Mun mielestä vaikuttaa, että sä ajattelet suurin piirtein, että kysymyksesi taustalla on kaksi alakysymystä:James Potkukelkka kirjoitti: 25.04.2025 12:46 Mikä on sun käsityksesi, voinko itse vaikuttaa siihen, menekö töihin pyörällä vai autolla?
1. Ajattelenko, että maailma koostuu fysikaalisista prosesseista tai kausaaliketjuista, joissa aiemmat tilat tuottavat kausaalisesti myöhemmät tilat fysiikan lakien (olivatpa deterministisiä, probabilistisia tai mitä lie) mukaisesti?
2. Ajattelenko, että näiden kausaaliketjujen ulkopuolelta maailmaa katselee jotain sieluja, kuten juuri ihmiset, jotka voivat tahtonsa voimalla vaikuttaa näihin kausaaliketjuihin siten, että hetkittäin fysiikan lait eivät pädekään tai että maailmaan syntyy uusia kausaaliketjuja tyhjästä, tai jotain vastaavaa?
Kelpo naturalistina vastaan ykköseen "jep" ja kakkoseen "nope". Vaikuttaa, että sun mukaasi tästä seuraa, että olen sitoutunut käsitykseen, että et voi siis vaikuttaa siihen, menetkö töihin autolla vain pyörällä.
Mä taas ajattelen, että sun analyysisi kysymyksestä ja sen taustaoletuksista on väärä. Kun analysoimme huolellisesti - erityisesti Wittgensteinin myöhäisfilosofialle ja Donald Davidsonin ajattelulle rakentaen - kysymyksesi semantiikkaa, niin ymmärrämme, että kysymys on oikeastaan ekvivalentti tämän kysymyksen kanssa: olemmeko valmiit pitämään sinua vastuussa siitä, että menit töihin autolla/pyörällä.
Vastataksemme tähän kysymykseen meidän täytyy alkaa selvitellä, miten perustelet kulkuneuvovalintasi, oletko yleisesti kykenevä perustelemaan uskomuksiesi, halujesi ja tekojesi keskinäiset suhteet tavalla, jotka hyväksymme rationaalisiksi jne. Jos pystyt, myönnämme sinulle vapaan ja vastuullisen, rationaalisen toimijan statuksen, joka kykenee valitsemaan vastuullisesti (ja siis vapaasti) meneekö töihin pyörällä vai autolla.