässä pättelysääntöjen verkostossa antaa teon sosiaalisen merkityksen. Keskiluokalla on tyypillisesti suuria vaikeuksia lukea tiettyä osaa tästä päättely pelistä, mutta samaan aikaan suuria toiveita siitä, mitä heistä pääteltäisiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Toi hesarin juttu oli liian tylsä luettavaksi, mutta naputtelin testin. Ei oikein irronnut keskiluokkapisteitä vaikka yritin oikeesti. Varmistin googlaamalla pari nimeä siltä varalta että en oo vaan kiinnittänyt nimeen huomiota. Ja vaikka jazzia kuluta, niin Miles Davis ei oo koskaan toiminut. Oon enemmän Chet Bakerin suuntaan kallellaan.

Mutta noin muutenkin mä oon enemmän sellanen lifestyle trendsetter ja vakaasti sitä mieltä, että yläluokka on ihan tyhmä, kun ei älyä matkia mun elämäntyyliä, vaikka niillä olisi siihen ihan hyvin varaa :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Ketä se teatterin menijä sitten matkii? Auta minua? En aio lukea mitään tuubaa, kai se selvästi sanotaan ketä matkii, jos kerran kyse on jostain luokkajutusta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 24.01.2024 15:04 Sun pitäisi ehkä lukea sitä Bourdieuta. Voisi ajatella, että inhimilliset teot ovat siirtoja sosiaalisesti ylläpidettyjen päättelynormien verkostossa. Kun teen jotain, laitan vaikka tietynlaiset kengät jalkaan, käyn tietynlaisessa kulttuuritapahtumassa tai puhun niistä tietyllä tavalla, muut päättelevät tästä jotain näiden sosiaalisesti ylläpidettyjen päättelysääntöjen mukaisesti. Teon paikka tässä pättelysääntöjen verkostossa antaa teon sosiaalisen merkityksen. Keskiluokalla on tyypillisesti suuria vaikeuksia lukea tiettyä osaa tästä päättely pelistä, mutta samaan aikaan suuria toiveita siitä, mitä heistä pääteltäisiin.
Kuulostaa sellaiselle tauhkalle, että tuosta ei löydy mitään empiirisesti todistettua. On joku kuvitelma jostain luokista ja koko ajatus on siirretty suomeen jostain muualta. Lupaan lukea, jos on tehty jotain empiiristä tutkimusta Suomesta?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

"Yläluokka" hyödykkeiden matkintakulutuksen tutkiminen on siis aika helppo homma. Jaetaan hyödykkeet kahteen luokkaan:
1) Yläluokan piilossa muiden katseilta kuluttamat hyödykkeet
2) Yläluokan avoimesti kuluttamat hyödykkeet

Jos yläluokan hyödykkeillä signalointi olisi tärkeää keskiluokalle, niin varmaankin havaitsisimme suomalaisen keskiluokan kulutuksen painottavan näkyviä yläluokan hyödykkeitä. Olisi hölmöä tuhlata hyvin vähäisiä rahojaan ja aikaansa sellaiseen larppaukseen, mitä muut eivät kuitenkaan näe. Tällä logiikalla esimerkiksi keskiluokan lukemat fyysiset kirjat muistuttaisivat enemmän yläluokan lukemia kirjoja kuin ekirjoina luetut. Simppeli aihe tutkia.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 24.01.2024 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2024 15:09 ^^
Ketä se teatterin menijä sitten matkii? Auta minua? En aio lukea mitään tuubaa, kai se selvästi sanotaan ketä matkii, jos kerran kyse on jostain luokkajutusta.
Mä luulen, että bourdieulaisittain koko matkimisdiskurssi on vähän väärin sanallistettu. Ehkä Bourdieu ajattelisi, että ei keskiluokkainen teatteriperformoija matki ketään tiettyä yksilöä (vaikka toki sekin on mahdollista), vaan enemmän tai vähemmän eksplisiittisesti ajattelee, että porvarilliseen elämäntyyliin kuuluu pukeutua siististi, lähteä kansallisteatteriin, tilata väliajalle kuohuviiniä ja leivoksia, ja koska olen porvarillisen elämäntyylin edustaja, toimin näin. Ja samalla toivoo, että muut tunnistavat ja tunnustavat tästä toiminnasta toimijan sivistysporvariksi, ja ajattelevat toimijasta korkeasti kunnioittavia ajatuksia. Toki kukin yksittäinen yksilö voi motivoitua ties mistä, mutta rakenteen tasolla tämä on mukana, sanoisi iso B.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kuulostaa täydelliselle urpoilulle. Minusta maailman kulutusmahdollisuudet ovat ajaneet ohi tuollaisesta.

Nykyajan vastine ehkä olisi somepersoonallisuuden rakentaminen, jossa selfieissä tehdään aina jotain mahtavaa. En kuitenkaan näe tuota pintaa minään yläluokan larppaamisena. Ehkä tämä luokkateoria kaipaisi päivitystä? 2000-luku kutsuu.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25845
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Miksiköhän nuo ihmiset menivät metsän kautta?

Lehtikuvan aidan voi kiertää parin metrin päästä ja sitten onkin jo koko vartalo Suomen puolella.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25845
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ehkä Venäjä haluaa, että eivät tule niin ilmeisen selvästi heidän rajavalvontansa läpipäästämänä?

Ko. kuva tosin ilmeisesti otettu Suomen puolelta. En tiedä, miltä näyttää Venäjän vastainen puoli.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vastahan niitä tuli potkulaudalla virallisen rajanylityspaikan läpi? Suomen puolen sulku ei tietenkään vaikuta mitenkään venäjän puoleen. Siellä varmaan istuu ukko kopissa.

EDIT: Mutta tietty venäjä haluaa hämmentää. "Nyt ne tulee maaston kautta? Mitä tämä tarkoittaa? Kuinka me _nyt_ toimitaan?".
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25845
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2024 13:32 ^ Vastahan niitä tuli potkulaudalla virallisen rajanylityspaikan läpi? Suomen puolen sulku ei tietenkään vaikuta mitenkään venäjän puoleen
Suomen omat rajarakennelmat toki ovat molempiin suuntiin Suomen vyöhykkeellä. Kyllä siellä venäjän vastaisella puolella jokin este nyt on. Kuten totesin, tuo kuva on Suomen puolelta.

Kuva

Ei tuosta nyt lapsi kainalossa ihan kävellä läpi ilman työkaluja. Tuollainen on siis joissain kohtaa ja siksi maahantunkeutujien pitää tehdä pieni koukkaus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eihän sitä tarvitse kuin päästä Suomen puolelle. Ei ne metsän kautta tulleetkaan jääneet sinne metsään kuolemaan vaan hakeutuivat jonnekin. Same se on jäädä tuohon aidan viereen juomaan FSB:n kaakaota.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25845
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2024 13:57 ^ Eihän sitä tarvitse kuin päästä Suomen puolelle. Ei ne metsän kautta tulleetkaan jääneet sinne metsään kuolemaan vaan hakeutuivat jonnekin. Same se on jäädä tuohon aidan viereen juomaan FSB:n kaakaota.
Jos venäjä haluaisi aiheuttaa Suomessa todellisen ongelman, niin tosiaan ohjaisi matut leiriytymään tuohon raja-aidan viereen. Ovat silloin jo Suomen puolella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tietenkin ne tekee sen vielä. Mutta kaikki aikanaan. Antaa tsuhnien nyt ihmetellä tätä viimeisintä vedätystä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25845
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ihmettelen, miksi eivät tee niin. Tuo nimittäin aiheuttaisi Suomessa valtavan tappelun siitä, mitä pitäisi tehdä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja